Gjest Sabia Skrevet 22. november 2005 #1 Skrevet 22. november 2005 Hvor ofte skal man vanne blomstene på vinteren? Sånn generelt, vet det er forskjell på om planten har tykke el tynne blader etc men.. På sommeren får jeg det fint til, men tror jeg vanner blomstene for mye nå. Jeg vanner ca en gang i uka, og bruker gjøding hver 3. -4. uke. Men kanskje jeg bare skal vanne blomstene hver andre uke..? Jeg har bare grønne planter.
Arkana Skrevet 22. november 2005 #2 Skrevet 22. november 2005 Jeg har også bare grønne planter og jeg vanner dem fast en gang i uka (evt litt oftere eller mer vann den varmeste tiden) året rundt. Plantene mine har nå levd, vokst og hatt det bra i mange mange år. Har flere forskjellige typer planter som tydeligvis alle har tålt samme behandling (men må innrømme at jeg ikke kjøper planter som trenger veldig spesielt stell, så det har vel litt med saken å gjøre).
Gjest Pjusk Skrevet 22. november 2005 #3 Skrevet 22. november 2005 De aller fleste planter, bortsett fra f.eks. eføy og husfred, skal tørke godt opp mellom hver vanning. Hvis ikke "drukner" den. Du kjenner når jorden begynner å bli tørr at den trenger vann. Fuktig jord trenger ikke mer vann. Hver andre uke omtrent er sikkert nok, men det kommer jo an på hvor mye du vanner, hvor varmt det er hjemme hos deg og hva slags planter du har.
Gjest Sabia Skrevet 22. november 2005 #4 Skrevet 22. november 2005 Takk for tipsene:-) Jeg får bruke fingrene og kjenne etter før jeg vanner.
annie8219 Skrevet 11. desember 2005 #5 Skrevet 11. desember 2005 det er ganske vanskeligt å si bestemt hvor mye vann en plante skal ha eller når en skal vanne den...det avhenger helt av omgivelsene (temperatur,årstiden,plassering i rom og hva den står i....planter i leirkrukker trenger mer vann enn planter i plastpotter,om våren og sommeren (vekstsesongen) trenger den mer vann enn om sommeren,jeg ville sagt sånn generelt-(vår/sommer=en gang i uka-høst/vinter=hver 14 dag)...men om den står i et rom med sentralvarme og tørr luft trenger den kankje litt oftere...planter i et vindu trenger mer vann enn planter i et skyggefullt vindu osv...de fleste grønne planter liker det lett fuktigt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå