Gå til innhold

Hvilken sunn mat kan man ete seg mett på og som smaker godt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du da forklare meg hvorfor de gir ekstra jod til meierikuene slik  at melk skal være en god kilde til jod?

Anonymkode: eea5c...186

Fordi folk spiser for mye planter med goitrogener som hemmer opptak av jod. https://bramat.no/kosthold/helse/2252-kal-kan-forsterke-jodmangel ;) Som SOYA, brokkoli, blomkål, kål, rosenkål, spinat og mange andre men disse er de med mest.

Anonymkode: 6a24a...9b3

Dette gjelder forresten også for kuer. Jo mer goitrogener (for eksempel soya) i fôret, jo mindre jod har melka. Så en stor del av svaret til anonym...186 er at soya og raps har skylden. I stedet for å redusere innholdet av skadelig soya og raps, så gir de dem heller jod-tilskudd. 

https://www.nmbu.no/forskning/disputaser/pressemeldinger/node/30918

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke være mye opptatt av dyrevelferd hvis du ikke vet at det finnes alternativer som er lette å få tak i. Her er en god tråd som ble forsøkt sabotert flere ganger av folk som påstår at de bryr seg om dyrevelferd, men tydeligvis ikke gjør det: 

Joda jeg er godt oppdatert, men ikke kom her og påstå at flesteparten av Ola nordmann spiser gressforet økologisk kjøtt.Men med det sagt så er jeg opptatt av at ingen dyr skal bli drept fordi vi har lyst på. Det handler ikke om at jeg ønsker at dyrene skal ha det bedre mens de er i fangenskap. Jeg ønsker at de ikke skal være i fangenskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda jeg er godt oppdatert, men ikke kom her og påstå at flesteparten av Ola nordmann spiser gressforet økologisk kjøtt.Men med det sagt så er jeg opptatt av at ingen dyr skal bli drept fordi vi har lyst på. Det handler ikke om at jeg ønsker at dyrene skal ha det bedre mens de er i fangenskap. Jeg ønsker at de ikke skal være i fangenskap

Det synes jeg er veldig fint å høre. Vi har behandlet dyra altfor dårlig helt fra vi begynte med jordbruk og husdyrhold.

Men det er noen nyanser her jeg synes vi bør ta med: for det første har dyrevelferden blitt bedre, med stadig strengere krav til hvordan bonden driver. For det andre er det dessverre slik at dyr blir drept uansett hva du velger å spise, med mindre du kun spiser egendyrkede planter. Vi får kanskje assosiasjoner til både "sunt" og "naturlig" når vi ser åkre med f.eks poteter, men det er egentlig ikke noe naturlig med det. Der åkeren ligger var det en gang et helt økosystem med tusenvis av arter av både planter og dyr. Åkeren er et forsøk på å få naturen til å produsere én vare på hele dette området. Og da går det nødvendigvis ut over dyra som lever der, som i beste fall fordrives, i verste fall blir drept av en plog, tatt i feller eller skutt for at de ikke skal spise opp avlingen, og kanskje forgiftes av sprøytemidler.

Så totalt sett vil nok en plantespiser paradoksalt nok ha flere dyreliv på samvittigheten enn en som spiser kjøtt, spesielt hvis plantespiseren kjøper eksotiske planter og kjøttspiseren kjøper lokalt. En enkelt ku gir også veldig mye mat, så det minimerer også forholdet mellom tapte dyreliv og oppnådd næring.

Anonymkode: 18366...1d7

• Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nei, du er tydeligvis ikke godt oppdatert. Så tenk på din egen helse og klimaet og spis vilt og kjøtt fra dyr som har beitet.

Du har et forvridd syn på dyr hvis du tror at alle dyr tenker på det som "i fangenskap". En suksessrik dyreart og planteart forplanter seg. Man kan absolutt si at kuer, griser, sauer, kylling osv er suksessfulle dyrearter. 

Og dessuten, du har dyr på samvittigheten når du spiser planter også:

30727106_1775303585841513_45517395020197

• Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har et forvridd syn på dyr hvis du tror at alle dyr tenker på det som "i fangenskap". En suksessrik dyreart og planteart forplanter seg. Man kan absolutt si at kuer, griser, sauer, kylling osv er suksessfulle dyrearter.

Nja, vi kan jo ikke vurdere etikken i dyrehold og kjøttspising ut fra hvor mange husdyr som finnes. Høns i små bur får det ikke bedre av at det finnes milliarder av dem. Jeg har også sett argumenter av typen "uten dyrehold ville ikke disse dyra eksistert engang" - men det forutsetter jo at de har et liv som er verd å leve, og det har de åpenbart ikke i alle tilfeller. Derfor har jeg ikke helt god samvittighet når jeg spiser svin og konvensjonelle egg.

Men jeg får heldigvis kjøpt egg fra ordentlig frittgående høns som spiser det de skal og går ute på store områder, og faktisk til omtrent samme pris som vanlige egg(!). Svin kan jeg også kjøpe fra gårder hvor de faktisk går fritt, men det pleier å være mye dyrere. Da har dyra ikke bare fått utfolde seg og spise naturlig mat, men de har også vært beskyttet mot rovdyr og hatt tilsyn av veterninær, og da begynner det å nærme seg det å spise viltkjøtt, etisk sett.

At noen vil spise plantebasert av hensyn til dyra er jo kjempebra og noe vi bør applaudere. Samtidig som vi påpeker at plantebasert ikke er ensbetydende med dyrevennlig, jfr. memen du postet. Men vi kan gjøre det uten å være spydige eller nedlatende, for det vil bare virke mot sin hensikt og ikke gjøre noe godt for hverken dyrevelferd eller helsa til noen av oss.

Det koker vel ned til dette: finn ut hvor maten din kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det synes jeg er veldig fint å høre. Vi har behandlet dyra altfor dårlig helt fra vi begynte med jordbruk og husdyrhold.

Men det er noen nyanser her jeg synes vi bør ta med: for det første har dyrevelferden blitt bedre, med stadig strengere krav til hvordan bonden driver. For det andre er det dessverre slik at dyr blir drept uansett hva du velger å spise, med mindre du kun spiser egendyrkede planter. Vi får kanskje assosiasjoner til både "sunt" og "naturlig" når vi ser åkre med f.eks poteter, men det er egentlig ikke noe naturlig med det. Der åkeren ligger var det en gang et helt økosystem med tusenvis av arter av både planter og dyr. Åkeren er et forsøk på å få naturen til å produsere én vare på hele dette området. Og da går det nødvendigvis ut over dyra som lever der, som i beste fall fordrives, i verste fall blir drept av en plog, tatt i feller eller skutt for at de ikke skal spise opp avlingen, og kanskje forgiftes av sprøytemidler.

Så totalt sett vil nok en plantespiser paradoksalt nok ha flere dyreliv på samvittigheten enn en som spiser kjøtt, spesielt hvis plantespiseren kjøper eksotiske planter og kjøttspiseren kjøper lokalt. En enkelt ku gir også veldig mye mat, så det minimerer også forholdet mellom tapte dyreliv og oppnådd næring.

Fascinerende hvor mange som har problemer med å se forskjellen på at dyr avles frem i flertall for så å ta livet av dem lenge før deres naturlige levealder versus det er at insekter dør når man sanker mat. Angående det med bedre dyrevelferd. Hvor mange dyretragedier ser vi ikke hvert år? Og for hvert av tilfellene så blir avslørt hvor mange tror du ikke bli avslørt..  men igjen som jeg sa så er ikke jeg forkjemper for dyrevelferd jeg kjemper for at dyrene ikke skal være i fangenskap punktum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Nei, du er tydeligvis ikke godt oppdatert. Så tenk på din egen helse og klimaet og spis vilt og kjøtt fra dyr som har beitet.

Og dessuten, du har dyr på samvittigheten når du spiser planter også:

30727106_1775303585841513_45517395020197

Så hadde du syntes  det hadde vært greit om jeg hadde hatt hunden min plassert i et lite bur hele dagen? Det skjønner jo tross alt ikke at den er i fangenskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Fascinerende hvor mange som har problemer med å se forskjellen på at dyr avles frem i flertall for så å ta livet av dem lenge før deres naturlige levealder versus det er at insekter dør når man sanker mat. Angående det med bedre dyrevelferd. Hvor mange dyretragedier ser vi ikke hvert år? Og for hvert av tilfellene så blir avslørt hvor mange tror du ikke bli avslørt..  men igjen som jeg sa så er ikke jeg forkjemper for dyrevelferd jeg kjemper for at dyrene ikke skal være i fangenskap punktum

Nå var det ikke mest insekter jeg tenkte på, for jeg antar at vi begge bryr oss ganske lite om dem. Jeg tenkte mer på fugler og smådyr som gnagere osv som stryker med fordi vi driver landbruk. Det er helt greit å verdsette grevlinger mer enn insekter, og kyr mer enn grevlinger, men jeg er ikke så sikker på at en ku på en norsk gård har det verre enn en grevling som fordrives eller drepes (lenge før sin naturlige levealder, som du sier) på en colombiansk åker.

Å ha dyr i fangenskap er ikke nødvendigvis et onde. Som sagt finnes det mange gårder hvor dyra går helt fritt og beskyttet fra rovdyr og andre farer, helt til de slaktes. Det er riktignok i noen tilfeller snakk om raser som ikke ville klart seg så godt i vill tilstand (som de fleste saueraser), men at de lider noen nød per definisjon bare fordi de er husdyr, er ikke sant.

Dyretragedier, ja. Det skjer. Og det skjer også at regnskog brennes ned og både dyr og mennesker plages og fordrives for at Ola og Kari Nordmann skal få sin avokado og quinoa. Når jeg spiser norsk biff eller egg vet jeg veldig mye mer om de dyrevelferdsmessige, økonomiske, økologiske og sosiale konsekvensene av det, enn om jeg skulle leve av alskens utenlandsk plantemat.

Jeg spiser ikke bare slikt kjøtt. Men så spiser du sikker ikke bare økologiske fair trade-grønnsaker heller?

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nå var det ikke mest insekter jeg tenkte på, for jeg antar at vi begge bryr oss ganske lite om dem. Jeg tenkte mer på fugler og smådyr som gnagere osv som stryker med fordi vi driver landbruk. Det er helt greit å verdsette grevlinger mer enn insekter, og kyr mer enn grevlinger, men jeg er ikke så sikker på at en ku på en norsk gård har det verre enn en grevling som fordrives eller drepes (lenge før sin naturlige levealder, som du sier) på en colombiansk åker.

Å ha dyr i fangenskap er ikke nødvendigvis et onde. Som sagt finnes det mange gårder hvor dyra går helt fritt og beskyttet fra rovdyr og andre farer, helt til de slaktes. Det er riktignok i noen tilfeller snakk om raser som ikke ville klart seg så godt i vill tilstand (som de fleste saueraser), men at de lider noen nød per definisjon bare fordi de er husdyr, er ikke sant.

Dyretragedier, ja. Det skjer. Og det skjer også at regnskog brennes ned og både dyr og mennesker plages og fordrives for at Ola og Kari Nordmann skal få sin avokado og quinoa. Når jeg spiser norsk biff eller egg vet jeg veldig mye mer om de dyrevelferdsmessige, økonomiske, økologiske og sosiale konsekvensene av det, enn om jeg skulle leve av alskens utenlandsk plantemat.

Jeg spiser ikke bare slikt kjøtt. Men så spiser du sikker ikke bare økologiske fair trade-grønnsaker heller?

Du er såpass oppegående at du forstår at det ikke er over 3 millioner grevlinger og nede smådyr som blir drept hvert år ved planteproduksjon.

Og hvorfor klarer ikke enkelte raser seg selv? Jo fordi det er såpass ja avla at de har mistet alle instinkter og egenskaper de hadde fra naturens side.Ja det finnes noen gårder bor dyre få gått fritt men det er langt flere gårder var dyrene er stuet sammen i små binger.

jeg er ganske selvforsynt når det kommer til grønt og jeg lever ikke på alskens utenlandsk plante mat

Det å sammenligne er brann i regnskogen med dyre tragedier som er påført dyrene grunnet menneskene sin sløvet i å ivareta dem og er i mine øyne en helt vanvittig sammenligning.

https://www.matprat.no/artikler/matproduksjon/transport-og-slakt-av-gris/
I 2019 ble det slaktet 1 629 257 gris i Norge.

https://www.matprat.no/artikler/matproduksjon/transport-og-slakt-av-storfe/
 I Norge slaktes det i underkant av 300 000 storfe hvert år

https://www.matprat.no/artikler/ravarer/tall-og-fakta-om-kylling/

Til sammen blir det slaktet ca. 63 millioner kyllinger i året

https://www.matprat.no/artikler/matproduksjon/fakta-om-sau-og-lam/
Det blir slaktet ca 1,2 millioner lam i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Du er såpass oppegående at du forstår at det ikke er over 3 millioner grevlinger og nede smådyr som blir drept hvert år ved planteproduksjon.

Det nøyaktige antallet vet jeg naturlig nok ikke, men det er ikke tvil om at mange dyr drepes direkte eller indirekte som følge av jordbruk. Jeg pleide forresten å delta i det selv under min oppvekst på en gård da vi skjøt fugler for at de ikke skulle spise bæra. En del av regnestykket her handler jo om hvor mye næring vi får ut av hvert tapte dyreliv. Siden planter for det meste gir veldig mye mindre næring enn kjøtt, må man produsere desto mer, med påfølgende tap av dyreliv, hvis man skal leve av planter. Husdyr, i alle fall i Norge, er store og gir mye mat. Hvis jeg spiser bare biff kan jeg leve i sikkert et helt år av å spise EN ku. Og hvis jeg kjøper det kjøttet fra en dyrevennlig, lokal og økologisk gård (som jeg gjør i den grad jeg har råd til det), så har jeg absolutt 100% garantert udiskutabelt bombesikkert færre liv på samvittigheten, enn om jeg skulle fått tilsvarende næring fra planter.

Og hvorfor klarer ikke enkelte raser seg selv? Jo fordi det er såpass ja avla at de har mistet alle instinkter og egenskaper de hadde fra naturens side.Ja det finnes noen gårder bor dyre få gått fritt men det er langt flere gårder var dyrene er stuet sammen i små binger.

Ja, og heldigvis kan vi velge hvor vi kjøper kjøttet. At dyra har endret egenskaper på grunn av målrettet avl betyr ikke dermed at de har det fælt. I noen tilfeller har det gitt dyra dårligere helse, men ofte, som f.eks de forskjellige kjøttrasene vi har av storfe, handler det mer om størrelse og fettsammensetning o.l. og det er ingen grunn til å tro at dyra har det vondt.

jeg er ganske selvforsynt når det kommer til grønt og jeg lever ikke på alskens utenlandsk plante mat

Så bra, da kan du ha ganske god samvittighet for dine egne valg. Selv spiser jeg først og fremst ut fra hva jeg mener er sunt, og prøver som sagt å spise mest mulig dyre- og miljøvennlig også. Skulle gjerne spist mer viltkjøtt selvsagt, men det er fryktelig dyrt.

Det å sammenligne er brann i regnskogen med dyre tragedier som er påført dyrene grunnet menneskene sin sløvet i å ivareta dem og er i mine øyne en helt vanvittig sammenligning.

Det var kanskje ikke tydelig at jeg mente regnskog som brennes ned for å gi plass til åkre, ikke naturlige skogbranner.

https://www.matprat.no/artikler/matproduksjon/transport-og-slakt-av-gris/
I 2019 ble det slaktet 1 629 257 gris i Norge.

https://www.matprat.no/artikler/matproduksjon/transport-og-slakt-av-storfe/
 I Norge slaktes det i underkant av 300 000 storfe hvert år

https://www.matprat.no/artikler/ravarer/tall-og-fakta-om-kylling/

Til sammen blir det slaktet ca. 63 millioner kyllinger i året

https://www.matprat.no/artikler/matproduksjon/fakta-om-sau-og-lam/
Det blir slaktet ca 1,2 millioner lam i Norge

Ja? Hva er poenget ditt?

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Trodde faktisk jeg skulle lese gode oppskrifter og forslag her. Blar og blar, helt til side 4, og det er selvfølgelig bare diskusjoner. Kan dere ikke starte en egen tråd om dette? Synes TS stilte et interessant spørsmål, og at det begynte så bra.

Anonymkode: 70cc3...ff9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.9.2022 den 22.52):

Så hadde du syntes  det hadde vært greit om jeg hadde hatt hunden min plassert i et lite bur hele dagen? Det skjønner jo tross alt ikke at den er i fangenskap

For en stråmann. Jeg sa at du skulle spise kjøtt fra dyr som har beitet. Så sammenligningen blir at hunden din har en enorm hage med alt den trenger i.

Vi er forresten også "i fangenskap". Vi klarer ikke å forlate denne planeten. Føler du deg fanget?

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du undervurderer kraftig hvor mange dyr som blir drept av planteproduksjon...

I Australia hvor kuene er nesten bare beitefôret, så har du minst 25 ganger flere dyr på samvittigheten hvis du spiser korn enn hvis du hadde spist ku. Og tallet er mye høyere enn 25 fordi her har de bare telt mus.

Sitat

Published figures suggest that, in Australia, producing wheat and other grains results in:

• at least 25 times more sentient animals being killed per kilogram of useable protein
  • more environmental damage, and
  • a great deal more animal cruelty than does farming red meat.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

... Trodde faktisk jeg skulle lese gode oppskrifter og forslag her. Blar og blar, helt til side 4, og det er selvfølgelig bare diskusjoner. Kan dere ikke starte en egen tråd om dette? Synes TS stilte et interessant spørsmål, og at det begynte så bra.

Anonymkode: 70cc3...ff9

Jeg vet... det er store forskjeller i hva folk mener er sunt. Fra de som lener seg på vitenskap til de som lener seg på følelser og hjernevasking.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...