AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #1 Skrevet 13. august 2022 Hei! Vi har et barn på noen måneder. Det meste vi har av klær, leker og utstyr har vi kjøpt selv, og noen ting har vi arvet og fått i gave. Nå skal svigerbror og kona ha barn, og han har forventet å arve alt vi har av disse tingene. Og hadde vi ikke villet ha flere barn, hadde ikke det vært noe problem. - Men nå ønsker vi oss flere barn i løpet av de fem neste årene, og det blir jo veldig dyrt hvis vi må kjøpe alt på nytt igjen, når vi allerede har det meste vi trenger av ting til flere babyer. Svigerbror synes det er smålig og frekt av oss, og bruker f.eks det med at vi fikk klær i gave fra dem til fødselen mot oss. Det er visst egoistisk av oss å ikke gi babytingene våre til de. Hadde vi vært ferdige med babyer, hadde det vært greit. - Men er det urimelig av oss å spare tingene våre til våre neste barn? Anonymkode: 5d31b...777 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #2 Skrevet 13. august 2022 😱 så frekt. De kjøpte dere altså en gave med tanke på seg selv, ikke for å være snille? Naturligvis vil du ha tingene du har betalt dyrt for selv når du kommer til å få bruk for dem. Gi dem "gaven" sin tilbake, og behold alt annet til det neste barnet ditt. Anonymkode: ecfe3...ac4 20
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #3 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei! Vi har et barn på noen måneder. Det meste vi har av klær, leker og utstyr har vi kjøpt selv, og noen ting har vi arvet og fått i gave. Nå skal svigerbror og kona ha barn, og han har forventet å arve alt vi har av disse tingene. Og hadde vi ikke villet ha flere barn, hadde ikke det vært noe problem. - Men nå ønsker vi oss flere barn i løpet av de fem neste årene, og det blir jo veldig dyrt hvis vi må kjøpe alt på nytt igjen, når vi allerede har det meste vi trenger av ting til flere babyer. Svigerbror synes det er smålig og frekt av oss, og bruker f.eks det med at vi fikk klær i gave fra dem til fødselen mot oss. Det er visst egoistisk av oss å ikke gi babytingene våre til de. Hadde vi vært ferdige med babyer, hadde det vært greit. - Men er det urimelig av oss å spare tingene våre til våre neste barn? Anonymkode: 5d31b...777 Altså. Om barnet deres er noen mnd bare så trenger dere jo utstyret selv uansett enda. Og det er jo de som er frekke som forventer å få utstyret deres🤢 De burde vertfall spurt om å få låne det istedet for å få det. Hadde bare svart at " vi er ikke ferdig med barn enda, så vi trenger nok utstyret selv" . Hadde ikke giddi å lånt bort noe heller når de er så frekke. Anonymkode: bab6f...c93 11
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #4 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei! Vi har et barn på noen måneder. Det meste vi har av klær, leker og utstyr har vi kjøpt selv, og noen ting har vi arvet og fått i gave. Nå skal svigerbror og kona ha barn, og han har forventet å arve alt vi har av disse tingene. Og hadde vi ikke villet ha flere barn, hadde ikke det vært noe problem. - Men nå ønsker vi oss flere barn i løpet av de fem neste årene, og det blir jo veldig dyrt hvis vi må kjøpe alt på nytt igjen, når vi allerede har det meste vi trenger av ting til flere babyer. Svigerbror synes det er smålig og frekt av oss, og bruker f.eks det med at vi fikk klær i gave fra dem til fødselen mot oss. Det er visst egoistisk av oss å ikke gi babytingene våre til de. Hadde vi vært ferdige med babyer, hadde det vært greit. - Men er det urimelig av oss å spare tingene våre til våre neste barn? Anonymkode: 5d31b...777 Da lar du de få tilbake det de ga til dere. Også vil jeg påpeke, at å forlange sånt er det frekke her. Dere gjør selvfølgelig hva dere vil med deres ting. Lever tingene de ga og si takk for lånet. Og si du ønsker litt mer tydelighet på hva de mener er gitt bort eller lånt bort i fremtiden Anonymkode: 40d1d...f5b 8 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #5 Skrevet 13. august 2022 Vi opplevde litt det samme her. Her har svigerbror og kone vært ganske smålige til oss, feks ga ikke dåpsgave eller nyfødt gave. Passerer oss ukentlig men tar ikke turen innom for å se barnet. Viste ingen interesse. Men når de selv ble gravide 1 år senere forventet de alt av utstyr fra oss, sender bilder av sitt barn i hytt å pine å forventer vi skal engasjere oss max!Maser om besøk, og forventet også at vi skulle engasjere oss under graviditeten. Fikk klage på at vi ikke spurte vordende mor om hvordan formen er osv.. De har da aldri brydd seg om slikt da vi var gravide. Vi gadd ikke engasjere oss en dritt. Vi sendte gave når barnet ble født og kommer til å sende dåpsgave. Bortsett fra det gidder vi ikke engasjere oss. Anonymkode: bab6f...c93 2 2
MLy92 Skrevet 13. august 2022 #6 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi opplevde litt det samme her. Her har svigerbror og kone vært ganske smålige til oss, feks ga ikke dåpsgave eller nyfødt gave. Passerer oss ukentlig men tar ikke turen innom for å se barnet. Viste ingen interesse. Men når de selv ble gravide 1 år senere forventet de alt av utstyr fra oss, sender bilder av sitt barn i hytt å pine å forventer vi skal engasjere oss max!Maser om besøk, og forventet også at vi skulle engasjere oss under graviditeten. Fikk klage på at vi ikke spurte vordende mor om hvordan formen er osv.. De har da aldri brydd seg om slikt da vi var gravide. Vi gadd ikke engasjere oss en dritt. Vi sendte gave når barnet ble født og kommer til å sende dåpsgave. Bortsett fra det gidder vi ikke engasjere oss. Anonymkode: bab6f...c93 Dere straffer barnet. Jeg hadde engasjert meg i barnet i hvertfall 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #7 Skrevet 13. august 2022 I deres tilfelle ville jeg sendt videre ting som er arvet, de er liksom alt sent ut på rundgang alt? Men beholdt det dere har kjøpt selv og ønsker å bruke videre. Mulig jeg også ville latt de arve et par klesplagg/småting dere har kjøpt selv/fått også, sånn for å bidra litt til at det finnes ting å arve også for neste i slekta som får barn. Men utvilsomt beholdt det meste, og dyrere ting som vogn - som også fort får bruksslitasje. Anonymkode: 06844...c44 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #8 Skrevet 13. august 2022 MLy92 skrev (28 minutter siden): Dere straffer barnet. Jeg hadde engasjert meg i barnet i hvertfall Det er min svigerbror dette gjelder. Så mannen min som har kutta kontakten med de. Skulle gjerne vært tante til barnet men når det ikke er kontakt så blir det jo slik. Men jeg sender vertfall gaver og gratulasjoner. Hadde også vært litt rart å engasjert seg masse der når det ikke går begge veier. Hva med vårt barn? Rart om vi skal være onkel å tante når de ikke er det for vårt barn. Føler det er de som har lagt lista for hvordan de vil ha det. Men veldig synd for barna når det er slik ja. Anonymkode: bab6f...c93 2
Jegkommerikkepåno Skrevet 13. august 2022 #9 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): I deres tilfelle ville jeg sendt videre ting som er arvet, de er liksom alt sent ut på rundgang alt? Men beholdt det dere har kjøpt selv og ønsker å bruke videre. Mulig jeg også ville latt de arve et par klesplagg/småting dere har kjøpt selv/fått også, sånn for å bidra litt til at det finnes ting å arve også for neste i slekta som får barn. Men utvilsomt beholdt det meste, og dyrere ting som vogn - som også fort får bruksslitasje. Anonymkode: 06844...c44 Hvorfor det?? De har selv et barn som er bare noen mnder.. Klart man vil bruke tingene sine til nestemann. Å måten det blir forlangt på er jo ikke greit. 3
altflyter Skrevet 13. august 2022 #10 Skrevet 13. august 2022 (endret) Nei dere er ikke frekke i det hele tatt! Her er det storforlangende svoger som er sylfrekk. og for alt i verden. Ikke lån bort ting med lovnad om at dere får det tilbake når du blir gravid igjen. Slike folk leverer aldri slike ting tilbake og hvis dere får de tilbake er de slitt eller ødelagt. Si at de skal selvsagt få en fin barselgave slik som dere fikk, men deres ting er deres ting. Punktum. I min familie er det forresten mye arving og sending rundt av saker og ting, men her går det begge veier og ingen forventer eller krever. Man tilbyr å låne/gi bort og mottaker er alltid takknemlig og behandler tingene pent. Slikt fungerer ikke når det kommer som et krav. Det er også ting som ikke lånes bort når man forventer å få flere. Vogn og bilstol er blant de tingene grunnet fare for slitasje og feil lagring Endret 13. august 2022 av altflyter 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #11 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Men er det urimelig av oss å spare tingene våre til våre neste barn? Fornuftig, syns nå jeg. Ingen vits å handle inn alt en gang til, vel. Med mindre du kan forvente å få tingene tilbake når dere er gravid med neste og de er ferdige med sin første? (Og det vet jeg egentlig ikke om jeg hadde hatt lyst til å ta sjansen på. Hva hvis både du og kona til svoger blir gravide igjen med kort mellomrom? Da vil de forvente å kunne bruke det de allerede har...) Nei, svogeren er den frekkeste her. Man kan sikkert kalle det egoistisk å ville unngå den ekstra handlerunden, sånn teknisk sett. Samtidig er det manipulerende og minst like egoistisk å bruke altruisme mot andre til sin egen fordel, slik han gjør her. Anonymkode: b20cf...3e8 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #12 Skrevet 13. august 2022 Hva?! Det er da deres ting! Anonymkode: d548f...55c 2
Brunello Skrevet 13. august 2022 #13 Skrevet 13. august 2022 (endret) Barneklær kan fint brukes av flere barn. La de låne tøyet med beskjed om at dere har tenkt å få flere, og at dere ønsker det tilbake. Dersom det er enkelte plagg dere av en eller annen grunn er ekstra knyttet til, legger dere de til side. Og det er også stor sjanse for at de også kjøper og får en del nye klær dere kan få låne. Endret 13. august 2022 av Brunello 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #14 Skrevet 13. august 2022 Det er ikke egoistisk. Du kan jo gi bort/låne vekk noe, men det er du heller ikke nødt til. Her kjøpte vi ganske dyre merkeklær til barnehage (parkdress, vinterdress osv) nettopp fordi vi planlegger flere barn og vil da at nestemann også skal kunne bruke det. Har også valgt nøytrale farger med vilje. Så ble min søster gravid og hun er likedan, forventer å få alt det dyre vi har kjøpt selv om vi planlegger flere.. Så irriterende Anonymkode: e92cf...bce 2
Anonym6789 Skrevet 13. august 2022 #15 Skrevet 13. august 2022 Glad familien min ikke holder på sånn. Så frekt. Og selvfølgelig tar man vare på til nestemann. Vi får nr 2 snart (vår siste) og er glad vi har alt av utstyr fra sist. Etter det kommer vi til å gi bort.. Ikke før 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 13. august 2022 #16 Skrevet 13. august 2022 Selvfølgelig er det ikke egoistisk å beholde egne ting når dere planlegger nr 2 og har en baby😅 De derimot er grisk. Skulle de mot formodning få baby før dere og deres ikke trenger visse ting kan dere tilby å låne dem noe inntil dere får ny baby. Men nei, dere skylder dem ikke noe.
BobbySocks Skrevet 13. august 2022 #17 Skrevet 13. august 2022 Brunello skrev (2 timer siden): Barneklær kan fint brukes av flere barn. La de låne tøyet med beskjed om at dere har tenkt å få flere, og at dere ønsker det tilbake. Dersom det er enkelte plagg dere av en eller annen grunn er ekstra knyttet til, legger dere de til side. Og det er også stor sjanse for at de også kjøper og får en del nye klær dere kan få låne. Og vips beholder de det elle gir det til en venninne av seg. Glem det. Behold alt til neste unge. 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #18 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei! Vi har et barn på noen måneder. Det meste vi har av klær, leker og utstyr har vi kjøpt selv, og noen ting har vi arvet og fått i gave. Nå skal svigerbror og kona ha barn, og han har forventet å arve alt vi har av disse tingene. Og hadde vi ikke villet ha flere barn, hadde ikke det vært noe problem. - Men nå ønsker vi oss flere barn i løpet av de fem neste årene, og det blir jo veldig dyrt hvis vi må kjøpe alt på nytt igjen, når vi allerede har det meste vi trenger av ting til flere babyer. Svigerbror synes det er smålig og frekt av oss, og bruker f.eks det med at vi fikk klær i gave fra dem til fødselen mot oss. Det er visst egoistisk av oss å ikke gi babytingene våre til de. Hadde vi vært ferdige med babyer, hadde det vært greit. - Men er det urimelig av oss å spare tingene våre til våre neste barn? Anonymkode: 5d31b...777 Dere fikk klærne til babyen i gave, så behold dem med god samvittighet. Du kan evt si til ham at han kan få tilbake gavene, men at det da blir gitt som bursdag og julegaver til hans barn, avhengig av hvor mye dere har fått av han. Frekk type han der altså. Anonymkode: 06c92...9f2 2
Rem Skrevet 13. august 2022 #19 Skrevet 13. august 2022 Jeg lånte bort diverse til min svigerinne. Tenkte at jeg ikke var ferdig med barn enda, det tenkte sikkert hun, for hun arvet det videre til nestemann... fant d ut da jeg spurte etter det da attpåklatten kom.... 1
Hactar Skrevet 13. august 2022 #20 Skrevet 13. august 2022 (endret) De ga gave til dere ved fødselen, og dere planlegger vel gjerne å gi gave til dem ved fødselen. Dere kan jo tilby dem å få gaven sin tilbake i stedet for ny gave ved fødselen, og se hva de sier til det... Resten av sakene deres har de ikke verken gitt, «gitt» eller skaffet til veie på noe vis, så dem har de ikke noe med å kreve å få. Ville heller ikke lånt dem noe dere ønsker å bruke selv siden. Lånte saker kan fort bli ødelagt eller komme bort. Når de i tillegg ser ditt barns ting som sine allerede, ville jeg ikke stolt på at de ga tingene tilbake i ok stand eller i det hele tatt. Endret 13. august 2022 av Hactar 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå