Gå til innhold

Hjelp! Jeg er helt rådvill!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en kastrert hannhund (podengo portuguese) på snart 5 år. Og han stopper ikke å tisse/markere inne... jeg og samboeren har gått fra hverandre og har han på deling. 50/50. 

Han tisser i sofaen og på putene i sofaen, midt på gulvet, på vegger, sko etc. (Spesielt i sofaen) og når jeg merker det og begynner å lukte etter det, så prøver han nærmest å angripe meg. Jeg vasker alle overflater godt etter han, men det stopper ikke. Heller nesten blitt verre. Og lukten sitter veldig i sofaen . (Har prøvd sånn som fjerner lukt og skal hindre videre markering) ingenting funger. han gjør dette så fort jeg ikke følger med. 

Håper noen har noen tips, for jeg river snart av meg håret i fortvilelse her. 

Anonymkode: 48655...963

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Typisk for små raser. Disse er avlet så små at det ikke er fysisk mulig å holde seg. (Bare snakk med erfarne veterinærer)

Usikkerhet, nervøsitet, stress osv, kan også spille inn. Hva enn du gjør, ikke kastrer! (Ser at du alt har gjort dette, desverre) Slike hunder trenger all den testosteronen de kan få, for å inneha et visst mot. Ellers blir de bare enda verre i psyken...

Bruk bellyband dersom du vil unngå uhell inne. Samtidig som du starter do-trening som om den skulle vært valp. Reduser stress der du kan og få inn gode rutiner. 

• Liker 1
Skrevet

Har hunden samme atferd hos din eks? 

Anonymkode: ade33...370

• Liker 1
Skrevet

Prøvd bellyband? Jeg tenker adferden kan være et tegn på stress, kanskje han ikke bør være skilsmissehund mer?

Anonymkode: 48fd3...6ff

Skrevet

Denne tissingen begynte etter samlivsbruddet?

Anonymkode: 249e5...fb9

• Liker 1
Skrevet

Hunden tisser inne når du ikke følger med = du må bare følge med hele tida!

Ha hunden i bånd inne, ikke la den få et øyeblikk for seg selv så den får markert. Avbryt med en gang du ser den er i ferd med å markere. Ha på bellyband eller lignende i tillegg, for å hindre at du får urin over alt. Ja, det er slitsomt og styrete, men jeg ville bare satt av noen måneder med intens oppfølging for å få slutt på problemet. 

Markering inne kan skyldes flere ting, stress, nervøsitet, at den ikke har lært ordentlig å bli stueren. Og når det har holdt på en stund, vil det for mange rett og slett feste seg som en vane. For å bryte vanen gjelder det bare å hindre markering inne - jo lenger tid det går uten tissing inne, jo større sjanse for å bryte vanen. Tisser den inne én gang - så er du mange steg tilbake i treninga igjen, så det gjelder å passe på!  

Jeg er generelt mot bruk av bur, men i et slikt tilfelle ville jeg brukt bur. Om du ikke kan følge med på hunden i perioder - når du dusjer, lager mat e.l., ha hunden i buret så det er mindre sjanse for at den markerer (da får den i alle fall ikke markert på møbler o.l.). 

• Liker 1
Skrevet

Tissingen er garantert et symptom på noe. Høyst sansynling er hunden stresset av en eller flere årsaker. 

Når du gjør noe med årsakene, vil det få orden på tissing også. Bur som det anbefales over, vil kunne forsterke stresset og gjøre problemet større.

Jeg vil råde deg til å ta kontakt med en god atferdskonsulent. F.eks. GoodDog i Oslo, og få hjelp til å finne ut hva som er årsaken, og legge en plan for hvordan dere kan jobbe med det.

Hilsen en som jobber med sånne problemer, men ikke bor i Norge.

Anonymkode: 3faa1...ee6

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 7.52):

Har hunden samme atferd hos din eks? 

Anonymkode: ade33...370

☝️ Har den det? Hvis ikke så la eks'en overta den 100 % hvert fall for en stund... 

Anonymkode: 9babe...27d

Skrevet

Høres ut som hunden er veldig stresset. Den har nok ikke godt av og skifte hjem sånn hele tiden. Kan være lurt og snakke med dyrlegen.

Anonymkode: 68461...1df

Skrevet

Helt sikkert common knowledge, men jeg sier likevel - førstepri = veterinær, deretter om frisk: finn ut årsaken av atferd. I mellomtiden, prøv adaptil og bellyband inntil videre.

Anonymkode: 4182d...2b3

• 4 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.8.2022 den 23.13):

☝️ Har den det? Hvis ikke så la eks'en overta den 100 % hvert fall for en stund... 

Anonymkode: 9babe...27d

Dette var ett problem når jeg og min x var sammen også.

Anonymkode: 48655...963

Skrevet

Kanskje den er syk og forsøker å fortelle deg det? 

Har du funnet utav det Ts?

Anonymkode: ea827...781

Skrevet

Hadde avliva den. Hadde aldri giddet det der.

Anonymkode: b3dab...3b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...