Gå til innhold

Blitt ufør, hva gjør jeg med livet nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før handlet det bare om å overleve.,, hva nå? 😕

Anonymkode: f4bc6...f2f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortsett å overlev.

• Liker 1
Skrevet

Studer

Anonymkode: 8bec0...c6a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Studer

Har prøvd å studere mens jeg var på AAP før jeg ble ufør… prøvde ts opp 4 fag 3 år uten hell ..:

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Viktig å finne seg en hobby eller noe annet som betyr noe. Etterhvert kanskje melde seg som frivillig hvis du har overskudd? Holde kroppen igang og feks gå tur med andre regelmessig. 

Anonymkode: ff330...ea4

• Liker 3
Skrevet
Teardrop skrev (3 minutter siden):

Fortsett å overlev.

Ja det må jeg jo. Men har gjennom hele livet prøvet å overleve, men nå kan jeg plutselig leve… eller leve og leve, hva skal jeg gjøre?

• Hjerte 1
Skrevet

Viktig å finne seg en hobby eller noe annet som betyr noe. Etterhvert kanskje melde seg som frivillig hvis du har overskudd? Holde kroppen igang og feks gå tur med andre regelmessig. 

Anonymkode: ff330...ea4

Har bare prøvet overleve, så jeg vet ikke en gang hva jeg liker.. er så uvant tanke. Men jeg skal tenke mer på det

Skrevet

Gi deg selv rom til å hvile og slippe taket så skal du se at du etter hvert finner ting du kan glede deg over. Prøv å opprettholde sosial kontakt.

Anonymkode: dbd09...a0f

• Liker 4
Skrevet

Gi deg selv rom til å hvile og slippe taket så skal du se at du etter hvert finner ting du kan glede deg over. Prøv å opprettholde sosial kontakt.

Anonymkode: dbd09...a0f

Ja kan være noe i det. Ufør kom litt brått på. Skal ta meg tid. Opprettholder den sosiale kontakten jeg klarer, med en veldig forståelsesfull venninne 😊

ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Å bli ufør er en overgang. Du må gi deg selv tid til å finne ut av ting. Hva du tåler, hva du kan, hva du vil, hva du bør osv. Poenget med ufør er at du nå står fri til å styre fremtiden din selv i den veien du vil, uten at NAV, arbeidsliv, samfunn osv krever noe av deg. 

Min beste anbefaling er at du starter med å senke skuldrene i den nye tilværelsen for å distansere deg fra "krav" du har tidligere måtte leve opp til, og starte med å lage nye rutiner, nye mål og nye verdier. Ta en dag av gangen, og start med å se fremover mot nære og små ting som vil skje. Jul, f.eks. Gled deg til det. Prøv å være tidlig ute med alt og lag deg selv en slags "drømmejul". Når julen er over, så kan du se frem mot påske. Og så sommer. Og vipps, så har ett år gått, og du har fått både ro og overblikk over situasjonen. 

For øvrig må du ikke gjøre noe med livet ditt fra eller til. Husk det. Du føler kanskje at du selv må og vil ha en tydelig definert fremtid som passer med forventningene mot deg. Men slipp tak på den tanken. Du må ingenting. Det eneste du må er å finne ut av hva som gjør deg lykkelig i din situasjon, og så prøve å få det til. 

Anonymkode: 17363...6e2

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må finne ut hva du trives med av de tingene du fortsatt kan gjøre. Hvilke ting kan du gjøre, men kanskje med begrensninger? Gjør de tingene du kan som du trives med. Enten det er kaffe med venner, frivillig arbeid, gå tur, lese bøker, ulike hobbyer osv.

Anonymkode: 4509d...b08

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kjipt ikke sant. Fikk en stor sorg i starten. Men så fant jeg ut , at jeg måtte finne ut av ting jeg kunne klare og som gir livsglede. Feks har drevet med litt frivillig arbeid, der jeg har sagt jeg ikke kan ha ansvar, men trenger å ha et sted jeg kan komme å hjelpe til på når jeg klarer det. Og heller være en avlastning .  Viktig å finne noen arenaer der du føler deg nyttig. Ps: det medfører ofte at noen stiller spm tegn iht helsa di. Men det bare driver du i.

Anonymkode: 6c388...410

Skrevet

Er nå du skal fokusere på å leve, ikke kjempe mot NAV.

Med tiden din blir det bedre, fokuser på hvordan du kan leve best mulig økonomisk.

Elsker livet som ufør, nå kan jeg fokusere på mine interesser.

Anonymkode: 2d371...ffe

• Hjerte 2
Skrevet

Det er jo veldig lite info om deg.

for meg når jeg først ble ufør handlet livet om 2 ting. Og leter etter tilbud for og få pengene til og strekke til og å trene på gode dager for og bli bedre. På sommeren gikk jeg rundt og samlet flasker. Satte meg mål, og spare til en tur til Spania og å bli så velfungerende som mulig. Etter et par år ble jeg såpass at jeg kunne ta meg en liten jobb, og det var gull for meg sosialt og økonomisk. Nå går dagene med og klare og stå i den stillingen jeg har, og prøve og spare og å være litt sosial. Det blir jo ærlig mye sofa tid med serier og sosiale mediaer, men jeg gleder meg over de dagene jeg klarer og jobbe, gå turer, og har energi og kan ta meg råd til og møte venner for en kaffe eller øl. 

som folk nevner står du nå fritt, du har ikke lenger en dust saksbehandler på nav som mener og vite hva som er best for deg og styrer livet ditt. Sett deg mål ( om det er trening, sparing, og lese bøker, brodere til en basar, og delta i et løp, og reise til Tromsø og se midtnattsolen, og bli god på og bake.. assa what ever som gjør at du jobber mot noe som er meningsfylt for deg) og Finn deg en hobby, noe du liker. Du har jo god tid, så du kan slappe av og tenke. Er det noe du savner, eller noe helt nytt du har lyst til og prøve? 

Anonymkode: 8b6cf...78d

Skrevet

Ah, nå er det bare å nyte livet! Har du familie, venner, hobbyer du liker å bruke tid på? Bare å sette i gang og gjøre det du liker! 

Anonymkode: 26327...254

Skrevet

Det jeg gjør er å studere, Man kan legge opp dagen som man vil, det eneste er at jeg har obligatoriske oppmøter, men for meg fungerer det, men det er snakk om 6 klokketimer i uka der vi må møte opp. Resten kan jeg legge opp selv. Også kanskje jeg kommer meg ut i jobb igjen på et tidspunkt. Men det er veldig lite info om deg, så vanskelig å gi råd, men fortalte i hvert fall hva som fungerer for meg, ikke sikkert det fungerer for deg. 

Anonymkode: 848c2...97f

Skrevet

Lag deg rutiner, stå opp til et fast tidspunkt hvis helsa di takler det, fyll tiden med noe du har lyst til å gjøre og bare ta livet med ro. Har flere uføre venner som har faste rutiner og har ting de gjør som er meningsfylt for de. Noen har dyr, katt eller hund for selskap og gåturer ute. Bare ikke gjør som han ene, fylle tiden med øl og bruke hele uføretrygda på øl og kattemat. Boligen han bor i ser ikke bra ut og det lukter kattepiss fordi den katta ikke er helt tam, og fyren har på slutten av pengene knapt mat i kjøleskapet, men øl er det.

Skrevet

Man må bare komme seg gjennom de dårlige dagene, og nyte det når det kommer en god dag. I starten herjet jeg for mye med husarbeid når det kom en god dag. Har lært meg å ikke stresse med det nå. Prøver å lage middag hver dag og tar meg av klesvasken her. Leser masse bøker. Pusler i hagen når jeg kan, eller måker snø. Viktig med litt frisk luft, og jeg kommer meg ikke ofte bort hjemmefra pga sterk svimmelhet. Har faste rutiner i løpet av dagen. Står opp og legger meg til samme tid hver dag. Lite sosialt liv, men følger godt med på nyheter, politikk, samfunn og debatter. Prøver alltid å ha en plan for neste dag, men har lært meg å akseptere at det ofte ikke går som planlagt. 

Anonymkode: 7942c...947

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har prøvd å studere mens jeg var på AAP før jeg ble ufør… prøvde ts opp 4 fag 3 år uten hell ..:

ts

Studer noe du interesserer deg for. Det er mer givende enn å ta opp fag. Uansett jeg heller også mot uføretrygd nå, og det som var gull verdt for meg var å skaffe meg hund. Jeg skulle skaffet det mye tidligere når jeg tenker meg om. Den får meg ut sv døra og lettere i prat med andre. Jeg får masse kjærlighet og kan gi masse omsorg. Den er liten og jeg kjøper utstyr/mat osv brukt og på salg så den er ikke dyr i drift. Jeg er helt sikker på at den er grunnen for jeg kom meg ut av depresjonen jeg var på vei inn i.

• Liker 1
  • 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det med deg, TS? Har du funnet noe mer innhold i hverdagen? 

Anonymkode: 33373...7e7

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...