Gå til innhold

Ekstremt lang sommerferie for skolebarn i år. E

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

stakkars unge, får aldri bli selvstendig, du er hysterisk

Anonymkode: f656c...b92

En 9-åring skal selvfølgelig ikke være alene hjemme hele dagene!!

Anonymkode: ef154...3a1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

de klarer seg helt fint, min er hjemme fra 7 til 1530, går veldig bra , de lærer ikke hvis de ikke får sjansen

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Neida, han er vel ikke mer skjermavhengig enn barn flest i dag. Men han har aldri vært en stor leker med rollelek og lignende. Liker best sport ute. 

Så bra at din gutt er så flink da. Du er heldig med den da. Kanskje du bare har han å passe på, eller? 

Anonymkode: 925fe...2e8

Hvorfor kan han ikke drive med sport ute da hvis han vil?

Anonymkode: ff318...9af

• Liker 3
Skrevet

Hva med heller å la barna få sommerFERIE? Å gå på sfo er ikke det samme som sommerferie. La barna være hjemme og kose seg, eller hos slektninger.

Stakkars barn.

Anonymkode: d12e6...e8d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

de klarer seg helt fint, min er hjemme fra 7 til 1530, går veldig bra , de lærer ikke hvis de ikke får sjansen

Det er store forskjeller på hva man syns er ok som foreldre. Jeg syns ikke det er ok å la en 9-åring være hjemme alene hele arbeidsdagen til foreldrene. Det er ikke snakk om hva de klarer og ikke, det er snakk om at barn skal få være barn så lenge som mulig. De vokser fort nok opp.

• Liker 1
Skrevet

Det er store forskjeller på hva man syns er ok som foreldre. Jeg syns ikke det er ok å la en 9-åring være hjemme alene hele arbeidsdagen til foreldrene. Det er ikke snakk om hva de klarer og ikke, det er snakk om at barn skal få være barn så lenge som mulig. De vokser fort nok opp.

jaja, barnet der blir neppe selvstendig, slik du beskytter han

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi begynner på mandag. Syns ferien har gått fort jeg, men skulle vi hatt en hel uke til da hadde jeg gått på veggen i hvert fall. Ni uker er for lenge! Vi har vel hatt 8 uker ganske nøyaktig.

Anonymkode: e79eb...a6c

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Takk, endelig en som er enig. Ingen av sønnen min sine venner er hjemme hele dagen. 

Anonymkode: 925fe...2e8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bare lurer på hvordan dere som ønsker kortere ferie har tenkt at det hele skal gå opp?  For et skoleår er 190 dager. Vil dere heller ha to uker høstferie og vinterferie eller vil dere ha 4 dagers skole eller fri veeeeeldig mange enkelt dager i løpet av et skoleår?  Hva tenker dere?  Lærere har også veldig mye avspasering som de tar ut i de ukene det er sommerferie for barna, og det er dager de uansett må ta ut. Jeg skjønner det kan være vanskelig å få kabalen til å gå opp, men kortere sommerferie gir ikke barna mindre fridager uansett. 

Anonymkode: e66c7...d8a

Kortere og flere skoledager. Så kan de kutte hjemmeleksene og ha en time mot slutten av hver dag der elevene jobber med de fagene de trenger å styrkes i - Lise henger bakpå med multiplikasjon, så hun jobber med dét, Tor med engelsk, Per med norsk, Lene med geografi osv. Selvsagt obligatorisk og med lærerstøtte. Jeg tror det hadde gitt langt bedre resultater enn dagens system.

Anonymkode: a997f...62a

• Liker 1
Skrevet

Dette er et ikke-problem.  Dere var klar over sommerferie før dere fikk barn. 

Ungene kan fint være alene, med kontakt på tlf mens dere er på jobb. Eller så får du og far dele opp ferien hver for dere, det er det mange som gjør. 

Anonymkode: 8be57...70b

Skrevet

Nå er det også varslet streik så da blir ferien enda lengre. 

