AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #1 Skrevet 13. august 2022 Hvor mye hjelper dere venner når det gjelder flytting.? Min venninne er alene og skal snart flytte. Har sagt at jeg hjelper til. Men føler at det blir litt mye. Er noe nesten hver dag. Trenger hjelp til å bære ut noen møbler som ikke skal være der under visning hjelp til å esker ut i garasjen osv. Og flytting har ikke begynt ennå. Lurer på om jeg klarer dette i noen uker til selve flyttingen. Men så vet jeg at hun ikke har noen andre, så jeg må stille opp. Anonymkode: 54200...379
Gjest ti10 Skrevet 13. august 2022 #2 Skrevet 13. august 2022 Men hvor mye kan det egentlig være hun ikke klarer selv? Jeg skjønner at en person ikke kan klare store, tunge møbler alene, men det er forskjell på å be om hjelp til å bære de få tingene som er for tunge og å forvente hjelp hver eneste dag. Sånn er det nå en gang å være voksen, man må fikse det meste selv, ev. leie inn folk, ikke belage seg på at venner skal stille opp for hver eneste småting man kunne klart selv. Jeg stiller gjerne opp noen ganger for venner med kjøring eller bæring en dag eller to, men man kan jo ikke bruke flere uker på å ordne opp for voksne mennesker.
Ford3000 Skrevet 13. august 2022 #3 Skrevet 13. august 2022 Har stilt opp flere ganger til venner når de skulle flyttet. De vennene med best kontakt har jeg til og med vært innom og pakket ned f.eks kjøkken og stue før selve flyttinga. Vennene har som oftest stilt opp med f.eks pizza og brus når flyttinga har vært over, eller innflyttningsfest når de har kommet i orden med gratis mat som takk for hjelpa, Noen har vært single og noen i par, disse vennene. Tenker venninna di setter stor pris på din hjelp. Du får selv se hvor mye du faktisk makter. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #4 Skrevet 13. august 2022 Hjulpet flere venner med flytting, men de har gjort alt klart selv. Det har gjerne tatt hele dagen, men kun på flyttedag. Anonymkode: 92b89...f03 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #5 Skrevet 13. august 2022 Jeg flyttet helt alene uten bil og uten noe hjelp fra venner. Det var utrolig slitsomt, men det gikk an liksom. Hadde aldri forventet at venner skulle hjulpet til med ekstremt mye hvis jeg hadde venner som kunne hjelpe. Anonymkode: 6c98f...9d3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #6 Skrevet 14. august 2022 Gjør det du føler du klarer. Men er dette ei venninne som hjelper tilbake om du trenger det? Jeg pusset opp hele leiligheten til venninnen min, vi sto på natt og dag. Da jeg fikk meg leilighet hadde hun ikke tid… det var nok til at jeg ble så skuffet at kontakten sklei ut Anonymkode: 2cdab...494 2 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #7 Skrevet 14. august 2022 Dette tenker jeg er litt avhengig av livsfase. Som student var det vanlig å hjelpe hverandre med flytting, som voksen med jobb forventer jeg at folk fikser dette selv med å leie inn folk. Jeg kan godt hjelpe å bære et og annet møbel, men en flyttedag - nei, det stiller jeg ikke opp på - det får folk fikse selv (jeg fikser det også selv). Anonymkode: e11aa...877 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #8 Skrevet 14. august 2022 Jeg hjelper alltid venner og familie med flytting, men da har det alltid vært en flyttedag. Jeg har flyttet noen ganger selv (og fått tjenesten i retur hos de fleste) men småting som har blitt flyttet før selveste flyttedagen har jeg tatt selv alene, hadde aldri tenkt tanken engang på hjelp før selveste flyttedagen. Møbler kan jeg forstå, eskene kan hun vel bære ut selv? Uansett håper jeg hun spanderer middag på deg eller i hvert fall takker deg enormt mye etter dette er over. Du er en god venn. Håper du får det i retur når du trenger det. Anonymkode: 62288...741
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #9 Skrevet 14. august 2022 Jeg hjalp venninnen min å pakke og vaske ned, hun måtte flytte samtidig som hun hadde et stressende opplegg på jobb. Gjorde ikke meg noe, jeg ville være der for henne så. Du må bare se hva du har mulighet til, kanskje si til henne at det må samles opp litt så dere kan ta det på et par dager og ikke at det er litt hver dag Anonymkode: 1bca1...89a
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #10 Skrevet 14. august 2022 Det er urimelig å forvente at du står på pinne i ukesvis. Da jeg har hjulpet har det tatt maks en helg med litt bæring og kjøring (har stasjonsvogn med takstativ og hengerfeste). Anonymkode: a8cbb...1f7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #11 Skrevet 14. august 2022 Det har variert mye avhengig av hvor jeg har vært i livet. Da vi var studenter og nyetablerte hjalp vi mye, men var gjerne flere, og hadde jo ikke så mange ting. Nå når alle er godt etablerte er det kun småting, for alle leier inn pakkehjelp, flyttehjelp og nedvask. Ville faktisk syntes det var frekt om noen med grei råd ba venner stille opp gratis på den måten. Anonymkode: 719bf...3ea
