Gå til innhold

Arvestrid - uskifte og hussalg under markedsverdi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt råd her. 

Saken er som følger: 

Min bestefar døde da min far var 10 år. Min bestemor satt i uskifte etter han. Hun giftet seg på nytt uten at boet etter første mann ble gjort opp. De valgte istedet å ha særeie. Hennes nye mann satt også i uskifte, og heller ikke dette boet ble gjort opp. De fikk ett felles barn. 
Den nye mannen døde for en del år siden. Da ble boet etter han gjort opp. 
Min bestemor er dement, og har ett av sine barn som verge. Vergen ivaretar ikke boet godt, og bruker vergemålet til sin fordel og for å skape ufred blant andre i familien. Dette er meldt til statsforvalteren flere ganger, uten at de tar tak i ting. 
Min far er forøvrig død, slik at jeg og mine søsken er arvinger etter han. 

Nå viser det seg at eiendommen etter min bestemor er overdratt til ett av barna hennes. Summen er latterlig lav, langt under markedspris. 

Jeg kan ikke skjønne hvordan dette kan være lov. For det første siden hun sitter i uskifte, og for det andre at statsforvalteren har gitt sitt samtykke til å selge til en så lav sum. Det forringer jo verdiene til min bestemor betraktelig. 

Vi kommer til å ta saken videre, men er litt usikker på hvordan vi skal gå frem. Vi forventet at det kunne bli trøbbel med denne saken, og har tegnet advokatforsikring. Saken er allerede meldt dit. 

Men hvor vil være riktig sted å henvende seg? Statsforvalteren? Skifteretten? Politianmelde? 

Anonymkode: e927f...91e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette skal advokaten vite så det beste er å snakke med den.

Anonymkode: fd947...243

Skrevet

Siden din bestemor er dement kan de ikke gjøre noe med huset og overdragelse så lenge ikke hun har skrevet fullmakt. 
snakk med advokat. Høres ut som en spesiell case. 

Anonymkode: 9967d...f4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...