Gå til innhold

Så er husarrest lov eller ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hørt at det er ulovlig. Men alle foreldre bruker det jo.

Anonymkode: 8816e...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ehm. Nei. Det er noe udugelige foreldre bruker. Har vært noe kun udugelige foreldre bruker så lenge jeg har vært i live. Kommer til å være noe kun udugelige foreldre bruker til evig tid.

Kjenner faktisk ingen foreldre som er så udugelige. Ville nok ha kuttet kontakten om det viste seg at jeg hadde slike bekjente.

Anonymkode: fca77...1f1

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ehm. Nei. Det er noe udugelige foreldre bruker. Har vært noe kun udugelige foreldre bruker så lenge jeg har vært i live. Kommer til å være noe kun udugelige foreldre bruker til evig tid.

Kjenner faktisk ingen foreldre som er så udugelige. Ville nok ha kuttet kontakten om det viste seg at jeg hadde slike bekjente.

Har du innetid for ungen? Det er husarrest i en begrenset periode. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

4 «udugelige» på et lite innlegg.

Anonymkode: a9134...1aa

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

husarrest er ikke lov lengre

Anonymkode: 6b360...0c0

I følge hvem?

Anonymkode: 1776e...7c4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri brukt husarrest.

Det har hendt at de ikke har fått lov til å dra et sted de ønsket pga noe som skjedde tidligere/sist de var der. Men de har aldri hatt "husarrest" som i at de ikke har fått forlate rommet eller huset.

Aner ikke om det er lovdefinert, kommer vel an på hva man legger i "husarrest" også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av sanksjoner mot barn kan være tillatt, dersom de ikke er skadelige for barnet. Husarrest kan være tillatt dersom det ikke er snakk om et altfor langt tidsrom, og barnet ikke opplever omstendighetene rundt husarresten som skremmende.

Husarrest kan være mye forskjellig. Det er ikke lov til å låse barn inne på rommet sitt eller nekte dem å gå på skolen. Men foreldre kan bestemme at barn må komme rett hjem fra skolen eller ikke får spille dataspill i en periode, hvis de har en grunn til det. Alt dette kan kalles husarrest. Foreldre skal alltid tenke på hva som er bra for barnet når de bestemmer noe.

Det bør være sammenheng mellom det et barn har gjort (eller ikke gjort) og hvordan foreldrene reagerer. Hvis man for eksempel ikke klarer å styre dataspillingen og sniker seg ut av senga hver natt for å spille, kan det være naturlig at foreldrene lager strengere regler for spilling.

Hvis man aldri kommer hjem til avtalt tid, kan det være naturlig at man får strengere innetider i en periode. Hvor lenge sånne nye regler skal vare, kan foreldrene bestemme, men det er viktig at de sier fra om hvor lenge reglene gjelder.

Anonymkode: 70e4e...198

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har en av de strengeste oppdragelseslovene. Blant de strengeste bestemmelsene er at du kan straffes for å gi husarrest. ILLUSTRASJONSFOTO: I ytterste konsekvens kan man bli dømt til fengsel for å gi barn husarrest.Dec 22, 2015

Anonymkode: 6b360...0c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min sønn var 20 år, ble han og noen kompiser tatt av politiet for å ha prøvd å tenne på en søppelbøtte.  Det blir automatisk sendt en bekymring til barnevernet når politiet tar inn barn. Vi valgte da, i samråd med barnevernet, at sønnen vår ikke skulle være alene ute for en periode. Vi bodde i et område som var belastet og det var mange barn som gikk på srlvstyring der og fant på mye spikk.  Det at han hadde latt seg overtale til å bli med på noe sånt, fortalte meg at han på daværende tidspunkt, ikke var i stand til å ta gode valg, og derfor ikke kunne være ute alene.  Det var jo en form for husarrest,  selv om vi ikke kalte det det.  Vi forklarte han hvorfor det måtte være sånn. Og selv om han ikke var enig, så forsto han det. Og til opplysning,  er han nå en voksen mann med utdannelse og jobb som klarer seg fint.

Anonymkode: b2202...97b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da min sønn var 20 år, ble han og noen kompiser tatt av politiet for å ha prøvd å tenne på en søppelbøtte.  Det blir automatisk sendt en bekymring til barnevernet når politiet tar inn barn. Vi valgte da, i samråd med barnevernet, at sønnen vår ikke skulle være alene ute for en periode. Vi bodde i et område som var belastet og det var mange barn som gikk på srlvstyring der og fant på mye spikk.  Det at han hadde latt seg overtale til å bli med på noe sånt, fortalte meg at han på daværende tidspunkt, ikke var i stand til å ta gode valg, og derfor ikke kunne være ute alene.  Det var jo en form for husarrest,  selv om vi ikke kalte det det.  Vi forklarte han hvorfor det måtte være sånn. Og selv om han ikke var enig, så forsto han det. Og til opplysning,  er han nå en voksen mann med utdannelse og jobb som klarer seg fint.

Ikke 20 år, men 10 år 😂😂

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga sønnen husarrest, fordi han drev å klatret på et tak med takstein. Bla tråkka i stykker noen. Samt hadde hatt flere samtaler med han. De kunne også falle ned 10 meter derifra. Så siste gangen , så ga jeg beskjed om at han fikk holde seg hjemme hele helgen og ingen kompiser. Så han kunne finne på noe annet som ikke var farlig og kostet så mye å ødelegge. Det funket. Fordi jeg lovet mer nekt iht å henge ned vennene om dette skjedde så mye som en eneste gang til

Anonymkode: e5f46...c29

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hørt det er ulovlig, men det burde være det. Voksne har krav på en rettssak før de eventuelt blir buret inne, hvorfor har voksne lov til og bure barn inne? Fikk husarrest selv 2 ganger som barn. 40 år etter kan jeg si de var feil. Den ene gangen var det en nabo som skyldte på meg for noe hans barn hadde gjort, den andre gangen fordi mamma mente jeg hadde spist bollene hun hadde kjøpt inn til syklubb ( nei, rørte de ikke ) det er merkelig med frihetsberøvelse uten og ha rett på forsvar. Jeg ville aldri brukt husarrest og stusser over at det fortsatt finnes folk dom gjør det. 

uansett om barnet er « bevist» skyldig må da det finnes bedre former for oppdragelse. Litt lettvint og låse dem inne heller enn og snakke om det? 

Anonymkode: ce975...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja dårlige foreldre. Å hi et barn husarrest løser ingenting, bare at barn mister respekt og tillit til foreldrene.

Som barn hadde vi utearrest, vi ble jaget ut, ofte uten passende klær og fikk ikke komme inn før vi skulle legge oss.  -20 grader uten sko i 7 timer 🥶 Hadde heldigvis gjemt et par joggesko ute, og gikk å satt meg i et dukkehus i barnehagen.  Vel DET burde vært ulovlig.

Anonymkode: 2fdec...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste var ingen engel i tenårene. Men har aldri fått husarrest. Men uten mobil og nett har han vært noen ganger 

Anonymkode: be6ad...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette er et slikt tilfelle der husarrest er en adekvat konsekvens. 

Om man ikke kan stole på at ungen ikke gjør noe galt, må ungen passes på. Det innebærer å holde seg et sted foreldrene kan passe på ungen - som kan innebære 'husarrest'.

Anonymkode: 888a9...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva man mener med husarrest, jeg har sendt sønnen min på rommet i korte perioder når han har vært ugrei.

Antar at det kan bli aktuelt igjen, men både å være på rommet og nekte han å gå ut hvis han finner på tull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...