Anonymkode: 6e930...905

Skrevet

Jeg har aldri forstått meg på dette «problemet» med ferie. Mulig vi har vært heldige, men vi har alltid hatt ferie sammen. De har vært på Sfo alle uker utenom de 4 i juli og i Bhg da de gikk der..  Nå er det første sommeren 9 åringen ikke har Sfo og 11 åringen har vært hjemme siden h*n var 9. Det har gått strålende! De har selvfølgelig sett mer skjerm og spist dårligere mat enn når en voksen er hjemme, men hva skal man gjøre med det?! Jeg velger ikke den kampen.  Alle vennene til 9 åringen har også sluttet på Sfo og har vært hjemme på samme måte som mitt barn. De har vært ute sammen og spilt inne sammen. Vi har også sendt de på fotballskole og sommerskole og hatt 4 ukers felles sommerferie hele familien. De andre feriene er det likt! 

Anonymkode: 960a7...db0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kortere og flere skoledager. Så kan de kutte hjemmeleksene og ha en time mot slutten av hver dag der elevene jobber med de fagene de trenger å styrkes i - Lise henger bakpå med multiplikasjon, så hun jobber med dét, Tor med engelsk, Per med norsk, Lene med geografi osv. Selvsagt obligatorisk og med lærerstøtte. Jeg tror det hadde gitt langt bedre resultater enn dagens system.

Anonymkode: a997f...62a

Og hvordan tenker du at man skal få til det med de ressursene skolene har fått tildelt? Og det er alt vanskelig å få dekket lærerstillingene, tror neppe dette er en modell som ville økt rekrutterinen. 

Skrevet

Hvor er dette? Her tok barna ferie 23.06 og starter 17.8? 

Anonymkode: 4ad48...6fe

Skrevet

Våre begynner 15. august. Har ekstra fridag etter påske og fri dagen etter Kristi Himmelfartsdag (19. mai) Synes det er god grunn for å starte skolen tidligere. Vil heller ha tidlig start i august og starte ferien tidlig i juni.

Skulle gjerne hatt noen ekstra dager fri før jul om det skulle bli noe flere fridager. 

Anonymkode: 578cd...2e0

Skrevet

Synes generelt skoledagene kunne vart mye lenger 8.30-14.45 hver dag og litt lekser. Korte skoledager er kun oppbevaring og lite læring. 

Har hatt barn på skole i utlandet og slutte på skolen 1245 er aaaltfor tidlig

Anonymkode: 578cd...2e0

• Liker 1
Skrevet

15 august starter de opp her, hatt 8 uker ferie. Helt greit med så lang ferie syns jeg.

Anonymkode: 670d3...261

Skrevet

15 august starter de opp her, hatt 8 uker ferie. Helt greit med så lang ferie syns jeg.

Men jeg syns skoledagene burde vært lengre og barna burde ikke hatt hjemmelekser annet enn lesing.

• Liker 1
Skrevet
Vera skrev (9 timer siden):

Jeg blir så provosert når foreldre syns det er slitsomt med lang skoleferie..

Dere er klar over at det kun er Norge og Danmark som har så kort sommerferie? Resten av Norden og verden ligger på ca 3 mnd sommerferie, og ofte 1 mnd juleferie..

Et skoleår er langt og strevsomt - ferien skal brukes til å samle krefter, leke, være ubekymret, slippe å forholde seg til tidsfrister og organisert aktivitet. 
La barna få kjede seg - konsekvensen blir fantasi og kreativitet.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg bare lurer på hvordan dere som ønsker kortere ferie har tenkt at det hele skal gå opp?  For et skoleår er 190 dager. Vil dere heller ha to uker høstferie og vinterferie eller vil dere ha 4 dagers skole eller fri veeeeeldig mange enkelt dager i løpet av et skoleår?  Hva tenker dere?  Lærere har også veldig mye avspasering som de tar ut i de ukene det er sommerferie for barna, og det er dager de uansett må ta ut. Jeg skjønner det kan være vanskelig å få kabalen til å gå opp, men kortere sommerferie gir ikke barna mindre fridager uansett. 

JA TAKK, jeg tar GJERNE et par uker fri på vinteren i strekk fremfor 9 uker sommerferie! 
Her er det kun 1 uke ferie av gangen resten av året, selv juleferien er på bare 10 dager. Og da blir det faktisk umulig for oss å reise til den andre siden av kloden slik vi ønsker (det er regntid og orkansesong på sommeren de stedene vi ønsker å reise til) Det er rett og slett for langt å dra når man kun har ei uke fri.

Anonymkode: 5c20c...a35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...