AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #1 Skrevet 14. august 2022 Som middager...? Anonymkode: f4322...bb3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #2 Skrevet 14. august 2022 Wok med svinekjøtt og grønnsaker, og blomkålris i stedet for vanlig ris. Anonymkode: 462fc...716 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #3 Skrevet 5. september 2022 Mat laget med råvarer/uten ultraprosesserte produkter. Anonymkode: d4d8f...a82 3 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #4 Skrevet 5. september 2022 Nesten hva som helst? Bare legg til haugevis av grønnsaker. Trikset er å lære seg å tilberede grønnsaker så det er godt Nå på høsten liker jeg godt å ovnsbake div. rotgrønnsaker. Ertepure! Lages kjapt av fryste erter, oppkok, stavmikser. Bruk krydder på grønnsakene. Om så bare salt og pepper, men smak deg frem. Selv vanlig kokt gulerot blir mye bedre. Anonymkode: 5bacb...245 5 3
Summeer Skrevet 5. september 2022 #5 Skrevet 5. september 2022 Grønnsaker er så og si uten kalorier. Lite kcal i rene kjøtt og fiskeprodukter, og du holder deg mett lenge etter å ha spist deg mett 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #6 Skrevet 5. september 2022 Wok Chili con carne Grove Lefser / tortilla med valgfritt fyll ( laks/ kylling/ kjøtt) Anonymkode: 0624a...b39 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #7 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nesten hva som helst? Bare legg til haugevis av grønnsaker. Trikset er å lære seg å tilberede grønnsaker så det er godt Nå på høsten liker jeg godt å ovnsbake div. rotgrønnsaker. Ertepure! Lages kjapt av fryste erter, oppkok, stavmikser. Bruk krydder på grønnsakene. Om så bare salt og pepper, men smak deg frem. Selv vanlig kokt gulerot blir mye bedre. Anonymkode: 5bacb...245 Enig i alt dette. Ovnsbakte grønnsaker er veldig godt, sunt og i tillegg billig (hvis du ikke kjøper de mest eksklusive betene). Andre favoritter: fiskegryte med frossen fisk (del opp blokk i biter når den er litt tint), tomatsaus av hermetiske tomater og masse grønnsaker. Server med ris eller poteter. Fiskekaker eller karbonader med ertepuré, stekt løk og poteter. Anonymkode: 558b6...384 3
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #8 Skrevet 5. september 2022 Step 1: Kjøp airfryer. Kan tilberede nær sagt alt uten olje, hvilket minker mengden kalorier betraktelig. Noe olje skal man jo ha i seg, men jeg foretrekker å ha kaldpresset, extra virgin olivenolje på maten ETTER at den er ferdig, slik at jeg kan måle opp hvor mye og passe på at det ikke blir mer enn jeg vil ha i meg. I airfryern lager jeg søtpotet, blomkål, fisk, kylling, diverse grønnsaksblandinger og lignende. Men husk at bare fordi noe har stort volum, betyr det ikke at det metter. Søk opp "satiety" på nett - "lowcal foods that promote satiety", osv. Da finner du mye bra. Du skal tross alt være mett lenge, ikke bare en halvtime. Og du, husk at muskler brenner sykt mye kalorier og veier langt mer per kcm enn fett. Så, om du trener vil du kanskje veie like mye eller mer, men se langt slankere ut og kan spise mye mer. Kjøp noen kettlebells og start hjemme. Du kan virkelig ikke gjøre noe feil med kettlebells så lenge du løfter dem på et eller annet vis. Anonymkode: 22121...41a 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #9 Skrevet 5. september 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Mat laget med råvarer/uten ultraprosesserte produkter. Anonymkode: d4d8f...a82 Knegg Anonymkode: 9ca61...e09
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #10 Skrevet 6. september 2022 Proteiner og fiber metter mest. Så kjør på med magre proteiner (kylling, mager fisk som torsk, sei o.l.), og masse grønnsaker. Wok er jo dritenkelt å variere i det uendelige, med ulike proteinkilder, grønnsaker og krydderier. Anonymkode: e81da...011 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #11 Skrevet 6. september 2022 biff, kyllingfilet, avokado, egg, laks, diverse gryter… Jeg blir ikke tilfredsstillende mett av kun vegetarmat, bare stinn i magen. Anonymkode: 6620b...205 1 11
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #12 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Wok Chili con carne Grove Lefser / tortilla med valgfritt fyll ( laks/ kylling/ kjøtt) Anonymkode: 0624a...b39 Mye unødvendig tilsetningsstoffer og kalorier i de lefsene faktisk. De er ultraprosserte og gir i grunn mye tomme kalorier også som ikke vil mette. Vet ikke hvor mye grovt mel det faktisk er i de og hvor mye som er tilsettning og dermed bare fyller magen uten å gi noen metthetsfølelse som varer. Anonymkode: 3d2b5...933 1 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #13 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 2.43): Som middager...? Anonymkode: f4322...bb3 Kyllingfilet og grønnsaker, svinekjøtt og grønnsaker, fisk og grønnsaker og gode salater. Skikkelig kjedelig, men det funker. Anonymkode: 4742f...99b 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #14 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): biff, kyllingfilet, avokado, egg, laks, diverse gryter… Jeg blir ikke tilfredsstillende mett av kun vegetarmat, bare stinn i magen. Anonymkode: 6620b...205 Porblemet med vegetarmat er jo at de har en innholdsliste som aldri tar slutt. Mye er "fyllstoff" som ikke metter. Da er det faktisk bedre å kjøre rene grønnsaker istedenfor. Anonymkode: 3d2b5...933 4 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #15 Skrevet 6. september 2022 Spis rene produkter og gå til hva som faktisk er råvaren. Dropp mest mulig av ultraprossert mat og sjekk innholdsfortegnelsen. Ingrediensen som står først er den det er mest av i produktet. Et eks. er at rundstykker du tror kan være bra og mettende mange ganger inneholder mest vann. Et eks. er Jørgine sine fiberrundstykker som har nøkkelhull i tillegg. Der er det mer vann enn melprodukter og de vil ergo ikke mette særlig lenge. Som forbrukere blir vi lurt ved at produsentene sminker embalasjen slik at vi tror vi er sunne når det står fullkorn, naturlig rik på fiber, protein, ikke tilsatt sukker osv. Ser du nærmere på innholdslisten vil du fort finne ut og kunne velge produkter som har mest mulig rene råvarer. Spiser du leverpostei ønsker man selvfølgelig at produktet inneholder mest mulig kjøtt fra grisen enn karragenan som er rødalge som blir til et gelepropdukt og ergo øker vekten på produktet, men ikke metter deg og muligens er skadelig. Ønsker du å holde deg mett er det bedre å spise et kokt egg enn en Propudding som inneholder masse tilsetninger som karragenan og kunstig søtning. Ønsker man protein så er det bedre å spise rene melkeprodukter som egg og kjøtt. Når man tar ut kalorier i lightprodukter er man nødt til å tilsette med masse annen "drit" vi ikke vet hva er. Da er det bedre og mer mettende å spise rene produkter og da kan du også spise litt mindre av disse og samtidig holde deg lenger mett. Ergo spiser du rene råvarer så slipper du unna cravingen som ultraprossert mat gir deg. Du vil garantert overspise og bli fort sulten igjen på ultraprossert mat, men holde deg lenger mett på rene råvarer. Dermed slipper du å bli fort sulten igjen og du vil miste søtbehovet og cravingen. Så kan du heller spise færre måltider og større posjoner som metter deg og tilfredstiller metthetsfølelsen etterpå. Enn å spise lite og ofte og aldri bli tilfredstilt. Da ryker man fortere på en smell. Anonymkode: 3d2b5...933 2 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #16 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Porblemet med vegetarmat er jo at de har en innholdsliste som aldri tar slutt. Mye er "fyllstoff" som ikke metter. Da er det faktisk bedre å kjøre rene grønnsaker istedenfor. Anonymkode: 3d2b5...933 Kikerter, bønner, linser, sopp, nøtter omgjort til burger e.l metter. Det kan også soyaprodukter. Handler om mengde. Man må jo selvfølge ha nok. Spiser meg alltid mett på vegetarretter, men man blir aldri sånn stappa som man blir av kjøtt, feks ved juletider. Mens akkurat det er ikke noe jeg lengter etter. Anonymkode: c8940...0ac 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #17 Skrevet 6. september 2022 Ellers tenker jeg ts at variasjon er viktigst. Jeg har et variert kosthold, men liker både smør, olje etc. og er en sucker for saus og marinade. Det kan jo kalles usunt, men jeg spiser det flere ganger i uka. Så lenge man ikke hele tiden pøser på med masse saus, dressing og ketchup som jeg ser en del gjøre, ofte. Ikke overspis og hold deg i bevegelse på siden. Har vært slank hele livet. Anonymkode: c8940...0ac 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #18 Skrevet 6. september 2022 Pepperoni pizza Anonymkode: 4eafc...90d 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #19 Skrevet 6. september 2022 Proteiner og fett er det som mest mest. Begge deler kan være noe dyrt. Men egg er en noe billig måte å få i seg proteiner. Det er mulig å lage wok med egg evt. billige andre proteinkilder man finner. Fett vil også kunne mette godt. En god eggeomelett laget med ost og fløte vil mette godt. Nå er både ost og fløte dyrt, men kan kan finne det i billigkroken om man bruker den flittig. Anonymkode: efb19...d0e 10
Lilletrille79 Skrevet 6. september 2022 #20 Skrevet 6. september 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Mye unødvendig tilsetningsstoffer og kalorier i de lefsene faktisk. De er ultraprosserte og gir i grunn mye tomme kalorier også som ikke vil mette. Vet ikke hvor mye grovt mel det faktisk er i de og hvor mye som er tilsettning og dermed bare fyller magen uten å gi noen metthetsfølelse som varer. Anonymkode: 3d2b5...933 Hvis de er kjøpt ja. Jeg lager noen ganger hjemmelaget tacolompe. Det er utrolig godt og man vet hva de inneholder😊 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå