Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre for å forbedre grammatikken min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med å skrive gode lange setninger, jeg er ikke født i Norge og har derfor slitt når det gjelder grammatikken. Noen her som har tips/gode råd til forbedring?

Anonymkode: 0d12c...377

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les! Aviser, romaner, fagbøker, hva som helst. Det er kanskje den enkleste og mest lystbetonte måten å forbedre både grammatikk og vokabular på.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Enig, les bøker på norsk. Jeg leser en del engelske bøker (som er mitt andrespråk) og hadde en lengre periode da jeg nesten bare hørte lydbøker i stedet for å lese selv. Jeg merket veldig godt at rettskrivningen min ble dårligere i den perioden.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Sliter med å skrive gode lange setninger, jeg er ikke født i Norge og har derfor slitt når det gjelder grammatikken. Noen her som har tips/gode råd til forbedring?

Man må lære seg når en setning naturlig slutter og en annen starter. I sitatet over er det bedre å dele den første setningen i to hvor setning nr.2 starter med ''Jeg er ikke født..''

En lang setning blir ikke bedre av å ha to eller flere setninger klistret sammen etter hverandre. En lang setning består av en hoveddel og en eller flere tilleggsdeler. Tilleggsdelene gir tillegssinformasjon som er relevant til hoveddelen.

For eksempel: Jeg var på fest i går, men måtte dra hjem tidlig, fordi jeg skulle stå opp kl.6 for å dra på jobb.

Dette er en lang setning som har en hoveddel: ''Jeg var på fest i går'' og to tilleggsdeler som starter med ''men'' og ''fordi''. 

Her er også et annet eksempel på en lang setning: Jeg sliter med å skrive gode, lange setninger, fordi jeg ikke er født i Norge og har problemer med å forstå grammatikken samtidig som jeg er flink å formulere meg muntlig ettersom jeg har mer erfaring med å snakke enn å skrive - noe som fører til at det er lettere for meg å lage gode, lange setninger muntlig enn å skrive dem ned med riktig grammatikk. 

Her ser du flere setninger som er satt sammen i en lang setning med ''bindeord'' som jeg har uthevet og en bindestrekk til slutt. 

Generelt er det bedre å ikke skrive for lange setninger. Leseren ''glemmer'' starten og mister tråden før setningen tar slutt :) Men jeg har en tendens til å skrive lange setninger, jeg også, så sånn er det 😄

Ellers å lese bøker, spesielt skjønnsliternatur, kan være nyttig :)

Eventuelt kan du kartlegge hvilke problemer konkret du har med grammatikken slik at du kan jobbe med det. Og så øver du :)

Endret av Drizzt
  • Hjerte 1
Skrevet
Daria skrev (28 minutter siden):

Les! Aviser, romaner, fagbøker, hva som helst. Det er kanskje den enkleste og mest lystbetonte måten å forbedre både grammatikk og vokabular på.

Dette her, spesielt bøker.

Skrevet (endret)
Daria skrev (38 minutter siden):

Ja.

I en lang periode, mens jeg studerte norsk og noe tid etter, likte jeg å lese domsavgjørelser fra Høyesterett. 😄 Jeg lærte mange nyttige uttrykk og forbedret både grammatikk og vokabular betraktelig. 

Endret av Drizzt
Skrevet

Det er selvfølgelig alltid rom for å bli bedre, men hvis du leser i trådene her inne på forumet, håper jeg du ser at du allerede skriver bedre enn de fleste norskfødte. Det er til og med mange feil i svarene du har fått her, det er f.eks. veldig mange stavefeil i det ene. 

Men jeg er enig i at det er viktig å lese mye for å lære å skrive bedre, ikke hva som helst, men gjerne skjønnlitteratur og f.eks. Morgenbladet eller Klassekampen. Ingen medier er feilfrie, men jeg har merket meg at de to jeg nevnte, er av de bedre.

Og er du i tvil en gang, er sprakradet.no, ordboken.no og naob.no gode kilder.

Anonymkode: 041ec...463

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er selvfølgelig alltid rom for å bli bedre, men hvis du leser i trådene her inne på forumet, håper jeg du ser at du allerede skriver bedre enn de fleste norskfødte. Det er til og med mange feil i svarene du har fått her, det er f.eks. veldig mange stavefeil i det ene. 

Men jeg er enig i at det er viktig å lese mye for å lære å skrive bedre, ikke hva som helst, men gjerne skjønnlitteratur og f.eks. Morgenbladet eller Klassekampen. Ingen medier er feilfrie, men jeg har merket meg at de to jeg nevnte, er av de bedre.

Og er du i tvil en gang, er sprakradet.no, ordboken.no og naob.no gode kilder.

Ordbokene.no skulle det selvsagt være.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skriver allerede bedre enn 70 % på KG.

Anonymkode: 34c94...e75

Skrevet
Drizzt skrev (12 timer siden):

Ja.

I en lang periode, mens jeg studerte norsk og noe tid etter, likte jeg å lese domsavgjørelser fra Høyesterett. 😄 Jeg lærte mange nyttige uttrykk og forbedret både grammatikk og vokabular betraktelig. 

Hvor kunne du lese dette?😊

Anonymkode: 24d3a...4aa

Skrevet

Jeg tror at det er veldig vanskelig for oss som har kommet til Norge på et sent alder og ikke har vært på  videregående skole i Norge, desverre. 

Anonymkode: aa157...99f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2022 den 22.46):

Les norske bøker, skjønnlitterære bøker. Det hjalp meg mye.

Anonymkode: 6ef86...188

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...