Gå til innhold

smerter i leddene, stive fingre. Leddgikt er utelukket. Hva F kan det være?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ghostface skrev (4 minutter siden):

Gå til lege som kan ta eventuelle prøver.

forslag til prøver? 

Anonymkode: 28440...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være stoffskiftetrøbbel eller Sjøgrens syndrom? Les litt om Thyroiditt, Hashimotos og Sjøgrens syndrom. 

Anonymkode: 111b8...3cb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du ikke har leddgikt kan det jo likevel være en form for revmatisme, det finnes jo veldig mange varianter av det! Har de målt senkingen i blodet? Har du noen arvelige sykdommer i familien din? 

Anonymkode: 398ac...17b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får veldig smerter i ledd av gluten. De kan hovne opp også. Jeg får også mye annet dritt av gluten, men leddsmerter er en av tingene. Så medisinen for meg er å aldri spise gluten.
Leddsmerter kan være forårsaktet av så mye forskjellig. Synd ikke legen hjelper deg mer. Du virker ganske ferdig nå. Håper du finner ut hva du har, mtp behandling 

Anonymkode: c7ba7...0ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde noe lignende. Sterke smerter i hender og føtter. Noen dager så smertefullt at jeg var helt kvalm. Gikk til legen min, han så på det og sa at det så fint ut og at leddene ikke var hovne. Etter en stund så flyttet jeg fra høyden og ned i lavereliggende strøk, da ble det borte. Ved en tilfeldighet så finner jeg ut av legen har skrevet at jeg har fibromyalgi (!), uten at jeg ante det liksom. Så når andre leger nå spør meg om hvordan det går med fibroen min så sier jeg  bare at at jeg vet ikke, fordi jeg ikke visste at jeg har det og at jeg ikke har vondt noe sted. 🤡 Har også sagt de kan bare fjerne den jævla diagnosen, men det har ikke skjedd. 

Anonymkode: 04fdb...1fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde noe lignende. Sterke smerter i hender og føtter. Noen dager så smertefullt at jeg var helt kvalm. Gikk til legen min, han så på det og sa at det så fint ut og at leddene ikke var hovne. Etter en stund så flyttet jeg fra høyden og ned i lavereliggende strøk, da ble det borte. Ved en tilfeldighet så finner jeg ut av legen har skrevet at jeg har fibromyalgi (!), uten at jeg ante det liksom. Så når andre leger nå spør meg om hvordan det går med fibroen min så sier jeg  bare at at jeg vet ikke, fordi jeg ikke visste at jeg har det og at jeg ikke har vondt noe sted. 🤡 Har også sagt de kan bare fjerne den jævla diagnosen, men det har ikke skjedd. 

Det er jo en omdiskutert diagnose som mange leger bare tenker er mentalt. Håper de ikke setter meg på den. Fører den diagnosen til stive fingre? Kan plagene bli utløst av mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg får veldig smerter i ledd av gluten. De kan hovne opp også. Jeg får også mye annet dritt av gluten, men leddsmerter er en av tingene. Så medisinen for meg er å aldri spise gluten.
Leddsmerter kan være forårsaktet av så mye forskjellig. Synd ikke legen hjelper deg mer. Du virker ganske ferdig nå. Håper du finner ut hva du har, mtp behandling 

Anonymkode: c7ba7...0ba

Å leve glutenfritt gir meg masse problemer på andre måter. Jeg reagerer på sukker og stivelse, og det er det mer enn nok av i glutenfrie produkter.

Disse plagene har jeg slitt med i mange år, men de eskalerte samtidig med covid. Jeg vet ikke om det bare var et tilfeldig sammentreff. Jeg regnet med at dette ville gå over hvis det var infeksjonsutløst, som som de også antydet på diakonhjemmet. Nå er det tilbake igjen så jeg aner ikke hva det kan være. 

Jeg føler meg som hypokonder i møte med helsevesenet. Jeg får høre " Det er ikke farlig å ha vondt osv"  som om jeg trodde at jeg var alvorlig syk.  Hvis jeg skal ha det sånn fremover så gjør det noe med livskvaliteten.  Jeg har allerede en veldig streng diett. Når jeg får angst for å spise noe som kan føre til kraftig betennelse og stive fingre, så er ikke det helt bra:( 

Men kanskje jeg ikke er tålmodig nok. Kanskje det går over til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kan det være stoffskiftetrøbbel eller Sjøgrens syndrom? Les litt om Thyroiditt, Hashimotos og Sjøgrens syndrom. 

Anonymkode: 111b8...3cb

Sjøgrens er nok utelukket med tanke på blodprøvene.  Det andre kan jeg sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo en omdiskutert diagnose som mange leger bare tenker er mentalt. Håper de ikke setter meg på den. Fører den diagnosen til stive fingre? Kan plagene bli utløst av mat?

Jeg fatter ikke at en fastlege kunne sette den på ti-femten minutter. Og uten å si det til meg en gang. Forbanna idiiot! Den stemmer jo ikke heller. Hadde det stemt, så hadde jeg ikke protestert liksom. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det slik i fingre,tær,nakke. Jeg har fibromyalgi.

Har også artrose i ene skuldra,den er ofte stiv og vond. Men ikke helt samme type smerte som fibromyalgi.

Endret av flusa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flusa skrev (2 minutter siden):

Har også artrose i ene skuldra,den er ofte stiv og vond. Men ikke helt samme type smerte som fibromyalgi.

Har du smerter andre steder også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du smerter andre steder også?

Jeg har smerter i hele kroppen.

Det er vandrende smerter.

Ene dagen kan jeg 'bare'ha stive og vonde fingre og/eller tær, andre dager kan jeg få vondt og stivhet i nakken,korsryggen.

Får ofte vondt på rare plasser. Som skinnleggene, på sidene av armer og ben.

Vondt i mage. Muskler,sener,hodet, ansiktet.

Er ikke en plass jeg ikke har hatt vondt i forbindelse med fibromyalgi.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flusa skrev (7 minutter siden):

Jeg har smerter i hele kroppen.

Det er vandrende smerter.

Ene dagen kan jeg 'bare'ha stive og vonde fingre og/eller tær, andre dager kan jeg få vondt og stivhet i nakken,korsryggen.

Får ofte vondt på rare plasser. Som skinnleggene, på sidene av armer og ben.

Vondt i mage. Muskler,sener,hodet, ansiktet.

Er ikke en plass jeg ikke har hatt vondt i forbindelse med fibromyalgi.

Ok, takk. Leit å høre. Håper det er til å leve med, eller at du har noe som hjelper. Høres slitsomt ut. ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 13.8.2022 den 15.36):

Altså hvis jeg vet på forhånd hva slags type mat jeg ikke tåler, så dropper jeg selvsagt det. Problemet er hvis jeg får i meg noe og jeg blir syk i ukesvis.  Det er veldig dumt at dette ødelegger så mye av jobbhverdagen for meg. 

At det ikke er leddgikt er jo veldig bra. Jeg har en tarmlidelse i tillegg og blir bare dårligere av smertestillende. 
Er det noen andre diagnoser som kan forklare de symptomene jeg har? Jeg har lest om urinsyreleddgikt og synes symptomene er ganske like.  kan blodprøvene utelukke dette helt?

Den diagnosen kan forklare alle symptomene dine, ts. Den burde du ha oppgitt i hi, for da hadde jeg forstått at du trolig kun har en sykdom. At fordøyelsessykdommer fører til betennelser er helt normalt. 

Har du sykdommen under kontroll? Dersom ikke - få bistand til det eller les deg opp selv og få den under kontroll. 

Anonymkode: 8e15b...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Den diagnosen kan forklare alle symptomene dine, ts. Den burde du ha oppgitt i hi, for da hadde jeg forstått at du trolig kun har en sykdom. At fordøyelsessykdommer fører til betennelser er helt normalt. 

Har du sykdommen under kontroll? Dersom ikke - få bistand til det eller les deg opp selv og få den under kontroll. 

Anonymkode: 8e15b...174

Jeg er godt kjent med at ulike inflammatoriske  tarmsykdommer som feks chrons sykdom ulcerøs colitt osv kan gi leddsmerter. Det jeg sliter med er ikke noen sykdom men mer en funksjonssvikt i tarmen. Derfor skrev jeg lidelse. 

Jeg har spurt fastlegen om det men han mener det ikke henger sammen. Revmatologen  har også fått henvisning med diagnose. Så jeg tenker at hun hadde nevnt det om det var en kjent sammenheng 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flusa skrev (15 timer siden):

Blir den utløst av noe spesielt?  Blir du verre om du spiser visse typer mat?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Blir den utløst av noe spesielt?  Blir du verre om du spiser visse typer mat?

Ts

Ja. Hvis jeg spiser mat med mye sukker eller fett, eller drikker alkohol, hovner jeg mere opp og får mere smerter dagen etter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...