ilsken Skrevet 13. august 2022 #1 Skrevet 13. august 2022 Hei! vi er i en situasjon der jeg, mor har vært «brødvinneren», men kontrakten min går ut når jeg er i permisjon. Far har vært student og hatt deltidsjobb, og skal ha en veldig beskjeden inntekt fremover. Han tjener jo likevel over 1/2 G som er grensen for å få foreldrepenger. Vi ønsker jo absolutt at jeg, mor kan ta ut hele permisjonen, men hva gjør vi med de 15 ukene som er forbeholdt far når det er nesten ingen inntekt og mor ikke har noen jobb/inntekt å gå tilbake til? Noen med erfaringer?
Summeer Skrevet 13. august 2022 #2 Skrevet 13. august 2022 Du får ikke overta ukene som er øremerket far. Du må søke på jobber nå, hvis far skal være hjemme. 4
Agatha Skrevet 13. august 2022 #3 Skrevet 13. august 2022 Antar du har rett på dagpenger og må registrere deg som arbeidssøkende?
ilsken Skrevet 14. august 2022 Forfatter #4 Skrevet 14. august 2022 Hei Sumeer Hva mener du med at jeg må søke på jobber nå, hvis far skal være hjemme? Hvis jeg ikke søker på jobber nå, da kan ikke far være hjemme? Far er forøvrig stort sett hjemme uansett. Det er det som er poenget. Han jobber nesten ikke.
ilsken Skrevet 14. august 2022 Forfatter #5 Skrevet 14. august 2022 Agatha: Ja, det er vel en løsning eventuelt.
ilsken Skrevet 14. august 2022 Forfatter #6 Skrevet 14. august 2022 Dersom far hadde hatt under 1/2 G i inntekt det siste året, ville da jeg, mor kunnet ta ut hele permisjonen? Eller ville fortsatt far måtte ta ut 15 uker, men uten å få utbetalt foreldrepenger?
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #7 Skrevet 15. august 2022 ilsken skrev (8 timer siden): Dersom far hadde hatt under 1/2 G i inntekt det siste året, ville da jeg, mor kunnet ta ut hele permisjonen? Eller ville fortsatt far måtte ta ut 15 uker, men uten å få utbetalt foreldrepenger? Ja. Anonymkode: 6804d...661
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #8 Skrevet 15. august 2022 ilsken skrev (8 timer siden): Dersom far hadde hatt under 1/2 G i inntekt det siste året, ville da jeg, mor kunnet ta ut hele permisjonen? Eller ville fortsatt far måtte ta ut 15 uker, men uten å få utbetalt foreldrepenger? Da ville du fått hele siden kun du hadde rett på foreldrepenger. Anonymkode: cf973...3f3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #9 Skrevet 15. august 2022 ilsken skrev (8 timer siden): Hei Sumeer Hva mener du med at jeg må søke på jobber nå, hvis far skal være hjemme? Hvis jeg ikke søker på jobber nå, da kan ikke far være hjemme? Far er forøvrig stort sett hjemme uansett. Det er det som er poenget. Han jobber nesten ikke. Hun mener bare at du må skaffe deg en jobb for å få inntekt. Far kan være hjemme enten du jobber eller ikke, men når han får pappaperm mister du foreldrepengene dine, så du burde prøve å skaffe en jobb til den tiden. Han får utbetalt foreldrepenger basert på sin inntekt, altså veldig lite. Anonymkode: cf973...3f3 7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #10 Skrevet 15. august 2022 Dette lurer jeg også på. Far får dagpenger. Men håper å finne jobb i god tid før perm slik foreldrepenger regnes ut i fra lønn og ikke dagpenger. Men hva om han ikke finer jobb? Da baseres foreldrepenger på dagpenger? Anonymkode: 76861...e95
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #11 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette lurer jeg også på. Far får dagpenger. Men håper å finne jobb i god tid før perm slik foreldrepenger regnes ut i fra lønn og ikke dagpenger. Men hva om han ikke finer jobb? Da baseres foreldrepenger på dagpenger? Anonymkode: 76861...e95 Ja Anonymkode: cf973...3f3
ilsken Skrevet 15. august 2022 Forfatter #12 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Da ville du fått hele siden kun du hadde rett på foreldrepenger. Anonymkode: cf973...3f3 Så egentlig lønner det seg for far, som uansett har en veldig marginal inntekt å slutte i jobben nå straks. For hvis han ikke har jobbet 6 av de 10 siste månedene før han skulle hatt permisjon, ville jeg fått hele permisjonen… PS: bare så det er sagt. Jeg er veldig for fedrekvota. Folk flest jobber jo begge to, og det er fantastisk at far også får lov til å være hjemme med barnet. Men i vårt tilfelle vil han jo være det stort sett uansett.
