AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #1 Skrevet 12. august 2022 Beklager kronglete overskrift. Jeg har reklamert på en vare. For å forklare hvorfor reklamasjonen kom litt sent skrev jeg at jeg hadde gjort noe som viste seg å være i strid med bruksanvisningen. Det står presisert at denne feilen gjør at garantien bortfaller. Så til problemet. Selger sier at jeg ikke kan reklamere fordi jeg har brutt instruksjonen. Jeg mener at siden feilen har vært der hele tiden (men jeg skjønte det ikke først), og det jeg gjorde på ingen måte kan ha skadet produktet så har jeg fremdeles mulighet til å reklamere. Har jeg noe sjans her, eller er det bare å gi opp? saken kan sammenlignes med at jeg har kjøpt en termokopp med en fancy åpne/lukkemekanisme for å drikke(tenkt tilfelle, men for å illustrere feilen jeg har gjort). I bruksanvisningen står det at koppen bare kan brukes av en person pga helserisiko. Jeg får ikke til å drikke av den, men tenker at det er jeg som er for dum til å få det til. Etter noen mnd gir jeg den videre, og vedkommende sier at han heller ikke får mekanismen til å fungere, det renner bare ut drikke på feil steder(samme jeg opplevde). Han hadde en lik kopp fra før, og skjønner at noe må være feil med koppen, men siden vi har brutt instruksjonene mener butikken at reklamasjon ikke gjelder. Anonymkode: 6ab05...0ab
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #2 Skrevet 12. august 2022 Kan du ikke bare skrive hva det gjelder da, håpløst å vurdere utifra det du skriver. Anonymkode: 79bf2...bdb 19
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #3 Skrevet 12. august 2022 Det er litt enklere hvis du skriver hva det faktisk gjelder. Men hvis du hat innrømmet til selger at du har brutt instruksjonen og dette medfører at garantien bortfaller, har du nok ingen sak, nei. Anonymkode: 12b9b...e49 6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #4 Skrevet 12. august 2022 Herregud skriv da bare hva greia er.. Anonymkode: 5ec45...f4c 11
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #5 Skrevet 12. august 2022 Virker som om folk ikke forstår at garanti og reklamasjon ikke er det samme. Garanti = noe som gis av butikken der varen er handlet fra. Kan variere hvor mye denne dekker osv. Reklamasjon faller under forbrukerkjøpsloven og gjelder for alt man kjøper, uavhengig om det er noe garanti i tillegg. Dersom varen har en mangel så kan du reklamere. Dersom mangelen har oppstått fordi du var uaktsom, så foreligger det ingen reklamasjonsrett. Dersom du kan sannsynliggjøre at mangelen var til stedet uavhengig av din uaktsomhet så kan det hende du kan vinne frem, men det betyr også at du må sette igang saken; sier de nei så må du gå videre, forliksråd f.eks etc. Anonymkode: 6e552...887 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #6 Skrevet 12. august 2022 Blir jo vanskelig for dem å vite om feilen faktisk var til stede da varen ble kjøpt, eller om det bare er noe du påstår. Om du kjøper en brødrister som ikke fungerer, men dypper den i vann før du tar den med til butikken blir det vanskelig for dem å vite om det er sant at brødristeren ikke fungerte da du kjøpte den. Anonymkode: 9c252...980 6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #7 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Blir jo vanskelig for dem å vite om feilen faktisk var til stede da varen ble kjøpt, eller om det bare er noe du påstår. Om du kjøper en brødrister som ikke fungerer, men dypper den i vann før du tar den med til butikken blir det vanskelig for dem å vite om det er sant at brødristeren ikke fungerte da du kjøpte den. Anonymkode: 9c252...980 Det er jeg klar over, men som sagt er det ikke en sånn type feil😊 og hadde de argumentert med at jeg brukte for lang tid slik at det potensielt hadde vært slitasje kunne jeg godtatt det, men det de sier er at «nei, du har latt noen andre prøve koppen, derfor har du mistet retten på å reklamere» Anonymkode: 6ab05...0ab
