Gå til innhold

Kan man gi sitt barn melatonin for å få det til å sove?

Ford3000

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt lenge på om jeg bare er urimelig, eller om det faktisk er grunn til bekymring? Jeg har en god venninne som fortalte meg i det siste at hun hadde gitt sin to år gamle sønn melatonin for å få sønnen sin til å sove. Dette hadde hun gitt han hver kveld siden barnet var rundt 4-5 mnd gammel, fordi sønnen slet med å sovne og sove natta gjennom. Hun er alenemor og jeg har alltid sett opp til henne som er så sterk og har hatt gode verdier gjennom disse to årene med sønnen sin, men jeg må si jeg ble litt skeptisk når hun fortalte om dette med melatonin. Vi har ikke snakket om melatonin tidligere , før jeg nevnte i en samtale den dagen at jeg også slet med søvn og vurderte om melatonin kunne funke, eller om jeg burde spørre legen om noe for å få sove litt bedre. Er melatonin farlig å gi til små barn? Kan man gi det til barn over såpass lang tid? Jeg har ikke turt å si noe til henne om det, men jeg mener å ha lest noe om at at melatonin ikke skal gis til barn, og jeg verdsetter jo vårt vennskap såpass at jeg ikke har lyst til å miste det hvis jeg sier noe galt til henne om dette temaet. Skal jeg bare holde kjeft og la henne fortsette å gi barnet melatonin, eller er dette noe andre ville gjort noe mer med? Gir eventuelt dere melatonin til små barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det anbefales ikke å gi melatonin til barn annet enn i samråd med lege, det er et hormontilskudd og kan nok ha negative konsekvenser på sikt. Det sagt har mitt barn på 11 gått fast på melatonin i fem år nå i samråd med lege. Hun har ADHD og sliter med å finne roen til natten.

Jeg ville kanskje nevnt for venninnen i en samtale der det passer at det ikke anbefales til barn annet enn i samråd med lege og at man ikke vet hva langtidskonsekvensene av et hormontilskudd kan være for så små barn, men jeg tror ikke jeg ville gått hardere til verks enn som så.

Anonymkode: a93cf...4ce

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, meltonin skal ikke gies barn. Det er nok ikke fordi det er farlig i den mening at det er giftig. Det ansees som skadelig fordi det tar fra barnet mulighet til å lære å finne søvnen. Men denne muligheten har barn reelt sett kun om det har foreldre som tar seg bryet med å lære det å finne søvnen. Så om bruk av melatonin er mer skadelig enn bare å drite i å lære barn å finne søvnen uten å tilby melatonin? Uklart.

Du bør snakke med din venninne om viktigheten av å lære barnet ting. Og at det er en forelders ansvar å lære barn alt det skal kunne - fra altså å sove, gå på do og kle på seg til sosial adferd, språk, romlig forståelse og regulering av følelser. Forstår ikke en voksen med ansvar for barn at hen er ansvarlig for et formidabelt pensum så får man dårlig fungerende barn.

Anonymkode: e217c...ad9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det anbefales ikke å gi melatonin til barn annet enn i samråd med lege, det er et hormontilskudd og kan nok ha negative konsekvenser på sikt. Det sagt har mitt barn på 11 gått fast på melatonin i fem år nå i samråd med lege. Hun har ADHD og sliter med å finne roen til natten.

Jeg ville kanskje nevnt for venninnen i en samtale der det passer at det ikke anbefales til barn annet enn i samråd med lege og at man ikke vet hva langtidskonsekvensene av et hormontilskudd kan være for så små barn, men jeg tror ikke jeg ville gått hardere til verks enn som så.

Hun har gjort dette på eget initiativ da jeg spurte om hun hadde snakket med legen om dette. Det høres jo ut som du har kontroll på din og ditt barns situasjon siden det er i samråd med legen, det er fint å høre.

Jeg får jammen se om jeg tør å si noe gitt. Det er ikke mitt barn, men jeg er jo bare litt bekymret. Har jo egentlig ingenting med å legge meg opp i hvordan folk håndterer sine barn, men tenkte at hvis dette ikke er superfarlig trenger jeg ikke bekymre meg så mye, tenkte jeg, derav innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, meltonin skal ikke gies barn. Det er nok ikke fordi det er farlig i den mening at det er giftig. Det ansees som skadelig fordi det tar fra barnet mulighet til å lære å finne søvnen. Men denne muligheten har barn reelt sett kun om det har foreldre som tar seg bryet med å lære det å finne søvnen. Så om bruk av melatonin er mer skadelig enn bare å drite i å lære barn å finne søvnen uten å tilby melatonin? Uklart.

Du bør snakke med din venninne om viktigheten av å lære barnet ting. Og at det er en forelders ansvar å lære barn alt det skal kunne - fra altså å sove, gå på do og kle på seg til sosial adferd, språk, romlig forståelse og regulering av følelser. Forstår ikke en voksen med ansvar for barn at hen er ansvarlig for et formidabelt pensum så får man dårlig fungerende barn.

Anonymkode: e217c...ad9

En ting er at jeg er bekymret på sidelinjen, en annen ting er vel om jeg begynner å blande meg inn i hvordan andre håndterer/oppdrar sine barn. Jeg kan vel alltids i en bisetning nå og da bygge opp under viktigheten i å lære barn ting, men tror ikke det er like mottagelig om jeg skal begynne å nesten ha opplæring på henne om hvordan hun bør oppdra sin sønn. Vet ikke helt hvordan jeg selv hadde håndtert det om en god venninne la seg opp sånn i hvordan jeg oppdrar min datter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford3000 skrev (10 minutter siden):

Hun har gjort dette på eget initiativ da jeg spurte om hun hadde snakket med legen om dette. Det høres jo ut som du har kontroll på din og ditt barns situasjon siden det er i samråd med legen, det er fint å høre.

Jeg får jammen se om jeg tør å si noe gitt. Det er ikke mitt barn, men jeg er jo bare litt bekymret. Har jo egentlig ingenting med å legge meg opp i hvordan folk håndterer sine barn, men tenkte at hvis dette ikke er superfarlig trenger jeg ikke bekymre meg så mye, tenkte jeg, derav innlegget.

Nei, superfarlig er det ikke. Kanskje uheldig på sikt, jeg vet ikke om det kan gjøre at kroppen demper egen melatoninproduksjon slik at barnet blir avhengig av melatonintilskudd livet ut for eksempel, eller om det finnes andre langtidskonsekvenser av tidlig melatoninbruk. 

Det sagt er nok melatonintilskudd det minst farlige medikamentet for søvn man kan gi et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, superfarlig er det ikke. Kanskje uheldig på sikt, jeg vet ikke om det kan gjøre at kroppen demper egen melatoninproduksjon slik at barnet blir avhengig av melatonintilskudd livet ut for eksempel, eller om det finnes andre langtidskonsekvenser av tidlig melatoninbruk. 

Det sagt er nok melatonintilskudd det minst farlige medikamentet for søvn man kan gi et barn.

Jeg spurte jo fordi jeg oppriktig ikke vet godt nok om temaet og hvis folk mener det ikke er superfarlig, kunne svarene trygge meg i at hun ikke nødvendigvis gjør noe galt. Det fins sikkert mye verre ting å gi et barn ja, det har hun ikke sagt noe om, men tror ikke hun gjør noe "verre" enn å gi melatonin til barnet. Samtidig visste jeg jo ikke dette om melatonin før vi snakket om meg og evt melatonin, og det er ikke alt jeg skal vite heller, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke superfarlig, ikke helt uvanlig at barn får, og ikke din business. Ikke at det ikke kan ha noen form for bivirkninger - alt som har en virkning kan også ha en bivirkning - men det er et reseptfritt kosttilskudd som hvem som helst kan kjøpe, og som mange barn med søvnproblemer får i samråd med lege (og en del uten også, helt sikkert). Hun burde sikkert forsøke å kutte ut om hun ikke har gjort det, søvn varierer og det er ikke sikkert barnet har behovet konstant i lengre tid f.eks, men igjen... Ikke din business egentlig.

Anonymkode: 1cea4...ba2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford3000 skrev (32 minutter siden):

Jeg spurte jo fordi jeg oppriktig ikke vet godt nok om temaet og hvis folk mener det ikke er superfarlig, kunne svarene trygge meg i at hun ikke nødvendigvis gjør noe galt. Det fins sikkert mye verre ting å gi et barn ja, det har hun ikke sagt noe om, men tror ikke hun gjør noe "verre" enn å gi melatonin til barnet. Samtidig visste jeg jo ikke dette om melatonin før vi snakket om meg og evt melatonin, og det er ikke alt jeg skal vite heller, heldigvis.

Ja, jeg tenker at det er noe du ikke trenger å bekymre deg for. Jeg ville som sagt gjerne nevnt at det nok er en grunn til at det frarådes å gi uten i samråd med lege dersom en fremtid samtale faller seg slik (kanskje det står i pakningsvedlegget når du selv får melatonin f.eks, så har du en innfallsvinkel typ 'jeg leste litt i pakningsvedlegget og bla-bla'), men ellers latt det ligge. Det er trygt nok til å falle inn under 'jeg ville ikke, men deg om det' som så mye annet innen barneomsorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som gir melatonin til barna sine har barn med spesielle behov, ergo har dette blitt gitt i samråd med legen. 

Anonymkode: 67816...bd2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt barn har brukt det siden 2 årsalderen. Har autisme. Overlegen på habiliteringen anbefalte det pga store søvnvansker som gjorde at han ikke fungerte på dagen. Ble en helt annen gutt etterpå. Vi har forsøkt å droppe melatonin i feks ferier men ser at det samme skjer. Blir altfor lite søvn og han blir utslitt. Synes ikke du skal blande deg borti ting du ikke vet noe om. Hadde det vært farlig hadde det ikke vært godkjent i Norge. Ser heller ingen negative bivirkninge. Det er et kosttilskudd ikke medisin. Sovemedisin derimot hadde jeg vært svært skeptisk til. Det blir noe helt annet. 

Anonymkode: ef0b3...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vær klar over bivirkningene, blant annet diare.

Anonymkode: 8858a...7a9

Ikke opplevd det hos mitt barn. Brukt melatonin i 10 år. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sønn på 13 har slitt med søvn hele livet. Men jeg har vært svært skeptisk til å gi han noe for det. Nå sist vinter når han fylte 13 forhørte jeg meg med lege om han kanskje kunne prøvd melatonin. Men han var også skeptisk og ville at Bup skulle ta den avgjørelsen(han er under utredning for Adhd).

Å gi en baby på 4-5 mnd melatonin for søvn er totalt uhørt i mine øyne. Det er jo helt normalt at en baby på den alderen har dårlig søvn. Og når man gjør det uten å konferere med helsepersonell, så hadde jeg vært skeptisk til denne personens foreldreegenskaper.

Jeg fikk nylig utskrevet melatonin selv pga søvnvansker. Jeg fikk ikke utskrevet for mer enn 14 dager(for det er egentlig ikke anbefalt å bruke i lengre perioder). Og det holdt for meg, for det første hjalp det dårlig for søvnen og for det andre ble jeg skikkelig tung i hodet dagen derpå.

Anonymkode: 5a602...65a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn på 13 har slitt med søvn hele livet. Men jeg har vært svært skeptisk til å gi han noe for det. Nå sist vinter når han fylte 13 forhørte jeg meg med lege om han kanskje kunne prøvd melatonin. Men han var også skeptisk og ville at Bup skulle ta den avgjørelsen(han er under utredning for Adhd).

Å gi en baby på 4-5 mnd melatonin for søvn er totalt uhørt i mine øyne. Det er jo helt normalt at en baby på den alderen har dårlig søvn. Og når man gjør det uten å konferere med helsepersonell, så hadde jeg vært skeptisk til denne personens foreldreegenskaper.

Jeg fikk nylig utskrevet melatonin selv pga søvnvansker. Jeg fikk ikke utskrevet for mer enn 14 dager(for det er egentlig ikke anbefalt å bruke i lengre perioder). Og det holdt for meg, for det første hjalp det dårlig for søvnen og for det andre ble jeg skikkelig tung i hodet dagen derpå.

4-5 mnder gammel? Oi det fikk jeg ikke med meg da jeg leste HI.. Det blir noe annet ja. Men man får det ikke uten resept. Så underlig at det blir skrevet ut til en baby. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-5 mnder gammel? Oi det fikk jeg ikke med meg da jeg leste HI.. Det blir noe annet ja. Men man får det ikke uten resept. Så underlig at det blir skrevet ut til en baby. 

Man får melatonin reseptfritt jo, både på helsekost og apotek. Det er vel derfor enkelte har litt for lav terskel til å gi/ta det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke gitt melatonin til barn (eller voksne) med mindre det er heeelt nødvendig. Men spesielt ikke til barn. 

0B013E96-60E8-4A60-A739-C340B87AA52E.png

Anonymkode: 056ef...ce4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får melatonin reseptfritt jo, både på helsekost og apotek. Det er vel derfor enkelte har litt for lav terskel til å gi/ta det.

Det som er beregnet for barn er reseptbelagt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Legen din er hysterisk og du er hysterisk. Dette er reseptfritt kosttilskudd, samme nivå som tran, rosenrot, betakaroten, c-vitamin osv. Dette er null stress, tåpelig av deg å ta det opp med legen, og også ganske tåpelig av deg å bruke legens tid på noe du kunne kjøpt og prøvd på egenhånd. Ikke minst vanvittig tåpelig av legen å kjøre resept på dette, samt gi "Max 14 dager" og gi deg inntrykket av at dette er farlig på noe vis. 

For oss i Norge med mye mørketid er melatonin er kjempefin hjelp som vi ville fått naturlig med lysere vintre.

Anonymkode: 14e7e...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts. Om temaet kommer opp igjen hadde jeg ville spurt om hun fikk melatonin på resept eller om hun kjøpte det uten resept. Dersom hun har gitt en baby(!) melatonin uten resept, er det helt vanvittig. Kjenner mange som har barn som bruker det pga diagnoser, men ingen under 2 år. Det var heller ikke noe tema hos oss for etter fyllte 2 år. Er jo først i den alderen kan kan se om det er reelle søvnproblemer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...