Gå til innhold

Passet de ansatte på barselavdelingen på babyen deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom bare til å tenke på dette. Da jeg fødte i april i år, hadde jeg, samboeren og babyen familierom. Hørte aldri noe snakk om at barnepleierne kunne avlaste oss og passe babyen en stund, til tross for at vi hadde vært våkne nesten to døgn i strekk da babyen ble født. Og det var helt greit det altså, men jeg lurer på om det er noen som har fått det tilbudet nå i nyere tid? Vi spurte jo ikke om det, så for alt jeg vet eksisterer praksisen ennå.

Moren min fortalte at sist hun fødte, i 2003, lå de nyfødte i kurvene sine på et fellesrom hvor barnepleierne passet på dem på natta, sånn at de nybakte mødrene fikk sove og hente seg inn. Barnepleieren kom inn med babyen for amming, og hentet ham igjen når moren min ringte på. Det var ikke snakk om noe familierom på den tiden, så da var det jo litt annerledes med tanke på avlastning.

Anonymkode: 00722...977

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kom bare til å tenke på dette. Da jeg fødte i april i år, hadde jeg, samboeren og babyen familierom. Hørte aldri noe snakk om at barnepleierne kunne avlaste oss og passe babyen en stund, til tross for at vi hadde vært våkne nesten to døgn i strekk da babyen ble født. Og det var helt greit det altså, men jeg lurer på om det er noen som har fått det tilbudet nå i nyere tid? Vi spurte jo ikke om det, så for alt jeg vet eksisterer praksisen ennå.

Moren min fortalte at sist hun fødte, i 2003, lå de nyfødte i kurvene sine på et fellesrom hvor barnepleierne passet på dem på natta, sånn at de nybakte mødrene fikk sove og hente seg inn. Barnepleieren kom inn med babyen for amming, og hentet ham igjen når moren min ringte på. Det var ikke snakk om noe familierom på den tiden, så da var det jo litt annerledes med tanke på avlastning.

Jeg fødte i 2008 og da hadde mødrene babyen hos seg om natten, men vi kunne sette kurvene ved vaktrommet på dagtid hvis vi skulle dusje. 

Anonymkode: a9511...3de

• Liker 5
Skrevet

Vi prøvde, men han gråt så sårt etter mat at det gikk ikke 😅 Slet med ammingen/melken pga keisersnitt. De spurte, og vi takket ja. 

Anonymkode: 0756d...4d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg fødte i 2008 og da hadde mødrene babyen hos seg om natten, men vi kunne sette kurvene ved vaktrommet på dagtid hvis vi skulle dusje. 

Anonymkode: a9511...3de

Var det ikke utbredt med mor, far og barn på familierom i 2008 heller? 

Skrevet

Jeg fikk en kraftig fødselsdepresjon etter forrige fødsel. Så på innskrivningssamtalen noterte de at jeg jeg skulle få avlastning ved behov og bli prioritert til enerom. 

Dette fikk jeg, og jeg mener det har hatt mye å si for hvordan barseltiden min startet denne runden. Som er veldig mye bedre enn sist ❤️

Men jeg tror det er sjeldent man får avlastning med mindre man spør om det. 

Anonymkode: 7871c...bbd

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Pp Rikshospitalet spurte de hva jeg ville. Greit å få hentet seg litt inn, helt klart. Men der har de heller ikke familierom, man deler med en annen kvinne. 

Anonymkode: 84fc3...3ad

• Liker 1
Skrevet

Jeg lå på barsel på St. Olav nylig. Etter noen dager fikk jeg tilbud om at de kunne ta barnet, men vi trengte det ikke, selv om det har hektisk med amming og barseltårene hadde kommet for fullt. De hadde ikke noe veldig system for det, men trilla barna i sengene bort til der pleierne satt, og så tok de de opp ved behov. Så det av og til, babyene fikk mye kos når de var våkne. 

Anonymkode: 17123...10b

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg og søstera mi fødte på samme sykehus med noen uker mellom. Hennes baby ble passet ene natta slik at hun fikk sove. Jeg så aldri noe til pleierene utenom de testene som skulle gjøres og det andre obligatoriske. 

Anonymkode: f77f9...2f3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg og søstera mi fødte på samme sykehus med noen uker mellom. Hennes baby ble passet ene natta slik at hun fikk sove. Jeg så aldri noe til pleierene utenom de testene som skulle gjøres og det andre obligatoriske. 

Dette var for to år siden

Skrevet

Ja fikk avlastning om natten. De tilbød det. Ett år siden.

Anonymkode: 862be...1ac

Skrevet

Da jeg fikk barn i 2008 la barnet på nyfødt intensiv og jeg på barsel. Ingen av de  jeg delte rom med fikk avlastning, så barna var urolige og mødrene gråt. Jeg var dårlig og lå en uke. Det var jævlig!!!!

Så to år senere da jeg fikk nestemann løy jeg om at jeg hadde tisset sånn at jeg fikk flytte på barselhotellet så pappaen fikk sove med oss så jeg fikk avlastning! 

Skrevet

Nå fødte jeg i 2001, så det var ikke familierom. De passet da jeg dusjet. Ellers hadde jeg babyen selv.

Anonymkode: cfa36...74a

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg måtte sove og de tok babyen i mens.

Var en lang fødsel med noen komplikasjoner, så vet ikke om de hadde gjort det eller tilbyd det om det ikke var som det var.

Sitat

Anonymkode: 9d999...ff2

Skrevet

Akutt keisersnitt i 2019 på Ullevål sykehus. Måtte på dobbeltrom på barsel mens barnefar ble kommandert hjem etter besøkstiden. Fikk ingen hjelp og måtte klare alt selv. Barsel «omsorgen» i Norge er skikkelig dårlig!! 

• Liker 9
Skrevet

Når jeg fødte i 2004 lå jeg på firemannsrom. Fikk ingen avlastning bortsett fra når jeg skulle dusje. Det var umulig å sove på natten når det var 4 nyfødte som våknet hver sin tur gjennom hele natten. 

Anonymkode: 0c153...c3b

Skrevet

Ullevål her for litt siden, fikk ingen tilbud om det og mannen fungerer ikke uten søvn så han dro hjem og sov.

Anonymkode: 5b8c4...a36

Skrevet

Jeg fikk ikke hjelp til noe med unntak av ammingen. Opplevde tiden på barsel som alt annet enn trygt og godt. Jeg er glad jeg ikke skal ha flere barn. Unner ingen mitt barselopphold.

Anonymkode: 1a4c2...ab7

• Liker 3
Skrevet

Fikk ikke noe hjelp. Burde nok hatt det for jeg gikk rett i tung fødselsdepresjon.

Anonymkode: 3376c...5c2

• Liker 2
Skrevet

Dere som har hatt planlagt keisersnitt, har dere fått hjelp? Her jeg bor får ikke mannen overnatte pga tomannsrom (om ikke du/baby er veldig dårlig eller det tilfeldigvis er mye ledig). Kan ikke se for meg at jeg klarer meg selv gjennom hele natta.

Anonymkode: 67df8...698

Skrevet

Fra 2022:

Vaginal fødsel med vakum. Varte i 40 timer. Mistet mye blod og var helt vekke. På familierom tok samboer baby mye, men vi fikk hjelp av pleierne der. De ønsket at vi skulle sove ut den første natten. Sov i 5 timer i strekk og samboer hele natten. De 3 andre kattene fikk jeg mye hjelp ved behov fordi samboer tok baby mye på dagtid og jeg var utslitt, svimmel og ferdig. Fikk tilslutt blodovrrføring på dag 3, hjalp mye.

Anonymkode: 535c8...dec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...