AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #1 Skrevet 13. august 2022 Grunnen til at så få hester går til slakt på slaktehus, er at man skal ha oversikt over hva dyret har fått av medisiner i ti år bakover har jeg skjønt. Og dette er det jo de færreste som har med sine hobbyhester eller konkurransehester, så da er det mange som slakter disse privat for å kunne bruke kjøttet. Det er ikke lovlig å selge det som menneskemat, og heller ikke som dyremat tror jeg, pga reguleringene. Hva tenker du om kvaliteten på slikt kjøtt? Spør først og fremst de som faktisk vet hva de snakker om, og som kanskje slakter selv eller kjenner noen som gjør det. Anonymkode: e2597...191
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #2 Skrevet 14. august 2022 Ingen som vet noe om kvaliteten på hjemmeslaktet kjøtt og hvilke regler de som slakter pleier å forholde seg til i forhold til medisiner osv.? Anonymkode: e2597...191
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #3 Skrevet 14. august 2022 Hadde jeg hatt egne hester ville jeg jo hatt en omtrentlig oversikt over medisiner gjennom årene. Anonymkode: b96c7...4d0 1
Huldra-78 Skrevet 14. august 2022 #4 Skrevet 14. august 2022 Jeg tipper det meste av hest som slaktes hjemme blir destruert. Er nok ikke så veldig mange som spiser hest her til lands.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #5 Skrevet 14. august 2022 Det har vel kanskje også litt å gjøre med potensialet for at hesten kan ha blitt dopet i konkurranser. Så selv om man har full historikk på alle medisiner som er gitt av veterinær, så kan det (ut fra sportens natur) være illegale stoffer som ikke er dokumentert. Og derfor ikke ansett som salgbart kjøtt. Man må vel derfor kanskje se det litt an etter hvem man mottar slikt kjøtt fra. Huldra-78 skrev (5 minutter siden): Jeg tipper det meste av hest som slaktes hjemme blir destruert. Er nok ikke så veldig mange som spiser hest her til lands. Det eneste hestekjøttet der er sannsynlig at mange kan ha smakt, er i forskjellige spekepølser (bl.a. Haugpølse) hvor det også er litt hestekjøtt i farsen. Ellers er det vel som du sier, få som spiser det, hvertfall til middag som hestebiff. De spesielt interesserte kan vel spesialbestille det. Anonymkode: e75e8...ff9 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #6 Skrevet 14. august 2022 Huldra-78 skrev (1 time siden): Jeg tipper det meste av hest som slaktes hjemme blir destruert. Er nok ikke så veldig mange som spiser hest her til lands. Å slakte er å drepe og dele opp dyret for å spise kjøttet. Å avlive er noe annet. Det er en hel del hest som blir avlivet og destruert, og også mange som slaktes og spises privat. Grunnen til at kjøtt fra hobby- og sportshester ikke selges kommersielt er reglene med medisiner og at alt skal registreres mange år tilbake for å selges som mat til andre. TS Anonymkode: e2597...191 1
Gjest Smeltemann Skrevet 14. august 2022 #7 Skrevet 14. august 2022 Til opplysning skal hester ha helsekort, der medisiner både veterinær og eier skal notere hvilke preparater hesten får. Noen preparater som brukes gir karantene for bruk av menneskemat i all fremtid. Noe så lite som f. Eks kloranfenikol øyedråper.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #8 Skrevet 16. august 2022 Jeg fikk ikke sendt min til matproduksjon, fordi jeg kun hadde medisinhistorikk for de siste 14 årene. Kvaliteten vil kunne være akkurat like god, så lenge de som slakter og kutter vet hva de gjør. Anonymkode: ac8ef...ee3 1
