AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #1 Skrevet 13. august 2022 Jeg vil gjerne vite om dere synes jeg overreagerer. Jeg har vært hjemme med mitt barn i 16 måneder. Tok flere måneder ulønnet. Far har deltatt lite pga jobb. Vært deltagende 2-3 timer på kvelden, hvor han har bedt meg om hjelp kontinuerlig, samt litt i helger. Han har kun tatt barnet over flere timer i helger hvis svigermor hjelper til. Nå begynte jeg på jobb og de to første dagene ( torsdag og fredag) var lange dager og den ene kvelden sammenkomst med kollegaer på kvelden. Jeg informerte han om alt dette. Men fredag ( den ene dagen på 16 måneder jeg skulle være borte hele dagen og kvelden) bestemte han og foreldra seg for å invitere slektninger. Alt av mat og selskapeligheter skulle holdes hjemme hos oss. Jeg dro på den jobbsammenkomsten, men i dag våknet barnet mitt sent og var veldig gretten. Helt tydelig at han var blitt lagt veldig sent, noe svigermor innrømmet. Vi har lagt han til samme tid hver kveld og holdt på rutiner, da flyter alt bra. Men det gikk fløyten det sekundet jeg var borte. Min samboer og far til barnet er mer opptatt av å varte opp gjester nå enn å være med barnet vårt som nok har en reaksjon på at mamma er borte. Det er visst svigermor som er med barnet mest om dagen, mens han driver med andre ting. Hans sønn ( min stesønn) kom også for anledningen akkurat denne helgen og min samboer hadde sagt at det var bare å ta med seg to kamerater. De kom ikke, men fy fader for et leven det hadde blitt. Så i dag stakk samboer ut tidlig og jeg ble alene med barnet hele dagen. Alle rutiner var ødelagte og barnet var utrolig gretten. Jeg var med han hele dagen, mens samboer (far) var kun opptatt med gjestene. Barnet ville ikke ta dagsøvnen sin til vanlig tid, virket stresset og begynte hylgråte. Har aldri sett han sånn.Var trøtt men fikk ikke sove. I kveld var det også umulig å legge ungen. Det var bråk og støy hele kvelden. Min samboer skulle prøve å legge han og fikk det ikke til. Jeg måtte til slutt trille han ut og han sovnet 23.30, flere timer etter han pleier. Jeg sa hele kvelden vi må legge han, for han begynner bli overtrøtt. Min samboer var uenig og ville ikke. Helt tydelig. Jeg var helt utslitt og hadde hodeverk, så ønsket at far bare kunne legge barnet. Men det endte med at jeg til slutt måtte gjøre det uansett. Når jeg nå gikk og la meg satt han dritsur i sofaen. I hele dag har jeg tatt meg av barnet. Så han kunne være med familie, drikke øl og kose seg. Jeg forstår ikke hva han er sur for. Moren hans sa til meg at han takler ikke å være med barnet alene. Og det ser svarte ta meg ut som det er sant. En uke falt på han, før vi får han i barnehage. Og på to dager har barnet blitt superstresset, alle rutiner er ødelagt og han gråt for hver minste ting i dag. Føler meg litt hjelpesløs. Var det en god tid å ha slekt på besøk akkurat denne helgen. Jeg har begynte på jobb og har min reaksjon på det, ekstra lange dager og en sorg over at permisjonen er over. Barnet som sikkert merker at mamma er borte og kanskje ikke trenger en hel masse folk og støy rundt seg til sent på kveld. Er det jeg som overreagerer? Jeg synes bare det var utrolig dårlig timing..og skuffende at den ene uka med far-barn tid så prioriterer han sånn. Han har jo nesten ikke vært med barnet. Det blir så merkelig for meg dette. Vet ikke hva dere synes. Barnet virker veldig preget og jeg har litt vondt av det. Og rett før barnehagestart som kan bli en stor påkjenning også. Anonymkode: 23b6a...ce9 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #2 Skrevet 13. august 2022 Ja, du overreagerer. Du er et kontrollfreak. Han har jo et barn fra før, så kan vel ikke si at han er helt uerfaren. Anonymkode: d337e...9e3 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #3 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, du overreagerer. Du er et kontrollfreak. Han har jo et barn fra før, så kan vel ikke si at han er helt uerfaren. Anonymkode: d337e...9e3 Mange kan ha barn fra før og være dårlige foreldre. Hun er ikke kontrollfreak, det er ikke normalt at ene foreldre må ta seg av barnet konstant og den ene gangen far kan bidra så klarer han altså ikke dette. Anonymkode: 5b24c...70b 8
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #4 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mange kan ha barn fra før og være dårlige foreldre. Hun er ikke kontrollfreak, det er ikke normalt at ene foreldre må ta seg av barnet konstant og den ene gangen far kan bidra så klarer han altså ikke dette. Anonymkode: 5b24c...70b Jeg vet jo ikke om han klarer det eller ikke. Svigermor sa han takler det ikke..men har hun kanskje påvirket han til å tro det? Ikke vet jeg. Det er jo tøft å stå I det fra morgen til kveld når man aldri har gjort det, men det vet jo alle. Er det mer at man ikke gidder? Jeg vet ikke. Kanskje flere som har menn som ikke taklet en hel dag alene med en ettåring? Det som skuffet meg mest er at han var så sur da jeg la meg. Har gjort alt i dag for at han skulle ha en fin dag. Anonymkode: 23b6a...ce9
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #5 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja, du overreagerer. Du er et kontrollfreak. Han har jo et barn fra før, så kan vel ikke si at han er helt uerfaren. Anonymkode: d337e...9e3 Dette svaret er så useriøst at jeg orker ikke argumentere så mye i mot. Jeg kan bare si at jeg har tryglet far om å delta mer, men han har skylda på jobb og ikke vært der. Anonymkode: 23b6a...ce9 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #6 Skrevet 13. august 2022 Han virker dessverre tafatt og ubrukelig. ☹️ Du har all rett til å føle deg fly forbanna, skuffet osv. Føler med deg. 💖 Anonymkode: 0188e...95e 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #7 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg vet jo ikke om han klarer det eller ikke. Svigermor sa han takler det ikke..men har hun kanskje påvirket han til å tro det? Ikke vet jeg. Det er jo tøft å stå I det fra morgen til kveld når man aldri har gjort det, men det vet jo alle. Er det mer at man ikke gidder? Jeg vet ikke. Kanskje flere som har menn som ikke taklet en hel dag alene med en ettåring? Det som skuffet meg mest er at han var så sur da jeg la meg. Har gjort alt i dag for at han skulle ha en fin dag. Anonymkode: 23b6a...ce9 Nå snakker jeg kun ut av egen erfaring, men mange menn sier de ikke «klarer» når det er mer beleilig og godt å få noen andre til å gjøre det. Eksempel min samboer: når vi ble sammen var jeg overrasket over hvor rent og ryddig det var hjemme hos han. Når vi flyttet sammen ble det ofte diskusjon da jeg gjør alt av husarbeid. Da sier han at han ikke KLARER se støvet eller at det er skitten, men egentlig er det mer at han vet at jeg tar det om han ikke gidder. Jeg syns din situasjon kan minne om dette. Jeg unner ingen å ha det slik, og du bør tenke på om dette er noe du virkelig vil. At du blir skuffet for han er sur når du egentlig har gjort alt for at han skal ha det bra, og attpåtil tar vare på barnet såpass mye, får meg til å tenke at han tar deg forgitt. Du vet hvem du er, hva du er verdt og hva du fortjener og å ha det slikt er ikke noe godt for noen ❤️ Anonymkode: 5b24c...70b 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #8 Skrevet 14. august 2022 Du har all grunn til å være skuffa! Snakk om å svikte både som partner og far. Dere trenger å ta en alvorsprat sammen. Voksne mannen, oppfører seg som en fjortis. Anonymkode: a2ec7...d78
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #9 Skrevet 14. august 2022 Mulig jeg er veldig enkel, men jeg tenker det er en uting og kritisere hverandre for valgene man tar med barnet. Det skaper ikke et godt samarbeidsklima. Du ville gjort det på din måte, han prøvde gjøre det på sin måte. Han ville kanskje vise at han klarte ha barnet og besøk av familie. Om det ene er riktig eller feil, kan diskuteres, men jeg tror ikke det hjelper på at du kommer inn som «skuffa» og en «reddende engel» på barnet. Det stresser nok også den lille, som merker det er noe galt og din væremåte. Man kan heller snakke om det var som man selv forventet, og hvordan man kan tenke på det i fremtiden, fremfor og klage og kritisere. Men det er nå bare mine tanker. Ofte kan man ha lagt noen tanker om hvordan man ville løst det selv, som løses annerledes av den andre parten. Og når andre da kritiserer, får man en reaksjon som er «og gi faen» og «ikke bry seg». Kanskje derfor han stakk ut tidlig, fordi han følte nå tok du bare over? Jeg forstår du kan være skuffet, misforstå meg rett, men jeg føler det er mer bak her enn at far ikke gadd og legge barnet sitt når han skulle eller stakk fra deg og barnet en hel dag. Anonymkode: 838a0...c36 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå