Gå til innhold

Alene med to barn mens mannen er på ferie med svigers

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først av alt: Jeg vet at det er mange som står i dette fordi de ikke har noe annet valg. Aleneforsørgere, de som har skiftarbeidene menn osv.. all ære til dere. Jeg vet også ut i fra andre tråder her at noen mener dette ikke er noe problem. Men jeg har mine tvil og jeg makter det.

Har nå vært alene med begge i kun noen dager og er helt på felgen. Babyen er 9 måneder og sover svært lite både på dag og natt. Jeg sover kanskje 2 timer sammenhengende på det meste. 4-åringen er stort sett grei, men foruten vanlig trass har vi utfordringer med legging. Det tar ofte noen timer og når jeg er alene er det vanskelig å få begge to til å sove. Ofte våkner 4-åringen også på natt, og det kan ta flere timer å få henne til å sove igjen. Men uansett hvor lite hun sover på natt står hun like grytidlig opp. På dagtid er babyen svært aktiv da hun har begynt å reise seg og utforske ting, så det er mye å passe på. De timene 4-åringen er i barnehagen prøver jeg selvsagt å sove om jeg kan, men babyen sover som nevnt lite på dagtid. Kanskje 1 time om jeg er heldig. Alt dette er jo hverdagen til vanlig og, slik er det bare å ha barn. Men nå som jeg er alene med alt kjenner jeg det er på grensen til hva jeg makter. Jeg har ingen mulighet for avlastning fra familie eller venner. 

Nå har mannen planlagt å dra på en tur til et annet kontinent sammen med svigers for å besøke noen slektninger, og de blir borte i 1 uke, mest fordi svigers ønsker det. Dette er en tur som egentlig kun var tiltenkt svigers, men så inviterte de oss med. Vi kom frem til at det vil bli for mye styr å ta med barna på en så lang reise, derfor ble det bestemt at kun min mann drar da han hadde så lyst. I sommer har mannen hatt to weekendturer til utlandet med venner, og det er i disse helgene jeg har kjent på at jeg kanskje ikke makter stå i dette alene med to barn i en hel uke. Har tatt dette opp med han, men han forstår ikke helt problemet og sier bare at "det sikkert går seg til", noe jeg føler det ikke gjør. Babyen sover dårligere nå enn før, og 4-åringen har vi enda flere kamper med. 

Er jeg urimelig som mener han bør korte ned turen? Jeg vil gjerne unne ham å dra. På en måte føler jeg meg egoistisk om jeg ber om dette, men på den annen side føler jeg at han og svigers også er det. Svigers er av den gammeldagse typen som mener en "skikkelig" kvinne/mor bør klare å ta hånd om sine barn i 1 uke alene. 

Vi har gode rutiner på måltider og legging, men merker at selv små kamper og trass innenfor normalen fra 4-åringen tar på når jeg alltid går med søvnunderskudd. Men tar også gjerne i mot tips til hvordan hverdagen alene med to barn kan bli enklere. 

Anonymkode: f4c53...d57

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reis fra han en langhelg eller uke, så ser han at det er ikke så hyggelig for deg at han farter på turer i småbarnsperioden

Anonymkode: 9d444...4c8

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Han kan ta med 4-åringen. 

Anonymkode: 6dfea...3b9

• Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet

Han forstår ikke hvordan du har det. Han trenger å erfare det selv. Drabort en langhelg, og overlat skuta til ham. Si at du behøver at han prøver å gå en helg i dine sko, så han må ta barna helt selv hele helga, ikke få hjelp av andre.

Anonymkode: f222f...132

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Be han ta med 4 åringen. Problem løst.

Anonymkode: b7c8d...743

• Liker 4
Skrevet

Å ikke ha med en baby skjønner jeg kjempegodt. Men 4-åringen kan da gjerne treffe slektninger? 

Anonymkode: a36d4...14d

• Liker 5
Skrevet

Reis bort neste helg, la han ha begge barna fra fredag til søndag kveld. Ha han reist vekk to helger allerede er det din tur nå. Book deg inn på et spahotell og ta med en god bok eller to dersom du drar alene. 
Og ikke la deg mases hjem fordi han «ikke greier seg alene» da sier du det går seg til. 

Anonymkode: 1c5b1...159

• Liker 5
Skrevet

Han bør jo ta med 4-åringen! Rart at han ikke forslo det fra starten av....

Anonymkode: c245f...98f

• Liker 1
Skrevet

En 4-åring klarer fint en lang reise med tre voksne som kan ta vare på henne! Send 4-åringen på tur, så har du bare babyen hjemme!

Anonymkode: 49df0...bd2

• Liker 3
Skrevet

Ser mange her skriver at 4-åringen kan bli med, men på grunn av selve reisen og hva de skal gjøre når de er der  (typisk pensjonistaktiviteter og å delta på en sølvbryllupsfeiring der barn ikke er invitert) er det ikke aktuelt å ta 4-åringen med. Slektningene de skal besøke er godt oppi årene, 70-80 årsalder, så vi var begge enige om at det ikke blir ikke noe moro for en  4-åring. Vi vet også fra erfaring at hun takler lange reiser dårlig, blir fort bilsyk og bruker lang tid på å finne roen til å sove på et nytt og ukjent sted.

ts

Anonymkode: f4c53...d57

• Liker 1
Skrevet

Hadde unnet mannen familieselskapet.  Lær deg å håndtere to barn noen dager.  

Anonymkode: 3be0f...d9a

Skrevet

Melatonin fra helsekost. Bruker det alltid på min 4 åring de få gangene jeg er alene med mine 2. gjør leggingen ekstremt mye lettere. Legg deg samtidig med barna. De timene med søvn du får før 12 er gull verdt. La alt husarbeid ligge. Gå for enkel mat. Grandiosa til middag er helt ok for dere alle 3 akkurat den uken. Tillat mer skjermtid til 4 åringen enn normalt den uken. Senk alle krav og kos dere mens pappaen er på tur. Så har du litt fritid tilgode som du kan ta senere. Avtal også med pappaen at du skal ha en sovesal når han kommer hjem. En hel dag uforstyrret. Føles tungt når man står i det men en uke går veldig fort 

Anonymkode: 9148f...125

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette hadde jeg absolutt unnet mannen. La han få reise på ferie med god samvittighet.  Du hadde jo mulighet til å bli med,  men valgte å bli hjemme.  

Om du ikke lager noe sak ut av dette, så er det nok enkelt for mannen å unne deg en tur senere. 

Du bør jo kunne ta klare å ta vare på to bar en uke. Så lenge fireåringen går i barnehagen bør det jo gå lekende lett. Dette fikser du. 

Anonymkode: 5361b...2c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...