Gå til innhold

Bankkort til barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Barnet mitt er mindreårig og jeg ønsker å fikse et bankkort til han slik at han ikke alltid må få kontanter eller bruke mitt. Jeg orker ikke å opprette egen konto til han i hans navn fordi barnefaren og jeg er skilt og det blir alltid så mye greier med faren. Så jo mer jeg fikser på egenhånd, jo bedre mtp konfliktnivå. Regner med begge foreldre må skrive under osv. Uansett, jeg ønsker ikke at sønnen min skal være disponent på min konto. Jeg vil ha en egen konto som han kan få lommepengene sine innpå. Blir jo samme opplegg som nå, bare uten kontanter og sparegris. 
Hvordan har dere andre foreldre løst dette? Oppretter dere en ekstra brukskonto på dere selv og gir barnet kortet? Mitt første og eneste barn så dette er en ny problemstilling for meg😊

Anonymkode: f428d...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo bare opprette en konto i ditt navn og så får han bruke bankkortet du får til den kontoen?

Anonymkode: 4725d...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan jo bare opprette en konto i ditt navn og så får han bruke bankkortet du får til den kontoen?

Ja, tror det blir løsningen. Jeg kan sikkert ha to brukskontoer i DNB. Jeg har jo ulike sparekontoen der, men bare én brukskonto nå. Skal bestille en ny konto 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke noe om alder, men om barnet er over 12 år ville jeg startet prosessen med faren, fordi barnet på sikt vil ha behov for egen nettbank, vipps og bank-id i sitt navn. 

Om barnet er under 12 år, ville jeg nok vurdert kost/nytte ved å involvere faren og få satt det i barnets navn. Det er veldig fint at barnet har vipps-konto tilknyttet bankkontoen og bankkortet sitt, men man klarer seg jo alltids uten.. Og da kan jo en konto i ditt navn+kort være en grei løsning. 

Anonymkode: b2417...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du sier ikke noe om alder, men om barnet er over 12 år ville jeg startet prosessen med faren, fordi barnet på sikt vil ha behov for egen nettbank, vipps og bank-id i sitt navn. 

Om barnet er under 12 år, ville jeg nok vurdert kost/nytte ved å involvere faren og få satt det i barnets navn. Det er veldig fint at barnet har vipps-konto tilknyttet bankkontoen og bankkortet sitt, men man klarer seg jo alltids uten.. Og da kan jo en konto i ditt navn+kort være en grei løsning. 

Anonymkode: b2417...06a

Ja, ser poenget ditt. Han er 10 år. Tenker jeg får ta det med faren når sønnen min blir 12. Vips er noe jeg ikke har tenkt på i denne sammenhengen, veldig praktisk! Men for nå så tror jeg det er best med en konto i mitt navn og så kan jeg overføre penger. Det blir bare så mye styr for lite gevinst nå. Men ja, når han er litt eldre så tar jeg dette med faren😊

Takk for input!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg var ungdom så fikk jeg i alle fall en bank-konto i mitt eget navn, med bank-kort og greier. Jeg måtte selvfølgelig ha med en forelder (tror ikke det var nødvendig at begge foreldrene var med) ettersom jeg fremdeles var under atten år den gangen. 

man trenger selvfølgelig ikke gi den andre forelderen for eksempel PIN-koden, eller passordet til nettbanken, dersom man ikke stoler på denne forelderen. Er vel ingen som trenger hverken PIN-koder eller passord for å sette penger INN på en sånn konto. :klovn: 

Anonymkode: aab71...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har egen brukskonto til han og eget kort, i min nettbank.

Anonymkode: 2f8d3...e9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei,

Barnet mitt er mindreårig og jeg ønsker å fikse et bankkort til han slik at han ikke alltid må få kontanter eller bruke mitt. Jeg orker ikke å opprette egen konto til han i hans navn fordi barnefaren og jeg er skilt og det blir alltid så mye greier med faren. Så jo mer jeg fikser på egenhånd, jo bedre mtp konfliktnivå. Regner med begge foreldre må skrive under osv. Uansett, jeg ønsker ikke at sønnen min skal være disponent på min konto. Jeg vil ha en egen konto som han kan få lommepengene sine innpå. Blir jo samme opplegg som nå, bare uten kontanter og sparegris. 
Hvordan har dere andre foreldre løst dette? Oppretter dere en ekstra brukskonto på dere selv og gir barnet kortet? Mitt første og eneste barn så dette er en ny problemstilling for meg😊

Hva med såkalt Gave-visa kort. Kan vel muligens etterfylles etterhvert også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er vel strengt tatt ikke lov. Og hvis de er problemer med systemet slik at ikke pin-kode virker. Så må gutten skrive under på kvitteringen. Og da har han i beste fall et problem, hvis han står med et kort i morens navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (3 timer siden):

Det er vel strengt tatt ikke lov. Og hvis de er problemer med systemet slik at ikke pin-kode virker. Så må gutten skrive under på kvitteringen. Og da har han i beste fall et problem, hvis han står med et kort i morens navn.

Åååå… Tenkte jeg kunne ha en egen brukskonto til han i mitt navn i min nettbank. Jeg ville jo i en slik situasjon kunne både bekrefte at han fikk lov å bruke kortet mitt + bevise i nettbank at det ble tiltenkt hans bruk. Mulig jeg da må instruere han om å ringe meg hvis slikt skulle skje. Han har jo brukt kortet mitt i butikken utallige ganger allerede… 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Revolutkort? Det er et kort man fyller på fra andre kontoer. Hvis både du og barnet har Revolut kan dere ha en intern vipps-lignende løsning. 

Du finner ut mer ved å google det. Jeg har et sånt og for meg er det praktisk i utlandet siden det ikke er ekstra gebyrer ved bruk. 

Anonymkode: 01d45...06d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...