ilsken Skrevet 15. august 2022 Forfatter #13 Skrevet 15. august 2022 ilsken skrev (Akkurat nå): Så egentlig lønner det seg for far, som uansett har en veldig marginal inntekt å slutte i jobben nå straks. For hvis han ikke har jobbet 6 av de 10 siste månedene før han skulle hatt permisjon, ville jeg fått hele permisjonen… PS: bare så det er sagt. Jeg er veldig for fedrekvota. Folk flest jobber jo begge to, og det er fantastisk at far også får lov til å være hjemme med barnet. Men i vårt tilfelle vil han jo være det stort sett uansett. Og altså. Han vil tjene mindre på, la oss si 6 mnd enn jeg ville fått på 15 uker ekstra foreldrepenger. Sånn ift å vurdere å slutte i deltidsjobben.
ilsken Skrevet 15. august 2022 Forfatter #14 Skrevet 15. august 2022 Det er heller ikke aktuelt for meg å søke ny jobb nå. Vi skal starte en bedrift når barnet er stort nok til å begynne i barnehage. Det blir min neste jobb.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #15 Skrevet 15. august 2022 ilsken skrev (2 minutter siden): Det er heller ikke aktuelt for meg å søke ny jobb nå. Vi skal starte en bedrift når barnet er stort nok til å begynne i barnehage. Det blir min neste jobb. Har ingen av dere normale inntekter? Starte en bedrift som dere ikke aner hvordan vil gå? Hadde det vært en av dere ja, men begge?! Lykke til... Anonymkode: fda34...488 2
ilsken Skrevet 15. august 2022 Forfatter #16 Skrevet 15. august 2022 Jo. Jeg har normal inntekt. Men han har det ikke. Vi har levd på min inntekt. Derfor ønsker jeg å ta ut hele permisjonen, for jeg har ingen jobb å gå tilbake til, siden kontrakten min utløper mens jeg er i permisjon. Slik kan vi fortsette å leve på min inntekt en stund til.
ilsken Skrevet 15. august 2022 Forfatter #17 Skrevet 15. august 2022 Vi har vel egentlig landet på nå at far slutter i sin deltidsjobb, og at vi prøver å få til at jeg får hele permisjonen, og at vi dermed får hele permisjonen sammen, hvilket jo er en superluksus! Vi lever billig og er vant til å leve på en inntekt, så derfor funker det for oss. Litt teit at det blir sånn i dette tilfellet, da det hadde vært fint for far å beholde jobben (en dag i uka).
AnonymBruker Skrevet 15. august 2022 #18 Skrevet 15. august 2022 Får man dagpenger når man frivillig slutter i jobben da? Anonymkode: 320e2...bff
ilsken Skrevet 15. august 2022 Forfatter #19 Skrevet 15. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Får man dagpenger når man frivillig slutter i jobben da? Anonymkode: 320e2...bff Nei. Her er jo poenget nesten å _ikke_ få dagpenger. Hvis han ikke har inntekt (dagpenger er også inntekt), så vil han ikke ha rett til foreldrepenger, og da vil jeg kunne ta ut hele foreldrepengeperioden, hvilket er mest gunstig for oss nå. Det er bedre for oss som uansett har felles økonomi, å bare leve på foreldrepengene utbetalt til meg, enn om han beholder den lille stillingen sin, og så får 15 uker permisjon med utbetaling av den lave lønnen...
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #20 Skrevet 16. august 2022 ilsken skrev (14 timer siden): Nei. Her er jo poenget nesten å _ikke_ få dagpenger. Hvis han ikke har inntekt (dagpenger er også inntekt), så vil han ikke ha rett til foreldrepenger, og da vil jeg kunne ta ut hele foreldrepengeperioden, hvilket er mest gunstig for oss nå. Det er bedre for oss som uansett har felles økonomi, å bare leve på foreldrepengene utbetalt til meg, enn om han beholder den lille stillingen sin, og så får 15 uker permisjon med utbetaling av den lave lønnen... Husk å regne med de månedene med inntekt han taper på å ikke jobbe fra nå til han skal ut i permisjon, da... Men sannsynligvis veier ikke det opp for 15 uker med din inntekt. Anonymkode: cf973...3f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå