Gå til innhold

Jeg er 20 år, må bo hjemme for å ta ansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 20 år men bor fortsatt hjemme for min bror sin skyld som bare er 12 år.  Mine foreldre drikker og røyker mye. Vi har aldri vært normal familie. Jeg har klart meg fordi jeg har vært målrettet. 

Jeg må imidlertid følge opp broren min til han blir større.  I skjult fra foreldre har jeg startet prosess med å bli min brors verge. 

Videre er planen at vi flytter ut på en eller annen måte. Jeg tenker også at jeg må vente med å bli samboer til broren er 18 år. 

Vi har ingen familienettverk i nærheten. Det er jeg som er forelder og passer på, ellers hadde barnevernet tatt ham. Jeg har heldigvis kjæreste som er sympatisk og forstår meg.  

Jeg håper broren min tar yrkesfag. Han har lyst til å jobbe med elektronikk. Da kan han fort bli lærling og bli selvstendig. 

Jeg har gått glipp av mye og begynner egentlig å miste krefter. Det er tungt å studere, drive oppdragelse, være liksom mor, ha kjæreste osv. Tenke hvordan jeg kan lure ut ekstra penger fra foreldre så mat budsjettet holder. 

Problemet er at broren min nekter å flytte ut med meg og da blir det heller ikke lett å være verge. Er redd han vil da havne hos bv raskt. 

Anonymkode: bee11...680

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er 20 år men bor fortsatt hjemme for min bror sin skyld som bare er 12 år.  Mine foreldre drikker og røyker mye. Vi har aldri vært normal familie. Jeg har klart meg fordi jeg har vært målrettet. 

Jeg må imidlertid følge opp broren min til han blir større.  I skjult fra foreldre har jeg startet prosess med å bli min brors verge. 

Videre er planen at vi flytter ut på en eller annen måte. Jeg tenker også at jeg må vente med å bli samboer til broren er 18 år. 

Vi har ingen familienettverk i nærheten. Det er jeg som er forelder og passer på, ellers hadde barnevernet tatt ham. Jeg har heldigvis kjæreste som er sympatisk og forstår meg.  

Jeg håper broren min tar yrkesfag. Han har lyst til å jobbe med elektronikk. Da kan han fort bli lærling og bli selvstendig. 

Jeg har gått glipp av mye og begynner egentlig å miste krefter. Det er tungt å studere, drive oppdragelse, være liksom mor, ha kjæreste osv. Tenke hvordan jeg kan lure ut ekstra penger fra foreldre så mat budsjettet holder. 

Problemet er at broren min nekter å flytte ut med meg og da blir det heller ikke lett å være verge. Er redd han vil da havne hos bv raskt. 

Det bør ikke være en negativ ting at bv blir involvert, og godt mulig de vil støtte at du fostrer han, men der er de du må kontakte!

Anonymkode: 26638...099

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Bv kan nok være beste løsning faktisk her. Og dy kan ha han på avlastning fra forster foreldre feks. Du kan jo ikke holde på sånn.

Anonymkode: bfb0b...c83

• Liker 1
Skrevet

Du skal ikke kjempe denne kampen alene. Barnevernet er en god ting og skal hjelpe deg gjennom dette. Broren din er ufattelig heldig som har deg. Dette kaller du, men støtt deg på barnevernet.

• Liker 2
Skrevet

Enig med de over, at barnevernet er den rette veien å gå. De vil ikke automatisk skille søsken og siden du er 20 kan det fort ende med at du blir verge og får økonomisk støtte for å være det.

Her må du bare stole på systemet.

Anonymkode: 356e1...84d

• Liker 3
Skrevet

Men hvorfor vil ikke broren din flytte med deg? Syntes han at han har det bra der dere bor nå?

Anonymkode: 90714...a39

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at dette er litt ute av din kontroll. Hvis både foreldrene og broren din er imot dette, hvordan skal det da gå?

Du er bare ansvarlig for seg selv, men du kan hjelpe broren din ved å reportere til bv dersom det er så ille du mener at det er. 

Men jeg lurer også på, dersom du har greid deg bra fordi du har vært målretta, tror du ikke broren din vil gjøre det samme? han er jo bare 12 og har ikke akkurat fått en sjanse. Og har også rett til å velge hva han vil av studievalg.

Også lurer jeg på om du har noen varig mèn av at de røyker og drikker, om de har vært voldelige eller noe sånt? 

Anonymkode: baad0...2d1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du MÅ ta kontakt med barnevernet her! Han trenger hjelp og komme seg vekk. Og det samme gjør du! Du kan bli verge? 

Anonymkode: c4b85...231

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men hvorfor vil ikke broren din flytte med deg? Syntes han at han har det bra der dere bor nå?

Anonymkode: 90714...a39

Broren har jo mye frihet her. Guttedrøm.  Men hvis jeg ikke passet på å få på ham greie klær og oppdragelse, så hadde han nok kommet i barnevernets søkelys. 

Flere nevner barnevern. Jeg skal se på mulighetene.  Det er helt uaktuelt å avlaste meg med fosterforeldre.  

Det er Ingen garanti med fosterforeldre. Jeg kjenner barn oppvokst der som ikke har hatt det bra. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Også lurer jeg på om du har noen varig mèn av at de røyker og drikker, om de har vært voldelige eller noe sånt? 

Anonymkode: baad0...2d1

Aldri hørt om at noen blir voldelige av å røyke sigaretter. 

Anonymkode: 2bfd0...a8d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Aldri hørt om at noen blir voldelige av å røyke sigaretter. 

Selektive leseferdigheter på deg?

Anonymkode: 849f7...ec5

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selektive leseferdigheter på deg?

Anonymkode: 849f7...ec5

Nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei.

Nå stod det jo ikke spesifisert at de røyket sigaretter heller da. Kan være andre ting de røyker

Anonymkode: 28788...4e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...