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #8 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan du ikke bare skrive hva det gjelder da, håpløst å vurdere utifra det du skriver. Anonymkode: 79bf2...bdb AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det er litt enklere hvis du skriver hva det faktisk gjelder. Men hvis du hat innrømmet til selger at du har brutt instruksjonen og dette medfører at garantien bortfaller, har du nok ingen sak, nei. Anonymkode: 12b9b...e49 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Herregud skriv da bare hva greia er.. Anonymkode: 5ec45...f4c Som sagt, det er tilsvarende det tenkte tilfellet om koppen, så da er det mulig å svare med utgangspunkt i det? Anonymkode: 6ab05...0ab
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #9 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Som sagt, det er tilsvarende det tenkte tilfellet om koppen, så da er det mulig å svare med utgangspunkt i det? Anonymkode: 6ab05...0ab Det tenkte tilfelle er jo bare et tulleeksempel. Hvorfor kan du ikke bare skrive hva det egentlig er? Anonymkode: 7b923...872 13
Gjest Albbas Skrevet 13. august 2022 #10 Skrevet 13. august 2022 Eksemplet ditt er helt tullete, hvis den reelle saken er like tullete har du nok en god sak. Som noen sier må du skille på reklamasjon og garanti. Selger kan sette tøvete betingelser for garanti, men rett til reklamasjon er definert i lov. Du mister ikke retten til reklamasjon fordi noen andre har drukket av koppen. Kontakt forbrukerrådet, de svarer i løpet av noen dager, og det er veldig effektivt å slå i bordet med svaret fra dem (hvis de mener du har en sak).
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #11 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det tenkte tilfelle er jo bare et tulleeksempel. Hvorfor kan du ikke bare skrive hva det egentlig er? Anonymkode: 7b923...872 Saken er like tullete.. nettbutikken har funnet en dårlig unnskyldning for å frasi seg ansvaret. Det er ikke en kopp, men kunne like gjerne vært det(bortsett fra at ingen produsenter ville skrevet det i bruksanvisningen til en kopp) Albbas skrev (30 minutter siden): Eksemplet ditt er helt tullete, hvis den reelle saken er like tullete har du nok en god sak. Som noen sier må du skille på reklamasjon og garanti. Selger kan sette tøvete betingelser for garanti, men rett til reklamasjon er definert i lov. Du mister ikke retten til reklamasjon fordi noen andre har drukket av koppen. Kontakt forbrukerrådet, de svarer i løpet av noen dager, og det er veldig effektivt å slå i bordet med svaret fra dem (hvis de mener du har en sak). den er nok dessverre det. Eneste forskjell er at det ikke er en kopp spurte Forbrukerrådet, den som skrev svarte noe vagt at de kjente ikke til noen lignende, men kunne ikke se annet enn at det her burde gå på reklamasjon. Dessverre litt for vagt til at nettbutikken tok hensyn til det. Anonymkode: 6ab05...0ab
Ullvott Skrevet 13. august 2022 #12 Skrevet 13. august 2022 Er det en dyr eller en billig ting? Hvis den er dyr kan det være verdt å gå videre med saken. Hvis ikke - la det være. Gi leverandørbutikken dårlig score for kundebehandling, og hvis produktet fremdeles finnes i salg skriver du anmeldelse av det også der du forklarer hvilke feil som kan oppstå. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #13 Skrevet 13. august 2022 Har du kjøpt et leketøy? Eller tannkost? Anonymkode: 49438...234
Brunello Skrevet 13. august 2022 #14 Skrevet 13. august 2022 Dersom det er noe tilsvarende en kopp, det vil si noe som koster noen hundrelapper, er dette uansett en tapt sak.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #15 Skrevet 13. august 2022 Jeg jobber med sånne ting daglig, og mener det er vesentlig å vite produktet du har kjøpt, feilen og hva som er feilbruk for å kunne gi deg et seriøst pg hjelpende svar overhodet. Anonymkode: 75a5b...c2f 5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #16 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg jobber med sånne ting daglig, og mener det er vesentlig å vite produktet du har kjøpt, feilen og hva som er feilbruk for å kunne gi deg et seriøst pg hjelpende svar overhodet. Anonymkode: 75a5b...c2f Du er tilogmed anonym, så skjønner ikke hvorfor det ikke bare er å skrive saken.. Anonymkode: 75a5b...c2f 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #17 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du er tilogmed anonym, så skjønner ikke hvorfor det ikke bare er å skrive saken.. Anonymkode: 75a5b...c2f Jeg synes det er ubehagelig fordi saksbehandler i nettbutikken tydelig allerede har søkt meg opp da de plutselig vet detaljer jeg ikke har oppgitt, men som stemmer, så ga et eksempel jeg mener illustrerer problemstillingen godt, men siden det er så vanskelig å svare får det være. Fra eksempelet: Koppen er en brystpumpe(hadde glemt punktet om at den kun kan brukes av en person da jeg solgte den videre), ødelagt lukkemekanisme er motor som ikke fungerer. Brystpumpen er så å si ubrukt fordi jeg ikke fikk den til å fungere, men etter alle historier om mødre som ikke får til å pumpe trodde jeg det var meg. Siden en annen person har prøvd den(uten å få den til å virke) mener nettbutikken at jeg ikke kan reklamere fordi jeg ikke har fulgt bruksanvisningen den kostet mellom 2-3000 kr så det er snakk om litt penger. personen jeg solgte til får igjen pengene, så hun skal ikke lide av dette uansett om jeg kommer noen vei eller ikke. Anonymkode: 6ab05...0ab 1
Gjest Albbas Skrevet 13. august 2022 #18 Skrevet 13. august 2022 Ville kontaktet forbrukerrådet igjen altså, jeg fikk nettopp veldig utfyllende svar fra de?? Skriv til nettbutikken igjen og skriv at du ikke benytter deg av garantien men av reklamasjonsrettsretten etter forbrukerkjøpsloven. Har du prøvd å klage direkte til produsent i stedetfor selger? At pumpa er brukt av flere påvirker jo bare hygienen, det er ikke ødeleggende. Spør selger om de vil bli kjent for at det i praksis er umulig å videreselge dyre ting derfra fordi de ikke forstår reklamasjonsretten?
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #19 Skrevet 13. august 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg synes det er ubehagelig fordi saksbehandler i nettbutikken tydelig allerede har søkt meg opp da de plutselig vet detaljer jeg ikke har oppgitt, men som stemmer, så ga et eksempel jeg mener illustrerer problemstillingen godt, men siden det er så vanskelig å svare får det være. Fra eksempelet: Koppen er en brystpumpe(hadde glemt punktet om at den kun kan brukes av en person da jeg solgte den videre), ødelagt lukkemekanisme er motor som ikke fungerer. Brystpumpen er så å si ubrukt fordi jeg ikke fikk den til å fungere, men etter alle historier om mødre som ikke får til å pumpe trodde jeg det var meg. Siden en annen person har prøvd den(uten å få den til å virke) mener nettbutikken at jeg ikke kan reklamere fordi jeg ikke har fulgt bruksanvisningen den kostet mellom 2-3000 kr så det er snakk om litt penger. personen jeg solgte til får igjen pengene, så hun skal ikke lide av dette uansett om jeg kommer noen vei eller ikke. Anonymkode: 6ab05...0ab Men da har vel saken egentlig flere sider Intimprodukter: disse byttes vanligvis ikke Tiden det har tatt før du klager: du velger å selge et produkt du faktisk selv opplever ikke fungerer skikkelig, istedenfor å klage på produktet og evnt få nytt produkt tilsendt. Ansvar: det er du som selger et produkt videre, i visshet om at det ikke fungerer. Når så din selger bekrefter at det er en feil, da først klager du. Så konklusjonen er at du burde ha klaget da du oppdaget feilen, og ikke solgt videre en defekt gjenstand. At du driver og roter rundt med salg av ubrukelige ting, og dermed lager krøll i prosedyrene for reklamasjon, det er ditt problem, ikke selgers problemer. Anonymkode: 1edf0...9f4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #20 Skrevet 13. august 2022 Jeg skjønner ikke hva slags bruksanvisning du liksom skal ha brutt. Å la noen andre prøve å få produktet til å funke, påvirker jo ikke reklamasjon. Det er derfor det er vanskelig å dømme uten det faktiske eksempelet. Anonymkode: 12b9b...e49
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå