Gå til innhold

Hvilken sunn mat kan man ete seg mett på og som smaker godt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Kikerter, bønner, linser, sopp, nøtter omgjort til burger e.l metter. Det kan også soyaprodukter. Handler om mengde. Man må jo selvfølge ha nok. Spiser meg alltid mett på vegetarretter, men man blir aldri sånn stappa som man blir av kjøtt, feks ved juletider. Mens akkurat det er ikke noe jeg lengter etter.

Anonymkode: c8940...0ac

Ja, men mye vegetarmat som er tilsatt mye annet rare greier som jeg aldri har hørt om også. 

Hadde foretrukket å lagd meg en linsesgryte med grønnsaker kontra å etterligne en burger eller pølse. 

Anonymkode: 3d2b5...933

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (44 minutter siden):

Hvis de er kjøpt ja. Jeg lager noen ganger hjemmelaget tacolompe. Det er utrolig godt og man vet hva de inneholder😊

Ja det er jo helt klart en stor foredel. 

Når det er sagt koser jeg meg med tacolefser i ny og ned så er ikke helt religiøs på dette. Uansett en stor fordel å holde seg til rene råvarer og kan man lage en del selv og har tid til det så er det best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Egg, kyllinglår med skinn, fisk, renskårede fileter, biff. 

Spis fettet også, men spis friske dyr. Ikke syke. Holder deg mett lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Cottage cheese, skyr

Anonymkode: 44515...aa9

Metter Skyr noe særlig? Er laget av skummet melk og er vel så og si fettfritt 0,1 g. Samt tilsatt smaktilsetninger og søtstoff.

Vil derfor se for meg at man blir like mett som når man drikker ett glass med skummet melk. Samt at man slipper unna kunstig søtning i samme slengen. 

Edit: Ser nå at Skyr inneholder ca  9-10 g protein per 100 g mot 4,5 i Skummet melk så metter nok mer. Evt vil ett egg inneholde  ca 12,4 g protein og dermed mette enda mer.

Endret av Atheena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lage spagetti av squash i stedet for pasta. Frese opp masse grønnsaker (løk, hvitløk, gulrøtter, paprika, brokkoli...) og hell over krossade tomater. Krydre godt. F.eks chili, cayennepepper, salt, pepper, oregano, paprikakrydder og basilikum. 

Stek opp valgfritt kjøtt - f.eks ren kylling, og bland med grønnsakene. 

Bare grønt og rent kjøtt. Supersunt, veldig godt og masse god næring.

Anonymkode: ea136...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingkjøttdeig i hjertesalat med tacokrydder, litt ost, tomat, løk, koriander og nachos. 

Anonymkode: a27f7...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kyllingkjøttdeig i hjertesalat med tacokrydder, litt ost, tomat, løk, koriander og nachos. 

Og saft av lime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.9.2022 den 9.53):

Porblemet med vegetarmat er jo at de har en innholdsliste som aldri tar slutt. Mye er "fyllstoff" som ikke metter. 

Da er det faktisk bedre å kjøre rene grønnsaker istedenfor. 

Grønnsaker, bønner og linser har ikke lang innholdsliste og dette er jo den typiske vegetarmaten.

Anonymkode: 350a5...e1b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Grønnsaker, bønner og linser har ikke lang innholdsliste og dette er jo den typiske vegetarmaten.

Anonymkode: 350a5...e1b

Ja det er flott. Linser, bønner og kikerter metter også godt. Det er når vegetarmat skal erstatte kjøttprodukter og ligne på disse at innholdslisten blir lang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Åh, Trines grønne wraps, er helt nydelig!!!! Ble minnet på denne nå. Elsker smaken!

Anonymkode: fa6df...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja det er flott. Linser, bønner og kikerter metter også godt. Det er når vegetarmat skal erstatte kjøttprodukter og ligne på disse at innholdslisten blir lang. 

Det finnes en del produkter som ikke har en lang innholdsfortegnelse. Eks

https://www.naturli-foods.no/produkter/burgers/

Vann, SOYAPROTEIN, vegetabilsk olje (kokosolje, rapsolje), løk, aroma, krydder, tomat, stabilisator (metylcellulose), fargestoff (rødbete), sjampinjong, røkaroma, fargestoff (karamell), hvitløk.

https://www.naturli-foods.no/produkter/veggie-balls-pea-based/
Vann,erteprotein(16%), vegetabilske oljer (kokos, raps, solsikke), løk, stivelse, naturlig aroma, tomat, stabilisator (metylcellulose), fargestoff (rødbete, karamell), krydder, hvitløk.

Vann, vegetabilsk olje (kokos, raps, solsikke), erteprotein (10%), aroma, stabilisator (metylcellulose), mais, hvetemel, stivelse, rismel.

https://www.naturli-foods.no/produkter/naturli-shape-me-minced/

Vann, SOYAPROTEIN (23 %), rapsolje, løk, salt, krydder, naturlig aroma, karamellisert sukker, stabiliseringsmiddel (methylcellulose).

Og til sammenligning består kraftfôret som dyrene i kjøtt industrien blir fôret med dette:

https://www.melk.no/Melkekilden/Melkekua/For/Hva-er-kraftfor
Kraftfôr er lettfordøyelig og energirikt. Det består hovedsakelig av karbohydrater (52 prosent), proteiner (fra soya, erter og raps, 41 prosent) og fett (fra oljefrø og biprodukter fra palmeolje, 0–3 prosent) i tillegg til vitaminer og mineraler.

Anonymkode: eea5c...186

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Man kan lage vegetarburgere og alt sånt selv. Å kjøpe de ferdige produktene er jo bare tull og de er uansett ikke gode. Som de fleste andre ferdigprodukter.

-------

Å lage mest mulig fra bunnen gir en best kontroll på hva ting inneholder og hva en får i seg. Så kan en tenke på hva som metter mest. Å få ting til å smake godt handler ofte om krydring med ulike krydder og sånt, tilsette litt fett osv. Det spørs sikkert litt på hvor streng en er, men jeg vil tro at det er enklere å holde vekten om maten smaker godt i tillegg. Jeg hadde for eksempel ikke klart å leve på kylling, ris og brokkoli uten noe som helst smak, men andre synes det er helt ok.

Skal ikke påstå at jeg er så veldig flink alltid. Jeg bruker sikkert litt for mye fett og lager ikke alt fra bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det finnes en del produkter som ikke har en lang innholdsfortegnelse. Eks

https://www.naturli-foods.no/produkter/burgers/

Vann, SOYAPROTEIN, vegetabilsk olje (kokosolje, rapsolje), løk, aroma, krydder, tomat, stabilisator (metylcellulose), fargestoff (rødbete), sjampinjong, røkaroma, fargestoff (karamell), hvitløk.

https://www.naturli-foods.no/produkter/veggie-balls-pea-based/
Vann,erteprotein(16%), vegetabilske oljer (kokos, raps, solsikke), løk, stivelse, naturlig aroma, tomat, stabilisator (metylcellulose), fargestoff (rødbete, karamell), krydder, hvitløk.

Vann, vegetabilsk olje (kokos, raps, solsikke), erteprotein (10%), aroma, stabilisator (metylcellulose), mais, hvetemel, stivelse, rismel.

https://www.naturli-foods.no/produkter/naturli-shape-me-minced/

Vann, SOYAPROTEIN (23 %), rapsolje, løk, salt, krydder, naturlig aroma, karamellisert sukker, stabiliseringsmiddel (methylcellulose).

Og til sammenligning består kraftfôret som dyrene i kjøtt industrien blir fôret med dette:

https://www.melk.no/Melkekilden/Melkekua/For/Hva-er-kraftfor
Kraftfôr er lettfordøyelig og energirikt. Det består hovedsakelig av karbohydrater (52 prosent), proteiner (fra soya, erter og raps, 41 prosent) og fett (fra oljefrø og biprodukter fra palmeolje, 0–3 prosent) i tillegg til vitaminer og mineraler.

Er ikke helt med på å klassifisere denne maten som "naturli". Erter kan kalles naturlig mat (selv om erter også er veldig moderne mat som vi historisk sett har spist veldig lite av og ikke finnes i den formen i naturen). Erteprotein er noe ganske annet. Samme med rapsolje. Rapsfrø har aldri vært naturlig mat for mennesker, og den ekstremt prosesserte rapsoljen enda mindre.

Ikke for å svartmale akkurat denne maten, for det finnes åpenbart mye verre ting vi spiser mye av, men det slår meg ikke som noe som er hverken naturlig eller sunt, når vi har muligheten til å spise rent kjøtt og fisk og minimalt prosessert frukt og grønt.

Anonymkode: 18366...1d7

• Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke helt med på å klassifisere denne maten som "naturli". Erter kan kalles naturlig mat (selv om erter også er veldig moderne mat som vi historisk sett har spist veldig lite av og ikke finnes i den formen i naturen). Erteprotein er noe ganske annet. Samme med rapsolje. Rapsfrø har aldri vært naturlig mat for mennesker, og den ekstremt prosesserte rapsoljen enda mindre.

Ikke for å svartmale akkurat denne maten, for det finnes åpenbart mye verre ting vi spiser mye av, men det slår meg ikke som noe som er hverken naturlig eller sunt, når vi har muligheten til å spise rent kjøtt og fisk og minimalt prosessert frukt og grønt.

Anonymkode: 18366...1d7

Men det såkalte rene kjøttet ditt blir fôret med soya rapsolje og så videre og så videre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det såkalte rene kjøttet ditt blir fôret med soya rapsolje og så videre og så videre

Hvorfor er det så vanskelig for dere veganere å forstå at det er forskjell på kjøtt og kjøtt? Jeg personlig spiser nesten utelukkende kjøtt fra dyr som enten er ville, eller som er 100% gressfora.

Anonymkode: f245e...be4

• Liker 2
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...