Gå til innhold

Når voksne hjemmeboende barn har besøk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...og de holder deg våkne om natta, hva da?

Jeg hverken kan eller vil nekte besøk, men noen krav må jeg stille.

Hvilke krav er rimelige? 

Anonymkode: 499d1...47d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er de hjemmeboende eller er de på besøk? 

Anonymkode: a6c9d...7d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er de hjemmeboende eller er de på besøk? 

Anonymkode: a6c9d...7d1

Et voksent hjemmeboende barn har besøk 

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Da gir man beskjed om at så lenge de bor under ditt tak gjelder dine regler.

Skrevet (endret)

Spørs hvor gammel dette voksne barnet er, men for meg høres det ut som at besøket de har er det minste problemet ditt. Vil si at skoen trykker på det faktum at barnet er voksent og fortsatt bor hjemme hos deg, og i tillegg har du utfordringer med grensesetting. Dette bør jobbes med tenker jeg.

Endret av HoppeMus
  • Liker 2
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (39 minutter siden):

Ingen regler har blitt brutt, men de reglene vi har funket ikke denne gangen. 

Jeg spør om hvilke regler som er rimelige å sette for en voksen som har besøk i hjemmet.

HoppeMus skrev (38 minutter siden):

Spørs hvor gammel dette voksne barnet er, men for meg høres det ut som at besøket de har er det minste problemet ditt. Vil si at skoen trykker på det faktum at barnet er voksent og fortsatt bor hjemme hos deg, og i tillegg har du utfordringer med grensesetting. Dette bør jobbes med tenker jeg.

Det kan være mange grunner til at en voksen person bor i foreldrehjemmet, og jeg har ingen problemer med grensesetting. 

Dette kunne like gjerne ha handlet om at min mann hadde besøk hjemme, og holdt meg våken ut over natta.

Av og til er det greit å lære av andres erfaringer, det er ikke nødvendig å "finne opp hjulet" for hver eneste problemstilling som oppstår.

• Liker 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg spør om hvilke regler som er rimelige å sette for en voksen som har besøk i hjemmet.

Ok, jeg tok som en selvfølge om at dere hadde en regel om å ikke holde andre i huset våken om natta.

Selv om det egentlig ikke skulle være nødvendig - oppgående folk skjønner det av seg selv.

Skrevet

Følgende regler hos oss :

i uke dagene når vi skal på jobb/skole ingen overnatting. Eventuelt besøk ut innen 23:00.

I helgene ok med overnatting men fra 23:00 skal det vare stille i huset. Hvis de vil skrike ,le høyt og bråke kan de gå ut ,gjøre seg ferdig der også komme tilbake inn.

Det er vel det. 

Reglene ble ikke følgt opp i starten så en natt gikk jeg (pappa) inne på rommet og forklarte de 2 regler til alle som var der ,3 stk. + fastboende også ba jeg alle forlatte huset umiddelbart. (Ikke fastboende da).

Jeg tror at det har gjort h.. sååå flau over vennene sine at siden da regler følges veldig bra.

Anonymkode: 232e3...d85

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Følgende regler hos oss :

i uke dagene når vi skal på jobb/skole ingen overnatting. Eventuelt besøk ut innen 23:00.

I helgene ok med overnatting men fra 23:00 skal det vare stille i huset. Hvis de vil skrike ,le høyt og bråke kan de gå ut ,gjøre seg ferdig der også komme tilbake inn.

Det er vel det. 

Reglene ble ikke følgt opp i starten så en natt gikk jeg (pappa) inne på rommet og forklarte de 2 regler til alle som var der ,3 stk. + fastboende også ba jeg alle forlatte huset umiddelbart. (Ikke fastboende da).

Jeg tror at det har gjort h.. sååå flau over vennene sine at siden da regler følges veldig bra.

Anonymkode: 232e3...d85

Takk for svar.

Har dere en regel om at overnatting må avtales på forhånd?

Er det urimelig å kreve at overnattingsgjester sover på gjesterommet (selv om jeg forstår at det er hyggeligere å legge på samme rom)

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det kan være mange grunner til at en voksen person bor i foreldrehjemmet, og jeg har ingen problemer med grensesetting. 

Dette kunne like gjerne ha handlet om at min mann hadde besøk hjemme, og holdt meg våken ut over natta.

Av og til er det greit å lære av andres erfaringer, det er ikke nødvendig å "finne opp hjulet" for hver eneste problemstilling som oppstår.

Har ikke hatt den problemstillingen da mitt voksne barn er flyttet ut hjemmefra, men selv når hun bodde hjemme var det ingen problemer for jeg hadde allerede satt grensene. I mitt hjem er det mine regler.

Veldig bra at du ikke har en mann som ikke tråkker over grensene dine, men sikkert mer utfordrende når det er barnet. Men vil tro du sliter med grensesettingen selv om du sier du ikke gjør det. Litt merkelig at mannen kan følge reglene og ikke barnet? Begge er jo trossalt voksne.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

...og de holder deg våkne om natta, hva da?

Jeg hverken kan eller vil nekte besøk, men noen krav må jeg stille.

Hvilke krav er rimelige? 

Stillhet etter 23 er et rimelig krav og det minste man kan forvente. Steder der flere bor tett som borettslag og campingplasser har denne regelen. Vil de feste å bråke får de dra et annet sted. 

Anonymkode: a1d16...daf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar.

Er det urimelig å kreve at overnattingsgjester sover på gjesterommet (selv om jeg forstår at det er hyggeligere å legge på samme rom)

Ditt hus dine regler, men merkelig regel om at gjester må sove på gjesterommet om barnet ditt vil ha dem på sitt rom. Voksne barn har seksualpartnere/kjærester. Det er også noe du må leve med når du har voksne barn hjemme. Så lenge de ikke holder deg våken. 

• Liker 1
Skrevet

I et sånt tilfelle hadde jeg banket på, og sagt jeg skulle legge meg. Evt sendt en melding om at det er litt for høyt lydnivå, om jeg allerede var i køya. Så hadde vi tatt en prat dagen etter.

Alle må ta hensyn og tilpasse seg, om det skal være hyggelig å bo i lag. Du er ikke kjip, om du forventer å kunne sove. 

• Liker 2
Gjest Villfisker
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (1 time siden):

Dette selvfølgelig. Alt annet er tull.

Skrevet

Jobber "barnet" kveld/andre tider? 

Du må nok jobbe litt med grensesetting. Føles kanskje rart å sette grenser for en voksen, men som du ser blir det jo ikke så hyggelig å ikke få søvn heller.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ditt hus dine regler, men merkelig regel om at gjester må sove på gjesterommet om barnet ditt vil ha dem på sitt rom. Voksne barn har seksualpartnere/kjærester. Det er også noe du må leve med når du har voksne barn hjemme. Så lenge de ikke holder deg våken. 

Det var jo det som var problemstillingen her, at de holdt meg våken.

Der er bare en enkeltseng på gjesterommet, men jeg har lyst til å ha en regel om at gjester sover der.  Hvis de vil ligge på samme rom kan jo "barnet" sove der også. 

Skrevet

Hengebuksvinet skrev (8 minutter siden):

I et sånt tilfelle hadde jeg banket på, og sagt jeg skulle legge meg. Evt sendt en melding om at det er litt for høyt lydnivå, om jeg allerede var i køya. Så hadde vi tatt en prat dagen etter.

Alle må ta hensyn og tilpasse seg, om det skal være hyggelig å bo i lag. Du er ikke kjip, om du forventer å kunne sove. 

Jeg haddd lagt meg, og sov, da jeg plutselig ble vekket av noe styr inne på naborommet.   Jeg skjønte av lydene at det ble ordnet med sengetøy,  og regnet med at det ble stille raskt når det var i orden.

Det ble det ikke for å si det sånn.

Jeg ga beskjed om at de måtte være stille, og da roet de seg, men jeg ble nok liggende våken en times tid etter det.

Jeg har ikke lyst til å være urimelig, men slik vil jeg ikke ha det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det var jo det som var problemstillingen her, at de holdt meg våken.

Der er bare en enkeltseng på gjesterommet, men jeg har lyst til å ha en regel om at gjester sover der.  Hvis de vil ligge på samme rom kan jo "barnet" sove der også. 

Da får hjemmeboende barn også sove der dersom det er lengre unna familiens andre sovende medlemmer! Om noen vil sove så får de resterende våkne tilpasse seg!

Anonymkode: c69dc...3af

Skrevet

Hvis man ikke er voksen nok til å flytte ut når man er ferdig med vgs, så må man følge reglene foreldrene bestemmer. Stilt kl 23 er helt rimelig å forlange.

Anonymkode: 2d3c8...890

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar.

Hvorfor i all verden skal du kreve at overnattingsgjester ligge på gjesterommet? Det burde vel være opp til den som har overnattingsbesøk hvis personen er voksen 😅 

Anonymkode: 7ca6a...f1c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...