AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #41 Skrevet 13. august 2022 2 minutter siden, GMG96 said: Skal jo prøve og få jobb på byggg og anleggsbransjen eller så er jeg villig til å jobbe på en butikk eller noe. Butikk? Haha. Du får aldri i verden oppholdstillatelse med å jobbe i en butikk i USA. Se tar bare inn folk som kam tilby landet noe nyttig som gjør landet bedre og som kan generere de masse penger. Anonymkode: 9a249...371 14 3
GMG96 Skrevet 13. august 2022 Forfatter #42 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor lenge og hvor har du bodd i USA? Min erfaring fra de årene jeg bodde der er stikk motsatt. Fantastisk land😍 Anonymkode: 0f457...1e8 Jeg personlig har aldri bodd der men faren min og tanta hans og broren og ja mange har bodd der og liker seg veldig godt der 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #43 Skrevet 13. august 2022 GMG96 skrev (3 minutter siden): Samboer er trygdet pga sykdom, jeg har utdannelse i bygg og anleggsbransjen og mekaniker. Jeg har drømt om å reise dit og bo der hele livet, Og hvem skal betale trygda til samboeren din i USA? Jeg kan forstå at du har lyst til å flytte dit, jeg er selv veldig glad i USA. Har bodd der i kortene perioder, og føler meg mer hjemme blant folkene i USA enn her. Likevel er det en hel del grunner til at jeg ikke ville bodd der, spesielt med barn. For eksempel helse- og velferdssystemet, samt skolene. Med det du gir av opplysninger her, tror jeg nok ikke dere får green card. De har nok fattige å ta hånd om selv - og med mindre dere har såpass mangr sparepenger til å leve på dem resten av livet, blir dere fattige der borte. Det finnes ikke trygd. Anonymkode: b33b9...311 12 6
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #44 Skrevet 13. august 2022 GMG96 skrev (2 minutter siden): Det skal jeg snakke med noen som kan dette ordentlig. Har hørt at bygg og anleggsbransjen var stor i usa, sikkert feil Utfordringen som mange nevner her, er å ha alt på plass i forhold til jobb først. Har en kompis som slo seg opp stort i bygg/anlegg/entreprenør. Men han er amerikansk da. Stort behov for fagutdannede innen bygg/anlegg i USA. Og så greie muligheter til å gjøre det bra👌🏼 Anonymkode: 0f457...1e8
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #45 Skrevet 13. august 2022 Kanskje ta deg en ferie tur dit først. Se om du liker deg der. Så begynn å tenk på ny utdanning innen noe USA faktisk trenger. Så søk jobb for så å håpe på at du får oppholdstillatelse. Anonymkode: 9a249...371 2 2
GMG96 Skrevet 13. august 2022 Forfatter #46 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Flytte til et land der barn må gå med ryggsekker med pistol beskyttelse...der barn må øve på at noen kommer på skolen med pistolen etc... Der de tar fra deg rettigheter...den ene etter den andre...der trans barn blir tatt av barnevernet... Der du ikke får noe gratis hjelp..uansett hvor god forsikring du har... Flott land... Anonymkode: 2c2d7...a22 Hvofor skal folk som ikke liker usa eller bare kommer med dritt kommentere
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #47 Skrevet 13. august 2022 Just now, GMG96 said: Hvofor skal folk som ikke liker usa eller bare kommer med dritt kommentere Fordi det rett og slett er et dritt land? Anonymkode: 9a249...371 11 5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #48 Skrevet 13. august 2022 4 minutter siden, GMG96 said: Skal jo prøve og få jobb på byggg og anleggsbransjen eller så er jeg villig til å jobbe på en butikk eller noe. For å kunne jobbe i USA må du ha arbeidstillatelse. Det kan du få dersom du har en helt spesiell kompetanse de trenger, eller så må du vinne Green Card-lotteriet. De trekker noen hvert år som får Green Card, men det er jo som å vinne i Lotto. Du kan ikke bare søke en jobb. Det kan heller ikke amerikanere i Norge. Dere kan studere, men det er ekstremt dyrt om dere ikke får et stipend. Stipend for nordmenn er stort sett i midtvesten. Anonymkode: 263ae...da0 4 2
GMG96 Skrevet 13. august 2022 Forfatter #49 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Utfordringen som mange nevner her, er å ha alt på plass i forhold til jobb først. Har en kompis som slo seg opp stort i bygg/anlegg/entreprenør. Men han er amerikansk da. Stort behov for fagutdannede innen bygg/anlegg i USA. Og så greie muligheter til å gjøre det bra👌🏼 Anonymkode: 0f457...1e8 Om vi har mulighet så kjøper vi et hus i usa så det hadde vert på plass der
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #50 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Flytte til et land der barn må gå med ryggsekker med pistol beskyttelse...der barn må øve på at noen kommer på skolen med pistolen etc... Der de tar fra deg rettigheter...den ene etter den andre...der trans barn blir tatt av barnevernet... Der du ikke får noe gratis hjelp..uansett hvor god forsikring du har... Flott land... Anonymkode: 2c2d7...a22 Er et fantastisk land👌🏼 Aldri sett et skytevåpen i de årene jeg bodde der. Bort sett i fra på hofta til politi. Hvor i USA er det du bodde egentlig? Anonymkode: 0f457...1e8 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #51 Skrevet 13. august 2022 GMG96 skrev (10 minutter siden): Samboer er trygdet pga sykdom, jeg har utdannelse i bygg og anleggsbransjen og mekaniker. Jeg har drømt om å reise dit og bo der hele livet, USA er ikke en velferdsstat, så din samboer kommer ikke til å få noe trygd der. Tror dere bare må legge fra dere denne drømmen. Anonymkode: 4752b...7fb 13 4
GMG96 Skrevet 13. august 2022 Forfatter #52 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi det rett og slett er et dritt land? Anonymkode: 9a249...371 Det er din mening, om du vil bo i Norge hele livet så sier ikke jeg noe imot det.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #53 Skrevet 13. august 2022 Vi har trygdeavtale med USA, så uføretrygd blir utbetalt der. Men oppholdstillatelse er det verre med. Anonymkode: df1b5...9ba 2
GMG96 Skrevet 13. august 2022 Forfatter #54 Skrevet 13. august 2022 GMG96 skrev (Akkurat nå): Om vi har mulighet så kjøper vi et hus i usa så det hadde vert på plass der Jeg leter etter en sånn jobb der nede, og det trengs alltid en sånn person med sånn utdanning
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #55 Skrevet 13. august 2022 GMG96 skrev (Akkurat nå): Om vi har mulighet så kjøper vi et hus i usa så det hadde vert på plass der Anbefaler deg å avtale et møte/time på ambassaden. De vil kunne hjelpe deg og gi deg god hjelp med tanke på hva du trenger for å kunne bo og jobbe der. Anonymkode: 0f457...1e8 2 1
GMG96 Skrevet 13. august 2022 Forfatter #56 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): USA er ikke en velferdsstat, så din samboer kommer ikke til å få noe trygd der. Tror dere bare må legge fra dere denne drømmen. Anonymkode: 4752b...7fb Nei det gjør jeg ikke, skal ikke kaste bort livet på å bo her,
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #57 Skrevet 13. august 2022 GMG96 skrev (1 minutt siden): Jeg leter etter en sånn jobb der nede, og det trengs alltid en sånn person med sånn utdanning Du må aller først slutte å si der nede. Anonymkode: 4752b...7fb 16 5
AnonymBruker 42 Skrevet 13. august 2022 #58 Skrevet 13. august 2022 (endret) GMG96 skrev (15 minutter siden): Samboer er trygdet pga sykdom, jeg har utdannelse i bygg og anleggsbransjen og mekaniker. Jeg har drømt om å reise dit og bo der hele livet, Jeg kan ikke fortelle deg nøyaktig hvor lett/vanskelig det er å få jobb/oppholdstillatelse, men ifølge venner der - så er det ikke det minste problem for enkeltpersoner om man har kontakter som stiller opp som arbeidsgiver. Hvordan dette fungerer med barn, og med en som er trygdet vet jeg itte... Personlig synes det virker litt skjødesløst å rise ifra Norge med kÅne&barn (en med helsemessige utfordringer) til ett U-land som USA mtp helsevesen, men... To each their own - somethingsomthing... Lykke til uansett. Endret 13. august 2022 av AnonymBruker 42 5
Gjest Adobyen Skrevet 13. august 2022 #59 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og hvem skal betale trygda til samboeren din i USA? Jeg kan forstå at du har lyst til å flytte dit, jeg er selv veldig glad i USA. Har bodd der i kortene perioder, og føler meg mer hjemme blant folkene i USA enn her. Likevel er det en hel del grunner til at jeg ikke ville bodd der, spesielt med barn. For eksempel helse- og velferdssystemet, samt skolene. Med det du gir av opplysninger her, tror jeg nok ikke dere får green card. De har nok fattige å ta hånd om selv - og med mindre dere har såpass mangr sparepenger til å leve på dem resten av livet, blir dere fattige der borte. Det finnes ikke trygd. Anonymkode: b33b9...311 Både uføretrygd og alderstrygd kan beholdes fra Norge, men det er jo ingen helserettigheter i USA uten å betale for en dyr forsikring eller er rik. Så det blir ikke mye igjen å leve av med norsk trygd.
GMG96 Skrevet 13. august 2022 Forfatter #60 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Anbefaler deg å avtale et møte/time på ambassaden. De vil kunne hjelpe deg og gi deg god hjelp med tanke på hva du trenger for å kunne bo og jobbe der. Anonymkode: 0f457...1e8 Ja skal det, og vis ikke så tenker jeg å ta utdanning der nede som jeg vet de trenger folk i, er villig til å gjøre hva som helst
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå