AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #1 Skrevet 13. august 2022 Nå er jeg litt desperat og lurer på om noen her har noen tanker om hva min diagnose kan være? Jeg har i mange år slitt med smerter i ledd etter at jeg har spist noe med syre. Det kan være sitronsyre, eller eddik av noe slag. Ketsjup gir alltid utslag på ledd. Jeg tror det kanskje er kombinasjon av eddik og sukker. Jeg spiste falaffelburger med syltet rødløk. Det gikk veldig skeis:( I år ble det ekstra ille. i tillegg til at det slo seg på nakken, så fikk jeg problemer med alle ledd. Fingrene blir stive.i tillegg så verket det. Jeg blir hoven ytterst på fingerleddene. Jeg måtte utsette hjemmeeksamen da jeg ikke klarte å bruke fingrene:( Jeg tok en blodprøve som viste antistoffer og Furst skrev da at det var leddgikt. Så tok jeg en blodprøve til som ble sendt til Ullevål, som da var normal. Revmatologen på Diakonhjemmet, sa da at det ikke var leddgikt. Jeg hadde derimot noe atrose i fingrene, men ikke i tærne. Jeg forstår ikke at atrose kan gi slike plager som jeg har. Da burde jeg vel hatt atrose i tærne også? Er det andre forklaringer som kan forklare dette? Noen flere blodprøver jeg kan ta? Revmatologen sa at jeg bare burde kutte ut mat som gir meg slike plager. Problemet er at plagene kan vare i flere uker, hvis jeg først får noe syrlig i meg. Jeg følte ikke at de var så interessert i å finne ut hva dette kunne være, siden de utelukket leddgikt. Anonymkode: 28440...6c5 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #2 Skrevet 13. august 2022 Det er et ganske «velkjent» fenomen at enkelte matvarer gir slike problemer som du beskriver. Og, ja, plagene kan vare i ukesvis. Generelt regner man med at problemer som skyldes matinntak tar 6 uker før de gir seg. Men det kan ta lengre tid om man inntar mye eller inntar over tid. De har nok rett i at du må unngå maten. Uavhengig av hva dette altså «er». Enten det er matallergi eller leddgikt så finnes det ingen medisin som lar deg fortsette å spise det du reagerer på uten symptomer. Det er ganske vanlig å anta at en diagnose vil gjøre sykdom «bedre», men svaret er dessverre uansett ofte det samme: nitidig unngåelse av det som gjør deg dårlig. Skriv en matdagbok. Noter hva du spiser. Vær nøye på hva du spiser. Luk ut det du ikke tåler og lær deg å unngå det. Om du tror du har fått feil diagnose har du rett på en second opinion. Men leddgikt er virkelig ikke en diagnose du ønsker å få. Å ikke få den er gode nyheter. Anonymkode: 8e15b...174 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #3 Skrevet 13. august 2022 Jeg er enig i det anonymbruker over meg sier, at det er positivt om dette ikke er leddgikt. Men ble leddgikt virkelig utelukket bare på bakgrunn av blodprøver? For man kan ha seronegativ leddgikt, og da vises det ikke på blodprøver. Jeg har selv seronegativ leddgikt. Min diagnose var likevel veldig tydelig, med store leddbetennelser i flere ledd, som var tydelige på ultralyd hos revmatolog. Ble det tatt ultralyd av de betente leddene dine? Hvis dette «bare» er betennelser som vedvarer noen uker og forsvinner igjen inntil du spiser noe med syre, så er du veldig heldig. Medisinene man får for leddgikt har mange skumle bivirkninger, og det er noe jeg hadde vurdert og tenkt nøye på før jeg evt hadde begynt på. Så kan du klare deg uten, fordi betennelsene får forholdsvis fort over etter inntak av syre, så er det en bra ting❤️ Anonymkode: 2d0c9...994 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #4 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg er enig i det anonymbruker over meg sier, at det er positivt om dette ikke er leddgikt. Men ble leddgikt virkelig utelukket bare på bakgrunn av blodprøver? For man kan ha seronegativ leddgikt, og da vises det ikke på blodprøver. Jeg har selv seronegativ leddgikt. Min diagnose var likevel veldig tydelig, med store leddbetennelser i flere ledd, som var tydelige på ultralyd hos revmatolog. Ble det tatt ultralyd av de betente leddene dine? Hvis dette «bare» er betennelser som vedvarer noen uker og forsvinner igjen inntil du spiser noe med syre, så er du veldig heldig. Medisinene man får for leddgikt har mange skumle bivirkninger, og det er noe jeg hadde vurdert og tenkt nøye på før jeg evt hadde begynt på. Så kan du klare deg uten, fordi betennelsene får forholdsvis fort over etter inntak av syre, så er det en bra ting❤️ Anonymkode: 2d0c9...994 Det ble ikke tatt ultralyd av leddene. De var ikke hovne da jeg var til konsultasjon. Jeg er selvfølgelig glad for at det ikke er leddgikt, men skulle gjerne hatt en diagnose på det. Finnes det noe medikament som kan tas utenom smertestillende salve? Jeg blir redd for å spise nye ting eller drikke noe som kan inneholde noe surt. Anonymkode: 28440...6c5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #5 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Nå er jeg litt desperat og lurer på om noen her har noen tanker om hva min diagnose kan være? Jeg har i mange år slitt med smerter i ledd etter at jeg har spist noe med syre. Det kan være sitronsyre, eller eddik av noe slag. Ketsjup gir alltid utslag på ledd. Jeg tror det kanskje er kombinasjon av eddik og sukker. Jeg spiste falaffelburger med syltet rødløk. Det gikk veldig skeis:( I år ble det ekstra ille. i tillegg til at det slo seg på nakken, så fikk jeg problemer med alle ledd. Fingrene blir stive.i tillegg så verket det. Jeg blir hoven ytterst på fingerleddene. Jeg måtte utsette hjemmeeksamen da jeg ikke klarte å bruke fingrene:( Jeg tok en blodprøve som viste antistoffer og Furst skrev da at det var leddgikt. Så tok jeg en blodprøve til som ble sendt til Ullevål, som da var normal. Revmatologen på Diakonhjemmet, sa da at det ikke var leddgikt. Jeg hadde derimot noe atrose i fingrene, men ikke i tærne. Jeg forstår ikke at atrose kan gi slike plager som jeg har. Da burde jeg vel hatt atrose i tærne også? Er det andre forklaringer som kan forklare dette? Noen flere blodprøver jeg kan ta? Revmatologen sa at jeg bare burde kutte ut mat som gir meg slike plager. Problemet er at plagene kan vare i flere uker, hvis jeg først får noe syrlig i meg. Jeg følte ikke at de var så interessert i å finne ut hva dette kunne være, siden de utelukket leddgikt. Anonymkode: 28440...6c5 Du ønsker vel ikke å ha leddgikt? Og nei det er ikke sånn at hvis du har stride et sted så må du ha det på resten av kroppen. Selv har jeg fingerartrose men jeg har ikke problem med tærne. Så hva med å høre på spesialistene istedenfor å prøve å få råd av fremmede mennesker på Internett? Anonymkode: 277f9...ab0
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #6 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er et ganske «velkjent» fenomen at enkelte matvarer gir slike problemer som du beskriver. Og, ja, plagene kan vare i ukesvis. Generelt regner man med at problemer som skyldes matinntak tar 6 uker før de gir seg. Men det kan ta lengre tid om man inntar mye eller inntar over tid. De har nok rett i at du må unngå maten. Uavhengig av hva dette altså «er». Enten det er matallergi eller leddgikt så finnes det ingen medisin som lar deg fortsette å spise det du reagerer på uten symptomer. Det er ganske vanlig å anta at en diagnose vil gjøre sykdom «bedre», men svaret er dessverre uansett ofte det samme: nitidig unngåelse av det som gjør deg dårlig. Skriv en matdagbok. Noter hva du spiser. Vær nøye på hva du spiser. Luk ut det du ikke tåler og lær deg å unngå det. Om du tror du har fått feil diagnose har du rett på en second opinion. Men leddgikt er virkelig ikke en diagnose du ønsker å få. Å ikke få den er gode nyheter. Anonymkode: 8e15b...174 Altså hvis jeg vet på forhånd hva slags type mat jeg ikke tåler, så dropper jeg selvsagt det. Problemet er hvis jeg får i meg noe og jeg blir syk i ukesvis. Det er veldig dumt at dette ødelegger så mye av jobbhverdagen for meg. At det ikke er leddgikt er jo veldig bra. Jeg har en tarmlidelse i tillegg og blir bare dårligere av smertestillende. Er det noen andre diagnoser som kan forklare de symptomene jeg har? Jeg har lest om urinsyreleddgikt og synes symptomene er ganske like. kan blodprøvene utelukke dette helt? Anonymkode: 28440...6c5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #7 Skrevet 13. august 2022 overgangasalder? Anonymkode: c2c9b...1fb
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #8 Skrevet 13. august 2022 da h AnonymBruker skrev (2 minutter siden): overgangasalder? Anonymkode: c2c9b...1fb Da har den vart i tjue år Anonymkode: 28440...6c5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #9 Skrevet 13. august 2022 Har urinsyregikt vært nevnt? Anonymkode: 38f3f...dc7 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #10 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Nå er jeg litt desperat og lurer på om noen her har noen tanker om hva min diagnose kan være? Jeg har i mange år slitt med smerter i ledd etter at jeg har spist noe med syre. Det kan være sitronsyre, eller eddik av noe slag. Ketsjup gir alltid utslag på ledd. Jeg tror det kanskje er kombinasjon av eddik og sukker. Jeg spiste falaffelburger med syltet rødløk. Det gikk veldig skeis:( I år ble det ekstra ille. i tillegg til at det slo seg på nakken, så fikk jeg problemer med alle ledd. Fingrene blir stive.i tillegg så verket det. Jeg blir hoven ytterst på fingerleddene. Jeg måtte utsette hjemmeeksamen da jeg ikke klarte å bruke fingrene:( Jeg tok en blodprøve som viste antistoffer og Furst skrev da at det var leddgikt. Så tok jeg en blodprøve til som ble sendt til Ullevål, som da var normal. Revmatologen på Diakonhjemmet, sa da at det ikke var leddgikt. Jeg hadde derimot noe atrose i fingrene, men ikke i tærne. Jeg forstår ikke at atrose kan gi slike plager som jeg har. Da burde jeg vel hatt atrose i tærne også? Er det andre forklaringer som kan forklare dette? Noen flere blodprøver jeg kan ta? Revmatologen sa at jeg bare burde kutte ut mat som gir meg slike plager. Problemet er at plagene kan vare i flere uker, hvis jeg først får noe syrlig i meg. Jeg følte ikke at de var så interessert i å finne ut hva dette kunne være, siden de utelukket leddgikt. Anonymkode: 28440...6c5 Slutt å spise det som trigger det? Herregud. Åpenbart tåler ikke kroppen din det. Anonymkode: d9f5b...fa6 2
Spearmint Skrevet 13. august 2022 #11 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Slutt å spise det som trigger det? Herregud. Åpenbart tåler ikke kroppen din det. Anonymkode: d9f5b...fa6 Slik jeg tolker TS så er hun motivert til å unngå matvarer hun vet trigger betennelse, men i tillegg ønsker hun å vite hva som feiler henne. Får man en diagnose kan man lese seg opp, lære av andre, og justere mat og hverdag enda bedre. Da unngår man mye ubehag med prøving og feiling. 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #12 Skrevet 13. august 2022 Spearmint skrev (1 minutt siden): Slik jeg tolker TS så er hun motivert til å unngå matvarer hun vet trigger betennelse, men i tillegg ønsker hun å vite hva som feiler henne. Får man en diagnose kan man lese seg opp, lære av andre, og justere mat og hverdag enda bedre. Da unngår man mye ubehag med prøving og feiling. Takk. Det er det jeg ønsker. Ts Anonymkode: 28440...6c5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #13 Skrevet 13. august 2022 Ok TS, hvis du vil finne ut hva som skaper inflammasjon så må du kutte ut planter. Grønnsaker, hvete osv. Vær carnivore i noen måneder og så sakte introduserer du nye ting. Og ser hva du reagerer på. Anonymkode: d9f5b...fa6
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #14 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har urinsyregikt vært nevnt? Anonymkode: 38f3f...dc7 Jeg tror jeg har nevnt det som forslag. Men det er vel en type leddgikt som ville slått ut på blodprøver? Anonymkode: 28440...6c5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #15 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok TS, hvis du vil finne ut hva som skaper inflammasjon så må du kutte ut planter. Grønnsaker, hvete osv. Vær carnivore i noen måneder og så sakte introduserer du nye ting. Og ser hva du reagerer på. Anonymkode: d9f5b...fa6 Jeg reagerer ikke på det du nevner. Det er mat som inneholder syre som slår ut, oc som har slått ut noe veldig det siste året. Før kunne det bare være ett ledd,nå kan det være nesten alle:( Jeg lurer på om jeg reagerer på sukker også. Blir redd for å spise og drikke jeg nå. Vil ikke ha flere perioder med dette. Må kunne bruke fingrene mine i jobben. Anonymkode: 28440...6c5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #16 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Slutt å spise det som trigger det? Herregud. Åpenbart tåler ikke kroppen din det. Anonymkode: d9f5b...fa6 Problemet er at jeg ikke helt har oversikten over hva som trigger det. Spiser selvfølgelig ikke mat med sursøt saus eller eddik. Men så får jeg reaksjoner utenom det og da vet jeg ikke hva jeg bør kutte ut. Om det gjelder veldig mye mat hadde det vært greit om det fantes en slags "motgift" mot dette. Noe kortison etc Før har jeg heldigvis bare hatt problemer med ett ledd. Nå er det flere ledd og fingrene blir smertefulle i lang tid. Anonymkode: 28440...6c5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #17 Skrevet 13. august 2022 Det kan hende du har en svak form for leddgikt som kommer og går, men det settes ikke diagnose før det blir skikkelig ille og samtidig vedvarer. Hadde du ikke hatt en tarmsykdom så hadde jeg foreslått Ibux eller annen nsaid de verste dagene, for det er betennelsedempende. Ellers kan du prøve betennelsedempende mat; lag te på ingefær og drikk sitronvann dersom magen din tåler det, og les deg litt opp ellers på mat som er betennelsedempende. Sukker er absolutt også en risikofaktor ja. Jeg blir dårligere av tomatsauser, spesielt ferdigsauser, frossen lasagne, pastasausglass og lignende, og blir ekstra ille av den spaghettiboksen «a la capri». Blir også dårlig av natriumglutamat, som fins i massevis av matvarer, krydder og som også er brukt i mye kinamat. Det gjelder å forske litt selv, skriv ned alt du har spist dersom du plutselig blir dårlig igjen, og se om du finner et mønster❤️ Anonymkode: 2d0c9...994 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #18 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det kan hende du har en svak form for leddgikt som kommer og går, men det settes ikke diagnose før det blir skikkelig ille og samtidig vedvarer. Hadde du ikke hatt en tarmsykdom så hadde jeg foreslått Ibux eller annen nsaid de verste dagene, for det er betennelsedempende. Ellers kan du prøve betennelsedempende mat; lag te på ingefær og drikk sitronvann dersom magen din tåler det, og les deg litt opp ellers på mat som er betennelsedempende. Sukker er absolutt også en risikofaktor ja. Jeg blir dårligere av tomatsauser, spesielt ferdigsauser, frossen lasagne, pastasausglass og lignende, og blir ekstra ille av den spaghettiboksen «a la capri». Blir også dårlig av natriumglutamat, som fins i massevis av matvarer, krydder og som også er brukt i mye kinamat. Det gjelder å forske litt selv, skriv ned alt du har spist dersom du plutselig blir dårlig igjen, og se om du finner et mønster❤️ Anonymkode: 2d0c9...994 Jeg lurer litt på om det kan være noe svakt leddgikt siden det slo ut på én blodprøve og ikke på en annen. Hvis det finnes noen borderline varianter. Håper jo ikke at det er det, men blir jo stresset og bekymret når det plagene ikke forsvinner men bare forverrer seg. Jeg går på smertestillende salve. Problemet er at det står helt klart at jeg må unngå sollys. Da blir det steder på kroppen jeg ikke kan smøre på i denne varmen Anonymkode: 28440...6c5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #19 Skrevet 13. august 2022 ? https://www.nhsinform.scot/illnesses-and-conditions/muscle-bone-and-joints/conditions/gout https://www.mayoclinic.org/symptoms/joint-pain/basics/causes/sym-20050668 https://www.healthline.com/health/stiff-joints#possible-causes Anonymkode: fd4e1...4a8 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #20 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): ? https://www.nhsinform.scot/illnesses-and-conditions/muscle-bone-and-joints/conditions/gout https://www.mayoclinic.org/symptoms/joint-pain/basics/causes/sym-20050668 https://www.healthline.com/health/stiff-joints#possible-causes Anonymkode: fd4e1...4a8 👍 skal sjekke det ut Anonymkode: 28440...6c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå