Gå til innhold

Bruden ønsker en spesifikk kjole til oss forloverne, hvem betaler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal i to bryllup neste år å være brudepike; i det ene kjøper vi kjoler selv i samme farge, trenger ikke å være lik kjole, men lik farge. I det andre så kjøper bruden og brudgommen kjolene for oss. Begge deler er egentlig helt greit for min del :) 

Anonymkode: d38e3...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 13.8.2022 den 18.10):

Kjempegøy å dingle rundt på fest i helt lik kjole som noen andre...
Bruder som ønsker å diktere hvordan forlovere skal være kledd, må være fryktelig kontrollerende. Det er tydeligvis viktigere at bildene blir fine, og at det ser flott ut ved alteret, enn at de som har kjolen på skal føle seg vel. Mener man seg berettiget til å bestemme det, må man jammen betale for det også. Det er et minimum. 

Selv hadde jeg nok takket nei til å være forlover, så lenge tanken er at man kun er en dekorasjon rundt bruden. 

Anonymkode: d4271...0e4

Det er ikke en hvilken som helst fest, det er et bryllup, der de matchende kjolene faktisk symboliserer noe. Bra du takker nei hvis du har tenkt å lage dårlig stemning, blir ikke så gøy på formiddagen med brudepikene da. 

Anonymkode: 256d6...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.8.2022 den 21.36):

Over 18 år

Anonymkode: f5e9c...169

Forskjell på brudepike og brudekvinne. Brudekvinne er vel å anse som bruden selv? Forlovere er da noe helt annet. Skjønner ikke disse greiene med voksne brudepiker. Aldri vært tradisjon her i Norge før. Merkelig fjas, spør du meg.

Anonymkode: 616d0...865

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forskjell på brudepike og brudekvinne. Brudekvinne er vel å anse som bruden selv? Forlovere er da noe helt annet. Skjønner ikke disse greiene med voksne brudepiker. Aldri vært tradisjon her i Norge før. Merkelig fjas, spør du meg.

Brudekvinne? Det heter brudepike. Det har ikke noe med forlover å gjøre. Nei, tradisjonen med voksne brudepiker kommer fra utlandet, som så mange andre tradisjoner som har blitt populære i Norge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.8.2022 den 10.28):

Vi er to venninner som skal være forlovere til vår beste venninne. Det var først snakk om at bruden skulle bestemme hvilke farge vi skulle ha på kjolene, som er helt greit. Men nå ytrer hun et sterkt ønske om at vi begge skal anskaffe en spesifikk kjole, så vi er like i bryllupet. 

Er dette noe hun kan forvente av sine beste venninner som forlovere? Eller er det dårlig av bruden å ikke tilby å betale kjolene da hun har så konkret kjoleønske? Har ikke snakket med venninnen min som også skal være forlover om dette ettersom jeg er redd for å være urimelig. Men jeg mener at så lenge kjolene er nogenlunde like, både i farge og fasong og ikke overgår bruden burde vi kunne valgt kjole selv, slik at vi får en vi kunne tenkt oss å bruke senere også. 

Anonymkode: 08ab7...ed3

Her bestilte og betalte bruden våre kjoler. Hun valgte farge og kjole. Og spurte om vi likte de. Om det skal være en spesiell kjole bør bruden betale!

Anonymkode: 74861...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke en hvilken som helst fest, det er et bryllup, der de matchende kjolene faktisk symboliserer noe. Bra du takker nei hvis du har tenkt å lage dårlig stemning, blir ikke så gøy på formiddagen med brudepikene da. 

Først og fremst symboliserer det en brud med i overkant stor sans for staffasje og amerikanske tv-show, samt et ikke ubetydelig kontroll- og regibehov. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daria skrev (5 timer siden):

Først og fremst symboliserer det en brud med i overkant stor sans for staffasje og amerikanske tv-show, samt et ikke ubetydelig kontroll- og regibehov. 

Nei😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bruden bestemmer kjole så betaler bruden. Det er vanlig.
Om forlover bestemmer kjole, så betaler du selv.

Anonymkode: 17cc2...cb4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Brudekvinne? Det heter brudepike. Det har ikke noe med forlover å gjøre. Nei, tradisjonen med voksne brudepiker kommer fra utlandet, som så mange andre tradisjoner som har blitt populære i Norge. 

