Gå til innhold

Hvor lenge kan arbeidsplassen holde igjen etterbetaling og ny lønn fra lønnsoppgjøret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ny lønn gjelder fra 1.mai, men vi på arbeidsplassen (kommune) har enda ikke fått verken etterbetalingen eller ny lønn. Tenkte det skulle komme i august, men det gjør det altså ikke. 

Hvor lenge har de lov til å holde igjen pengene? Virker merkelig. 

Anonymkode: 698de...455

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har heller ikkje i mi kommune fått ny løn enno. 

Skrevet

Vi har fått beskjed i min kommune at det kommer på september lønnen. Og da tilbakebetalt fra da lønnsoppgjøret ble avgjort. Dette er ikke «tilbakeholdelse av lønn», dette er vanlig prosedyre. 

Anonymkode: 3a77b...40c

• Liker 16
  • Nyttig 5
Skrevet

Okei. Hverdagen er dyr nå, så hadde vært kjekt med noen kroner mer. Men da vet jeg at det er vanlig, takk for svar.

Skrevet

Jobber også i kommune og får dette i september hvert år ☺️

• Liker 2
Skrevet

Kommer normalt på høsten, september eller oktober en gang. Ingen som holder igjen, er vanlig å gjøre slik.

Anonymkode: ea3f9...264

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ny lønn gjelder fra 1.mai, men vi på arbeidsplassen (kommune) har enda ikke fått verken etterbetalingen eller ny lønn. Tenkte det skulle komme i august, men det gjør det altså ikke. 

I fjor fikk vi det i oktober. Skulle ha 6000 kr i etterbetaling. Etter skattetrekk og fagforeningtrekk fikk jeg 2900 kr utbetalt 🙈

Anonymkode: 5d8b3...82d

Skrevet

Husk at det er mye arbeid for de som skal gjøre dette i lønnssystemet og utbetale også. Avgjørelsen kommer ofte rett før juni lønna, så er det de ulike leverandørene som skal gjøre datasystemet "klart", så skal det gjennomføres i kommunen og ingen ønsker å feilutbetale midt i ferietiden til ansatte, så da "kjøper" man seg litt ekstra tid til å gjøre det rett. Derfor veldig vanlig med september og etterbetaling. I år er det jo også 3 organisasjoner i streik, disse må jo vente enda lengre selv om de selv ikke er fysisk streikende

Anonymkode: 4f50a...2bd

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ingen frist utover at det skal være utbetalt innen 31 desember av skattemessige årsaker.

Anonymkode: 1b812...969

• Liker 2
Skrevet

Ansatt i helseforetak og pleier å få i november. Så på intranettsidene at det enten skulle komme på september- eller oktoberlønnen i år, jeg tipper da det blir oktober, eller at det kommer ny beskjed og at det blir november. 

Sånn er det hvert år, og jeg har både jobbet i kommune og i ulike helseforetak. 

Anonymkode: a7825...458

Skrevet

Sånn er det hos oss også (staten) i år. Men første gang jeg personlig opplever dette, de har alltid klart å få det ut senest i juli før. Mulig årets oppgjør var ekstra komplisert, ikke vet jeg? Man burde vel strengt tatt fått forsinkelsesrente når det tar opp mot et halvt år. Ikke mange kroner tapt for den enkelte arbeidstager, men mye penger spart for det offentlige ved å betale ut sent. Synes i hvert fall de kunne koste på seg en beskjed om hvorfor det er blitt slik i år, når det har gått raskt tidligere. Men både ledelsen og lønningsansvarlig er på ferie, så ingen å spørre foreløpig. Mager trøst at man får mye på en gang når det først kommer, det hjelper like lite som å spare skattepenger. Men det verste er jo egentlig hvor mye dårligere lønnsoppgjøret allerede har blitt siden det ble vedtatt. Økt kjøpekraft kan man se langt etter.

Anonymkode: 80539...b55

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Sånn er det hos oss også (staten) i år. Men første gang jeg personlig opplever dette, de har alltid klart å få det ut senest i juli før. Mulig årets oppgjør var ekstra komplisert, ikke vet jeg? Man burde vel strengt tatt fått forsinkelsesrente når det tar opp mot et halvt år. Ikke mange kroner tapt for den enkelte arbeidstager, men mye penger spart for det offentlige ved å betale ut sent. Synes i hvert fall de kunne koste på seg en beskjed om hvorfor det er blitt slik i år, når det har gått raskt tidligere. Men både ledelsen og lønningsansvarlig er på ferie, så ingen å spørre foreløpig. Mager trøst at man får mye på en gang når det først kommer, det hjelper like lite som å spare skattepenger. Men det verste er jo egentlig hvor mye dårligere lønnsoppgjøret allerede har blitt siden det ble vedtatt. Økt kjøpekraft kan man se langt etter.

De som er på LO/YS-avtalen har fått hos oss, men ikke vi på Unio/Akademiker-avtalen. Det er fordi alt går til lokale forhandlinger på den avtalen og disse avholdes ikke før til høsten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men det verste er jo egentlig hvor mye dårligere lønnsoppgjøret allerede har blitt siden det ble vedtatt. Økt kjøpekraft kan man se langt etter.

Godt poeng. Jeg fikk 4%, som visstnok anses som "bra", men inflasjonen er jo på, hva da, 5,5%? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Godt poeng. Jeg fikk 4%, som visstnok anses som "bra", men inflasjonen er jo på, hva da, 5,5%? 

Inflasjonen i Juli var 6,8%, så lønnen din har blitt redusert med 2,8% fra 2021.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Inflasjonen i Juli var 6,8%, så lønnen din har blitt redusert med 2,8% fra 2021.

Nice. 

• Hjerte 1
Skrevet
2 hours ago, Anonym Brukar0 said:

De som er på LO/YS-avtalen har fått hos oss, men ikke vi på Unio/Akademiker-avtalen. Det er fordi alt går til lokale forhandlinger på den avtalen og disse avholdes ikke før til høsten. 

Vi har ikke fått noe på LO/YS-avtalen heller, men kanskje alle må vente fordi noen skal forhandle til høsten? Kjedelig når de økte utgiftene ikke venter på noen.

2 hours ago, AnonymBruker said:

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk ca 2%, så enda større tap her. Og husleie/strøm har økt mye mer enn 6,8%. Har heldigvis fortsatt ting det kan skjæres ned på. 

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har ikke fått noe på LO/YS-avtalen heller, men kanskje alle må vente fordi noen skal forhandle til høsten? Kjedelig når de økte utgiftene ikke venter på noen.

Jeg fikk ca 2%, så enda større tap her. Og husleie/strøm har økt mye mer enn 6,8%. Har heldigvis fortsatt ting det kan skjæres ned på. 

Mulig arbeidsgiver trenger tid på å finne ut hvem som er på hvilken avtale i år.

Skrevet
Just now, Anonym Brukar0 said:

Mulig arbeidsgiver trenger tid på å finne ut hvem som er på hvilken avtale i år.

Det har de vel registrert i systemene sine, så det bør gå automatisk. Noe informasjon bør i hvert fall komme. Får tro ledelsen er ferdig med ferien snart. :) 

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det har de vel registrert i systemene sine, så det bør gå automatisk. Noe informasjon bør i hvert fall komme. Får tro ledelsen er ferdig med ferien snart. :) 

Vi må si fra til vår arbeidsgiver hvilken avtale vi er på.

Det er 1. mai som er skjæringspunktet, så de som har skiftet til organisasjon på den andre avtalen følger avtalen de var på 1. mai. Uorganiserte som melder seg inn etter 1. mai følger avtalen til organisasjonen de melder seg inn i.

Skrevet

Selv om det er inngått avtale om lønnsøkning fra 1 mai så er avtalene som regel først satt opp og  signert av arbeidsgiver og fagforbund rett før sommeren. Arbeidsgiver utbetaler ikke ny lønn før avtalene er signert. Så skal lønnsendringene registreres i lønnssystemet før det kan utbetales. Jobber med lønn for helseforetakene og der blir som regel ny lønn (og etterbetaling) gjort på oktober lønn. Tidligste vi pleier få til er september ved lokale og enkle oppgjør og det seneste vi har hatt er utbetaling på november lønn (et år med mye streik).

Anonymkode: 119e0...25c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...