Gå til innhold

Bruk av selfie i nyhetssaker

Anbefalte innlegg

Gjest PanteneProVVV
Skrevet

Det er så uomtvistelig tydelig, på grensen av uutholdelig å se bilder av en person tatt av personen selv. Burde avisene legge inn forbud av selfier i sakene sine? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes og det er spesielt... 😬😂 Får mye god latter, da!

• Liker 6
Skrevet
PanteneProVVV skrev (1 time siden):

Det er så uomtvistelig tydelig, på grensen av uutholdelig å se bilder av en person tatt av personen selv. Burde avisene legge inn forbud av selfier i sakene sine? 

Jeg tenker det burde vært dekket av Vær Varsom-plakatens pkt. 3.9:

"Opptre hensynsfullt i det journalistiske arbeidet. Misbruk ikke andres følelser, manglende medieerfaring, uvitenhet eller sviktende dømmekraft. Husk at mennesker i sjokk eller sorg er mer sårbare enn andre." (Min utheving.) 

Enkelte burde helt klart vært beskyttet mot seg selv, inkl. bruk av selfier med duckface og sexy posering brukt som illustrasjoner til seriøse saker med alvorlige temaer. 

Anonymkode: dc5d2...308

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
PanteneProVVV skrev (3 timer siden):

Eksempel? 😅

Anonymkode: 101cd...bfc

• Liker 1
Gjest PanteneProVVV
Skrevet

Ser det i de fleste nettaviser. Ikke i de største og viktigste sakene kanskje men. Jeg lurer på hvordan folk forholder seg til selfier. Er det slik at de som tar mye selfie selv er mer tolerante for andres bruk av dette? Jeg synes avisene har et ansvar her, dårlig journalistikk rett og slett å bruke bilder av folk der de ser ut som, hvordan kan jeg best beskrive det? det er noe med blikket; dritforelska i seg selv med hint av rabiat bavian.

Det evige spørsmålet om mennesket burde beskyttes mot seg selv. Ganske åpenbart i denne saken her siden vi tydeligvis ikke er i stand til å selv bedømme hvilket bilde som kan representere oss på en naturlig og objektiv måte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...