Gå til innhold

To 1 årige magisterutdanninger eller en master?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Magisterutdanning er 60 stp på masternivå og kan inkludere en oppg på 30 stp. Jeg har snust litt på master i informasjonssikkerhet, men den ser ikke så morsom ut. Tror jeg kan lære mer med 1 år magister i det og 1 år magister i risikoanalyse og sikkerhetsledelse. Hva tenker norske arbeidsgivere?

Anonymkode: f4d72...b86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket universitet tilbyr utdanning i magi og trolldom?

Anonymkode: 6fb09...06c

• Liker 1
Skrevet

Alle i nabolandet:laugh:

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror det er for få arbeidsgivere her i landet som vet hva en magistergrad innebærer, da det er en grad som ikke har vært i bruk her i landet på snart 20 år, og som var svært lite brukt de senere årene pga at andre titler var vanligere. 

En svensk magistergrad tilsvarer dessuten noe annet enn den gamle norske og danske magistergraden, som var en forskningsgrad på linje med dagens ph.d.  Den svenske magistergraden er jo bare en mellomting mellom bachelor og master. Du vil i så fall måtte forklare til enhver potensiell arbeidsgiver at det du har tatt er en form for "årsstudium på høyere nivå". 

Hvis risikoanlayse og sikkerhetsledelse er noe du interesserer deg spesielt for, ville jeg heller siktet meg inn mot en master innen området. Her er et eksempel: https://www.uis.no/nb/studier/risk-analysis-master

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Magisterutdanning er 60 stp på masternivå og kan inkludere en oppg på 30 stp. Jeg har snust litt på master i informasjonssikkerhet, men den ser ikke så morsom ut. Tror jeg kan lære mer med 1 år magister i det og 1 år magister i risikoanalyse og sikkerhetsledelse. Hva tenker norske arbeidsgivere?

å ha 60 vs 120 stp. er jo to ganske forskjellige ting tenker jeg. Jeg hadde aldri ansett deg. Jeg ser etter folk med masterutdannelse, gjerne fra utlandet, men må selvsagt tilfredstsille norske krav.

Anonymkode: 3ba9c...d7a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

å ha 60 vs 120 stp. er jo to ganske forskjellige ting tenker jeg. Jeg hadde aldri ansett deg. Jeg ser etter folk med masterutdannelse, gjerne fra utlandet, men må selvsagt tilfredstsille norske krav.

Anonymkode: 3ba9c...d7a

Men hva om begge er relevante? Da blir det tross alt 120 stp på masternivå. I utlandet er mastete gjerne på 90stp

Ullvott skrev (2 timer siden):

Jeg tror det er for få arbeidsgivere her i landet som vet hva en magistergrad innebærer, da det er en grad som ikke har vært i bruk her i landet på snart 20 år, og som var svært lite brukt de senere årene pga at andre titler var vanligere. 

En svensk magistergrad tilsvarer dessuten noe annet enn den gamle norske og danske magistergraden, som var en forskningsgrad på linje med dagens ph.d.  Den svenske magistergraden er jo bare en mellomting mellom bachelor og master. Du vil i så fall måtte forklare til enhver potensiell arbeidsgiver at det du har tatt er en form for "årsstudium på høyere nivå". 

Hvis risikoanlayse og sikkerhetsledelse er noe du interesserer deg spesielt for, ville jeg heller siktet meg inn mot en master innen området. Her er et eksempel: https://www.uis.no/nb/studier/risk-analysis-master

Jeg kan ikke ha et studie med oppmøte pga jobb og familie:(

Skrevet

NOKUT godkjenner ettårige mastergrader som mastergrader på generelt grunnlag, så det et godt kort du kan trekke mtp. tariff og slikt, men hvordan de ser på graden vil nok variere. Som de andre sier er det riktig at ettårige mastergrader ikke eksisterer i Norge, så det er ukjent for mange arbeidsgivere, men den lengden på master er ganske vanlig i flere land, f.eks. UK og Nederland, så mer internasjonale firma vil nok være mer positiv.

Jeg ville også anbefalt toårig master med mindre det er en prestisjeutdanning (Oxford, Harvard, e.l.)

Anonymkode: 97f80...85a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...