Gå til innhold

Hvor lenge er det forsvarlig at demente eldre bor hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nærmeste pårørende til en slektning som er diagnostisert med demens. Jeg lurer på hvor lenge det er forsvarlig at hen bor hjemme?

Hen skjønner ikke tv eller radio lenger, det er bare unntaksvis at hen klarer å ringe selv med telefonen. Oppvaskmaskin, komfyr, vaskemaskin eller mikro går heller ikke lenger. Det er mye rot med penger. 
Hjemmetjenesten hjelper med å varme mat og gi medisiner, men er dette egentlig trygt? Har trygghetsalarm, og ønsker ikke selv å flytte. 

Anonymkode: d644e...7a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt tjenestekontor om du er nærmeste pårørende. De foretar en vurdering og tar det videre derfra.

Anonymkode: 33e15...b30

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er nærmeste pårørende til en slektning som er diagnostisert med demens. Jeg lurer på hvor lenge det er forsvarlig at hen bor hjemme?

Hen skjønner ikke tv eller radio lenger, det er bare unntaksvis at hen klarer å ringe selv med telefonen. Oppvaskmaskin, komfyr, vaskemaskin eller mikro går heller ikke lenger. Det er mye rot med penger. 
Hjemmetjenesten hjelper med å varme mat og gi medisiner, men er dette egentlig trygt? Har trygghetsalarm, og ønsker ikke selv å flytte. 

Anonymkode: d644e...7a5

Kommer helt an på. Bor hn alene? Har hn komfyrvakt? Kan hn bruke trygghetsalarm greit? Vandrer hn om natta? Alt dette er faktorer som spiller inn

• Liker 1
Skrevet

Han trenger jo egentlig ikke å kunne bruke hverken oppvaskmaskin, vaskemaskin eller komfyr. Det ordner hjemmehjelpen og hjemmesykepleien. 

Anonymkode: b8ad9...26f

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som det er på tide at vedkommende får hjelp på et høyere omsorgsnivå. Demente skjønner ofte ikke sitt eget beste og vil derfor nekte å flytte. 

Skrevet

Stakkars hen. Og stakkars naboer hvis hen bor ved siden av noen.  Det kan bli brann og andre farlige scenarioer fordi personen roter med knapper.  Det blir som å holde følge med en toåring som trykker på alle knapper han finner. 

Finnes det noe botilbud med høyere  omsorgsnivå der hen bor?

Skrevet

Her ble det fart på søknaden om omsorgsbolig når personen skadet seg fysisk flere ganger og havnet på sykehus. Samtidig fikk han også mer alvorlige tegn på demens, hadde det ikke bra psykisk med å være alene mesteparten av døgnet.

At det måtte gå så langt her betyr ikke at du skal akseptere det samme. Ville tatt kontakt med fastlege, tjenestekontoret og diskutere saken med hjemmetjenesten/sykepleierne når de er innom. Gjerne i flere omganger hvis det ikke skjer noe.

Anonymkode: 8d603...e5e

Skrevet

Jeg foreslår å søke om et avklaringsopphold på sykehjem.  Der blir hjelpebehovet vurdert ut i fra den fysiske, psykiske og kognitive tilstanden.

Anonymkode: e6242...e59

Skrevet

Det går helt til personen skader andre eller plager naboene så ille at noen reagerer. Det er ikke så vanlig at demente skader seg selv, og iallfall ikke hvis de har komfyrvakt og sånne ting. 

Anonymkode: d48ed...67b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...