Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

😬

Anonymkode: bf9a8...e0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ER lærerstreik, men den trappes ikke opp før etter skolestart

Anonymkode: dcfd9...707

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

ja det trappes nok kraftig opp snart! mener å ha lest at det varsles 4 dager før hvor det blir uttak. Så jeg håper vi vet ila uken som kommer om det blir streik fra første skoledag 22 august her..

Skrevet

Ja, håper den gjør inntrykk slik at lærerne får det de fortjener. Lykke til alle lærere! (Alt pedagogisk personell, barnehagelærere ++++).

Anonymkode: c9219...df4

• Liker 1
  • Hjerte 2
Gjest Hottentått
Skrevet

Håper ikke det rammer 1.klassingene bare 🥺

Skrevet

Det er lærerstreik i Bergen i alle fall. Jammen godt de fikk seg to måneders ferie i streiken, hvem andre kunne gjort det, alle andre hadde det vært behov for på jobb ila to mnd. Sutrekopper. 

Anonymkode: d956b...ea0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er lærerstreik i Bergen i alle fall. Jammen godt de fikk seg to måneders ferie i streiken, hvem andre kunne gjort det, alle andre hadde det vært behov for på jobb ila to mnd. Sutrekopper. 

Anonymkode: d956b...ea0

Altså nå er ikke jeg lærer men jeg ser behovet for streiken selv om den rammer meg også da jeg har barn i skolen, barn som ikke kan være hjemme alene. 

Slik samfunnet vårt er nå med lave lønninger og høye priser på alt så må det skje stor forandring og det kjapt. 

Anonymkode: e0a96...8bf

• Liker 5
Skrevet
iNord skrev (På 13.8.2022 den 12.02):

ja det trappes nok kraftig opp snart! mener å ha lest at det varsles 4 dager før hvor det blir uttak. Så jeg håper vi vet ila uken som kommer om det blir streik fra første skoledag 22 august her..

Første skoledag er 17.august, ikke 22.august.

Anonymkode: 3fc01...8d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2022 den 12.32):

Altså nå er ikke jeg lærer men jeg ser behovet for streiken selv om den rammer meg også da jeg har barn i skolen, barn som ikke kan være hjemme alene. 

Slik samfunnet vårt er nå med lave lønninger og høye priser på alt så må det skje stor forandring og det kjapt. 

Men det virker ikke å være realistisk at alle grupper i samfunnet skal gå opp i lønn. Tvert imot virker det mer realistisk at vi alle vil få redusert kjøpekraft en periode fremover, og jeg er redd vi ikke kan regne med å klare å streike årsakene til dette vekk. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det kommet ann på hvor i landet man bor faktisk. 

Anonymkode: 7b03d...efe

• Liker 8
  • Nyttig 3
Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2022 den 12.32):

Lønningene i Norge er høye, ikke lave. Så øker prisene og så må vi så klart ha mer lønn.  Så fører dette til mer prisstigning og høyere renter sånn at vi må ha mer lønn, så er spiralen i gang. 

Norske lønnstakere er generelt bortskjemte, og tjener alt for mye. Og har såklart heller ikke noe godt grunnlag for å streike.

Skrevet

De har vel hatt mulighet til å streike siden mai nå? 

Det er bare provoserende å legge det til skolestart 

Anonymkode: 60fcc...0e9

• Liker 2
Skrevet

Jeg håper virkelig de streiker! Er det noen som virkelig trenger ett løft så er det de som tar vare på våre barn!

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De har vel hatt mulighet til å streike siden mai nå? 

Det er bare provoserende å legge det til skolestart 

Anonymkode: 60fcc...0e9

De har da streiket omtrent siden mai. Men ettersom målet med streik som virkemiddel, er at den skal vise bedriften hvor avhengige de er av kompetansen som streiker, så må den faktisk legges til en tid der den rammer arbeidsgiver. 
Dermed har de ventet med å trappe opp streiken og ta ut flere lærere i streik, til skolen starter igjen. 

Så da er spørsmålet egentlig, er det lærerne som venter til nå med å trappe opp streiken som er problemet, eller er det arbeidsgiveren som ikke ønsker å løse konflikten i løpet av sommerferien som er problemet? 
(Det skal to parter til i en konflikt for at det skal bli streik, nemlig.) 

Vi kan nok vente oss at når flere lærere tas ut i streik nå etter skolestart, så blir det sannsynligvis en ganske kort og intensiv streik, før noen tar initiativ og tvinger partene til å bli enige.

Anonymkode: 54f8c...e5c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

18.august i min by, så det varierer fra by til by.

Anonymkode: c7204...3a0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

I min by er første skoledag i dag, 15.08. 

Anonymkode: f34b8...e17

Skrevet

Forbundet har sagt at de ønsket at de fleste elevene skulle få møte sin nye lærer før streiken trappes opp.

De fleste skoler starter denne uka, så jeg antar vi får sms i morgen om opptrapping fra mandag av. 

Anonymkode: b6041...e2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

nei her er første skoledag mandag 22 august, for begge barna mine på ulike skoler.

Skrevet

Jeg håper lærerne streiker skikkelig, lammer skolen helt.

Anonymkode: 18ee8...170

• Liker 2
Skrevet

Nå er det forbundene og ikke lærerne selv som bestemmer når det skal streikes, ref. kommentarer ovenfor om at man kunne streiket i mai. Samtidig ville det, ved storstreik fra mai av, rammet vesentlig hardere fordi det da ville gått utover flere arbeidstakere (om forbundene hadde sagt nei til avtalen i stedet for å stemme blankt, for å så ta streiken opp etter «fredstid»). I tillegg ville det gått utover 10. klassinger, videregående elever og privatiser mtp. eksamener og vitnemål. Det passer aldri å streike, i noen som helst deler av yrkeslivet. Tør likevel påstå at dette tidspunktet er blant det gunstigste skal det først streikes. Kan vel ikke komme overraskende på folk ettersom streiken deres endte slik den gjorde i fjor. 

Anonymkode: 518c3...4fe

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...