Vel, mitt svar (som du siterer) var ut fra kontekst:

AnonymBruker skrev (På 13.8.2022 den 19.11):

Hva er voksen brudepike for noe?

Anonymkode: f2705...aae

==>

AnonymBruker skrev (På 13.8.2022 den 21.36):

Over 18 år

Anonymkode: f5e9c...169

==> mitt svar (som du siterer) i ditt innlegg. Tror egentlig vi to tenker veldig likt 😉

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/13/2022 at 7:14 PM, Mio-lio said:

Jeg kjøpte kjoler til mine brudepiker på zalando.  Mener å huske de kosta 500kr stykk.   Brudepikene fikk vite farge ønske fra meg å at jeg ønsket at kjolen skulle væte lang. Ellers sto di fritt til å velge selv. De ble enige om 4-5 kjoler de bestillte hjem å valgte en de alle 4 følte seg vell i. Resten sendte vi tilbake. 

Takk, kan ikke huske å ha sett såpass rimelige pene kjoler på lenge, men da har jeg et sted å se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg har kjøpt kjoler og tilbehør til brudepikene, men de er våre barn. Forlover derimot har jeg kun sagt at det hadde vært fint om hun fant en kjole som passer fargene til brudepikekjolene.  Hun betaler sin selv

Anonymkode: bbe20...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var selv brudepike for ei venninne for noen år siden. Siden bruden betalte kjolene til forlover og meg, så måtte vi selv betale for å bli sminket av sminkør og fikset på håret av frisør på bryllupsdagen! Dette kostet nesten 1400 kr hver! I tillegg var jeg på arbeidsavklaringspenger.

Syntes det er veldig frekt at det skal bli utgifter på forlover og brudepike. 

Anonymkode: bb890...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg var selv brudepike for ei venninne for noen år siden. Siden bruden betalte kjolene til forlover og meg, så måtte vi selv betale for å bli sminket av sminkør og fikset på håret av frisør på bryllupsdagen! Dette kostet nesten 1400 kr hver! I tillegg var jeg på arbeidsavklaringspenger.

Syntes det er veldig frekt at det skal bli utgifter på forlover og brudepike. 

Anonymkode: bb890...cd8

Du kunne sagt at du ville fikse eget hår og sminke…?

Anonymkode: 27b73...1ae

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mio-lio skrev (På 13.8.2022 den 23.59):

Nå er vel ikke poenget å gjøre brudefølge usynlig da.  Er vel nettopp derfor man vil ha en stil på brudefølge.  I mitt bryllup ville jeg ha det sånn fordi jeg ønsket at de skulle matche teamet/fargene i bryllupet. Bildene blir renere å nettopp det at de synes og alle vet hvem som er en del av brudefølge.  Det jeg mente med min kommentar var at jeg skjønnet ikke hvorfor det et krise å ha like kjoler. Så lenge man føler seg fin og vell. Jeg hadde i hvertfall ikke brydd meg om jeg måtte ha lik kjole eller en kjole som jeg kansje ikke hadde valgt selv, så lenge jeg følte meg fin. Er jo ikke min dag eller jeg som skal ha oppmerksomheten.  Hadde aldri falt meg inn å være vrang på hva brudeparet ønsker for sin dag. Synes det blir smålig.

Herregud.

Går det faktisk AN??! 

Folk går i bryllup, de pynter seg. Hvordan hver enkelt person pynter seg er da opp til dem? 

Anonymkode: 9ef27...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.8.2022 den 23.09):

Symboliserer overfladiskhet, lite sans for tradisjoner, materialisme og historieløshet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Symboliserer overfladiskhet, lite sans for tradisjoner, materialisme og historieløshet. 

Jeg kan forstå at DU synes det er overfladisk å bry seg om stilen på bryllupsbildene etc, men… Utdyp de tre siste påstandene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Anim92 skrev (3 minutter siden):

Jeg kan forstå at DU synes det er overfladisk å bry seg om stilen på bryllupsbildene etc, men… Utdyp de tre siste påstandene? 

Lite sans for tradisjoner: i bryllup i Norge har man tradisjonelt én forlover. Brudepiker er barn. En gjeng voksne «brudepiker» er en ny greie folk har plukket opp fra amerikansk tv.

Materialisme: Man vil at folk skal kjøpe kjoler til engangsbruk. For de fleste vil en sånn «minste felles multiplum-kjole» sannsynligvis ikke treffe egen smak i veldig stor grad. Gir du tre damer i oppdrag å kjøpe drømmekjolen skal det noe til at de kommer tilbake med samme farge og stil. Det beste er jo at forloveren får bruke en kjole etter egen smak, som kan brukes flere ganger.

Historieløshet: Er vel forsåvidt det samme som manglende sans for tradisjoner .Folk vet lite om bryllupsskikker, virker som alt fra før 2000  er visket ut og erstattet med amerikansk tv. Før var det vanlig å bli enige om å gifte seg, hvis det ikke var et direkte frieri. Etter frieri, samtale om å gifte seg, gikk paret sammen til gullsmed og tok ut forlovelsesringer. Dette var romantisk :) For de fleste ble forlovelsesringene til gifteringer (byttet hånd) ved bryllupet. Ringene var i glatt gull for de fleste.

I bryllupet gikk paret sammen opp kirkegolvet. De hadde hver sin forlover. Antrekkene til forloverne var dress og penkjole. På 70-tallet kom lange kjoler på moten, og det har merkelig nok holdt seg. Brudebilder ble tatt innendørs hos fotograf. Bryllupsmiddagen var for familie og venner alt etter hva man hadde råd til. Mange hadde bryllup hjemme, helt fram til 70-tallet var det nok ikke uvanlig selv for dem med vanlige hjem. Folk hadde ikke så mye penger. Bryllupsgavene var rimelige, praktiske ting. 

Bryllupet besto av middag med dessert, kaffe og kaker, drikke, brudevals og kakeskjæring. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Lite sans for tradisjoner: i bryllup i Norge har man tradisjonelt én forlover. Brudepiker er barn. En gjeng voksne «brudepiker» er en ny greie folk har plukket opp fra amerikansk tv.

Materialisme: Man vil at folk skal kjøpe kjoler til engangsbruk. For de fleste vil en sånn «minste felles multiplum-kjole» sannsynligvis ikke treffe egen smak i veldig stor grad. Gir du tre damer i oppdrag å kjøpe drømmekjolen skal det noe til at de kommer tilbake med samme farge og stil. Det beste er jo at forloveren får bruke en kjole etter egen smak, som kan brukes flere ganger.

Historieløshet: Er vel forsåvidt det samme som manglende sans for tradisjoner .Folk vet lite om bryllupsskikker, virker som alt fra før 2000  er visket ut og erstattet med amerikansk tv. Før var det vanlig å bli enige om å gifte seg, hvis det ikke var et direkte frieri. Etter frieri, samtale om å gifte seg, gikk paret sammen til gullsmed og tok ut forlovelsesringer. Dette var romantisk :) For de fleste ble forlovelsesringene til gifteringer (byttet hånd) ved bryllupet. Ringene var i glatt gull for de fleste.

I bryllupet gikk paret sammen opp kirkegolvet. De hadde hver sin forlover. Antrekkene til forloverne var dress og penkjole. På 70-tallet kom lange kjoler på moten, og det har merkelig nok holdt seg. Brudebilder ble tatt innendørs hos fotograf. Bryllupsmiddagen var for familie og venner alt etter hva man hadde råd til. Mange hadde bryllup hjemme, helt fram til 70-tallet var det nok ikke uvanlig selv for dem med vanlige hjem. Folk hadde ikke så mye penger. Bryllupsgavene var rimelige, praktiske ting. 

Bryllupet besto av middag med dessert, kaffe og kaker, drikke, brudevals og kakeskjæring. 

Aha, så standard «alt var bedre før», rett og slett?😉

jeg kan henge med på «materalistisk» perspektivet. 

Når det gjelder historie og tradisjoner… som fotograf sier jeg takk og lov for at innendørs studiofoto er gått helt av moten, for det er kjipe greier 🙈

Når det gjelder resten av tradisjonene du nevner: det er helt fint at du synes slik det var, er bra. Jeg tenker det viktigste er at brudeparet får hverandre og at kjærligheten feires, samme på hvilken måte frieriet legges fram på, ringene hentes eller antall personer i «brudefølget». Det å bli gift er tross alt hovedsaken. Og alt som kommer etter bryllupet, egentlig. 

Men dette blir jo bare mening mot mening, selvsagt😊

Endret av Anim92
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.8.2022 den 13.06):

Synes det er helt ok at brud har ønske om fargepalett (og da bør det være flere farger å velge mellom, ikke bare «fersken»), men ved ønske om spesifikk kjole bør bruden absolutt betale.

Da jeg var forlover så ønsket ikke bruden en spesifikk kjole, men jeg hadde ikke en kjole hun mente som passet i hennes bryllup og måtte kjøpe ny. Bruden var så snill at hun søkte etter kjoler på finn, men jeg måtte selv betale den. Kjolen var nesten helt lik i fasongen og fargen som kjolen jeg hadde. Jeg er opptatt klær, så det er ikke noe jeg bare finner på.

Jeg måtte også betale andre ting i bryllupet selv om jeg hadde funnet gratis alternativer. For å ikke bli gjenkjent kan vi si at det gjaldt skoene, jeg hadde funnet noen i passe farge og som passet foten min. Bruden var ikke fornøyd med disse heller, så hun ordnet egne sko til meg med voldsom høyde og jeg endte opp med å ha det helt grusomt pga store smerter og sår.

Bruden spanderte sminke på bryllupsdagen fordi hun liksom syntes det var så koselig å være sammen med oss forloverne på morgningen, men jeg tror heller det handlet om kontroll igjen. Vi ble knapt sminket, noe som passet meg bra for jeg bruker uansett ikke så mye sminke. Helt bortkastede penger spør du meg, spesielt når hun skulle spare masse penger på kjole og sko...

Hun har alltid vært ekstremt gjerrig så jeg ble ikke overrasket, men det gjorde jo helgen til et helvete pga smerter. Jeg var så ekstremt sliten da jeg kom hjem på søndagen.

Jeg vet ikke hva som er normalt, men det føltes hvertfall ekstremt feil for meg å skulle betale for noe bruden bestemte på denne måten. Spesielt når bruden har råd til et overdådig bryllup men ikke bruker en krone på forloverne... 

Det var forresten også forventet at alle som reiste til bryllupet selv betalte overnatting og at de tok med gave. Bryllupet var mange timer unna omgangskretsen og familien, så det var bare et par stykker som ikke måtte reise langt og bo på hotell.

Endret av Blåttvann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (4 timer siden):

Da jeg var forlover så ønsket ikke bruden en spesifikk kjole, men jeg hadde ikke en kjole hun mente som passet i hennes bryllup og måtte kjøpe ny. Bruden var så snill at hun søkte etter kjoler på finn, men jeg måtte selv betale den. Kjolen var nesten helt lik i fasongen og fargen som kjolen jeg hadde. Jeg er opptatt klær, så det er ikke noe jeg bare finner på.

Jeg måtte også betale andre ting i bryllupet selv om jeg hadde funnet gratis alternativer. For å ikke bli gjenkjent kan vi si at det gjaldt skoene, jeg hadde funnet noen i passe farge og som passet foten min. Bruden var ikke fornøyd med disse heller, så hun ordnet egne sko til meg med voldsom høyde og jeg endte opp med å ha det helt grusomt pga store smerter og sår.

Bruden spanderte sminke på bryllupsdagen fordi hun liksom syntes det var så koselig å være sammen med oss forloverne på morgningen, men jeg tror heller det handlet om kontroll igjen. Vi ble knapt sminket, noe som passet meg bra for jeg bruker uansett ikke så mye sminke. Helt bortkastede penger spør du meg, spesielt når hun skulle spare masse penger på kjole og sko...

Hun har alltid vært ekstremt gjerrig så jeg ble ikke overrasket, men det gjorde jo helgen til et helvete pga smerter. Jeg var så ekstremt sliten da jeg kom hjem på søndagen.

Jeg vet ikke hva som er normalt, men det føltes hvertfall ekstremt feil for meg å skulle betale for noe bruden bestemte på denne måten. Spesielt når bruden har råd til et overdådig bryllup men ikke bruker en krone på forloverne... 

Det var forresten også forventet at alle som reiste til bryllupet selv betalte overnatting og at de tok med gave. Bryllupet var mange timer unna omgangskretsen og familien, så det var bare et par stykker som ikke måtte reise langt og bo på hotell.

Det høres ut som et passe krevende brud ja🙈 Jeg står fortsatt for at det må være ok å ha noen ønsker, men om det fører til kostnader skal man som brud stå for de…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...