Gå til innhold

"Valgte å forlate oss"


norw

Anbefalte innlegg

I dødsannonsen jeg googlet meg fram til står det "valgte å forlate oss". Det er ingen tvil om at det betyr selvmord?

Endret av norw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det betyr at vedkommende tok sitt eget liv, ja. 

Anonymkode: 1093c...797

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

…og at familien er åpen om dette. 

Anonymkode: 41b7d...0ac

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist å bruke de ordene. Det var nok ikke det at en ønsket å forlate noen, men mer at livet ble for tungt å bære

  • Liker 16
  • Hjerte 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er trist å bruke de ordene. Det var nok ikke det at en ønsket å forlate noen, men mer at livet ble for tungt å bære

Som om det er noe mindre trist å skrive «livet ble for tungt å bære». 
 

noen av deres nærmeste har avsluttet livet sitt. Trist er uansett en for fattig beskrivelse.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er trist å bruke de ordene. Det var nok ikke det at en ønsket å forlate noen, men mer at livet ble for tungt å bære

Det er nå uansett det det betyr, da, selv om du synes det er trist. Og det er familien/begravelsesbyrået som velger ordlyden i dødsannonsen.

Anonymkode: 1093c...797

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topsi skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er trist å bruke de ordene. Det var nok ikke det at en ønsket å forlate noen, men mer at livet ble for tungt å bære

Det er jeg helt enig i. Akkurat som om det var det å forlate pårørende som var hovedsaken til selvmordet, det bidrar til de fordommene at selvmord er kun egoisme. At livet ble for tungt er bedre, mindre stigma. 

Anonymkode: 41597...51c

  • Liker 7
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jeg helt enig i. Akkurat som om det var det å forlate pårørende som var hovedsaken til selvmordet, det bidrar til de fordommene at selvmord er kun egoisme. At livet ble for tungt er bedre, mindre stigma. 

Anonymkode: 41597...51c

De etterlatte må få takle sorgen etter noe så trist som de selv tenker er best. Hvis de vil være åpen om dødsårsaken så er vel "valgte å forlate oss" helt greit. Det er vel sånn de føler det. Blir bare spekulasjoner om det forsøkes holdt skjult.

Anonymkode: f1448...c55

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (9 timer siden):

Jeg synes det er trist å bruke de ordene. Det var nok ikke det at en ønsket å forlate noen, men mer at livet ble for tungt å bære

Jeg er enig med deg. Men, ordlyden velges nok slik også for å skåne de gjenlevende. Mange føler skyld når slikt skjer, de går og grubler på hva de kunne gjort annerledes. Om det hadde stått at livet ble for tungt å bære, kan det bidra til å legge ytterlige stein til byrden til dem som er igjen. Vanskelig å sette ord på sånt.

Anonymkode: 38abb...fc5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Valgte å forlate oss» er et slags kodeord for selvmord, da slipper folk å spekulere. Tror ikke du skal tolke det for bokstavlig, de fleste skjønner ar det ligger tusen nyanser til grunn for en slik handling.

Anonymkode: 057bb...bfa

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting er ofte skrevet i dødsannonser for å slippe spørsmål og spekulasjoner. Valgte å forlate oss, sovnet stille inn, døde plutselig fra oss, sovnet inn med sine kjære rundt seg.... alt dette forklarer mye og er standarder. 

Anonymkode: 15a06...563

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (På 13.8.2022 den 18.12):

Jeg synes det er trist å bruke de ordene. Det var nok ikke det at en ønsket å forlate noen, men mer at livet ble for tungt å bære

Men likevel valgte den personen det. 

Anonymkode: 3f5ae...2b7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen grunn til å kritisere det som står i dødsannonsene. Det er de pårørende som velger hva som skal stå der. Ha sympati med dem i stedet. 

Anonymkode: 380c0...9fb

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/13/2022 at 6:12 PM, Topsi said:

Jeg synes det er trist å bruke de ordene. Det var nok ikke det at en ønsket å forlate noen, men mer at livet ble for tungt å bære

Livet kan være uendelig tungt og fylt av smerte, men likevel klarer folk å leve med dette, mens andre tar livet sitt etter krakk i finansmarkedet.

Så ja - selvmord er et bevisst valg selv om det er politisk ukorrekt å si dette; det var ingen som tvang Goebbels-familien til å drepe barna sine for deretter å ta livet sitt, og det samme gjaldt Hitler, Himmler, Göring og mange andre kjente personer.

Anonymkode: 16c08...3c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Mange som avslutter livet selv, er ofte åpen om det med sine omgivelser. Mange har ofte kjempet hardt psykisk, og har kjempet for at andre skal få hjelp tidlig før det er for sent. Derfor tror jeg også at det er viktig for pårørende å informere omverdenen at en av sine nære valgte å dra selv.

Det trenger heller ikke å være psykiske årsaker. Kan være sykdom som er for tung å bære. 

For noen er døden lettere å tenke på, enn selve livet. 

Anonymkode: ddc7a...798

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 8/13/2022 at 6:16 PM, AnonymBruker said:

Det er jeg helt enig i. Akkurat som om det var det å forlate pårørende som var hovedsaken til selvmordet, det bidrar til de fordommene at selvmord er kun egoisme. At livet ble for tungt er bedre, mindre stigma. 

Anonymkode: 41597...51c

Mens jeg tenker det er en fin måte å få vekk tabu på. Godt med åpenheten.

Anonymkode: 56802...a02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Valgte å gå ut av tiden» har jeg sett på flere i det siste (dødsannonser etter selvmord)

Anonymkode: de17f...e41

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.9.2022 den 6.51):

«Valgte å gå ut av tiden» har jeg sett på flere i det siste (dødsannonser etter selvmord)

Anonymkode: de17f...e41

Valgte å gå ut av tiden har jeg sett på eldre mennesker i 80-100 år..

Anonymkode: d98c2...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Valgte å gå ut av tiden har jeg sett på eldre mennesker i 80-100 år..

Anonymkode: d98c2...9f1

Rart. Da de fleste gamle ikke har det valget. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...