AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #1 Skrevet 12. august 2022 Jeg og min eksmann var gift i 12 år, jeg tok hans etternavn. Vi fikk ett barn sammen som også har hans etternavn. En del av grunnen til at vi slo opp var at han ikke ønsket flere barn, og det kunne jeg ikke leve med. Jeg har nå fått ett barn til via donor og dette barnet har «hans» etternavn, fordi det er jo også mitt og søsterens etternavn. Nå hat jeg fått stygge meldinger fra både han og svigermor om at det ikke er greit at mitt nye barn får dette etternavnet. Er det virkelig så ille? Anonymkode: 26f73...06b
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #2 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg og min eksmann var gift i 12 år, jeg tok hans etternavn. Vi fikk ett barn sammen som også har hans etternavn. En del av grunnen til at vi slo opp var at han ikke ønsket flere barn, og det kunne jeg ikke leve med. Jeg har nå fått ett barn til via donor og dette barnet har «hans» etternavn, fordi det er jo også mitt og søsterens etternavn. Nå hat jeg fått stygge meldinger fra både han og svigermor om at det ikke er greit at mitt nye barn får dette etternavnet. Er det virkelig så ille? Anonymkode: 26f73...06b Du kan vel skifte etternavn tilbake til ditt gamle? 😅 Anonymkode: a914a...343 29 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #3 Skrevet 12. august 2022 Da hadde det vel vært en bedre løsning om du byttet tilbake til pikenavnet og la det til som mellomnavn på felles barn Anonymkode: c9cc8...d80 28 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 Populært innlegg #4 Skrevet 12. august 2022 Han har ingenting han skulle sagt, selvfølgelig skal barnet ha samme navn som mor og søsken. Hvis han går med på at hans barn skifter navn til ditt gamle etternavn, så kan dere jo bytte alle tre Anonymkode: c8adb...1fb 82 17
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #5 Skrevet 12. august 2022 Det er ditt etternavn og du kan selvsagt både bruke det og gi det til barna dine. Anonymkode: 96106...b76 22 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #6 Skrevet 12. august 2022 Bytt etternavn på alle tre til ditt pikenavn. Da blidgjør du far, tenker jeg. Anonymkode: a4d49...79b 37 1 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #7 Skrevet 12. august 2022 Forstår meg ikke på de som beholder etternavnet til eks. Jeg kvittet meg med det så fort jeg kunne. Man er jo ikke et par lenger. Barnet mitt beholdt etternavnet. Anonymkode: fe777...6b1 46 3
Ulven Skrevet 12. august 2022 #8 Skrevet 12. august 2022 Da du giftet deg fikk du hans navn til odel og eie. Så juridisk sett har du ditt på det tørre. Men hvis han har et sjelden etternavn, kan jeg på en måte forstå at han ikke synes det er greit at ditt biologiske barn bærer hans etternavn. Men dette lar seg jo forsåvidt løse lett ved at dere tre tar ditt etternavn, så det kan du jo høre med han om han synes er greit. 13 2
oidu Skrevet 12. august 2022 #9 Skrevet 12. august 2022 Du er ikke en eiendel. Etternavnet er ikke hans eiendel. Ditt navn er ditt navn. Hans navn er hans navn. Bytt alle tre om du vil, men ikke føl deg tvunget til å bytte om du ikke vil. 21
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 Populært innlegg #10 Skrevet 12. august 2022 Kan jeg forresten spørre hvorfor du valgte å gi yngstemann etternavnet til en slekt han har null relasjon til? Tenker at det må være litt rart for det barnet etterhvert som han blir større? Anonymkode: a4d49...79b 82 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #11 Skrevet 12. august 2022 Ulven skrev (1 minutt siden): Da du giftet deg fikk du hans navn til odel og eie. Så juridisk sett har du ditt på det tørre. Men hvis han har et sjelden etternavn, kan jeg på en måte forstå at han ikke synes det er greit at ditt biologiske barn bærer hans etternavn. Men dette lar seg jo forsåvidt løse lett ved at dere tre tar ditt etternavn, så det kan du jo høre med han om han synes er greit. Det er ikke bare hans etternavn. Det er også hennes. Anonymkode: 96106...b76 21
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #12 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan jeg forresten spørre hvorfor du valgte å gi yngstemann etternavnet til en slekt han har null relasjon til? Tenker at det må være litt rart for det barnet etterhvert som han blir større? Anonymkode: a4d49...79b Er vel ikke rart for et barn å ha samme etternavn som mor og søsken? Anonymkode: 96106...b76 41 2
Ulven Skrevet 12. august 2022 #13 Skrevet 12. august 2022 Just now, AnonymBruker said: Det er ikke bare hans etternavn. Det er også hennes. Anonymkode: 96106...b76 Juridisk sett har du helt rett, men dette handler jo ikke om det juridiske, men det følelsesmessige og der er mannens tilhørighet til navnet større enn hennes etter min mening. 11 2
oidu Skrevet 12. august 2022 #14 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan jeg forresten spørre hvorfor du valgte å gi yngstemann etternavnet til en slekt han har null relasjon til? Tenker at det må være litt rart for det barnet etterhvert som han blir større? Anonymkode: a4d49...79b Barnet er i slekt med sin mor Navn er bare funnet opp uansett. Ulven skrev (4 minutter siden): Juridisk sett har du helt rett, men dette handler jo ikke om det juridiske, men det følelsesmessige og der er mannens tilhørighet til navnet større enn hennes etter min mening. Barnet er følelsesmessig i slekt med sin mor, moren har en følelsesmessig tilknytning til navnet etter 12 år, pluss at det eldre barnet har samme navn. Bare at en mann bærer det samme navnet har absolutt ingenting å si. Han eier ikke navnet. 28 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #15 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er vel ikke rart for et barn å ha samme etternavn som mor og søsken? Anonymkode: 96106...b76 Neida, enig i det. Men hvis fars slekt f.eks. har et gårdsnavn til etternavn, så tenker jeg at det må være litt rart for donorbarnet å ha det etternavnet når han har null tilknytning til hverken slekten eller gården? Anonymkode: a4d49...79b 7 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #16 Skrevet 12. august 2022 Ulven skrev (Akkurat nå): Juridisk sett har du helt rett, men dette handler jo ikke om det juridiske, men det følelsesmessige og der er mannens tilhørighet til navnet større enn hennes etter min mening. Jeg kjenner dem ikke så det med tilhørighet kan jeg ikke si noe om. Men at det er hennes etternavn kan vi slå fast og hun har rett til å beholde det. Min eks beholdt vårt felles etternavn etter skillsmissen. Helt ok det. Spiller ingen rolle at han vil beholde navnet han har hatt i nesten 20 år. Jeg kan forstå det. Anonymkode: 96106...b76 16
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #17 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du kan vel skifte etternavn tilbake til ditt gamle? 😅 Anonymkode: a914a...343 Men da har jeg ikke samme etternavn som mitt eldste barn. (Eksen går ikke med på at han skal skifte etternavn, eller legge til mitt). Jeg ønsker å ha samme etternavn som barna mine. ts Anonymkode: 26f73...06b 28 13 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #18 Skrevet 12. august 2022 Det burde han tenkt på når du tok navnet hans. Nå er det ditt også, og har vært det lenge. Anonymkode: 4632b...fe5 36 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #19 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Da hadde det vel vært en bedre løsning om du byttet tilbake til pikenavnet og la det til som mellomnavn på felles barn Anonymkode: c9cc8...d80 Det nekter eksmannen min. ts Anonymkode: 26f73...06b 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #20 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Neida, enig i det. Men hvis fars slekt f.eks. har et gårdsnavn til etternavn, så tenker jeg at det må være litt rart for donorbarnet å ha det etternavnet når han har null tilknytning til hverken slekten eller gården? Anonymkode: a4d49...79b Flust av folk som har steds- og gårdsnavn uten tilknytning. Anonymkode: 96106...b76 15 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå