Gå til innhold

Hvilken sunn mat kan man ete seg mett på og som smaker godt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Åh, Trines grønne wraps, er helt nydelig!!!! Ble minnet på denne nå. Elsker smaken!

Anonymkode: fa6df...ce7

Jeg syns det er dritgodt 😊 Og man må ikke bruke kjøtt heller. Går an med f.eks bønner. 

Anonymkode: a27f7...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er det så vanskelig for dere veganere å forstå at det er forskjell på kjøtt og kjøtt? Jeg personlig spiser nesten utelukkende kjøtt fra dyr som enten er ville, eller som er 100% gressfora.

Anonymkode: f245e...be4

Synes det er merkelig at hver gang noen veganere prøver å hinte bort på at kjøtt butikken ikke er fullt så sunt så er folk raskt ute med å hevede at nei jeg spiser ikke sånn kjøtt jeg spiser utelukkende kjøtt som er gressforet,selv jaktet og så videre, men allikevel så selger kjøpt i butikken og i store mengder og hver gang jeg er på butikken så ser jeg folk plukker meg så kjøpte fra derfra. Hadde bare en prosentandel av alle de som påstår det du påstår faktisk gjorte hadde det ikke vært mye kjøtt i butikkene for å si det sånn jeg. Men da betyr det vel også at du ikke kjøper melk, ost, rømme og så videre og så videre?

Anonymkode: eea5c...186

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9/6/2022 den 9.53):

Porblemet med vegetarmat er jo at de har en innholdsliste som aldri tar slutt. Mye er "fyllstoff" som ikke metter. 

Da er det faktisk bedre å kjøre rene grønnsaker istedenfor. 

Anonymkode: 3d2b5...933

Nå må du gi deg. Vegetarmat har ikke noen lengre innholdsliste eller flere fyllstoffer enn ikke-vegetarisk mat. 

Anonymkode: ad857...946

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste og sunneste er å lage plantebasert mat fra bunnen. Vegetar curry med masse gode krydder for eksempel. Hvis du ikke blir mett på vegetar mat, så bruker du feil oppskrift, jeg har aldri opplevd å ikke bli mett på vegetarmat. 

Anonymkode: 615c0...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nå må du gi deg. Vegetarmat har ikke noen lengre innholdsliste eller flere fyllstoffer enn ikke-vegetarisk mat. 

Det kan de ha, men trenger ikke ha. Kommer selvfølgelig an på hvilke produkter man kjøper.

Tror vedkommende siktet til hovedsaklig ferdigprodukter, om man bare heller oppi middagen. En ferdigsaus kan f.eks inneholde masse sukker og fyllstoffer som nevnt.

Har hørt om såkalt «mockmeat», Men kan se for meg at det er bedre å benytte en boks bønner eller linser da. Selv hadde jeg nok gått for kjøttdeigen. Økologisk vel å merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det finnes en del produkter som ikke har en lang innholdsfortegnelse. Eks

https://www.naturli-foods.no/produkter/burgers/

Vann, SOYAPROTEIN, vegetabilsk olje (kokosolje, rapsolje), løk, aroma, krydder, tomat, stabilisator (metylcellulose), fargestoff (rødbete), sjampinjong, røkaroma, fargestoff (karamell), hvitløk.

https://www.naturli-foods.no/produkter/veggie-balls-pea-based/
Vann,erteprotein(16%), vegetabilske oljer (kokos, raps, solsikke), løk, stivelse, naturlig aroma, tomat, stabilisator (metylcellulose), fargestoff (rødbete, karamell), krydder, hvitløk.

Vann, vegetabilsk olje (kokos, raps, solsikke), erteprotein (10%), aroma, stabilisator (metylcellulose), mais, hvetemel, stivelse, rismel.

https://www.naturli-foods.no/produkter/naturli-shape-me-minced/

Vann, SOYAPROTEIN (23 %), rapsolje, løk, salt, krydder, naturlig aroma, karamellisert sukker, stabiliseringsmiddel (methylcellulose).

Og til sammenligning består kraftfôret som dyrene i kjøtt industrien blir fôret med dette:

https://www.melk.no/Melkekilden/Melkekua/For/Hva-er-kraftfor
Kraftfôr er lettfordøyelig og energirikt. Det består hovedsakelig av karbohydrater (52 prosent), proteiner (fra soya, erter og raps, 41 prosent) og fett (fra oljefrø og biprodukter fra palmeolje, 0–3 prosent) i tillegg til vitaminer og mineraler.

Det er forholdsvis lang inngredienslisje og det du ramser opp er ultraprodusert mat. Kjøtt består av EN ingrediens. Jeg foretrekker helt klart økologisk kjøtt og de får ikke det fôret du skriver her. Hadde fler valgt økologisk ville flere bønder gått over til det, noe som igjen ville betydd bedre velferd for dyrene.

Forskjellen på økologiske og andre husdyr | Økologisk | Norskmat | Økologisk (okologisk.no)

• Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (7 timer siden):

Man kan lage vegetarburgere og alt sånt selv. Å kjøpe de ferdige produktene er jo bare tull og de er uansett ikke gode. Som de fleste andre ferdigprodukter.

-------

Å lage mest mulig fra bunnen gir en best kontroll på hva ting inneholder og hva en får i seg. Så kan en tenke på hva som metter mest. Å få ting til å smake godt handler ofte om krydring med ulike krydder og sånt, tilsette litt fett osv. Det spørs sikkert litt på hvor streng en er, men jeg vil tro at det er enklere å holde vekten om maten smaker godt i tillegg. Jeg hadde for eksempel ikke klart å leve på kylling, ris og brokkoli uten noe som helst smak, men andre synes det er helt ok.

Skal ikke påstå at jeg er så veldig flink alltid. Jeg bruker sikkert litt for mye fett og lager ikke alt fra bunnen.

Ja helt enig med deg i å lage mat fra bunnen. For min del er det viktig å gå til den opprinnelige kilden og spise mest mulig råvarebasert. Vil jeg ha mye protein i forbindelse med trening foretrekker jeg å spise egg kontra propudd, Skyr og proteinpulver. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig har mye av disse etterligningsproduktene det. De er utraprossert. 

Jeg er helt enig med deg at masse kjøttmat også har lang ingrediensliste som eks. leverpostei eller serverat for å nevne noen. 

Jeg foretrekker å spist minst mulig ultraprosserte mat av ALL sort. Defor spiser jeg mest mulig råvarebasert. Velger jeg økologisk mat så slipper jeg unna mange tilsetningstoffer. Jeg spiser også noen vegetarprodukter som jeg ser på som veldig bra  og et eks. er Grønne folk. 

Det er ikke for å svartmale vegetarianere. De kan med hell også redusere den ultraprosserte maten og poenget er at mange av disse vegetarproduktene som skal etterligne kjøttprodukter ikke er så veldig bra. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villfisker skrev (3 timer siden):

Det kan de ha, men trenger ikke ha. Kommer selvfølgelig an på hvilke produkter man kjøper.

Tror vedkommende siktet til hovedsaklig ferdigprodukter, om man bare heller oppi middagen. En ferdigsaus kan f.eks inneholde masse sukker og fyllstoffer som nevnt.

Har hørt om såkalt «mockmeat», Men kan se for meg at det er bedre å benytte en boks bønner eller linser da. Selv hadde jeg nok gått for kjøttdeigen. Økologisk vel å merke.

Siktet selvfølgelig til vegetariske ferdigprodukter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Siktet selvfølgelig til vegetariske ferdigprodukter. 

Det hadde jeg i så fall styrt unna selv. Utrolig mye ekkelt i mange av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Men det såkalte rene kjøttet ditt blir fôret med soya rapsolje og så videre og så videre

Ja, mange dyr får en del kraftfôr når de står inne. Heldigvis går norsk storfe og sau mye ute også. Uansett forvandler de også den suboptimale maten til god næring for mennesker, så jeg ser ikke dette som et argument for å spise rapsolje og ekstrahert planteprotein i stedet.

Og som brukeren over meg sier, det er fullt mulig å kjøpe gressforet kjøtt. Sannsynligvis litt bedre for helsa og definitivt bedre for dyra og klimaet. Ulempen er at det koster mer.

Anonymkode: 18366...1d7

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sunn billig lunsj som metter " preppet klart i kjøleskapet i matbokser:

Steker opp 400g karbonadedeig med 600g grønnsaker (strimlet kål, løk, gulrot, paprika, brokkoli, sopp, hvitløk etc), og har i 200g ferdig kokt ris (evt Fullkornspasta). Har på revet ingefær, soyasaus, pepper, siricha og honning. Avhengig av hvor sulten du er spørs hvor mange bokser du får, for min del blir dette 4-5 porsjoner til lunsj. (Kjøper ofte en kaffe latte til dessert 😉)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja, mange dyr får en del kraftfôr når de står inne. Heldigvis går norsk storfe og sau mye ute også. Uansett forvandler de også den suboptimale maten til god næring for mennesker, så jeg ser ikke dette som et argument for å spise rapsolje og ekstrahert planteprotein i stedet.

Og som brukeren over meg sier, det er fullt mulig å kjøpe gressforet kjøtt. Sannsynligvis litt bedre for helsa og definitivt bedre for dyra og klimaet. Ulempen er at det koster mer.

Nei norsk storfe i industrien går ikke mye ute.Og mye av storfe stammer fra meierikuer som står lenket på bås.Så du tror oppriktig at det som kua blir fôret med det ikke går over i kjøpte det? Kan du da forklare meg hvorfor de gir ekstra
jod til meierikuene slik  at melk skal være en god kilde til jod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det finnes en del produkter som ikke har en lang innholdsfortegnelse. Eks

https://www.naturli-foods.no/produkter/burgers/

Vann, SOYAPROTEIN, vegetabilsk olje (kokosolje, rapsolje), løk, aroma, krydder, tomat, stabilisator (metylcellulose), fargestoff (rødbete), sjampinjong, røkaroma, fargestoff (karamell), hvitløk.

https://www.naturli-foods.no/produkter/veggie-balls-pea-based/
Vann,erteprotein(16%), vegetabilske oljer (kokos, raps, solsikke), løk, stivelse, naturlig aroma, tomat, stabilisator (metylcellulose), fargestoff (rødbete, karamell), krydder, hvitløk.

Vann, vegetabilsk olje (kokos, raps, solsikke), erteprotein (10%), aroma, stabilisator (metylcellulose), mais, hvetemel, stivelse, rismel.

https://www.naturli-foods.no/produkter/naturli-shape-me-minced/

Vann, SOYAPROTEIN (23 %), rapsolje, løk, salt, krydder, naturlig aroma, karamellisert sukker, stabiliseringsmiddel (methylcellulose).

Og til sammenligning består kraftfôret som dyrene i kjøtt industrien blir fôret med dette:

https://www.melk.no/Melkekilden/Melkekua/For/Hva-er-kraftfor
Kraftfôr er lettfordøyelig og energirikt. Det består hovedsakelig av karbohydrater (52 prosent), proteiner (fra soya, erter og raps, 41 prosent) og fett (fra oljefrø og biprodukter fra palmeolje, 0–3 prosent) i tillegg til vitaminer og mineraler.

Er ikke det lange innholdsfortegnelser? Du har for lave krav. Husk at alternativet har én ingrediens: kjøtt.

https://meny.no/varer/kjottdeig-og-farse/kjottdeig/kjottdeig-storfe-7020097009611

Produktinformasjon
Leverandør:    Norfersk lagerført
Merke:    Meny
Ingredienser:    Storfekjøtt.
Opprinnelsesland:     Norge
GTIN:    7020097009611

Og dessuten er det ikke bare om lengden på innholdsfortegnelsen, men hvor mye produktet er bearbeidet og om det består av råvarer. Tror du virkelig at disse ingrediensene er rene råvarer? Det er utrolig mange ingredienser der jeg ikke vil ha i min kropp.

Anonymkode: 6a24a...9b3

• Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle oppskriftene til Medical Medium, særlig potetoppskriftene liker jeg. De har ikke kjøtt eller fisk, men det kan du ha ved siden av.

Anonymkode: d2442...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan du da forklare meg hvorfor de gir ekstra jod til meierikuene slik  at melk skal være en god kilde til jod?

Fordi folk spiser for mye planter med goitrogener som hemmer opptak av jod. https://bramat.no/kosthold/helse/2252-kal-kan-forsterke-jodmangel ;) Som SOYA, brokkoli, blomkål, kål, rosenkål, spinat og mange andre men disse er de med mest.

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei norsk storfe i industrien går ikke mye ute.Og mye av storfe stammer fra meierikuer som står lenket på bås.Så du tror oppriktig at det som kua blir fôret med det ikke går over i kjøpte det? 

Du kan ikke være mye opptatt av dyrevelferd hvis du ikke vet at det finnes alternativer som er lette å få tak i. Her er en god tråd som ble forsøkt sabotert flere ganger av folk som påstår at de bryr seg om dyrevelferd, men tydeligvis ikke gjør det: 

• Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å svare TS, hvis du spiser sunt nok for din kropp, så skal du kunne spise deg mett uten å telle kalorier og bli normalvektig. Hvis du ikke kan spise deg mett uten å bli/være normalvektig så er det et tegn på at du ikke spiser sunt nok.

Det sunneste vi kan spise er kjøtt, innmat, sjømat, egg og meieriprodukter. Spiser du deg mett på bare dette, så vil du få i deg alle næringsstoffer mennesket trenger, til og med c-vitamin. I motsetning til hva folk flest tror så inneholder kjøtt c-vitamin. Ikke veldig mye, men karbohydrater konkurrerer med c-vitamin i kroppen og jo mer karbohydrater du spiser, jo mer c-vitamin må du spise. Så hvis du knapt spiser karbohydrater så trenger du veldig lite c-vitamin og du vil få i deg nok c-vitamin fra kjøtt.

De fleste tåler å legge til rene grønnsaker og frukt. Noen må kutte dem helt ut, andre må kutte ned på. Grønnsaker og frukt har fått et ufortjent godt rykte. Man bør se på hva en matvare gir deg og ikke hva det inneholder. Grønnsaker er rike på vitaminer og mineraler, men gir lite av dette til oss på grunn av antinæringsstoffer som hemmer opptak (som for eksempel goitrogener som jeg nevnte tidligere). Animalske råvarer gir oss mye mer vitaminer og mineraler.

Noen må til og med kutte ut alt krydder og tåler bare salt. 

Korn og belgfrukter bør ingen spise, men de fleste tåler å ha litt i kostholdet.

Nøtter og frø inneholder mye antinæring og man bør ikke spise mye av disse.

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei norsk storfe i industrien går ikke mye ute.Og mye av storfe stammer fra meierikuer som står lenket på bås.Så du tror oppriktig at det som kua blir fôret med det ikke går over i kjøpte det? Kan du da forklare meg hvorfor de gir ekstra
jod til meierikuene slik  at melk skal være en god kilde til jod?

Jeg sa ikke at fôret ikke påvirker kjøttet, men at disse dyra forvandler også suboptimalt fôr til god næring for oss. Aller helst skulle jeg spist bare gressforet og økologisk, men når det ikke er praktisk mulig kjøper jeg det beste jeg har råd til. Og jeg er helt sikker på at rent kjøtt fra en sau som ikke har fått optimal mat fortsatt er sunnere enn ultraprosesserte planteprodukter laget av vekster vi aldri har spist før.

Kyr pleier å gå ute på sommeren og det er så vidt jeg vet forholdvis strenge krav til disse tingene. De burde helt sikkert være enda strengere, men nå var uansett diskusjonen om helse, ikke dyrevelferd. Hvis målet er minst mulig lidelse for dyr og klima, er lokalt, gressforet og økologisk kjøtt det soleklart beste alternativet.

• Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...