Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en tøff fødsel med påfølgende operasjon og veldig stort blodtap. 
På grunn av dette har amming vært vanskelig, jeg har ikke hatt nok melk til barnet mitt som nå er en uke gammel. Kroppen er for medtatt til å produsere melk. 

Har også silikonimplantater som jeg mistenker er til hinder. 

Jeg slet meg ut med konstant amming og såre, blødende bryst og en veldig sulten baby. Baby fikk derfor MME i tillegg.

Råd fra helsestasjon om å pumpe for å øke produksjon virket lite fristende, men helsesykepleier mente det var håp om at melken skulle komme skikkelig på dette viset. 

Jeg kjente at dette har jeg ikke overskudd til. Det blir for krevende med tanke på min helse akkurat nå. Jeg bestemte meg derfor på torsdag for å slutte å amme, og gå over på kun MME. Har kun ammet to-tre ganger siden torsdag og har derfor hatt melkespreng og vonde bryst. Har håndmelket litt av og til. 

Det som er greia er at jeg nå kjenner denne utdrivingsrefleksen. Den har jeg ikke kjent tidligere. BH-en min var også plutselig gjennomvåt av melk. Det kan virke som at melka nå har kommet skikkelig i gang, og jeg kjenner på dårlig samvittighet for å ha gitt opp for tidlig. 

Spørsmålet er om jeg skal ta ammingen opp igjen, og satse på at nå er melka kommet ordentlig og at baby vil få nok mat, og at amming går bra til tross for implantater, eller om jeg skal holde meg til MME. Dersom jeg tar ammingen opp igjen, og det ikke går veien, må jeg gjennom en ny nedtrapping og vonde sprengte bryst. Brystene er nå egentlig ganske ok og uten vonde klumper. 

Hva ville dere gjort? 

Må legge til at baby er fornøyd med MME og spiser godt, men søker brystet hele tiden og vi savner nok begge kosen og nærheten. 

Anonymkode: c1a2d...e63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dessverre ikke svare på spørsmålet ditt, men anbefaler Ammehjelpsgruppen på facebook. Der er det Ammehjelpere som kan faget og kan hjelpe deg 🙂 vil du stille spørsmål anonymt kan du sende det til administratorene og de legger det ut for deg❤️

Anonymkode: acf94...f5d

Skrevet

Det trenger jo ikke være enten/eller? Om både du og babyen trives med amming er det helt supert og om det trengs supplerer du med MME.

• Liker 3
Gjest fransine
Skrevet

Med de problemene du beskriver så ville nok jeg ha fortsatt med MME.

Jeg må legge til at jeg ikke er så veldig fan av ammepresset som eksisterer i samfunnet så det farger mitt råd til deg.

Det viktigste for barnet ditt er ikke om du ammer eller ikke, men at du er fornøyd og avslappet.  Ingen babyer har godt av en stresset og utslitt mor 💖

Skrevet

Høres jo ut som at du har melk, så personlig ville jeg prøvd å få til amming. Men du må kjenne på hva som er riktig for deg.

Fikk også baby for tre uker siden, og jeg jobber og styrer for å få nok melk. Har gitt mme til første, og det er mye mer styr og stjeler så mye tid.

Anonymkode: 3fe4b...c39

• Liker 1
Skrevet

Amming er fint, men ikke til enhver pris. Det sa de på helsestasjonen også. Du skriver du har vært gjennom en stor operasjon, at du ikke har overskudd, at det er for krevende for helsa di. Kanskje du endelig har begynt og føle at du kan lande og lade litt nå som du har begynt med MME? 

Hva vil det gjøre med psyken og helsen din om du presser deg igjen og ikke får det til? I dette tilfellet tenker jeg det er mye viktigere med en mor som har overskudd og kapasitet til og ta seg av og knytte bånd med babyen, enn ammingen i seg selv. Det er mye ammepress fra før, som om det er det som gjør en god mor, og du beskriver en situasjon hvor du selv sier du ikke klarer mer. Du bør hvertfall ikke begynne igjen fordi du har dårlig samvittighet. «Det skal du bare legge bort» som min jordmor sa :) 

Anonymkode: 01123...bb0

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde personlig nok forsøkt. Du kan jo delamme.

Du merker fort om det ikke fungerer.

Anonymkode: e01ec...d96

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må legge til at baby er fornøyd med MME og spiser godt, men søker brystet hele tiden og vi savner nok begge kosen og nærheten. 

Da ville jeg prøvd å delamme☺️ Da slipper du også nedtrapping, for enten så har du litt melk og bare ammer det du har, eller så forsvinner den stille og rolig av seg selv og da slipper man å få vondt og trappe ned. Eventuelt så kanskje du opplever at det øker på så mye at du nærmest eller helt fullammet, og da kan du jo velge det om du vil - men jeg ville ikke stresset det som et mål gitt din situasjon og alt funker fint med mme. Og pumping ville jeg ikke giddet sånn egentlig. 

Anonymkode: 6c735...cb4

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar!

Syns dette er veldig vanskelig 😩 Det river i mammahjertet når lille leter etter pupp og ikke får..

Gav baby litt pupp i går kveld, fordi han var så urolig. Men han var ikke veldig interessert, så det ble med et par minutter på hvert bryst. Skjønner jo det når han ikke er sulten, og det dessuten er lite melk hos meg, han må også jobbe ekstra for å få ut noe nå. Var mest for kosen skyld. 

Ser noen nevner delamming, og det har jeg jo gjort den siste uken før jeg bestemte meg for å gi opp amming. Synes det er tidkrevende å gjøre begge deler. Først amme en hel stund, og så finne frem og varme melk. Mens sulten baby som ikke skjønner at puppen var tom hyler krakilsk. Mye styr. 

Men jeg kunne jeg tenkt meg å amme morgen og kveld. Vet ikke om det er mulig å få til. Blir vel ikke mye melk ut av det.. baby blir kanskje forvirret også?

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk for svar!

Syns dette er veldig vanskelig 😩 Det river i mammahjertet når lille leter etter pupp og ikke får..

Gav baby litt pupp i går kveld, fordi han var så urolig. Men han var ikke veldig interessert, så det ble med et par minutter på hvert bryst. Skjønner jo det når han ikke er sulten, og det dessuten er lite melk hos meg, han må også jobbe ekstra for å få ut noe nå. Var mest for kosen skyld. 

Ser noen nevner delamming, og det har jeg jo gjort den siste uken før jeg bestemte meg for å gi opp amming. Synes det er tidkrevende å gjøre begge deler. Først amme en hel stund, og så finne frem og varme melk. Mens sulten baby som ikke skjønner at puppen var tom hyler krakilsk. Mye styr. 

Men jeg kunne jeg tenkt meg å amme morgen og kveld. Vet ikke om det er mulig å få til. Blir vel ikke mye melk ut av det.. baby blir kanskje forvirret også?

TS

Du kan fint få nærhet uten og amme også. Hvordan gir du flaske når du gir det? 

Anonymkode: 01123...bb0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar!

TS

Det er bare å prøve! Det finnes ikke en fasit på amming, ei heller er det enten eller. Noen ammer én gang om dagen, andre mer. Gjør det som blir riktig for deg og baby😊 

Anonymkode: 89900...53d

Skrevet
On 8/13/2022 at 3:40 PM, AnonymBruker said:

Hadde en tøff fødsel med påfølgende operasjon og veldig stort blodtap. 
På grunn av dette har amming vært vanskelig, jeg har ikke hatt nok melk til barnet mitt som nå er en uke gammel. Kroppen er for medtatt til å produsere melk. 

Har også silikonimplantater som jeg mistenker er til hinder. 

Jeg slet meg ut med konstant amming og såre, blødende bryst og en veldig sulten baby. Baby fikk derfor MME i tillegg.

Råd fra helsestasjon om å pumpe for å øke produksjon virket lite fristende, men helsesykepleier mente det var håp om at melken skulle komme skikkelig på dette viset. 

Jeg kjente at dette har jeg ikke overskudd til. Det blir for krevende med tanke på min helse akkurat nå. Jeg bestemte meg derfor på torsdag for å slutte å amme, og gå over på kun MME. Har kun ammet to-tre ganger siden torsdag og har derfor hatt melkespreng og vonde bryst. Har håndmelket litt av og til. 

Det som er greia er at jeg nå kjenner denne utdrivingsrefleksen. Den har jeg ikke kjent tidligere. BH-en min var også plutselig gjennomvåt av melk. Det kan virke som at melka nå har kommet skikkelig i gang, og jeg kjenner på dårlig samvittighet for å ha gitt opp for tidlig. 

Spørsmålet er om jeg skal ta ammingen opp igjen, og satse på at nå er melka kommet ordentlig og at baby vil få nok mat, og at amming går bra til tross for implantater, eller om jeg skal holde meg til MME. Dersom jeg tar ammingen opp igjen, og det ikke går veien, må jeg gjennom en ny nedtrapping og vonde sprengte bryst. Brystene er nå egentlig ganske ok og uten vonde klumper. 

Hva ville dere gjort? 

Hvis ikke ammingen gjør vondt, så ville jeg forsøkt å amme igjen.

Men dropp pumpinga. Gi den melka du har, og så supplerer du med mme dersom du kjenner at det blir mer amming enn du har overskudd til. Husk at det er normalt at små babyer vil ammes hele tida, så det trenger ikke bety at du har for lite melk.

Men i og med at du har hatt noen dager ammepause og har implantater, så ville jeg nok ikke droppa MME helt uten at det er i samråd med helsesykepleier. Altså at baby følges opp med noen ekstra veiinger.

Anonymkode: 285f1...0e9

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar!

TS

Det aller viktigste er at du kjenner på hva du orker - du skal ikke ha dårlig samvittighet om du lander på å kutte ut ammingen helt.

Dersom du ønsker få til å amme litt likevel, så se om du får til liggende amming. Da kan du amme samtidig som du ligger og hviler/sover. Melkemengden er ofte størst i brystet på sen natt/morgen, så det kan være baby er mer sugevillig på morgenen f.eks.

Melkeproduksjonen er aller størst mens du ammer/rett etterpå. Det betyr at når du har ammet venstre og så høyre bryst, så har det kommet endel mer melk i venstre osv. Benk deg foran tv-en og bytt frem og tilbake mellom høyre og  venstre side. Minst en ekstra gang før du tilbyr mme, mer hvis dere er fornøyde med det begge to. Gi gradvis mindre mme og bruk langsom flaskemating slik at baby også må jobbe litt for maten fra flaska, og rekker å kjenne på at den er mett litt tidligere. 

Godtar baby kald melk? Da kan partneren din lage klar melk for et døgn(bruk minst 70°, eller bruk ferdigblandet fra butikken), og så heller du bare litt oppi en flaske uten å måtte styre med blanding. 

Anonymkode: 285f1...0e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...