AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #1 Skrevet 13. august 2022 Min niese har vært på Snap og tik tok siden hun var 9-10 år. Ja jeg vet det-alt for tidlig, men med foreldre som ikke bryr seg og gir etter for mas, blir det sånn. Merker at jenta blir påvirket av alle trender på tik tok, og av utenlandske influencere som gir villedende hudpleie/sminke råd, og tipser om hvordan trekke inn magen for å se tynnere ut, eller at porer i huden er fy fy, derfor er det best å dekke til perfekt barnehud med tykt lag foundation. Det siste min niese har begynt med, er rulleøvelser på haken/kjevebeinet med to fingre, for å motvirke dobbelthake som hun ikke har. Tik tok trenden som går ut på å prøve å nesten kvele seg med skolisser, eller se hvor merkbart skille hun får ved å sole seg uten solkrem, har hun heldigvis vett nok til å ikke gjøre. Jeg blir kvalm 🤢 Er glad jeg vokste opp uten sosiale medier. Anonymkode: 73b55...b18 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #2 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min niese har vært på Snap og tik tok siden hun var 9-10 år. Ja jeg vet det-alt for tidlig, men med foreldre som ikke bryr seg og gir etter for mas, blir det sånn. Merker at jenta blir påvirket av alle trender på tik tok, og av utenlandske influencere som gir villedende hudpleie/sminke råd, og tipser om hvordan trekke inn magen for å se tynnere ut, eller at porer i huden er fy fy, derfor er det best å dekke til perfekt barnehud med tykt lag foundation. Det siste min niese har begynt med, er rulleøvelser på haken/kjevebeinet med to fingre, for å motvirke dobbelthake som hun ikke har. Tik tok trenden som går ut på å prøve å nesten kvele seg med skolisser, eller se hvor merkbart skille hun får ved å sole seg uten solkrem, har hun heldigvis vett nok til å ikke gjøre. Jeg blir kvalm 🤢 Er glad jeg vokste opp uten sosiale medier. Anonymkode: 73b55...b18 Nå er min niese 13 år. Ts Anonymkode: 73b55...b18
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #3 Skrevet 13. august 2022 Du må iallfall holde dem langt unna KG 🤣 Anonymkode: 276f2...c52 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #4 Skrevet 13. august 2022 Du får si til henne at å holde inn magen ikke er bra for bekkenbunnen. Og bekkenbunnen er superviktig for så mangt. Anonymkode: 478b5...589 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #5 Skrevet 13. august 2022 Helt for jævlig. Anonymkode: 64eef...88f 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #6 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du får si til henne at å holde inn magen ikke er bra for bekkenbunnen. Og bekkenbunnen er superviktig for så mangt. Anonymkode: 478b5...589 Hvorfor er det skadelig for bekkenbunnen å holde inn magen? Det gjør vi vel alle innimellom, men aldri tenkt over at det er skadelig. Ts Anonymkode: 73b55...b18
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #7 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor er det skadelig for bekkenbunnen å holde inn magen? Det gjør vi vel alle innimellom, men aldri tenkt over at det er skadelig. Ts Anonymkode: 73b55...b18 Det er vel senteret for hele kroppen. 😊 viktig å ha god kontakt med magen. Anonymkode: 64eef...88f 1
Silva Pluvialis Skrevet 13. august 2022 #8 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Min niese har vært på Snap og tik tok siden hun var 9-10 år. Ja jeg vet det-alt for tidlig, men med foreldre som ikke bryr seg og gir etter for mas, blir det sånn. Merker at jenta blir påvirket av alle trender på tik tok, og av utenlandske influencere som gir villedende hudpleie/sminke råd, og tipser om hvordan trekke inn magen for å se tynnere ut, eller at porer i huden er fy fy, derfor er det best å dekke til perfekt barnehud med tykt lag foundation. Det siste min niese har begynt med, er rulleøvelser på haken/kjevebeinet med to fingre, for å motvirke dobbelthake som hun ikke har. Tik tok trenden som går ut på å prøve å nesten kvele seg med skolisser, eller se hvor merkbart skille hun får ved å sole seg uten solkrem, har hun heldigvis vett nok til å ikke gjøre. Jeg blir kvalm 🤢 Er glad jeg vokste opp uten sosiale medier. Anonymkode: 73b55...b18 Hvor gammel er hun nå? Hvis hun er under 13 år, som er aldersgrensen, ville jeg forsøkt å få foreldrene til å avinstallere appen. TikTok er farlig. 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #9 Skrevet 13. august 2022 Tvillingsjel skrev (1 minutt siden): Hvor gammel er hun nå? Hvis hun er under 13 år, som er aldersgrensen, ville jeg forsøkt å få foreldrene til å avinstallere appen. TikTok er farlig. Hun er nå blitt 13 år, men kom på sosiale medier når hun var 9 år. Jeg har snakket til min bror om at some er noe dritt, og at hun må vente til hun er 13 hvis hun skal være der, men han sier at alle hennes venner er på sosiale medier og de må følge etter. "Alle" er ikke på sosiale medier, og foreldre er naive mener jeg. Selv om jenta sier hun har privat konto på tik tok/snap, får hun innimellom meldinger fra fremmede. Hun har fått så mange ideer om hvordan hun skal se ut og stelle seg, og hun refererer til influencere som egentlig er småjenter som gir råd som er helt tullete. Feks; at tennene må pusses i så og så mange minutter, huden må dobbelt renses, man må rulle knokene langs kjevebeinet for å få bort dobbelthake, at man må dusje og vaske håret morgen og kveld pga all skitten i luften, at klær skal byttes bare etter et par timer fordi hvis ikke er det er ekkelt, at porer er stygt og må dekkes til med foundation, at garderoben må byttes ut hver 3-4 måned selv om man ikke er vokst ut av klærne, og at beste tidspunktet å trene på er om morgenen før skolen for da er forbrenningen høyest. Min niese er et barn som såvidt er kommet i puberteten, og skal forholde seg til all dette og hun sluker alt rått, selv om hun blir fortalt at hun må tenke selv og ikke la seg påvirke. Dere har sikkert fått med dere saken i nyhetene om den 12 år gamle engelske gutten Archie som ble funnet bevisstløs med en skolisse rundt halsen etter et tik tok stunt. Han er desverre død. Ts Anonymkode: 73b55...b18 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #10 Skrevet 13. august 2022 er ikke noe mer skadelig det, enn alt annet som skjer i verden Anonymkode: 5b078...0e1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #11 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): er ikke noe mer skadelig det, enn alt annet som skjer i verden Anonymkode: 5b078...0e1 Selvfølgelig er det mer skadelig. Anonymkode: 73b55...b18 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #12 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig er det mer skadelig. Anonymkode: 73b55...b18 NEI Anonymkode: 5b078...0e1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #13 Skrevet 14. august 2022 Det er kjempeskadelig, min barn får ikke mobiltlf før de er 18år. Før dette blir det en enkel som ikke er smarttlf, nå er mine barn 12 og 14år. Nettbrett har vi heller ikke. Asosiale media er utrolig skadelig for mennesker generelt. Anonymkode: ec11d...6c7 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #14 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er kjempeskadelig, min barn får ikke mobiltlf før de er 18år. Før dette blir det en enkel som ikke er smarttlf, nå er mine barn 12 og 14år. Nettbrett har vi heller ikke. Asosiale media er utrolig skadelig for mennesker generelt. Anonymkode: ec11d...6c7 😅😂😂 velkommen til 1800 tallet Anonymkode: 5b078...0e1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #15 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er kjempeskadelig, min barn får ikke mobiltlf før de er 18år. Før dette blir det en enkel som ikke er smarttlf, nå er mine barn 12 og 14år. Nettbrett har vi heller ikke. Asosiale media er utrolig skadelig for mennesker generelt. Anonymkode: ec11d...6c7 Helt enig. Alle "gærninger" kan poste, og har fått en mulighet til å påvirke. Totalt unødvendig hjernemat. Skjønner ikke de som ler av de som setter ned foten her. Applaus til dem, og håper jeg klarer å være like sterk når mine barn kommer i aktuell alder. Anonymkode: 2ba52...4c3 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #16 Skrevet 14. august 2022 Helt sykt skadelig! Ville aldri latt ett barn ha noe form får sosiale medier i så fall skulle det vært en Snapchat jeg kunne følge med på hvem hun var venn med så jeg viste det bare var de nærmeste Anonymkode: 853c5...f3d 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #17 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er kjempeskadelig, min barn får ikke mobiltlf før de er 18år. Før dette blir det en enkel som ikke er smarttlf, nå er mine barn 12 og 14år. Nettbrett har vi heller ikke. Asosiale media er utrolig skadelig for mennesker generelt. Anonymkode: ec11d...6c7 Tror jeg elsker deg haha 👍 Anonymkode: 853c5...f3d 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #18 Skrevet 14. august 2022 Sensur er jo ikke løsningen, men samtaler om sunn fornuft og kritisk refleksjon. Er utseende viktig, hvor går grensen for allminnelig opptatt av eget utseende og negativt forfengelig, kildekritikk, hva fungerer og hvorfor, og hva ikke. Hvor mye rare ting har ikke folk/damer/jenter gjort gjennom tidene for å bli vakre, hva er fornuftig, hva er morsomt, hva virker og hva er farlig? Mye gjør de jo for gøy. Vil hun være en som bruker mye tid på dette, mye penger? Jeg har en 14-åring selv, og venninnene er jo de største påvirkere. Og meg som mor. Tror ikke du kan gjøre noe med dette annet enn å være et godt forbilde selv, og snakke med henne om slike ting. Ikke irettesettende og kun kritisk, men nysgjerrig og si din mening med begrunnelser. «Hun har fin hud, du syns ikke foundation hver dag gjør den finere, du syns sminke på huden kan brukes til spesielle anledninger, syns ikke hun det tar tid, er dyrt, eller syns hun det er gøy å gjøre det hver dag? Hvilken bok leser hun for tiden, hvilket valgfag skal hun ha til høsten?» Anonymkode: 72020...c35 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #19 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt enig. Alle "gærninger" kan poste, og har fått en mulighet til å påvirke. Totalt unødvendig hjernemat. Skjønner ikke de som ler av de som setter ned foten her. Applaus til dem, og håper jeg klarer å være like sterk når mine barn kommer i aktuell alder. Anonymkode: 2ba52...4c3 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt sykt skadelig! Ville aldri latt ett barn ha noe form får sosiale medier i så fall skulle det vært en Snapchat jeg kunne følge med på hvem hun var venn med så jeg viste det bare var de nærmeste Anonymkode: 853c5...f3d AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror jeg elsker deg haha 👍 Anonymkode: 853c5...f3d Problemet i dag er jo at foreldrene bare gir etter fordi andre gjør det. Tenke selv å ta egne valg er helt utenkelig for de fleste foreldre. Skjerm er IKKE bra for barn, eller voksne for den saks skyld. Sosiale media er tull, samme med influensere. Dette er galskap satt i system, folk kaster bort tid og livet sitt på tull. Anonymkode: ec11d...6c7 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #20 Skrevet 14. august 2022 Skulle ønske det var 18-års aldersgrense på sosiale medier og smarttelefoner. Er ikke noe fan av alkohol heller, men er redd all dritten de blir eskponert for er på nivå med alkohol og burde hatt samme aldersgrense. En 13-åring er langt fra moden nok til å kunne skille nyttig info fra influencertull som kan være svært skadelig. Anonymkode: 83b6b...572 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå