Gå til innhold

Er det virkelig sånn at det kan kreves skjevdeling om avdrag til lånet går fra den enes konto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trodde egentlig vi hadde ordnet økonomi. Huset eier vi 50/50, men har en regningskonto som står i min manns navn. Til denne kontoen overfører vi begge hver måned, og begges huslån går fra denne. (Vi har separate lån, pga ulik egenkapital) 

Klarer ikke helt å forstå at det skulle ha noe å si, hvem som betaler inn hva. Så lenge man har lik eierandel og begge har lån (ev står samlet på et lån). Mener dere virkelig at om mannen i forholdet betaler barnehage og løpende utgifter, vil han stille svakere ved brudd?

Anonymkode: 92f97...de4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trodde egentlig vi hadde ordnet økonomi. Huset eier vi 50/50, men har en regningskonto som står i min manns navn. Til denne kontoen overfører vi begge hver måned, og begges huslån går fra denne. (Vi har separate lån, pga ulik egenkapital) 

Klarer ikke helt å forstå at det skulle ha noe å si, hvem som betaler inn hva. Så lenge man har lik eierandel og begge har lån (ev står samlet på et lån). Mener dere virkelig at om mannen i forholdet betaler barnehage og løpende utgifter, vil han stille svakere ved brudd?

Svakere? Det er jo du som stiller svakere om han bidrar med til husholdningen. 
huset er delt på to med to separate lån 

Anonymkode: 29f30...889

Skrevet

Hvis dere er gift spiller det ihvertfall ingen rolle.

Anonymkode: a4dc8...29a

Skrevet

Så lenge du kan dokumentere at du har betalt/betaler så kan det vanskelig skjevdeles.

Anonymkode: b6b43...d14

Skrevet

Det som er opptjent i løpet av ekteskapet er felleseie ved oppløsning av ekteskapet, så hvem som har betalt hva har ikke noe å si.

Anonymkode: 24c40...d5a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det som er opptjent i løpet av ekteskapet er felleseie ved oppløsning av ekteskapet, så hvem som har betalt hva har ikke noe å si.

Men ser at det ofte skrives i tråder her at om den ene betaler avdragene på lånet, vil dette bli skjevdelt. Forstår ikke helt. 

Har man lik eierandel, høres det jo merkelig ut at noen skulle gå inn og sjekke forbruket i ettertid.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men ser at det ofte skrives i tråder her at om den ene betaler avdragene på lånet, vil dette bli skjevdelt. Forstår ikke helt. 

Har man lik eierandel, høres det jo merkelig ut at noen skulle gå inn og sjekke forbruket i ettertid.

Vel, da skriver de feil.

For ektefeller er det kun verdier man hadde før man ble gift som kan skjevdeles. Nedbetalt lån betalt med lønnsinntekter likedeles.

For samboere gjelder helt andre regler.

Anonymkode: 71233...ec1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel, da skriver de feil.

For ektefeller er det kun verdier man hadde før man ble gift som kan skjevdeles. Nedbetalt lån betalt med lønnsinntekter likedeles.

For samboere gjelder helt andre regler.

Anonymkode: 71233...ec1

Bra for oss :) Men hva er reglene for samboere da? Hvis de eier 50/50, og har felles lån?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi her på KG svarer en haug med folk som ikke har peiling.

Skrevet

Når du kan vise til innbetalinger på en felleskonto der lånet trekkes fra så er det vel opplagt at du også betaler ned. 

Jeg og min ekssamboer hadde felles lån, som kun ble trukket fra hans konto, av praktiske grunner (jeg hadde variabel inntekt, så regningskontoen vi hadde felles gikk til faste regninger, huslånet som var største utgift fra hans konto, og jeg betalte kommunale avgifter som gikk mer i rykk og napp. Tinglyst 50/50 eierandel. Ved brudd delte vi selvsagt huset likt. 

Det vi fikk vite i banken var jo at så lenge man hadde tinglyst sin eierandel, så GIR man ikke bort andelen sin ved å la noen betale låneavdragene. Jeg ser også i diskusjoner at noen påstår dette, men synes det er veldig merkelig, tinglysning må da trumfe all verden av hvem som betaler inn?! Hva om man leier ut og leietaker betaler inn direkte på lånekontoen? 

Tenker det er helt andre ting som spiller inn da. 

Anonymkode: 7fd36...3c5

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bra for oss :) Men hva er reglene for samboere da? Hvis de eier 50/50, og har felles lån?

Eier man 50/50 så spiller det ingen rolle om den andre betaler mer. Da må man evt ha en sikker samboerkontrakt som sier hva som skal skje ved et brudd. 

Anonymkode: be45e...752

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...