Gå til innhold

Kan leger ta ut alle medisiner til seg selv? Og bør de kunne gjøre det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på en fjelltur hvor en av deltakerne som var med,  var barnelege. Vi snakket om migrenemedisin.  Hun sa at " jeg er heldig, jeg kan jo bare ta ut det jeg vil ha på apoteket."

Jeg går på en medisin som hun også fikk lyst til å prøve. Den koster 800 kroner pakka, men fås på blåresept hvis man søker Helfo om det. Kan hun da søke refusjon på den medisinen som privatperson?  

Kan de starte behandling med antidepressiva selv? Er det noen som kontrollerer det? Og sovepiller? Hadde jeg vært turnuslege så hadde jeg falt for fristelsen til å forsyne meg grovt at hva apoteket kunne tilbudt meg i en hektisk periode, hvis målet bare var å komme igjennom det.  Kanskje jeg hadde tenkt at jeg måtte ta konsekvensene av alt dette etter at perioden var over. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går an, men man skal være veldig forsiktig med hva og hvor mye man skriver ut til seg selv. Om ordningen misbrukes kan man miste rekvireringsretten helt eller delvis, eller i verste fall miste autorisasjonen. 

Anonymkode: a2ed6...f5a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det går an, men man skal være veldig forsiktig med hva og hvor mye man skriver ut til seg selv. Om ordningen misbrukes kan man miste rekvireringsretten helt eller delvis, eller i verste fall miste autorisasjonen. 

Anonymkode: a2ed6...f5a

Er det noen instans som holder kontroll i tilfelle noen leger misbruker ordningen eller tar ut medisiner som de selv ikke tåler.  Det er jo sånn at det å behandle seg selv ikke er ensbetydende med å behandle andre. De kan overse ting som en behandlende lege ville reagert på.

Skrevet

Med mindre hun henter ut store mengder A og B preparat så går det helt fint, migrenemedisin er jo ungen av delene. hadde du vært turnuslege hadde du hatt en helt annen innsikt og et helt annet syk på m edisiner enn det du tydeligvis har nå.

Anonymkode: fa253...9f2

• Liker 1
Skrevet

Kan leger sykemelde seg selv?

Anonymkode: 9df68...189

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Med mindre hun henter ut store mengder A og B preparat så går det helt fint, migrenemedisin er jo ungen av delene. hadde du vært turnuslege hadde du hatt en helt annen innsikt og et helt annet syk på m edisiner enn det du tydeligvis har nå.

Vil nesten tro at apotekene hadde reagert om en lege skrev ut masse vanedannende medisiner til seg selv....

Jeg har forøvrig snakket med en lege som skrev ut veterinærrmedisiner til katten sin, så tror leger står ganske fritt

• Liker 1
Skrevet

Leger kan skrive ut kva som helst til seg sjølv??

Anonymkode: f3da6...162

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Leger kan skrive ut kva som helst til seg sjølv??

Anonymkode: f3da6...162

Hva som helst er å ta litt hardt i, men ja. 

Leger kan ikke skrive ut blå resept til seg selv, og kan ikke sykemelde seg selv. 

Det er hvert år tilsynssaker som går på legers uthenting av medisiner til eget bruk,  så det er en viss kontroll på det.

Anonymkode: e54be...6b9

• Liker 2
Skrevet
Topsi skrev (13 timer siden):

Vil nesten tro at apotekene hadde reagert om en lege skrev ut masse vanedannende medisiner til seg selv....

Jeg har forøvrig snakket med en lege som skrev ut veterinærrmedisiner til katten sin, så tror leger står ganske fritt

Hvis de bruker ulike apoteket hver gang så vet jeg ikke om apotekene har kontroll. Og hvis de skulle oppdage det, har de da varslingsplikt. Jeg kjenner ei som jobber på apotek som har vært borti problemstillingen. Jeg tror det blir andre instanser som må ta affære 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva som helst er å ta litt hardt i, men ja. 

Leger kan ikke skrive ut blå resept til seg selv, og kan ikke sykemelde seg selv. 

Det er hvert år tilsynssaker som går på legers uthenting av medisiner til eget bruk,  så det er en viss kontroll på det.

Anonymkode: e54be...6b9

Trodde de kunne skrive ut blå resept til seg selv? Kan de ikke det? 

Skrevet

Det burde vært mye strengere, og de skulle ikke hatt lov til å skrive ut noe til familiemedlem. Bare der at de har lov til å skrive ut medikament til seg selv viser at dette er et gammelt system der hierarki fortsatt råder.

Anonymkode: 1a3af...7f1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det burde vært mye strengere, og de skulle ikke hatt lov til å skrive ut noe til familiemedlem. Bare der at de har lov til å skrive ut medikament til seg selv viser at dette er et gammelt system der hierarki fortsatt råder.

Så hvis de trenger noe selv så kan de skrive ut til familiemedlem? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva regnes som familiemedlem? Blir relasjonen sjekket? Jeg ser mange muligheter for misbruk her.

Skrevet

Hva betyr det for deg om det er fare for misbruk? Om den som har skrevet resept til meg er min søster, kjæreste, venninne eller fastlege har da ingen verdens ting å si, hvorfor skulle apoteket bruke tid på å sjekke det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva betyr det for deg om det er fare for misbruk? Om den som har skrevet resept til meg er min søster, kjæreste, venninne eller fastlege har da ingen verdens ting å si, hvorfor skulle apoteket bruke tid på å sjekke det?

Eh. Følger du med på verden? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå er ikke jeg lege, men dersom min mann eller jeg selv får en betennelse rundt en visdomstann, er det meningsløst at han eller jeg skal oppsøke en annen tannlege for resept på antibiotika, dersom det er nødvendig.

Anonymkode: 49c7d...d34

Skrevet

Ble du bitter og sjalu fordi hun er mer velykket enn deg? 

Anonymkode: 0e6d4...919

Skrevet
Topsi skrev (På 13.8.2022 den 23.49):

Jeg vet av en veterinær som skrev ut p-piller til seg selv.

Anonymkode: e661d...f66

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...