I Grosny Skrevet 16. august 2022 #9 Skrevet 16. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 13.04): Ingen som vet noe om kvaliteten på hjemmeslaktet kjøtt og hvilke regler de som slakter pleier å forholde seg til i forhold til medisiner osv.? Anonymkode: e2597...191 Jeg kan ikke reglene, men jeg vet hvorfor det er bedre kjøttkvalitet på rein som er slaktet hjemme i Femundsmarka sammenlignet med om de hadde blitt kjørt mange mil på slakteribilen for deretter å bli slaktet på slakteriet. Det som gjør forskjellen er stress. Dersom hesten koser seg på kjøreturen så kan han slaktes på slakteriet, men er kjøreturen stress og plage så er hjemmeslakting mye, mye bedre. Endret 16. august 2022 av I Grosny 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #10 Skrevet 16. august 2022 Det er kun den som har slaktet selv som vet hvordan dette har foregått, og enkelte er ikke så nøye. Jeg har ikke slaktet hest selv, men har slaktet andre dyr, og personlig er jeg veldig nøye på hvordan kjøttet blir håndtert samt at jeg synes det er bra at dyret aner fred og ingen fare før det skjer. Anonymkode: a0634...e76 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #11 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg fikk ikke sendt min til matproduksjon, fordi jeg kun hadde medisinhistorikk for de siste 14 årene. Kvaliteten vil kunne være akkurat like god, så lenge de som slakter og kutter vet hva de gjør. Anonymkode: ac8ef...ee3 Wow, utrolig. Det høres ut som det kan være like god kvalitet da ja. Anonymkode: e2597...191
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #12 Skrevet 16. august 2022 I Grosny skrev (5 timer siden): Jeg kan ikke reglene, men jeg vet hvorfor det er bedre kjøttkvalitet på rein som er slaktet hjemme i Femundsmarka sammenlignet med om de hadde blitt kjørt mange mil på slakteribilen for deretter å bli slaktet på slakteriet. Det som gjør forskjellen er stress. Dersom hesten koser seg på kjøreturen så kan han slaktes på slakteriet, men er kjøreturen stress og plage så er hjemmeslkting mye, mye bedre. Denne forskjellen er jeg klar over, og det utgjør en forskjell ja. TS Anonymkode: e2597...191
Juniper Skrevet 16. august 2022 #13 Skrevet 16. august 2022 Hestekjøtt smaker annerledes enn storfe, elg og sånt. Det er egentlig veldig sunt kjøtt, så synd det ikke brukes mer. Jeg har spist hjemmeslakta hest, og det er helt ok mat. Som ved all slakting gjelder det at man må unngå å stresse dyret, passe hygienen og ikke stikke hull på feil ting. Personlig mener jeg at om man vet at hesten er «rein» de siste 4-5 åra, så er det greit nok. Jeg tviler på at rester av en lusekur for 7 år siden faktisk har stor innvirkning. Det er et problem at medisiner som er godkjent på storfe ikke er testet ut og har godkjenning for hest. Uskyldige ting som øyedråper. Og det at de er forbudt siden de ikke er tillatt vil gi slakteforbud. Her er det ikke dumt å bruke litt sunt vett.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2022 #14 Skrevet 16. august 2022 AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 14.36): Å slakte er å drepe og dele opp dyret for å spise kjøttet. Å avlive er noe annet. Det er en hel del hest som blir avlivet og destruert, og også mange som slaktes og spises privat. Grunnen til at kjøtt fra hobby- og sportshester ikke selges kommersielt er reglene med medisiner og at alt skal registreres mange år tilbake for å selges som mat til andre. TS Anonymkode: e2597...191 Å slakte er det som gjøres etter avliving med kadaver som skal gå til konsum. Dyr som skal slaktes blir også avlivet. Anonymkode: 689a8...516
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #15 Skrevet 17. august 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Å slakte er det som gjøres etter avliving med kadaver som skal gå til konsum. Dyr som skal slaktes blir også avlivet. Anonymkode: 689a8...516 Så når et dyr skal slaktes, sier du da "jeg har tenkt å avlive og slakte dette dyret" eller sier du "jeg har tenkt å slakte dette dyret"? Det å slakte et dyr vil selvsagt også si å avlive det. Men om man sier BARE avlive, så mener man at dyret skal gå til destruksjon. Anonymkode: e2597...191
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #16 Skrevet 31. august 2022 Er det noen som vet hvor jeg kan finne reglene for medisiner og slakt forresten? Står det skrevet noe sted? TS Anonymkode: e2597...191
Huldra-78 Skrevet 1. september 2022 #17 Skrevet 1. september 2022 Litt info på disse sidene, eller du ringer og snakker med noen i Mattilsynet Hest – Slakthuset Når hesten skal dø | Mattilsynet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå