Gå til innhold

Familie på 3 som ønsker og flytte til usa.

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må aller først slutte å si der nede. 

Anonymkode: 4752b...7fb

Herregud, du skjønner hva jeg mener så slutt, finn noe annet å kommentere 

Skrevet

For å jobbe i USA må du ha Green Card. Green card gir deg rett til å bo og arbeide permanent i USA. Det er forskjellig kategorier som får innvilget green card. Du kan lese om det her: https://www.uscis.gov/green-card/green-card-eligibility-categories

Du kan ikke bare reise til USA og finne deg en jobb om du er på turistvisa. Da vil du bli utvist.  Green card for europæer gis ofte til folk som innehar spesielle skills.

Kan din mann ta med seg uførepensjonen fra Norge til USA eller skal du forsørge alle? En ting å tenke på om din mann er kronisk syk er at det er ikke sikkert han får health insurance og om han da blir syk uten forsikring så blir dere ruinert.

Jeg har også familie i USA ( og har bodd der i 2 år). Min familie tilhører heldigvis upper middelclass. Hvite forholdsvis friske mennesker som klarer seg greit i USA. Men den ene måtte i 6 måneder bo på sofaen til sin 25 årige datter fordi han ble arbeidsløs. Min amerikanske søster fikk 12 uker ulønnet permisjon da hun fikk sine barn og måtte etter barn nr 2 slutte i jobben fordi daycare kostet nesten mer enn hun tjente.

Tenk dere godt om før dere dra. Om dere angre og kommer hjem til Norge igjen så kan det hende det får konsekvenser for din mann om han har mistet sin uførepensjon.

Anonymkode: 167d6...9ff

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan du ikke ta permisjon fra jobben i tre måneder, leie en Airbnb og bli kjent med landet, så ser du om det er der dere vil bo?

Anonymkode: 88073...026

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Forklar oss gjerne hvorfor USA et bedre enn Norge. Nå er jeg faens spennt her. Fordi Norge er kåret til verdens beste land å bo i. Og i USA.. Vel.. Hvor skaø vi begynne. Er høl av en plass. Hahahaha.

Anonymkode: 9a249...371

Skal man flytte til USA må det planlegges nøye, ha visa med mer på plass. 
Jeg har bodd i Norge i hele mitt liv, men har også reist en del til USA. I Norge er det kalde mennesker som er vanskelig å bli kjent med. Jeg har forsøkt det jeg kan, mens på motsatt side i USA kommer man lett i kontakt med andre og får venner. Smalltalk, forbindelser og samhold er noe helt annet der borte. Føler man seg utenfor slik som Hi skjønner jeg godt hvorfor hun og familien vil dra, men det praktiske må i så fall på plass først.

Anonymkode: 94679...68d

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du må aller først slutte å si der nede. 

Anonymkode: 4752b...7fb

Det er jo teknisk sett lenger sør enn Norge, med mindre man snakker om Alaska. Washington stare er vel på samme breddegrad som Frankrike, uten at jeg har giddet å dobbeltsjekke. Men det er vel vanligere å si over there, eller der borte. 

Anonymkode: 263ae...da0

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
7 minutter siden, Adobyen said:

Både uføretrygd og alderstrygd kan beholdes fra Norge, men det er jo ingen helserettigheter i USA uten å betale for en dyr forsikring eller er rik. Så det blir ikke mye igjen å leve av med norsk trygd.

Ja, men kun om du skal bosette deg i utlandet i mindre enn 12 måneder. Etter 12 måneder eller i 6 månder i året de siste 2 år bortfaller uføretrygden fra Norge

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Der nede? Er ikke USA omtrent rett vest? 

Anonymkode: 128b5...a0d

Nja er nok mer der nede i kombinasjon med vest. Siden norges sørligste punkt ligger på 57 grader nord. Mens USAs nordligste (Hvis vi ser bort fra Alaska) ligger på 49 grader nord. Hvis du trekker en strek rett vestover fra Lindesnes treffer du Nord Amerika ganske så langt nord på Labrador havløya i Canada.

Byen Darmstadt litt syd for Frankfurt am Main ligger omtrent på linje med grensen mellom USA og Canada. Så blir ikke helt feil å si der nede om USA. Men en kombinasjon av vest og der nede blir mest riktig.

Endret av Kjetil E
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker 42 skrev (13 minutter siden):

Jeg kan ikke fortelle deg nøyaktig hvor lett/vanskelig det er å få jobb/oppholdstillatelse, men ifølge venner der - så er det ikke det minste problem for enkeltpersoner om man har kontakter som stiller opp som arbeidsgiver. Hvordan dette fungerer med barn, og med en som er trygdet vet jeg itte... 

Personlig synes det virker litt skjødesløst å rise ifra Norge med  kÅne&barn (en med helsemessige utfordringer) til ett U-land som USA mtp helsevesen, men...  To each their own - somethingsomthing...  Lykke til uansett. :) 

Hu sliter ikke sånn, har mild epelepsi 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skal man flytte til USA må det planlegges nøye, ha visa med mer på plass. 
Jeg har bodd i Norge i hele mitt liv, men har også reist en del til USA. I Norge er det kalde mennesker som er vanskelig å bli kjent med. Jeg har forsøkt det jeg kan, mens på motsatt side i USA kommer man lett i kontakt med andre og får venner. Smalltalk, forbindelser og samhold er noe helt annet der borte. Føler man seg utenfor slik som Hi skjønner jeg godt hvorfor hun og familien vil dra, men det praktiske må i så fall på plass først.

Anonymkode: 94679...68d

Vi har planlagt at vis alt kommer på plass så kjøper vi et helt greit hus, og så smakene jeg med folk som har firma i usa om jobb, 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, men kun om du skal bosette deg i utlandet i mindre enn 12 måneder. Etter 12 måneder eller i 6 månder i året de siste 2 år bortfaller uføretrygden fra Norge

Du har som hovedregel rett til utbetaling av uføretrygd fra Norge selv om du flytter til et annet EØS-land eller andre land som Norge har trygdeavtale med. Vi har trygdeavtale med USA. Så det gjelder mer enn 12 måneder.

Anonymkode: df1b5...9ba

• Liker 2
Skrevet
GMG96 skrev (32 minutter siden):

Samboer er trygdet pga sykdom, jeg har utdannelse i bygg og anleggsbransjen og mekaniker. Jeg har drømt om å reise dit og bo der hele livet, 

Skal du forsørge han alene på fagarbeiderlønn? For han får vel ikke ta med seg uføretrygden til USA?

Skrevet
Tvillingsjel skrev (Akkurat nå):

Skal du forsørge han alene på fagarbeiderlønn? For han får vel ikke ta med seg uføretrygden til USA?

Jo, hun får med seg uføretrygd til USA.

Anonymkode: df1b5...9ba

• Liker 4
Skrevet
GMG96 skrev (56 minutter siden):

Jeg har et spørsmål og er det mulig å flytte til usa? Vi er en familie på 3 som har ønsker dette lenge, jeg har familie der nede og gjør det noe lettere, vi har lyst til og starte på nytt der og skaffe jobb og sånt. Er det som mange sier helt umulig 

Jeg regner med dere kan engelsk på høyt nivå.

Jeg regner med dere har høy utdanning i etterspurte og godt betalte yrker.

Jeg regner med dere ikke har tenkt å belaste økonomisk familiemedlemmene som allerede bor der ''nede'' (?).

Jeg regner også med at dere tenker å skaffe jobb først, så papirer, så bolig, så flytte?

Hvis du svarer nei på ett eller flere av påstandene over, glem flyttingen.

Hilsen, en som har flyttet mye mellom forskjellige land og vet en del om hvordan det er å starte på nytt.

P.S. Et helt annet spørsmål er hvorfor i all verden vil noen bosette seg i akkurat USA som er blitt skikkelig et drittsted de siste årene.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
GMG96 skrev (11 minutter siden):

Hu sliter ikke sånn, har mild epelepsi 

Hun sliter åpenbart i en slik grad at hun har uføretrygd.

Anonymkode: 0fb5c...d1d

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet

Ser ikke at det skal være noe stort problem så lenge du har jobb å gå til. Er som regel litt høyere krav i USA enn Norge da. Har en del venner og bekjente som kommer fra USA og de sier at å jobbe her kontra der er som å være på ferie.

Anonymkode: f22af...2db

Annonse
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Godt mulig at du har rett, jeg kan ikke reglene, men har alltid hørt at man beholder trygden.  Det man mister er medlemskapet i folketrygden etter 12 måneder, men har mulighet til frivillig medlemskap når det gjelder helsedelen.

Dette er et veldig vanskelig tema og det må dere undersøke før dere flytter. Ta høyde for at en eller begge ønsker å flytte hjem igjen, selv om dere ikke tenker på det nå.  

Endret av Adobyen
Skrevet
Drizzt skrev (2 minutter siden):

Jeg regner med dere kan engelsk på høyt nivå.

Jeg regner med dere har høy utdanning i etterspurte og godt betalte yrker.

Jeg regner med dere ikke har tenkt å belaste økonomisk familiemedlemmene som allerede bor der ''nede'' (?).

Jeg regner også med at dere tenker å skaffe jobb først, så papirer, så bolig, så flytte?

Hvis du svarer nei på ett eller flere av påstandene over, glem flyttingen.

Hilsen, en som har flyttet mye mellom forskjellige land og vet en del om hvordan det er å starte på nytt.

P.S. Et helt annet spørsmål er hvorfor i all verden vil noen bosette seg i akkurat USA som er blitt skikkelig et drittsted de siste årene.

Jeg kan flytende engelsk, utdanning innen bygg bransjen, belaster ikke familie medlem, men spør om hjelp som er normalt. Ja skaffer alt det så det er iorden 

• Liker 1
Skrevet

Tvilsomt at det å jobbe innenfor byggebransjen er så spesielt at det gir arbeids- og oppholdstillatelse i USA. Du må vel ha jobbtilbud før dere i det hele tatt vurderer å søke det også.

Anonymkode: d4eb7...694

• Liker 3
Skrevet
GMG96 skrev (38 minutter siden):

Samboer er trygdet pga sykdom, jeg har utdannelse i bygg og anleggsbransjen og mekaniker. Jeg har drømt om å reise dit og bo der hele livet, 

Du vil aldri i verden få oppholdstillatelse med den utdanning eller arbeidserfaringen, arbeidsledigheten i USA er skyhøy og absolutt alle arbeidsgivere ansetter amerikanere fremfor utlendinger.

Din samboer vil heller aldri få privat helseforsikring nettopp p.g.a. tidligere sykdom og disability som det heter der borte, ved et sykehusopphold så vil kostnadene være flere hundre tusen kroner til flere millioner.

Studer dette bildet, det forklarer veldig bra hva som skal til for få oppholdstillatelse i USA.

1445195700_IMmigration-Law-Comic-Terry-Colon-Reason(1).jpg

Anonymkode: 7a855...315

• Liker 15
  • Nyttig 9
Skrevet

Så du vil bo i et land hvor datteren din blir nektet abort om hun skulle bli voldtatt? USA er et fint ferieland, men ikke faen om jeg ville bodd der. Men fratas alt av rettigheter og må du sy en finger koster det ekstremt mye penger. Din kone vil ikke få forsikring en gang siden hun er ufør. Medisiner mot epilepsien er grisedyrt der. Norsk blåresept gjelder ikke i junaiten, vettu. Har mild epilepsi selv også, men kan ikke gå uten medisin likevel. 

Anonymkode: 89c55...0f1

• Liker 14
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...