Gå til innhold

Igangsettelse etter Termin - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er i dag meget gravid i uke 41+2 (6 dager over termin).🐳
Min termin er 100% sikker da dette er et IVF svangerskap.

Skal på trivselskontroll nå på Mandag, da er jeg 8 dager over termin. Det vil da bli snakket om igangsettelse ifht overtidig svangerskap. Jeg ble forsøkt strippet/tøyd på termindato av Jordmor på helsestasjonen, men det var dessverre ikke modent nok til at hun fikk gjort noe. Vet at jeg får tilbud om stripping på sykehuset på Mandag, men kjenner jeg er veldig i tvil om jeg ønsker og klarer (psykisk) å gå lengre over termin… De sa sist at da jeg er så frisk så vil de avvente til 11 dager over termin med igangsettelse, dersom ingenting skjer - men jeg er livredd for at barnet skal dø i magen. Jeg synes det er drygent lenge å vente helt til uke 42. Hvem vet, fødselen kan jo ta mange dager også. 

Samtidig har jeg absolutt mest lyst til å få en så «naturlig» fødsel som mulig, altså at kroppen setter i gang selv.Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men føler meg helt nedbrutt av at kroppen ikke klarer å komme i gang selv.

Gikk du over termin, isåfall - valgte du igangsettelse eller hadde du is i magen?

og dersom du ønsket igangsettelse tidligere enn dag 11 over termin - fikk du det innvilget?

Anonymkode: f905c...972

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk påvist lite fostervann på dag 7 over termin, så hadde ikke så mye valg. Ble satt i gang dagen etter og babyen kom dag 10 over termin.

Jeg skulle nok ønske at det hadde startet av seg selv ja. Igangsatt med ballong, så tabletter. Det var ok opplevelse helt til riene tok seg skikkelig opp, da fikk jeg epidural. Så gikk det greit helt til pressfasen. Det gikk ganske dårlig så det ble sugekopp og det er det vondeste jeg har opplevd til nå i livet i alle fall. 

Hvis jeg skal ha flere så håper jeg veldig at det starter av seg selv og at jeg slipper instrumentell forløsning 😅

Anonymkode: f5d1d...ccb

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fikk påvist lite fostervann på dag 7 over termin, så hadde ikke så mye valg. Ble satt i gang dagen etter og babyen kom dag 10 over termin.

Jeg skulle nok ønske at det hadde startet av seg selv ja. Igangsatt med ballong, så tabletter. Det var ok opplevelse helt til riene tok seg skikkelig opp, da fikk jeg epidural. Så gikk det greit helt til pressfasen. Det gikk ganske dårlig så det ble sugekopp og det er det vondeste jeg har opplevd til nå i livet i alle fall. 

Hvis jeg skal ha flere så håper jeg veldig at det starter av seg selv og at jeg slipper instrumentell forløsning 😅

Anonymkode: f5d1d...ccb

Huff, det er skrekken.. Har en venninne som også ble igangsatt pga lite fostervann like over termin, der ble det også sugekopp og en rimelig j**** fødsel..😅

Kan jo hende noe har hendt til mandag hos meg også, slik at jeg faktisk ikke har et valg selv. Men, om jeg får velge selv så aner jeg ikke hva jeg tenker. Håper legene har gode innspill, og at de eventuelt beroliger meg såppas at det å eventuelt vente med igangsettelse helt til Torsdag Ikke blir såå skummelt. 

Skrevet

Ble igangsatt 11 dager etter termin. Babyen kom ut dagen etter i uke 42+1 😅 jeg hadde ikke orket eller ønsket å drøye svangerskapet lengre. Skulle heller ønske jeg ble satt i gang etter trivselskontrollen som var ei uke etter termin siden babyen da ble estimert til 4,1 kg og det kan være avvik på +/- 10%. Allikevel lot de meg gå enda lengre og babyen var over 4,5 kg da han ble født. For min del ble det vakum og rift grad 3.

Anonymkode: 6a110...a13

Skrevet

Vannet gikk på dag 7 overtid. Skjedde Ingenting. Ble igangsatt på dag 9 over med tablett. Da gikk fødselen fort og greit. 

Anonymkode: 75591...517

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ble igangsatt 11 dager etter termin. Babyen kom ut dagen etter i uke 42+1 😅 jeg hadde ikke orket eller ønsket å drøye svangerskapet lengre. Skulle heller ønske jeg ble satt i gang etter trivselskontrollen som var ei uke etter termin siden babyen da ble estimert til 4,1 kg og det kan være avvik på +/- 10%. Allikevel lot de meg gå enda lengre og babyen var over 4,5 kg da han ble født. For min del ble det vakum og rift grad 3.

Anonymkode: 6a110...a13

Skjønner jeg godt, begynner å føle meg rimelig ferdig med denne graviditeten selv😅 Prøvde de å tøye/strippe deg når du var hos trivselskontroll, og sa de eventuelt noe om hvor moden du var da?

Og hvordan opplevde du at det ble brukt sugekopp? Tenker ifht smerter i ettertid? Høres så brutalt ut med Vakum 😫

Skrevet

Min erfaring er at du ikke får velge selv, de bestemmer når du sette i gang. 

Jeg ble satt i gang 9 dager på overtid. Med tablett. Første rie kom en time etterpå, og 20 timer senere var ungen ute. Gikk relativt fort og greit, og var en relativt normal fødsel. Ungen kom greit ut, måtte klippes litt. Men de få stingene grodde greit.

Og stripping var bare tull, for meg. Gav et døgn med maserier, som bare sleit meg ut, men ikke gjorde noe som helst for fødselen. 

Anonymkode: 6c047...e12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...