Gå til innhold

Tørr ikke å snakke om autisme til psykologen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bror og tante har begge ADHD.

Bror ble diagnosert når han var et par år gammel, og i ettertid har foreldrene mine ikke lagt skjul på at de tror han egentlig har hatt autisme, eventuelt begge deler. Min tante er desverre død, så det er ikke ytterlige helseopplysninger å hente derifra.

Jeg mistenker autisme hos meg selv på grunn av emosjonell overfølsomhet, følsomhet ovenfor lyd, stort behov for å isolere meg etter sosiale hendelser, særs intressert i én spesifikk kjendis, og et ekstremt planleggingsbehov. 

Likevel så klarer jeg ikke å snakke med psykologen min om dette. Vi snakker sammen i regi av et samtaletilbud for ungdom, og hun har derfor ikke tillatelse til å utrede eller diagnosere meg for noen ting. Derfor må jeg spørre om å henvises til en psykolog som kan utrede. Det var fastlegen som viste meg til samtaletilbudet, fordi jeg ikke klarte å si at jeg mistenkte autisme, derfor trodde hun jeg bare måtte snakke litt med en psykolog. Med andre ord, det er bare psykologen i samtaletilbudet som kan henvise meg videre.

Prøver å planlegge en samtale i hodet mitt, men får bare vondt i magen av å tenke på å si det høyt. Foreldrene mine vil gjerne at jeg skal si det slik at jeg blir sendt videre i systemet, men jeg bare klarer ikke å initiere til en sånn samtale - mest av alt fordi jeg er redd for at hun skal le eller si at hun er sikker på at jeg ikke har det. Det er jo gode nyheter i seg selv, men jeg føler at noe er galt/annerledes og jeg vil gjerne ha hjelp.

Anonymkode: 5ce61...abe

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å vise henne det du skriver her? 
Jeg skriver ofte ned ting og viser psykologen hvis jeg ikke greier å si det høyt. 

Anonymkode: 735c7...4ee

Skrevet

Hvor gammel er du? 

Det du har skrevet i hovedinnlegget er jo veldig bra skrevet og forklarer så mye. Kan du ikke vise det til psykologen? 

Jeg har Autisme selv og kjenner meg veldig igjen i det du skriver.

Anonymkode: 174fd...c38

Skrevet

Du kan jo spørre henne om hun tror du kan ha en diagnose pga de problemene du har snakket om i timene deres. Men er opp til de å vurdere om du har en diagnose eller ikke og de problemene du ramser opp er sånne problemer også de som ikke har noen diagnose kan ha. En med autisme vil ha STORE problemer med slike ting i den grad at det oppstår funksjonssvikt. 

Anonymkode: 7e774...43b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du kan jo spørre henne om hun tror du kan ha en diagnose pga de problemene du har snakket om i timene deres. Men er opp til de å vurdere om du har en diagnose eller ikke og de problemene du ramser opp er sånne problemer også de som ikke har noen diagnose kan ha. En med autisme vil ha STORE problemer med slike ting i den grad at det oppstår funksjonssvikt. 

Du kan åpenbart lite om autismespekter.

TS:

Si du ønsker utredning generelt - og selv har en opplevelse av at du scorer på endel på autismespekter. 

Ikke argumenter masse for hvorfor med en gang. Se hva slags respons hun gir.

Man kan ha begge deler, eller en av delene.

En generell utredning er da riktig vei å gå. 

Anonymkode: f0092...49f

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor gammel er du? 

Det du har skrevet i hovedinnlegget er jo veldig bra skrevet og forklarer så mye. Kan du ikke vise det til psykologen? 

Jeg har Autisme selv og kjenner meg veldig igjen i det du skriver.

Anonymkode: 174fd...c38

Jeg er 16 år gammel og jente. Jeg er sikker på at kjønnet mitt gjør det enda vanskeligere for psykologen å tro meg.

Jeg har lyst til å vise det, men jeg synes det er veldig flaut. Mest fordi jeg er redd for at hun ikke tror på at det er reelle problemer. Hittil har hun sagt at min overlegne (i forhold til andre på min alder) kommunikasjonsevne og utilhørighet til "vennene" mine kun er fordi jeg er veslevoksen, og at det vil ordne seg på universitetet...

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Du kan åpenbart lite om autismespekter.

TS:

Si du ønsker utredning generelt - og selv har en opplevelse av at du scorer på endel på autismespekter. 

Ikke argumenter masse for hvorfor med en gang. Se hva slags respons hun gir.

Man kan ha begge deler, eller en av delene.

En generell utredning er da riktig vei å gå. 

Hvis du skal komme med anklagelser om at jeg kan lite om autisme så skriv i det minste hva av det jeg skrev som var feil... 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Min bror og tante har begge ADHD.

Bror ble diagnosert når han var et par år gammel, og i ettertid har foreldrene mine ikke lagt skjul på at de tror han egentlig har hatt autisme, eventuelt begge deler. Min tante er desverre død, så det er ikke ytterlige helseopplysninger å hente derifra.

Jeg mistenker autisme hos meg selv på grunn av emosjonell overfølsomhet, følsomhet ovenfor lyd, stort behov for å isolere meg etter sosiale hendelser, særs intressert i én spesifikk kjendis, og et ekstremt planleggingsbehov. 

Likevel så klarer jeg ikke å snakke med psykologen min om dette. Vi snakker sammen i regi av et samtaletilbud for ungdom, og hun har derfor ikke tillatelse til å utrede eller diagnosere meg for noen ting. Derfor må jeg spørre om å henvises til en psykolog som kan utrede. Det var fastlegen som viste meg til samtaletilbudet, fordi jeg ikke klarte å si at jeg mistenkte autisme, derfor trodde hun jeg bare måtte snakke litt med en psykolog. Med andre ord, det er bare psykologen i samtaletilbudet som kan henvise meg videre.

Prøver å planlegge en samtale i hodet mitt, men får bare vondt i magen av å tenke på å si det høyt. Foreldrene mine vil gjerne at jeg skal si det slik at jeg blir sendt videre i systemet, men jeg bare klarer ikke å initiere til en sånn samtale - mest av alt fordi jeg er redd for at hun skal le eller si at hun er sikker på at jeg ikke har det. Det er jo gode nyheter i seg selv, men jeg føler at noe er galt/annerledes og jeg vil gjerne ha hjelp.

Dette er en vanlig feiloppfattelse av jenter/kvinner med autisme. Vi er flinkere til å speile andres oppførsel og er derfor vanskeligere å fange opp, mange får diagnosen først i voksen alder. 

Anonymkode: ac52c...b9e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er en vanlig feiloppfattelse av jenter/kvinner med autisme. Vi er flinkere til å speile andres oppførsel og er derfor vanskeligere å fange opp, mange får diagnosen først i voksen alder. 

Anonymkode: ac52c...b9e

Uff, hvordan kan man vite at man speiler, og at ikke bare alt er normalt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Uff, hvordan kan man vite at man speiler, og at ikke bare alt er normalt?

Tja.

Les om det på IGkontoer/nett :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...