Gjest gjest1 Skrevet 22. november 2005 #1 Skrevet 22. november 2005 Etter et besøk på helsestasjonen fikk jeg jaggu lyst å ta denne nå! Men trenger å høre andres positive og negative erfaringer, pluss pris, for det kunne ikke gamla der fortelle meg Og er det veldig vondt å ta den? Har dere fått kjempestort blåmerke av den, som jeg har hørt flere har? Og har dere også fått mensen i 3 uker sammenhengende? Takk på forhånd osv
Iceglow Skrevet 22. november 2005 #2 Skrevet 22. november 2005 Det er mange tråder her på forumet og andre forum om den, og etter å ha lest de klarer jeg ikke å fatte at den er lovlig i annet enn unntakstilfeller. Vanligste bivirkningene er så vidt jeg forstår blødninger, depresjon, vektøkning, sårhet/tørrhet i skjeden, uren hud, beinskjørhet osv. Klart du kan ha flaks (og ja, en del har det), men om du er uheldig så sitter du der med et stoff som sitter i blodet på deg i over 3 måneder (det virker på meg som det vanlige ligger på rundt 6 til 24 måneder før det er ute av kroppen) uten at du har noen mulighet til å få det ut. Om du er ute etter å bytte ut p-pillene, vurder heller implantat eller hormonspiral, de får du i det minste ut av kroppen innen en rimelig tid om du angrer. Men om p-pillene fungerer greit for deg, så vil jeg anbefale du holder deg til de du vet du tåler i stedet for å eksperimentere med andre hormoner. (Off topic: Å bli anbefalt p-sprøyte på helsestasjoner har jeg (heldigvis) ikke hørt før, håper det ikke er en trend som sprer seg…)
Gjest Varg-Menja Skrevet 22. november 2005 #3 Skrevet 22. november 2005 Etter at du har fått resepten koster det ca en hundrelapp for selve sprøyta hver tredje måned, pluss inntil en femtilapp for å få satt den hos fastlegen din. Jeg fikk bare ett rødt merke som var ømt i en dag eller to etterpå, også var jeg trøtt og slapp resten av dagen. Ja, også ble jeg veldig "premenstruell" i oppførselen rett etter at jeg tok den, sikkert pga hormonene. Det var veldig rart for meg, som aldri har hatt PMS i hele mitt liv. Så setter den også ned immunforsvaret noe etter at man tar den, så da kan man fort bli forkjølet ol. Jeg gikk på denne i tre år og var i begynnelsen veldig fornøyd med å slippe mensen helt og ha en så sikker form for prevensjon. (Jeg var for surrete til å kunne stole på p-piller.) Men etter å ha gått på den en stund svant sex-lysten vekk , til den nesten forsvant helt. Jeg ble også oppblåst og blubbete i kroppen, uten å gå noe opp i vekt. Dette skjedde så gradvis at jeg ikke satte det i sammenheng med p-sprøyta før jeg slutta med den igjen. Nøyaktig seks måneder etter den siste sprøyta fikk jeg igjen mensen, sexlysten og ble tynn igjen i løpet av den samme uka... Jeg hadde noen problemer, men har ingen skrekkhistorier å by på. Angrer ikke på at jeg begynte på den, siden jeg trengte den sikre prevensjonen den gav. Men tror ikke jeg ville gjort det igjen, med de alternativene vi har nå.
Gjest gjest1 Skrevet 22. november 2005 #4 Skrevet 22. november 2005 Så p-piller er like greit? Tenkte nå som jeg blir 20 om en måned og må begynne å betale, kunne jeg likegreit gå over til betalings-prevansjon hvis det var bedre, men nå begynner jeg å bli usikker igjen! Eneste er bare stresset når jeg overnatter hos venner og piller ligger hjemme og jeg må haste hjem neste morgen. Og det at jeg hørte mensen forsvinner helt hos enkelte, det var det som fikk meg til å ville prøve sprøyta, men...
Iceglow Skrevet 22. november 2005 #5 Skrevet 22. november 2005 Ja, den KAN gjøre det, men sjansen er vel rundt 50-50 for at den forsvinner, eller er der mer eller mindre konstant i ørten måneder. Om det er økonomi som er årsaken til at du vi bytte, så kan du fort måtte betale like mye (eller mer) i bind/tamponger osv som du sparer i pilleutgifter. Og uansett, det er helsa di det er snakk om! Unn deg den 100 lappen i måneden for noe du vet du tåler. Venn deg til å ha et ekstrabrett i veska, så kan du ta fra det når du er borte, så slipper du stresse fram og tilbake for å ta piller.
Malama Skrevet 22. november 2005 #6 Skrevet 22. november 2005 Også har du jo 12 timer å gå på med vanlige p-piller da, så å STRESSE hjem er vel kanskje ikke nødvendig? Jeg tok p-pillene om morgenen, så hadde jeg hele dagen på meg til å komme på det, om jeg hadde hatt kvelden som fast tid hadde jeg jo sovet bort 8 av de 12 timene jeg hadde til å komme på dem.. da kunne det blitt stress om morgenen ja. Å ha et brett i veska er ikke dumt om du sover mye borte og glemmer dem igjen (bare pass på å ta rett pille dersom du ikke har monofasepiller) men det burde være like naturlig å ta med som tannkosten... Med alt det tullet jeg har hatt når jeg sluttet på p-pillene vet jeg ikke om jeg ville begynt på dem engang jeg, om jeg hadde visst da hva jeg vet nå. Men det var sikker prevensjon som var veldig grei, og ingen fortalte meg om disse problemene, legen bare målte blodtrykket og ga meg resepten, that was it. Jeg kommer aldri til å begynne frivillig på hormonprevensjon igjen, og i alle fall ikke noe som du ikke har angrefrist på de neste 3 månendene...
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2005 #7 Skrevet 22. november 2005 Om det er selve pillene du vil bli kvitt, så tror jeg både p-plaster, p-stav, p-ring og spiral er alternativ det lønner seg å se på før p-sprøyta.
Gjest gjest1 Skrevet 23. november 2005 #8 Skrevet 23. november 2005 Tror jeg fortsetter på pillene jeg... takk for svar
Shoegal Skrevet 23. november 2005 #9 Skrevet 23. november 2005 Tror jeg fortsetter på pillene jeg... takk for svar ← Mitt beste tips er å kjøpe seg en lommebok som er stor nok til å ha pillebrettet i. Da har du det alltid med deg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå