Gå til innhold

Om man våkner under narkose kjenner man smerte da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet?

Anonymkode: 08c68...845

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man våkner vel helst på grunn av smertene... 

Anonymkode: 2d405...134

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man våkner vel helst på grunn av smertene... 

Det hadde jeg ikke trodd? Trodde kanskje det heller var noe feil med medisineringen eller lignende?

Skrevet

Man våkner vel ikke under narkose lenger. De har eget anestesipersonell som har som eneste jobb å overvåke pasienten. De måler puls, hjerterytme, oksygenopptak og masse annet kontinuerlig. Ved første antydning til endring i noen av verdiene, så setter de inn tiltak med mer/mindre narkose, medisiner osv, alt etter hva som er nødvendig.

Anonymkode: 7d764...65b

Skrevet

Det skjer ikke lenger. Men før kunne man våkne fordi anestesien ikke var tilstrekkelig dyp. Våknet ikke av smerter nødvendigvis, men MED intense smerter og uten mulighet til å kunne kommunisere.

Anonymkode: 3484c...2fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man våkner vel ikke under narkose lenger. De har eget anestesipersonell som har som eneste jobb å overvåke pasienten. De måler puls, hjerterytme, oksygenopptak og masse annet kontinuerlig. Ved første antydning til endring i noen av verdiene, så setter de inn tiltak med mer/mindre narkose, medisiner osv, alt etter hva som er nødvendig.

Anonymkode: 7d764...65b

Er du helt sikker? 100% sikkert at man aldri våkner?

Skrevet

Om man mot formodning skulle våkne, vil man trolig ikke ha voldsomme smerter (eller smerter i det hele tafatt), da sterke smertestillende inngår i den generelle anestesisen.

«Ved generell anestesi vil valget stå mellom inhalasjonsmidler, intravenøse sovemidler og potente opioider. Oftest brukes to eller flere midler i kombinasjon.»

https://tidsskriftet.no/2010/02/oversiktsartikkel/valg-av-anestesimetode-og-anestesimidler

Anonymkode: 352c2...dc3

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Anestesipersonellet ville oppdaget at verdiene endret seg før du våknet, og justert med mer medisin så du ikke våknet. Så ja. 

Anonymkode: ac5ab...b08

Skrevet

Jeg har blitt vekket i operasjoner, og kjente absolutt ingen smerte. Deler av anestesien er jo også å gi smertestillende jevnlig, så selv om en skulle våkne så er jo smertestillende der. Og om du våkner av smerter, så går det sykt kort tid før de fikser det😉

Anonymkode: 60099...57c

Skrevet

Jeg våknet under operasjon på Haukeland for ca to år siden. 
Gjorde ikke vondt da. Hørte bare kirurgen sa «kan du få pasienten i søvn igjen» og borte var jeg. 
Etter operasjon på overvåking gjorde det ikke vondt. Tilbake på avdelingen igjen… det var et smerte-helvete uten like. 

Skrevet

Jeg har faktisk våknet under operasjon. Våknet og var litt uklar, så kom smertene.

Klarte be om leppomaden min og fikk den på leppene før jeg ble bedøvet igjen.

Utrolig ubehagelig opplevelse. Dette er mange år siden. Så heldigvis er ting bedre i dag.

Men tar alltid en prat med anestesien og forteller om opplevelsen før operasjoner nå.

Anonymkode: 6c883...30b

Skrevet

Har hatt mange operasjoner og aldri våknet. Håper aldri det skjer. Tror det hører til sjeldenheten! Det er egen anestilege som passer pp målingene hele tiden så du ikke skal våkne og du får smertelindring.

Anonymkode: 7e82d...9d0

Skrevet

En i nærmeste familie våknet under operasjon. I etterkant kunne vedkommende beskrive i detalj hvordan dette føltes og hvor vondt det var. Legen innrømmet at narkosen hadde gått fortere ut enn de trodde.

Dette er 4 år siden nå. Så ja, det kan skje, selvom det heldigvis hører til sjeldenhetene.

Anonymkode: 9ed71...81b

Skrevet

Ja. En sjelden gang gjør man det, selv om det ikke hører til normalen. 

Anonymkode: 7e4ff...707

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det stemmer. Hvis du kjenner smerte vil pulsen din øke, og anestesilegene sitter å passer på deg hele tiden, og har alle målingene dine foran seg. 
Om det er en liten endring (som du selv ikke merker noe av) vil de gi deg mer. Dette har de 100% kontroll på

Anonymkode: b1b7d...d16

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

En i nærmeste familie våknet under operasjon. I etterkant kunne vedkommende beskrive i detalj hvordan dette føltes og hvor vondt det var. Legen innrømmet at narkosen hadde gått fortere ut enn de trodde.

Dette er 4 år siden nå. Så ja, det kan skje, selvom det heldigvis hører til sjeldenhetene.

Teoretisk sett skal ikke dette gå an. Da har det ikke vært anestesileger som har passet på. 

Anonymkode: b1b7d...d16

Skrevet

Våknet under narkose når jeg var liten. Ingen smerter bare ubehagelig at jeg ikke kunne se pga grønn duk i ansiktet (øyeoperasjon) også husker jeg at en sa «pasienten våkner til» før jeg døste vekk igjen. 
Har blitt fortalt senere at øyelokket vibrerte så instrumentene klirret litt og det var det som var kirurgens første indikasjon på at noe ikke stemte. Viste seg at jeg hadde fått for lite narkose i ettertid pga feilmerking. 

ingen smerter eller traumer ved hendelsen. Sykehuset la seg paddeflat og mine foreldre ble informert mens jeg enda ble operert. Førte til inspeksjon av rutiner. 

Anonymkode: be323...48a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skjedde også med en jeg kjenner for et par år siden. Håper og tror det skjer sjelden, ja! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...