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #12 Skrevet 14. august 2022 At man ber om hjelp til å flytte ett møbel er jo greit, men man ikke forvente at folk skal hjelpe til å dagevis med flytting. Når man er student hjelper man hverandre, men da er det jo også begrenset hvor mye man har. Som voksen tenker jeg du får begrense deg til en flyttedag med hjelp fra venner/familie, og da tar du de tingene som er for store og/eller tunge til å klare selv. Jeg har flyttet to ganger på egen hånd, fikk hjelp til de store møblene og det tok bare ett par timer. Som voksen tenker jeg man får fikse det meste selv, enten ved egen hjelp eller ved å leie flyttbyrå. Det er tung å flytte, og det er slutt på at jeg ødelegger ryggen for to pizzastykker og brus. Har folk råd til bolig i millionklassen har de råd til flyttebil. Anonymkode: adaa1...4ed
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #13 Skrevet 16. august 2022 Ville sagt dette: Jeg hjelper deg gjerne med (legg inn det du kan/ønsker bidra med f.eks bæring, kjøring, få tak i henger o.l) på selve flyttedagen. Men utover det har jeg rett og slett ikke tid eller krefter, da må du benytte deg av noen andre. Jeg synes det er helt fair jeg. Er utmattende nok å hjelpe til med flytteprosess EN dag. Og spesielt hvis den som flytter ikke har giddet å starte utvasken engang sånn at man må hjelpe til der også 😵 believe me I know, var støl i hver eneste cm av kroppen når den dagen var over. Anonymkode: c3353...e94
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #14 Skrevet 17. august 2022 ti10 skrev (På 14.8.2022 den 0.22): Men hvor mye kan det egentlig være hun ikke klarer selv? Jeg skjønner at en person ikke kan klare store, tunge møbler alene, men det er forskjell på å be om hjelp til å bære de få tingene som er for tunge og å forvente hjelp hver eneste dag. Sånn er det nå en gang å være voksen, man må fikse det meste selv, ev. leie inn folk, ikke belage seg på at venner skal stille opp for hver eneste småting man kunne klart selv. Jeg stiller gjerne opp noen ganger for venner med kjøring eller bæring en dag eller to, men man kan jo ikke bruke flere uker på å ordne opp for voksne mennesker. Helt enig. Jeg ble spurt av en venninne om å hjelpe med flytting og PAKKE UT flytteesker fordi de ville ha alt klart til jul (de flyttet i desember). Svarte at jeg ikke kan og har selv uåpnede flytteesker stående etter min egen flytting for noen år siden😀 Når man er voksen så leier man flyttefolk og slår seg til ro med at det tar tid å komme seg i hus. Folk har liv utenom, man kan ikke misbruke vennskap på den måten. Jeg kunne gjort det for nær familie. Anonymkode: a3070...3e1 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #15 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (På 13.8.2022 den 23.51): Hvor mye hjelper dere venner når det gjelder flytting.? Min venninne er alene og skal snart flytte. Har sagt at jeg hjelper til. Men føler at det blir litt mye. Er noe nesten hver dag. Trenger hjelp til å bære ut noen møbler som ikke skal være der under visning hjelp til å esker ut i garasjen osv. Og flytting har ikke begynt ennå. Lurer på om jeg klarer dette i noen uker til selve flyttingen. Men så vet jeg at hun ikke har noen andre, så jeg må stille opp. Anonymkode: 54200...379 Bare si at du kan hjelpe én dag noen timer. Det er ikke vanlig at man skal holde på så mye for venner i voksen alder som du leser av de andre svarene. Dessverre er det sjelden at den tjenesten blir gjengjeldt og vennskapet tar slutt. Anonymkode: a3070...3e1
Hactar Skrevet 17. august 2022 #16 Skrevet 17. august 2022 Du kan gi henne et par tidspunkt som passer deg, og be henne samle opp de tingene hun ikke klarer selv til da. Hvis man ikke er selvhjulpen, må man finne seg i planlegge rundt når det passer for hjelperen å komme. Man sliter ut folk om de skal komme og hjelpe med småting hyppig. Dette gjelder både eldre som vil ha handlet lyspære i dag og brød i morgen, og venninne som vil ha deg innom straks hun har pakket et par kasser. En del klarer også mye mer enn de selv tror, om ikke hjelpen kommer i det øyeblikk de vil ha noe gjort.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #17 Skrevet 17. august 2022 Jeg har bodd alene, og flyttet alene, og hadde aldri funnet på å be om/forvente hjelp ørten ganger pr flytting. Det eneste man strengt tatt trenger hjelp til er tunge løft/løfte så store ting at man ikke får grep selv. Å pakke ting i esker og bære dem, får man til helt selv, selv om det tar tid. Jeg ville satt en grense. Jeg kan hjelpe deg med sånn og sånn, men ikke slik. Jeg er tilgjengelig denne og denne dagen. Og så er det lov å si nei. Anonymkode: 21729...b4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå