AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #1 Del Skrevet 13. august 2022 Jeg tenkte lage iste selv, men vet faktisk ikke helt hvordan! Del gjerne deres oppskrifter og hvilken te dere bruker Jeg prøvde nettopp peppermyntete med honning som jeg lagde på varmt vann og lot avkjøle. Ble ikke noe godt som iste 😅 Så, hvordan gjør dere det? Anonymkode: d6962...c31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #2 Del Skrevet 13. august 2022 Mine favoritter Fersken Ferskensirup 2,5 dl vann 4 stk fersken 150 g sukker Iste med fersken 2 liter vann 5 poser svart te 1 stk fersken (til pynt) Først lager du ferskensirupen som beskrevet under. •Ha sukker og vann i en kjele. La vannet koke opp sakte fram til sukkeret er løst opp. •Del fersken i biter og kok dem i sukkerlaken. Når er helt gjennomkokte, fjerner du kjelen fra varmen og moser ferskenbitene med en gaffel. La blandingen stå til avkjøling i 1 time •Sil sirupen for å fjerne store biter og skall. Klem fruktbitene underveis for å få ut mest mulig av saft og sirup. Og når sirupen er avkjølt lager du selve isteen • Kok opp 2 liter vann. Ha i teposene i det nykokte vannet og la dem trekke i 5-10 minutter •La tevannet avkjøles til romtemperatur og sett det deretter i kjøleskapet til den er helt kald. •Bland ferskensirup med det kalde tevannet og isbiter. Rør godt og topp med litt mer vann eller isbiter. Serveres gjerne med tynne skiver av fersken. Lime og mynte 1 liter kokende vann 2 ss grønn te / 4 teposer grønn te 1 bunt friske mynteblader 5 ss brunt sukker 1 lime Servering: 2 lime i skiver Friske mynteblader Isbiter •Kok opp vannet og tilsett tebladene (eller teposene) og myntebladene. La teen og myntebladene trekke i det varme vannet i 15 minutter. Tilsett også sukkeret og rør litt så det løser seg opp i det varme vannet. •Når teen har trukket ferdig, siler du bort tebladene (eller fjern teposene) og myntebladene. •Tilsett presset saft av 1 lime og smak eventuelt til med litt mer sukker hvis du liker teen søtere. Anonymkode: cab99...01d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #3 Del Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Mine favoritter Fersken Ferskensirup 2,5 dl vann 4 stk fersken 150 g sukker Iste med fersken 2 liter vann 5 poser svart te 1 stk fersken (til pynt) Først lager du ferskensirupen som beskrevet under. •Ha sukker og vann i en kjele. La vannet koke opp sakte fram til sukkeret er løst opp. •Del fersken i biter og kok dem i sukkerlaken. Når er helt gjennomkokte, fjerner du kjelen fra varmen og moser ferskenbitene med en gaffel. La blandingen stå til avkjøling i 1 time •Sil sirupen for å fjerne store biter og skall. Klem fruktbitene underveis for å få ut mest mulig av saft og sirup. Og når sirupen er avkjølt lager du selve isteen • Kok opp 2 liter vann. Ha i teposene i det nykokte vannet og la dem trekke i 5-10 minutter •La tevannet avkjøles til romtemperatur og sett det deretter i kjøleskapet til den er helt kald. •Bland ferskensirup med det kalde tevannet og isbiter. Rør godt og topp med litt mer vann eller isbiter. Serveres gjerne med tynne skiver av fersken. Lime og mynte 1 liter kokende vann 2 ss grønn te / 4 teposer grønn te 1 bunt friske mynteblader 5 ss brunt sukker 1 lime Servering: 2 lime i skiver Friske mynteblader Isbiter •Kok opp vannet og tilsett tebladene (eller teposene) og myntebladene. La teen og myntebladene trekke i det varme vannet i 15 minutter. Tilsett også sukkeret og rør litt så det løser seg opp i det varme vannet. •Når teen har trukket ferdig, siler du bort tebladene (eller fjern teposene) og myntebladene. •Tilsett presset saft av 1 lime og smak eventuelt til med litt mer sukker hvis du liker teen søtere. Anonymkode: cab99...01d Takk! Anonymkode: d6962...c31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mercury_ Skrevet 14. august 2022 #4 Del Skrevet 14. august 2022 Altså, dette blir ikke som lipton iste (men jeg skal teste den oppskriften du ble tipset om litt lenger opp, den ser kjempegod ut!), men denne liker jeg godt: Kok opp ca 2dl vann, ha i 3 teposer Earl Gray te og rør inn 3-4ss sukker. La det trekke i 5 minutter og rør slik at sukkeret løser seg opp. Ta ut teposene og hell oppi 5dl kaldt vann og skvise over saften av en sitron eller lime. Server med isbiter. Hvis du vil ha teen søtere kan du koke opp noen spiseskjeer av teen og løse opp mer sukker før du heller det tilbake. Du får smake deg frem. Det er ikke vits å koke opp alt vannet, da tar det jo en evighet før det blir kaldt. Det er forøvrig et tips til når man lager gele også 😉 Bare kok opp nok vann til at du får løst opp pulveret og så ha i resten av det kalde vannet etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #5 Del Skrevet 14. august 2022 Jeg liker iste uten noen tilsetninger, så jeg brygger bare en kanne sterk, svart te, kjøler ned og heller over isbiter. Har eventuelt litt limonade i også (kjøper ferdig på flaske, men bor i Sverige, vet ikke om tilsvarende finnes i Norge). Anonymkode: 8cd22...99d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #6 Del Skrevet 14. august 2022 Nypeblader (selvplukk), grønn te, mynte, sitron, honning. Lar kjøle ned og setter i kjøleskap til dagen etter. Syns mange ulike te kan være godt. Helst løsvekt. Eple, grønn te, fruktte, svart te, appelsin. Gjerne litt fersk frukt oppi rett før servering. Anonymkode: 41ba7...409 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå