Gå til innhold

Hvordan takle person som angriper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så dumt at et eneste mennesken skal få påvirke humøret mitt negativt. Dette er en kollega. 
UANSETT hva jeg gjør eller ikke gjør så er det galt. Jeg gjør ting feil, jeg gjør for lite. Men tenker jeg at jeg ikke bør gjøre det fordi det blir feil, så blir hun sur fordi jeg ikke gjør det. Og svarer jeg det jeg tenker da så kommer hun garantert til å bli drit sur. Det er snakk om enkle ting, som det aldri hadde kostet meg å gjøre. Men hun kan fint la være å gjøre slike enkle ting. Er ikke sånn at vi skal gjøre minst mulig, begge gjør jobben sin, men jeg lar ikke være å gjøre «det lille ekstra» hvis jeg ser at det må gjøres. Mens hun fint kan la være dette, og da blir jeg veldig irritert når hun bare skal åpne kjeften de gangene jeg ikke gjør det, nettopp fordi det er rett ved siden av henne og tar et par sekunder å gjøre. 

Hun er ikke sånn pratsom og sjarmerende type som er kjempe god venn med alle og snakker hele tiden. Hun er en vanlig litt stille person. Men jeg er den eneste hun ikke snakker til av seg selv på jobb (med mindre det er kritikk for noe eller en beskjed hun skal gi meg). Så jeg føler ikke det er mobbing. Er ingen av de andre som er i nærheten av hennes oppførsel heller. De er mer sånn «ja det er greit» så tar det med et smil. 
Hun her blir det alltid små diskusjoner med «men jeg skal...» «du trenger egentlig ikke å begynne med dette» osv. 

Jeg vet ikke hva jeg faktisk skal ta dette som. Om det er for å psyke meg ned, fordi hun synes jeg gjør feil og vil jeg skal bli flinkere (ingen klage fra andre). 

Anonymkode: fdc5c...e32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare tenk at hvis du faktisk ikke gjør noe galt, så er det henne det er noe feil med og ikke deg. Så prøv å ikke ta det til deg følelsesmessig. Virker som du blir plaget av dette, så gi henne beskjed at du og hun kan Snakke med sjefen sammen om hvordan dere kan sammarbeide bedre? For det kan ikke være særlig gøy å bli følelsesmessig påvirket av å bli irettesatt så ofte 

Anonymkode: 159ee...27a

• Liker 1
Skrevet

Kunne nesten vært vært mitt innlegg dette.. men litt annerledes i min situasjon. 
Det at hun snakker med alle og er godt likt kan være overfladisk. De fleste andre er nok bare hyggelig med henne fordi hun er som hun er. Hun skaper frykt. 
Min kollega er et hespetre. 
kritiserer og angriper folk hele tiden. Hun tror selv hun er super populær og elsker seg selv.. blir rørt av seg selv. 
men alle snakker om henne, og det har vært div møter med ledelsen om henne.

Ting har vært tatt opp, men hun er for dum til å forstå. Har ikke selvinnsikt.

Jeg hater henne. Hun påvirker humøret mitt, og jeg har en avtale med ledelsen om at skal slippe å samarbeide med henne. Hun blir en kasteball, da det er flere og flere som ikke orker å samarbeide med henne. 
Nå jobber hun sammen med noen robuste damer, men til og med de fikk nok av henne etter første uka etter ferien 

Anonymkode: 0c39c...799

Skrevet

De holder seg inne med henne for letthets skyld

Anonymkode: 74364...6cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De holder seg inne med henne for letthets skyld

Anonymkode: 74364...6cc

Svarer du meg nå? Tviler på at de spiller skuespill med henne, for hun er ikke slik sjefete, høyrøstet, hyggelig og karismatisk. Hun oppfører seg normalt. 

Men jeg begynner å bli sint på at det virker som det er bare meg hun er ute etter. 

Har vært borti mobbere før og sånne nesten-psykopater, de snakker med alle men stenger ute en, de får folk til å le, er høyrøstet, karismatiske. De sier stygge ting til offeret når de er alene med dem. Denne kollegaen har ikke noe av dette. 

Jeg tror egentlig ikke kollegaen min vil være slem. Vi har nok rett og slett dårlig kjemi. 

Skrevet

Og så blir jeg irritert på meg selv fordi hun tydeligvis tør å si fra til meg. Jeg går ikke rundt og sier hva andre har gjort feil. Jeg har sett feil. Men oppsøker ikke andre for å liksom påpeke hver bidige feil de gjør. 
Jeg spør meg hva som skal til før jeg må konfrontere noen for noe de gjør. Det er veldig mye. 

Skrevet

Når hun klager så må du hver gang gi beskjed om at du ikke er enig i kritikken. Og hver gang må du også spørre hvorfor hun hadde behov for å kritisere deg. Gjerne på en høflig, undrene måte, som om du oppriktig lurer.

Når hun da kommer med et svadasvar, så sier du bare at du ikke synes begrunnelsen hennes holder, og ber henne reflektere litt mer før hun velger å gi deg kritikk neste gang.

Gjør dette hver gang, for da snur du situasjonen, slik at hun etter hvert vil kjenne på ubehag ved å skulle kritisere deg.

Anonymkode: fe2f6...871

• Liker 2
Skrevet

Si at hun gjerne må føre en logg over alle dine tilkortkommenheter og gi til sjefen deres, og at du da også vil føre logg over hennes. 

Anonymkode: bdb81...bc1

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...