Gjest Athena Catalina Skrevet 13. august 2022 #21 Del Skrevet 13. august 2022 Sovemedisin til barn skal kun gis i samråd med lege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #22 Del Skrevet 13. august 2022 Athena Catalina skrev (Akkurat nå): Sovemedisin til barn skal kun gis i samråd med lege. Melatonin er ikke sovemedisin. Men ja, kun i samråd med lege. Hvordan vet man ellers å dosere riktig feks.. Anonymkode: ef0b3...14b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #23 Del Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Legen din er hysterisk og du er hysterisk. Dette er reseptfritt kosttilskudd, samme nivå som tran, rosenrot, betakaroten, c-vitamin osv. Dette er null stress, tåpelig av deg å ta det opp med legen, og også ganske tåpelig av deg å bruke legens tid på noe du kunne kjøpt og prøvd på egenhånd. Ikke minst vanvittig tåpelig av legen å kjøre resept på dette, samt gi "Max 14 dager" og gi deg inntrykket av at dette er farlig på noe vis. For oss i Norge med mye mørketid er melatonin er kjempefin hjelp som vi ville fått naturlig med lysere vintre. Anonymkode: 14e7e...5bf Nei. Det er et hormontilskudd og kan dermed bedre sammenlignes med f.eks insulin enn tran. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Melatonin er ikke sovemedisin. Men ja, kun i samråd med lege. Hvordan vet man ellers å dosere riktig feks.. Anonymkode: ef0b3...14b Det er et preparat som gir tilskudd av innsovningshormonet melatonin - hva er det da annet enn sovemedisin? Anonymkode: a93cf...4ce 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #24 Del Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei. Det er et hormontilskudd og kan dermed bedre sammenlignes med f.eks insulin enn tran. Det er et preparat som gir tilskudd av innsovningshormonet melatonin - hva er det da annet enn sovemedisin? Anonymkode: a93cf...4ce Melatonin er et kosttilskudd! Man tar det fordi man har for lite av det. På samme måte som man tar vitaminer ol som man har for lite av. Melatonin vil ikke ha effekt på de som produserer nok melatonin selv. Anonymkode: ef0b3...14b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ford3000 Skrevet 13. august 2022 Forfatter #25 Del Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ts. Om temaet kommer opp igjen hadde jeg ville spurt om hun fikk melatonin på resept eller om hun kjøpte det uten resept. Dersom hun har gitt en baby(!) melatonin uten resept, er det helt vanvittig. Kjenner mange som har barn som bruker det pga diagnoser, men ingen under 2 år. Det var heller ikke noe tema hos oss for etter fyllte 2 år. Er jo først i den alderen kan kan se om det er reelle søvnproblemer. Anonymkode: ef0b3...14b Jeg vet ikke om det er fordi KG gir mye hat straks man poster noe fordi man er reelt bekymret og spør for å få litt råd, men tror ikke jeg blir å spørre venninnen min om dette. Hadde så gjerne diskutert dette med mine andre venninner fremfor KG, men alle kjenner alle og jeg har ingen garanti for at folk klarer å holde det for seg selv. Om ikke annet er man anonym på KG selv med bruker og jeg har ikke skrevet noe som kan identifisere venninnen min eller meg selv. Vanligvis konfererer jeg bekymringer og tanker med venner, men har ikke hørt snakk om melatonin blant mine venninner tidligere og ser at tross mye hat, så er det ganske mange på KG som har erfaringer og råd om mange ulike ting. Tenker jeg ikke spør henne om noe som har med hennes sønn å gjøre i forbindelse med søvnproblemene hans. AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Vårt barn har brukt det siden 2 årsalderen. Har autisme. Overlegen på habiliteringen anbefalte det pga store søvnvansker som gjorde at han ikke fungerte på dagen. Ble en helt annen gutt etterpå. Vi har forsøkt å droppe melatonin i feks ferier men ser at det samme skjer. Blir altfor lite søvn og han blir utslitt. Synes ikke du skal blande deg borti ting du ikke vet noe om. Hadde det vært farlig hadde det ikke vært godkjent i Norge. Ser heller ingen negative bivirkninge. Det er et kosttilskudd ikke medisin. Sovemedisin derimot hadde jeg vært svært skeptisk til. Det blir noe helt annet. Anonymkode: ef0b3...14b Folk på KG viser seg å ha et bredt spekter med folk som kan litt om alt og har en del erfaringer om mange ting. Når man ikke vet/kan noe om et tema syns jeg det skal roses fremfor piskes når man prøver å tilegne seg kunnskap. Hvis du faktisk hadde giddet å lest mine svar til de andre brukerne og ikke minst mer enn tittelen, hadde du sett at jeg oppriktig er glad i min venninne og hans sønn, og jeg lufter ei bekymring. Å gjemme seg bak en anonymbruker-status for å spre galle og være skikkelig ufin syns jeg personlig er lavmål. Haters be haters, I guess. Jeg spør i det minste om andres erfaringer og på den måten kan se om det er noe å ta videre, men bestemte meg før din "koselige" kommentar at det ikke var særlig grunn til bekymring. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #26 Del Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Melatonin er et kosttilskudd! Man tar det fordi man har for lite av det. På samme måte som man tar vitaminer ol som man har for lite av. Melatonin vil ikke ha effekt på de som produserer nok melatonin selv. Anonymkode: ef0b3...14b Kroppen lager melatonin. Det er ikke slik at man tar melatonin fordi man får for lite av det i kosten. Anonymkode: 063ab...464 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JegMotStrømmen Skrevet 13. august 2022 #27 Del Skrevet 13. august 2022 Ikke uten å ha fått barnet ordentlig utredet av leger, og at melatonin isåfall gis i samråd med lege. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nemigirl Skrevet 13. august 2022 #28 Del Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Legen din er hysterisk og du er hysterisk. Dette er reseptfritt kosttilskudd, samme nivå som tran, rosenrot, betakaroten, c-vitamin osv. Dette er null stress, tåpelig av deg å ta det opp med legen, og også ganske tåpelig av deg å bruke legens tid på noe du kunne kjøpt og prøvd på egenhånd. Ikke minst vanvittig tåpelig av legen å kjøre resept på dette, samt gi "Max 14 dager" og gi deg inntrykket av at dette er farlig på noe vis. For oss i Norge med mye mørketid er melatonin er kjempefin hjelp som vi ville fått naturlig med lysere vintre. Anonymkode: 14e7e...5bf Hysteriske faktisk 😯 Personlig tenker jeg at det er flott noen reflekterer over bruken av melatonin, spesielt i.f.t. små barn og bruk på fast basis. 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #29 Del Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Melatonin er et kosttilskudd! Man tar det fordi man har for lite av det. På samme måte som man tar vitaminer ol som man har for lite av. Melatonin vil ikke ha effekt på de som produserer nok melatonin selv. Anonymkode: ef0b3...14b Kosttilskudd på apoteket er ikke beregnet for barn med mindre det står det på pakningen, og såvidt meg bekjent så står det ingenting på pakningen til melatonin (på apoteket altså) at barn kan ta det. Såpass bør voksne mennesker forstå. Anonymkode: 67816...bd2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #30 Del Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Melatonin er et kosttilskudd! Man tar det fordi man har for lite av det. På samme måte som man tar vitaminer ol som man har for lite av. Melatonin vil ikke ha effekt på de som produserer nok melatonin selv. Anonymkode: ef0b3...14b Det er et hormon kroppen selv danner, på linje med insulin, ikke et vitamin man må innta gjennom kost eller kosttilskudd. Danner kroppen for lite insulin, må man ta insulinpreparater. Danner kroppen for lite melatonin, må man ta melatoninpreparater. Begge er preparater bestående av et syntetisk hormon - altså ikke et kosttilskudd. Anonymkode: a93cf...4ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WhisperingWind Skrevet 13. august 2022 #31 Del Skrevet 13. august 2022 😱😱😱 4 mnd??? Er helt normalt å ikke sove gjennom natten da. Melantonin er noe en kan gi eldre barn, i samråd med lege, som over lang tid sliter med søvn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JegMotStrømmen Skrevet 13. august 2022 #32 Del Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Kosttilskudd på apoteket er ikke beregnet for barn med mindre det står det på pakningen, og såvidt meg bekjent så står det ingenting på pakningen til melatonin (på apoteket altså) at barn kan ta det. Såpass bør voksne mennesker forstå. Anonymkode: 67816...bd2 På den reseptfrie boksen jeg har, så står det at produktet ikke skal brukes av barn under 18 år, samt ammende eller gravide kvinner. Så dette er absolutt ikke et "kosttilskudd" man gir barn. Det er forøvrig ikke et kosttilskudd heller. Så enig med deg, voksne bør kunne lese seg til denne kunnskapen via emballasjeinformasjonen. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 13. august 2022 #33 Del Skrevet 13. august 2022 Melatonin er ikke godkjent til bruk på barn, og blir helst brukt på eldre og middelaldrende mennesker ettersom forsøk har vist at det kan skade reproduksjonssystemet. Men noen leger velger likevel unntaksvis å skrive ut melatonin for en kortere periode til barn med søvnforstyrrelser hvor «alt» er prøvd. Å gi melatonin til barn uten å ha konsultert lege og i tillegg over lengre tid, høres ikke helt bra ut. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #34 Del Skrevet 13. august 2022 Grüner skrev (25 minutter siden): ettersom forsøk har vist at det kan skade reproduksjonssystemet. Andre forsøk viser det motsatte. At melatonin kan ha en god effekt for fertilitet. Blant annet ved ivf Anonymkode: 87e3f...af4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #35 Del Skrevet 13. august 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Kroppen lager melatonin. Det er ikke slik at man tar melatonin fordi man får for lite av det i kosten. Anonymkode: 063ab...464 Kroppen produserer selv melatonin, men noen kropper produserer ikke nok melatonin. For kropper som ikke produserer nok melatonin, vil det hjelpe med melatonin i tablettform. Jeg var til søvnutredning hos spesialist for noen år siden, og da ble det blant annet målt hvor mye melatonin kroppen produserte for å utelukke det som årsak til søvnproblemer. Anonymkode: 10dde...c5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #36 Del Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Kroppen lager melatonin. Det er ikke slik at man tar melatonin fordi man får for lite av det i kosten. Anonymkode: 063ab...464 Nettopp, og for oss nordboere med mye mørketid på vinteren vil vi ofte ha trøbbel med nettopp melatoninproduksjonen. Det er fornuftig å opprettholde en normal døgnrytme uavhengig av sommer eller vintertid. På vinteren vil vår melatoninproduksjon starte når det blir mørkt (vi vil forøvrig gjerne ha for lite av det fordi vi ikke har fått nok sollys på dagtid før det blir mørkt), og så blir vi litt trøtte 16-17 på ettermiddagen, og kvikner til igjen på kvelden. Melatonintilskudd hjelper på en god døgnrytme. Hadde det vært farlig på noe vis hadde det ikke blitt solgt reseptfritt, i Norge er slike regler kjempestrenge. Anonymkode: 14e7e...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #37 Del Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nettopp, og for oss nordboere med mye mørketid på vinteren vil vi ofte ha trøbbel med nettopp melatoninproduksjonen. Det er fornuftig å opprettholde en normal døgnrytme uavhengig av sommer eller vintertid. På vinteren vil vår melatoninproduksjon starte når det blir mørkt (vi vil forøvrig gjerne ha for lite av det fordi vi ikke har fått nok sollys på dagtid før det blir mørkt), og så blir vi litt trøtte 16-17 på ettermiddagen, og kvikner til igjen på kvelden. Melatonintilskudd hjelper på en god døgnrytme. Hadde det vært farlig på noe vis hadde det ikke blitt solgt reseptfritt, i Norge er slike regler kjempestrenge. Anonymkode: 14e7e...5bf Det er en farlig holdning. Det selges mye reseptfritt i Norge som er farlig. Noe så enkelt som Paracet og Ibux misbrukes fordi folk tenker at det ikke er farlig. Folk tar for mye og for ofte. For det er jo ikke farlig, det selges jo tross alt reseptfritt.... Melatonin selges ikke reseptfritt til barn. Og babyer under 2 år skal ikke bruke melatonin. Det selges i lave doser reseptfritt til voksne. Om man tenker at barnet har behov for melatonin så skal man alltid ta kontakt med lege først. Og en baby på 4-5 mnd skal i hvertfall ikke ha melatonin. Det er helt normalt at de sliter med søvnen. Det må nemlig læres. Og denne moren gir ris til egen bak, da babyene hennes ikke vil lære å sovne på egenhånd. Anonymkode: f22f0...8f9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #38 Del Skrevet 14. august 2022 Eksen min fikk det mot seriøse søvnvansker, og etter nien måneders bruk fikk hun store mørke flekker rundt om og i ansiktet. Så fant hun ut at en av bivirkningene er pigmentflekker. Selv om hun sluttet på de så fortsatte de å komme en stund etterpå. Vet ikke om hun ble kvitt alle. Så det roter jo med hormoner og alt mulig. Jeg ville ikke gitt det til mine barn eller meg selv. Anonymkode: b6bd9...c9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #39 Del Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Legen din er hysterisk og du er hysterisk. Dette er reseptfritt kosttilskudd, samme nivå som tran, rosenrot, betakaroten, c-vitamin osv. Dette er null stress, tåpelig av deg å ta det opp med legen, og også ganske tåpelig av deg å bruke legens tid på noe du kunne kjøpt og prøvd på egenhånd. Ikke minst vanvittig tåpelig av legen å kjøre resept på dette, samt gi "Max 14 dager" og gi deg inntrykket av at dette er farlig på noe vis. For oss i Norge med mye mørketid er melatonin er kjempefin hjelp som vi ville fått naturlig med lysere vintre. Anonymkode: 14e7e...5bf Så du tror at bare fordi noe er kosttilskudd så er det helt ufarlig og bare å bøtte på? Vet du ikke at alt dette kommer an på mengde, styrke, mottaker? Anonymkode: b6bd9...c9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #40 Del Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nei. Det er et hormontilskudd og kan dermed bedre sammenlignes med f.eks insulin enn tran. Det er et preparat som gir tilskudd av innsovningshormonet melatonin - hva er det da annet enn sovemedisin? Anonymkode: a93cf...4ce det hjelper deg og sovne ikke å sove. derfor ikke sove medisin Anonymkode: 95443...af6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå