Gå til innhold

Hvem kan sette psykiske diagnoser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble for noen år tilbake utredet hos mitt lokale dps siden nav mente jeg ikke oppfylte vilkårene for aap, og mente det kunne være en diagnose som var årsaken til mine problemer, og at da måtte de ha det klart.

Jeg startet gå hos en dame, og utredningen gikk fort for seg, vil jeg si. Litt sånn hui og hast, fikk jeg inntrykk av. Flere av timene uteble, for hun var syk. Så fikk jeg beskjed om at hun skulle ut i svangerskapspermisjon så da falt jo noen brikker på plass. Jeg fikk inntrykk av at hun skulle kjappe seg å få meg ferdig og ut av dps, siden hun ble borte lenge om en stund.

Jeg fikk en diagnose, fikk i ettertid rede på at hun ikke var psykolog men psykologstudent.

Så i ettertid sitter jeg og lurer på om dette ble helt riktig? For det første gikk alt så fort og jeg er usikker på om diagnosen stemmer på meg. Og kan en psykologstudent sette diagnoser?

Anonymkode: 30280...d38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Psykologistudenter tar gjerne opp dette sammen med andre fagkyndige på møter og de ser da på utredningene som studenten har gjort. Jeg hadde en lege på dps som holdt på å videreutdanne seg og forklarte at hun skulle ta opp mine svar på møtene med de andre og fikk til slutt flere diagnoser. 

• Liker 1
Skrevet

psykologer og psykiatere som setter diagnoser.

Anonymkode: 60a3d...99a

• Liker 1
Skrevet

Høres ikke helt riktig ut at en student hadde ansvaret for det på egenhånd. Jeg ville bedt om en ny utredning.

Anonymkode: b6aa1...0f0

• Nyttig 1
Skrevet

Tydeligvis alt som kan krype å gå av fastleger, leger, psykiatere og psykologer..

Anonymkode: 08788...5aa

Skrevet

Psykologstudenten var under veiledning av psykologspesialist, som nok var den som stilte diagnosen.

Anonymkode: ed1ef...56a

Skrevet

Problemene dine er jo uansett de samme uansett hvilken diagnose du har på papiret da. 

Går du i helsevesenet nå også siden du lurer på det? 

Anonymkode: 1e125...dd5

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Problemene dine er jo uansett de samme uansett hvilken diagnose du har på papiret da. 

Går du i helsevesenet nå også siden du lurer på det? 

Anonymkode: 1e125...dd5

Diagnosen skal jo føre til hva veien videre blir med tanke på behandling, og med evt feil diagnose vil behandlingen heller ikke hjelpe. Det er litt derfor jeg lurer

Anonymkode: 30280...d38

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ikke helt riktig ut at en student hadde ansvaret for det på egenhånd. Jeg ville bedt om en ny utredning.

Anonymkode: b6aa1...0f0

Hun hadde ikke ansvar på egenhånd hun hadde sin veileder i bakhånd

Anonymkode: eccc9...61f

Gjest Athena Catalina
Skrevet

Psykologer og psykiatrikere.

Skrevet

Diagnoser og behandling diskuteres med enten psykolog/psykiater eller teamet som jobber på DPS. Min ble utredet av en sykepleier men jeg vet at hun hadde saken oppe med teamet sitt og jeg kjenner meg godt igjen i diagnosen så den er riktig.

Anonymkode: 60157...cac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...