Gå til innhold

Eksen reagerer på at jeg bruker etternavnet hans.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min eksmann var gift i 12 år, jeg tok hans etternavn. Vi fikk ett barn sammen som også har hans etternavn. En del av grunnen til at vi slo opp var at han ikke ønsket flere barn, og det kunne jeg ikke leve med. Jeg har nå fått ett barn til via donor og dette barnet har «hans» etternavn, fordi det er jo også mitt og søsterens etternavn. 

Nå hat jeg fått stygge meldinger fra både han og svigermor om at det ikke er greit at mitt nye barn får dette etternavnet. Er det virkelig så ille? 

Anonymkode: 26f73...06b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg og min eksmann var gift i 12 år, jeg tok hans etternavn. Vi fikk ett barn sammen som også har hans etternavn. En del av grunnen til at vi slo opp var at han ikke ønsket flere barn, og det kunne jeg ikke leve med. Jeg har nå fått ett barn til via donor og dette barnet har «hans» etternavn, fordi det er jo også mitt og søsterens etternavn. 

Nå hat jeg fått stygge meldinger fra både han og svigermor om at det ikke er greit at mitt nye barn får dette etternavnet. Er det virkelig så ille? 

Du kan vel skifte etternavn tilbake til ditt gamle? 😅

Anonymkode: a914a...343

• Liker 29
  • Nyttig 1
Skrevet

Da hadde det vel vært en bedre løsning om du byttet tilbake til pikenavnet og la det til som mellomnavn på felles barn

Anonymkode: c9cc8...d80

• Liker 28
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er ditt etternavn og du kan selvsagt både bruke det og gi det til barna dine. 

Anonymkode: 96106...b76

• Liker 22
  • Nyttig 5
Skrevet

Bytt etternavn på alle tre til ditt pikenavn. Da blidgjør du far, tenker jeg. 

Anonymkode: a4d49...79b

• Liker 37
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Forstår meg ikke på de som beholder etternavnet til eks. Jeg kvittet meg med det så fort jeg kunne. Man er jo ikke et par lenger. Barnet mitt beholdt etternavnet.

Anonymkode: fe777...6b1

• Liker 46
  • Nyttig 3
Skrevet

Da du giftet deg fikk du hans navn til odel og eie. Så juridisk sett har du ditt på det tørre. Men hvis han har et sjelden etternavn, kan jeg på en måte forstå at han ikke synes det er greit at ditt biologiske barn bærer hans etternavn.

Men dette lar seg jo forsåvidt løse lett ved at dere tre tar ditt etternavn, så det kan du jo høre med han om han synes er greit.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Du er ikke en eiendel. Etternavnet er ikke hans eiendel.

Ditt navn er ditt navn. Hans navn er hans navn.

Bytt alle tre om du vil, men ikke føl deg tvunget til å bytte om du ikke vil. 

• Liker 21
Skrevet
Ulven skrev (1 minutt siden):

Da du giftet deg fikk du hans navn til odel og eie. Så juridisk sett har du ditt på det tørre. Men hvis han har et sjelden etternavn, kan jeg på en måte forstå at han ikke synes det er greit at ditt biologiske barn bærer hans etternavn.

Men dette lar seg jo forsåvidt løse lett ved at dere tre tar ditt etternavn, så det kan du jo høre med han om han synes er greit.

Det er ikke bare hans etternavn. Det er også hennes. 

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan jeg forresten spørre hvorfor du valgte å gi yngstemann etternavnet til en slekt han har null relasjon til? Tenker at det må være litt rart for det barnet etterhvert som han blir større?

Er vel ikke rart for et barn å ha samme etternavn som mor og søsken? 

• Liker 41
  • Nyttig 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er ikke bare hans etternavn. Det er også hennes. 

Juridisk sett har du helt rett, men dette handler jo ikke om det juridiske, men det følelsesmessige og der er mannens tilhørighet til navnet større enn hennes etter min mening. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan jeg forresten spørre hvorfor du valgte å gi yngstemann etternavnet til en slekt han har null relasjon til? Tenker at det må være litt rart for det barnet etterhvert som han blir større?

Barnet er i slekt med sin mor :) 

Navn er bare funnet opp uansett.

Ulven skrev (4 minutter siden):

Juridisk sett har du helt rett, men dette handler jo ikke om det juridiske, men det følelsesmessige og der er mannens tilhørighet til navnet større enn hennes etter min mening. 

Barnet er følelsesmessig i slekt med sin mor, moren har en følelsesmessig tilknytning til navnet etter 12 år, pluss at det eldre barnet har samme navn.

Bare at en mann bærer det samme navnet har absolutt ingenting å si. Han eier ikke navnet.

• Liker 28
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er vel ikke rart for et barn å ha samme etternavn som mor og søsken? 

Neida, enig i det. Men hvis fars slekt f.eks. har et gårdsnavn til etternavn, så tenker jeg at det må være litt rart for donorbarnet å ha det etternavnet når han har null tilknytning til hverken slekten eller gården?

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Ulven skrev (Akkurat nå):

Jeg kjenner dem ikke så det med tilhørighet kan jeg ikke si noe om. Men at det er hennes etternavn kan vi slå fast og hun har rett til å beholde det. 

Min eks beholdt vårt felles etternavn etter skillsmissen. Helt ok det. Spiller ingen rolle at han vil beholde navnet han har hatt i nesten 20 år. Jeg kan forstå det. 

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du kan vel skifte etternavn tilbake til ditt gamle? 😅

Anonymkode: a914a...343

Men da har jeg ikke samme etternavn som mitt eldste barn. (Eksen går ikke med på at han skal skifte etternavn, eller legge til mitt). Jeg ønsker å ha samme etternavn som barna mine. 

ts

• Liker 28
  • Hjerte 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Det burde han tenkt på når du tok navnet hans. Nå er det ditt også, og har vært det lenge.

Anonymkode: 4632b...fe5

• Liker 36
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da hadde det vel vært en bedre løsning om du byttet tilbake til pikenavnet og la det til som mellomnavn på felles barn

Anonymkode: c9cc8...d80

Det nekter eksmannen min.

ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neida, enig i det. Men hvis fars slekt f.eks. har et gårdsnavn til etternavn, så tenker jeg at det må være litt rart for donorbarnet å ha det etternavnet når han har null tilknytning til hverken slekten eller gården?

Flust av folk som har steds- og gårdsnavn uten tilknytning. 

• Liker 15
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...