Pippi Lotta Skrevet 13. august 2022 #1 Skrevet 13. august 2022 Kom over denne artikkelen fra NKK :https://www.nkk.no/aktuelt/rikke-ma-forsvare-sine-hunders-eksistens-article212992-985.html Synes den var provoserende, de intervjuer en privatperson som har to mops som hun «tror hun hadde merket om var syke». Så bruker de dette som argument for at rasen er frisk, selv om både forskning og veterinærer sier at eiere av boas hunder ikke forstår hvor sykke dyra er. I artikkelen står det også at helle rasen ikke må fordømmes på grund av enkelte hunder, men det går jo andre veien også! Jeg synes ikke det er akseptabelt å skaffe seg en hund med veldig forhøyet sjanse for sykdom bare for de to individer virker friske på eieren…. I artikkelen kritiseres kritikere av rasen for å misforstå forskningen, men det vises jo ikke til forskning i artikkelen en gang, de hevder bare at de som kritiserer rasen misforstår. Synes det er synd at NKK bare forsetter med det samme gamle mantraet sitt 😞 De hadde kunnet utrettet så mye bra om de bare kunne fornyet seg litt. De kommer stadig med artikler om hvor skummelt blandings avl er, men ønsker de at rasehunder skal være med attraktive må de jo heve sin egen troverdighet. Jeg forstår det er iriterende for Rikke å få komentarer om rasevalg, men en del av meg synes at såpas må man forvente om man velger en slik rase i dag. Har selv passet på en lignende rase og jeg syntes det var litt flaut å bli sett med den. 12
Troyamin Skrevet 13. august 2022 #2 Skrevet 13. august 2022 Man kan ikke forsvare en rase sin eksistens basert på "to" individer. Det har vært snakket om å lage friskere mops (bulldog osv) i mange år. Dersom vi ser på bilder fra tidlig 1900-tallet og frem til nå, så ser en at rasen er i stadig endring til det verre. Ser vi på bilder av mops fra tidlig 2000-tallet og frem til nå, så ser vi så og si ingen endring! På 20 år bør og skal det ha vært en drastisk endring i snute og hode partiet. Problemet her er ikke bare NKK, men rasens hjemland og FCI som sier nei til å blande inn andre raser. Det bør derfor innføres et avlsforbud på slike raser, eller blandinger av disse, slik at de dør ut. Vi har mer enn nok av andre friske raser, til at det finnes hunder med samme type egenskaper som mopsen. 4 5
PITTY Skrevet 13. august 2022 #3 Skrevet 13. august 2022 Retro-Mops. Back in the old days så visst rasen mer slik ut. Altså ikke som dagens rasestandard. Noen avler slik innblanding på Mops idag, men de kommer nok ikke inn døra på Mopse-utstilling... 1 7
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #4 Skrevet 13. august 2022 Enig med HI, noe av det første som skjer er at disse eierne blir blinde for sin egen hunds problemer. Er bare å gå i hundepark i Oslo, så møter du dem, bikkja deres hveser og hiver etter pusten som en kolspasient, og blir kjempesint dersom andre hunder engasjerer til lek, og de står der og påstår at den er så frisk og fin atte, fordi oppdretteren deres har sagt at det er "rasetypisk" Anonymkode: 95b2c...535 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #5 Skrevet 13. august 2022 PITTY skrev (23 minutter siden): Retro-Mops. Back in the old days så visst rasen mer slik ut. Altså ikke som dagens rasestandard. Noen avler slik innblanding på Mops idag, men de kommer nok ikke inn døra på Mopse-utstilling... Så mye finere enn dagens standard! ❤️ Anonymkode: 71c3f...d55 1 4 4
PITTY Skrevet 13. august 2022 #6 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Enig med HI, noe av det første som skjer er at disse eierne blir blinde for sin egen hunds problemer. Er bare å gå i hundepark i Oslo, så møter du dem, bikkja deres hveser og hiver etter pusten som en kolspasient, og blir kjempesint dersom andre hunder engasjerer til lek, og de står der og påstår at den er så frisk og fin atte, fordi oppdretteren deres har sagt at det er "rasetypisk" Anonymkode: 95b2c...535 Sett ved flere anledninger det samme som deg gjeldene Mops. Oftest i kombinasjon med betydelig overvekt.Disse har jo lett for å bli feite. Litt varme oppe på det hele, så kan de sitte stille å pese som om livet er på vei til og ebbe ut... 2
Troyamin Skrevet 13. august 2022 #7 Skrevet 13. august 2022 PITTY skrev (3 timer siden): Retro-Mops. Back in the old days så visst rasen mer slik ut. Altså ikke som dagens rasestandard. Noen avler slik innblanding på Mops idag, men de kommer nok ikke inn døra på Mopse-utstilling... Litt bedre, men desverre ikke nok til at den kan kalles frisk😥 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #8 Skrevet 13. august 2022 Jeg har en del kontakt med oppdrettermiljø både innen hund og katt, og må si det er helt utrolig hvor blinde de blir for alvorlige problemer innen deres egen rase. Jeg ser gang på gang at det er rasetypiske problemer som det ikke opplyses om noe sted, men "alle" som driver med den rasen vet om. Dette kommer jo i tillegg til de kjente problemene. Nye valpe- eller kattungekjøpere vet jo ikke om dette, men når de kommer til vetrinæren så får de gjerne høre at dette er typisk for rasen. Den katterasen jeg har er stort sett alltid overvektig hvis de ser "riktig" ut, men de som har rasen påstår at vetrinærer som konkluderer med at kattene er overvektig bare ikke har peiling på rasen. Likedan er det med mage hunder. Det kreves null utdanning eller kunnskap for å bli oppdretter, likevel mener de at de vet bedre enn vetrinærer. At NKK hardnakket forsvarer uetisk avl i stedet for å ta kritikken seriøst er deprimerende. Når Oslo tingrett har gått gjennom det som finnes av bevis, og konkludert med at det er uetisk og ulovlig å avle på to av rasene deres er det jo helt utrolig at de kan fortsette å påstå at alt er ok. Skal stemme på generalforsamlingen til Lundehund-klubben i september, der de skal stemme over å ta inn hunder fra krysningsprosjektet i stamboken. Etter det kommer jeg til å melde meg ut av NKK for dette vil jeg ikke være med på. Anonymkode: 1167d...4c6 1 5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #9 Skrevet 13. august 2022 Har mistet troen på NKK, de driver oppdretterkurs for Cavalier selv etter dommen kom. En dom som er grundig støttet opp under fra veterinærer og andre fagfolk. Det er håpløst. Anonymkode: 7258c...092 1 2
PITTY Skrevet 13. august 2022 #10 Skrevet 13. august 2022 (endret) Troyamin skrev (4 timer siden): Litt bedre, men desverre ikke nok til at den kan kalles frisk😥 Her er også en mening/undersøkelse om hunderaser og deres heftelser/lidelser. Mye som ikke er friskt her. Rangert kan det virke som. Schæferen topper lista i flg denne studien. Tenk også over hvor mange lidelser hunder hverken kan gi uttrykk for eller vi som hundeeiere ikke er i stand til å fange opp. Professor Odd Vangen ved NMBU henviser til denne Britisk studien (listen.). En artikkel i NRK`s arkiv. Han er kritisk til overfokus på eksteriør, derav å avle raser sønder og sammen. Pusteproblematikk er ikke av de lidelsene vi ikke ser eller hunden ikke gir uttrykk for. De plagene fremstår klart og tydelig.. Ja, for da er man heller blinde hvis man ikke gidder å gjøre hverdagen vesentlig lettere for en slik hund. Bare å kjøpe en hvilken som helst hundebok det, så står slike beskrivelser tydelig ang raser. Hva de trenger/ eller ikke bør utsettes for. Ikke minst kraftig overvekt. Ikke rakettforskning akkurat. I Brennpunkt på NRK viste man en fransk bulldog som hadde det helt forferdelig. Hvor mye bedre kunne ikke den hatt det hvis vekten var 40% redusert? Jeg tipper en god del. Og hadde den i tillegg vært fra en oppdretter som ga f.. i rasestandarder og heller blandet inn sunnere forhold, så hadde kanskje dette individet aldri vært plaget med noe so helst. Formel ! føreren Lewis Hamilton har f.eks to engelske bulldoger, en rase som er enda mer i fokus enn Mopsen når det kommer til belastet helse, og disse bulldoggene hans går på plantebasert kost og mosjoneres riktig., og de har det selvsagt helt topp i hverdagen. Dette er sannsynligvis unntaket fra regelen. Jeg synes å se at mange kjøpere av eksempelvis en slik rase muligens ikke gidder å gjøre særlig annet enn å sitte i sofaen selv. Kanskje også begrenset helse. Generalisering, vet. Dermed blir hunden deretter. Som hund så eier. Og med en slik rase da.. da skal det jammen ikke mye til før hunden får et miserabelt liv. Og da blir saken, hvor mange raser skal vi la dø ut når vi ser en så omfattende og grusom liste på mangfoldige raser? PS; fatter imidlertid ikke hvorfor King Cavalier ikke er på listen.. Endret 13. august 2022 av PITTY 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #11 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en del kontakt med oppdrettermiljø både innen hund og katt, og må si det er helt utrolig hvor blinde de blir for alvorlige problemer innen deres egen rase. Jeg ser gang på gang at det er rasetypiske problemer som det ikke opplyses om noe sted, men "alle" som driver med den rasen vet om. Dette kommer jo i tillegg til de kjente problemene. Nye valpe- eller kattungekjøpere vet jo ikke om dette, men når de kommer til vetrinæren så får de gjerne høre at dette er typisk for rasen. Den katterasen jeg har er stort sett alltid overvektig hvis de ser "riktig" ut, men de som har rasen påstår at vetrinærer som konkluderer med at kattene er overvektig bare ikke har peiling på rasen. Likedan er det med mage hunder. Det kreves null utdanning eller kunnskap for å bli oppdretter, likevel mener de at de vet bedre enn vetrinærer. At NKK hardnakket forsvarer uetisk avl i stedet for å ta kritikken seriøst er deprimerende. Når Oslo tingrett har gått gjennom det som finnes av bevis, og konkludert med at det er uetisk og ulovlig å avle på to av rasene deres er det jo helt utrolig at de kan fortsette å påstå at alt er ok. Skal stemme på generalforsamlingen til Lundehund-klubben i september, der de skal stemme over å ta inn hunder fra krysningsprosjektet i stamboken. Etter det kommer jeg til å melde meg ut av NKK for dette vil jeg ikke være med på. Anonymkode: 1167d...4c6 Jeg også! Enormt viktig å mobilisere for å få flertall for å få dem inn i stamboka. Anonymkode: b379a...839 1 2
Troyamin Skrevet 13. august 2022 #12 Skrevet 13. august 2022 PITTY skrev (23 minutter siden): Her er også en mening/undersøkelse om hunderaser og deres heftelser/lidelser. Mye som ikke er friskt her. Rangert kan det virke som. Schæferen topper lista i flg denne studien. Tenk også over hvor mange lidelser hunder hverken kan gi uttrykk for eller vi som hundeeiere ikke er i stand til å fange opp. Som eier av schæfer etter brukslinjer, synes jeg det er skremmende å se hvordan avlen på schæfer er. Bruks og eksteriør schæfer er faktisk så langt fra hverandre at de ikke er genetisk like. Som Max von Stephanitz sa; "The breeding of shepherd dogs is the breeding of working dogs; and this must always be the aim, or we shall cease to produce shepherd dogs." "Breeding should never be made with animals that are not in work. The proof of the education of the dog for work is a necessity for admission for breeding, rather than Show honors, which afford a very misleading idea of a dog’s value for breeding." "Breeding worth and Show Worth are two fundamentally different things which need not have anything to do with each other; and further, a Show award must never be taken as a judgment of Breeding value, but only, and this too with reservations, as an opinion that a dog might possibly be suitable for breeding." "Efficiency for work must count for more with the shepherd dog breeder than the honors of the Show Ring." 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #13 Skrevet 14. august 2022 Kjenner en oppdretter av fransk bulldog, som i mange år har jobbet hardt for å avle friske hunder. Vedkommende er superstreng, tester hundene for langt mer enn raseklubben og NKK krever og har avlivet egne valper fordi de hadde problemer (for å unngå at disse skulle bli avlet på senere). Stakkaren ble kastet ut av raseklubben for å avle for strengt. Anonymkode: 93ca7...bfd 2
Pippi Lotta Skrevet 14. august 2022 Forfatter #14 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kjenner en oppdretter av fransk bulldog, som i mange år har jobbet hardt for å avle friske hunder. Vedkommende er superstreng, tester hundene for langt mer enn raseklubben og NKK krever og har avlivet egne valper fordi de hadde problemer (for å unngå at disse skulle bli avlet på senere). Stakkaren ble kastet ut av raseklubben for å avle for strengt. Anonymkode: 93ca7...bfd Kan de gjøre det? Altså stenge ute folk fordi de prøver å forbedre rasen? Det høres jo helt absurd ut, men når man ser hvor virkelighetsfjernt NKK er kanskje ikke så overaskende….
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #15 Skrevet 14. august 2022 7 minutter siden, Pippi Lotta said: Kan de gjøre det? Altså stenge ute folk fordi de prøver å forbedre rasen? Det høres jo helt absurd ut, men når man ser hvor virkelighetsfjernt NKK er kanskje ikke så overaskende…. Tydeligvis! Anonymkode: 93ca7...bfd
AnonymBruker Skrevet 14. august 2022 #16 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (På 13.8.2022 den 14.42): Jeg har en del kontakt med oppdrettermiljø både innen hund og katt, og må si det er helt utrolig hvor blinde de blir for alvorlige problemer innen deres egen rase. Jeg ser gang på gang at det er rasetypiske problemer som det ikke opplyses om noe sted, men "alle" som driver med den rasen vet om. Dette kommer jo i tillegg til de kjente problemene. Nye valpe- eller kattungekjøpere vet jo ikke om dette, men når de kommer til vetrinæren så får de gjerne høre at dette er typisk for rasen. Den katterasen jeg har er stort sett alltid overvektig hvis de ser "riktig" ut, men de som har rasen påstår at vetrinærer som konkluderer med at kattene er overvektig bare ikke har peiling på rasen. Likedan er det med mage hunder. Det kreves null utdanning eller kunnskap for å bli oppdretter, likevel mener de at de vet bedre enn vetrinærer. At NKK hardnakket forsvarer uetisk avl i stedet for å ta kritikken seriøst er deprimerende. Når Oslo tingrett har gått gjennom det som finnes av bevis, og konkludert med at det er uetisk og ulovlig å avle på to av rasene deres er det jo helt utrolig at de kan fortsette å påstå at alt er ok. Skal stemme på generalforsamlingen til Lundehund-klubben i september, der de skal stemme over å ta inn hunder fra krysningsprosjektet i stamboken. Etter det kommer jeg til å melde meg ut av NKK for dette vil jeg ikke være med på. Anonymkode: 1167d...4c6 Leste engang om en oppdretter på britisk korthår, som hadde hatt over 60 kull. Ny forskning tilsa at britisk korthår hadde store problemer med HD. Denne oppdretteren gikk knallhardt ut og kalte det bullshit, fordi hun ikke hadde hatt det på noen av sine egne avlsdyr eller avkom fra hennes linjer. På spørsmål om de var sjekket for HD og gått klar svarte hun at nei, hadde ikke røntget noen, fordi hun aldri hadde hatt behov. Når oppdrettere er så blinde og lite villige til å avdekke potensielle problemer i egen rase er det ikke rart man får individ som ikke har det bra. Hilsen hun med en huskatt som ville røntge han fordi jeg mente han hadde vondt, der dyrlegen omtrent nektet fordi de ikke opplevde at han hadde smerter. Ble røntget, vell, de hadde ikke sett så galne hofter på en katt før. Anonymkode: fe47b...183 1 2
PITTY Skrevet 14. august 2022 #17 Skrevet 14. august 2022 Pippi Lotta skrev (17 minutter siden): Kan de gjøre det? Altså stenge ute folk fordi de prøver å forbedre rasen? Det høres jo helt absurd ut, men når man ser hvor virkelighetsfjernt NKK er kanskje ikke så overaskende…. Joda, det skjer. Opplevd det selv. Fikk for mange år siden en hund fra en oppdretter som var eksludert fra raseklubben. Kanskje nettopp derfor jeg fikk et prakteksemplar av en hund? Kvalitetsstempel på oppdretter når de er i klinsj med etablissementet...
Pippi Lotta Skrevet 14. august 2022 Forfatter #18 Skrevet 14. august 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tydeligvis! Anonymkode: 93ca7...bfd PITTY skrev (4 minutter siden): Joda, det skjer. Opplevd det selv. Fikk for mange år siden en hund fra en oppdretter som var eksludert fra raseklubben. Kanskje nettopp derfor jeg fikk et prakteksemplar av en hund? Kvalitetsstempel på oppdretter når de er i klinsj med etablissementet... Det er jo helt vilt at dette er noe som skjer. Hvordan kan de forvente at folk skal ha tillit til at rasehunder er et kvalitetsstempel om de ikke ønsker at oppretterne skal jobbe for bedre helse. Of jeg blir sint bare jeg tenker på det!
PITTY Skrevet 14. august 2022 #19 Skrevet 14. august 2022 Pippi Lotta skrev (6 minutter siden): Det er jo helt vilt at dette er noe som skjer. Hvordan kan de forvente at folk skal ha tillit til at rasehunder er et kvalitetsstempel om de ikke ønsker at oppretterne skal jobbe for bedre helse. Of jeg blir sint bare jeg tenker på det! Det er kanskje slikt vi trenger mer av tenker jeg. Oppdrettere som er villig til å stå opp for seg selv, med egne/bedre visjoner enn den anerkjente rasestandarden. Ja ok, det blir det internt bråk av. Men burde tilslutt bli en vinn vinn situasjon for hund og eier. 🐕🦺🤠 1
Tanuki Skrevet 15. august 2022 #20 Skrevet 15. august 2022 Jeg har selv en hund med ekstremt flatt ansikt, og ville aldri i min villeste fantasi kalt individet for sunn eller frisk. Den puster bedre og snorker ikke slik som den hunden jeg hadde før, samme rase. men ville aldri i min villeste fantasi betegne rasen eller individer som sunne. Nå har jeg alltid fått mine hunder via omplassering, så føler ikke jeg må forsvare mitt valg, men i fremtiden håper jeg å kunne avle rasen ved å blande inn hunder av friske raser, driter i hva NKK måtte mene om saken. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå