Gå til innhold

34, ufør, deprimert, hva nå.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært ufør i flere år nå og sliter med å ha et godt liv, kort sagt. Har vurdert/lest at andre sier man bør prøve frivillig arbeid osv, men jeg er 34+ og vet ikke hvor disse frivillige plassene faktisk er. Er det de som går med feks arbeidsklær langs veien å plukker søppel?

står så fast og vet ikke hva jeg kan finne på, er også skikkelig dårlig på å søke hjelp og finne alternativer selv.. Ender opp å se på Tv hver dag og gjort det i mange år. Er også barnløs og for hvert år som går mister jeg bare mer og mer lyst på å leve.

Anonymkode: 819ea...3a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes fontenehuset der du bor? Isåfall ville jeg anbefalt deg å sjekke ut det ☺️

Anonymkode: 89e42...d04

Skrevet

Sjekk litt hva som finnes av fritidsaktiviteter der du bor, og se hva som kan være interessant for deg. Kan være spennende å prøve noe nytt.

Gå turer, prøv gjerne geocaching for å gjøre turene enda kjekkere og mer målrettet. 

Anonymkode: 74005...179

Skrevet

Høres ut som hovedproblemet ditt er at du er tiltaksløs og ikke evner å ta tak i eget liv. Derav både uførhet og depresjon. Du er nok også mer trist og nedfor enn du er klinisk deprimert. Anbefaler deg i første omgang å komme deg utav sofaen å slutte glo på TVen. Hva er det godt for egentlig? 

Kom deg på gymmen. Finn på aktiviteter. Kontakt NAV for jobbtrening. Etc. 

Anonymkode: 46170...bdf

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Prøv å hold på med ting som interesserer deg som du synes er interessant. Pleier å hjelpe litt ihvertfall.

Anonymkode: e1107...a30

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Finnes fontenehuset der du bor? Isåfall ville jeg anbefalt deg å sjekke ut det ☺️

Anonymkode: 89e42...d04

Fontenehuset er for de som sliter aller tyngst psykisk. Ikke sikkert det er fellesskapet som trådstarter vil trives i.

Anonymkode: 2a653...ea5

• Nyttig 1
Skrevet

Frivillighetssentralen?

Anonymkode: 537c6...7e4

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres ut som hovedproblemet ditt er at du er tiltaksløs og ikke evner å ta tak i eget liv. Derav både uførhet og depresjon. Du er nok også mer trist og nedfor enn du er klinisk deprimert. Anbefaler deg i første omgang å komme deg utav sofaen å slutte glo på TVen. Hva er det godt for egentlig? 

Kom deg på gymmen. Finn på aktiviteter. Kontakt NAV for jobbtrening. Etc. 

Anonymkode: 46170...bdf

Man blir ikle ufør fordi man er tiltaksløs.

Anonymkode: 2a653...ea5

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Gått på trening flere ganger, kjøpt PT timer, prøver å komme meg ut hver dag men på et punkt stopper det bare. Udugelig/tiltaksløs er det som definerer meg mest allerede 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har vært ufør i flere år nå og sliter med å ha et godt liv, kort sagt. Har vurdert/lest at andre sier man bør prøve frivillig arbeid osv, men jeg er 34+ og vet ikke hvor disse frivillige plassene faktisk er. Er det de som går med feks arbeidsklær langs veien å plukker søppel?

står så fast og vet ikke hva jeg kan finne på, er også skikkelig dårlig på å søke hjelp og finne alternativer selv.. Ender opp å se på Tv hver dag og gjort det i mange år. Er også barnløs og for hvert år som går mister jeg bare mer og mer lyst på å leve.

Litt vanskelig uten og vite hvor du bor. Vil fraråde fontenehuset, men freslesearmeen, røde kors, fattighuset, rusken osv? Sjekk på Facebook om hva som trengs i ditt nærmiljø. 
kjempe fint at du trener med personlig trener da! Kan du gå turer eller noe i tillegg? 

Anonymkode: eccc3...f21

Skrevet

Finn en interesse du brenner for.

Anonymkode: 7dd28...038

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Gått på trening flere ganger, kjøpt PT timer, prøver å komme meg ut hver dag men på et punkt stopper det bare. Udugelig/tiltaksløs er det som definerer meg mest allerede 

ts

Du må ikke ut hver dag. Sett deg mål som er realistiske slik at du opplever mestring og så kan du øke dette gradvis. F.eks starte med å trene eller gå en tur to dager i uka. Eller bare èn dag, alt etter hva som er realistisk for deg å klare. Når du har klart det noen uker så kan du øke til to ganger i uka. Neste mål kan være at du blir aktiv i en fritidsinteresse, f.eks.

Anonymkode: 74005...179

• Nyttig 1
Skrevet

https://frivilligsentral.no/ her finner du din nærmeste frivillighetssentral! De driver med forskjellige ting, men fellesbetegnelsen er at det er frivillighet involvert! Du kan f.eks være besøksvenn, være med i turgruppe, gå på tegnekurs, være med på håndarbeidsklubb, være frivillig på arrangement osv. osv.! Du må ikke si ja til alt, du kan si ja til det du har lyst til!

Ellers har du røde kors f eks., de har leksehjelp, bark (barnas røde kors), besøksvenn og lignende. 

Men det viktigste er å finne en rytme som passer deg og kroppen din og som gir deg glede! Om det så er en dag i uken eller bare en dag annenhver uke så gjør ikke det noe! Du er IKKE udugelig! 

Og så bør du kanskje vurdere om du skal oppsøke litt psykisk helsehjelp? Det trenger ikke å være psykolog, men kanskje det er psyk.sykepleier i kommunen din du kan få noen samtaler med? Det finnes kanskje et lavterskeltilbud? Eventuelt kan du snakke med fastlegen din! Det virker som om du kunne ha godt av å få forandret tankegangen din litt siden du kaller deg selv for udugelig!❤️

Anonymkode: 24956...f73

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Livet er litt sånn. Ting butter i mot. Man havner utenfor rutiner. Man aksepterer at man er sliten og lei en periode, det er helt ok og putter seg selv sammen igjen å fortsetter. 

Så, du har et liv. Du har utfordringer mange ikke har. Likevel kan du gjøre livet ditt best mulig med de utfordringene du har. 

Og husk, at det er lov å være sliten, lei, se på tv osv i perioder. Selv om du finner noe du elsker, så vil aldri motivasjonen være på topp hele tiden. Men man må minne seg selv på hvor mye det gir en. 

Anonymkode: 50564...822

Skrevet

Jeg også hadde det sånn. Til jeg fikk meg hund. Og hjelper til i en stall sånn jeg kan ri korte turer på gode dager. Tar på meg ekstravakter på tidligere arb.plass når jeg er i form til det.

Anonymkode: 24c25...345

Skrevet

Kommunene har mange aktiv på dagtid tilbud. Der var noe hver dag hele uken. Turer, varmtvannstrening, yoga, styrketrening osv. Så tilfeldig en post om det i fb feeden. 

Anonymkode: 04773...16e

Skrevet

Svært mange organisasjoner benytter frivillige i sitt arbeid. F eks dyrebeskyttelsen, Røde Kors, Frelserarmeen, Kirkens Bymisjon, de lokale frivilighetssentralene, lokalt kulturhus, bibliotekene, NMS Gjenbruk osv. Men det krever nødvendigvis en innsats å finne disse stedene, oppsøke de og delta på de oppgavene de gir.

Jeg er selv uføretrgdet, og frivillig mange ulike steder. Jeg får brukt meg selv i oppgaver som gir mening både for meg og de jeg hjelper. Men en ting er viktig - dette er ikke "tilrettelagt arbeid". Stiller du som frivillig, som er det et ansvar som følger med. Har de f eks en vaktliste og du står på den, så er det ikke slik at du kan la være å møte opp. Det går ut over de øvrige som er frivillige, og oppgavene som skal gjøres. Og kanskje det er en god ting for deg? Føle ansvarlighet for å møte opp og utføre oppgaven du er tildelt? Og så må du huske på at frivillighet faktisk ofte utføres av mennesker som ikke klarer å delta i det ordinære arbeidslivet. Så du kan ikke ta med deg problemene dine og forvente trøst og omsorg. For alle har sitt.

Jeg vil anbefale deg å begynne med en ting, en dag i uken. Se om det fungerer for deg. Og så utvide derfra.

Jeg har brukt 12 år på å finne min plass i frivilligheten. Så du er ikke alene om å slite med overgangen fra jobb til uførhet.

Anonymkode: 3ce32...397

Skrevet

Jeg synes det er viktige spørsmål du spør her, og jeg synes det er veldig modig av deg å stille de.

Min beste venninne som jeg møtte i kirken var uføre på det tidspunktet. Hun hadde mistet veien sin følte hun og oppsøkte da råd hos oss. For henne hjalp det å være et medmenneske for andre og det har hjulpet henne på veien tilbake til arbeidslivet. 🤗

Skrevet

Hva er det du vil, da? Hva er det du liker, bortsett fra TV?

Anonymkode: 91fcb...3d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva er det du vil, da? Hva er det du liker, bortsett fra TV?

Anonymkode: 91fcb...3d3

Jeg hater egentlig tv.. Streaming serie/film er helt greit men. Tror jeg egentlig bare er utrolig ensom, savner å være i forhold etter å ha vært singel i snart 7 år. Angst for nye forhold siden jeg ble smittet av HPV virus, tatt vaksinen i ettertid men det gikk aldri helt bort. Traumer fra barndommen som hjemsøker i dag fordi ikke helt oppgjort, og egentlig bare føler jeg jeg ikke hører hjemme noe sted.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...