AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #1 Skrevet 12. august 2022 Hei! kort fortalt: jeg er mildt sagt oppgitt over arbeidsgiver, og føler meg presset opp i et hjørne både på Mail og sms til å signere en ugunstig avtale før oppsigelsesperioden utløper slik at arbeidsgiver har rettslig krav til å trekke meg i lønn. lang versjon: Jeg har vært ansatt hos arbeidsgiveren min i noen år nå hvorav de siste årene med autorisasjon som krever etterutdanning i form av eks kurs. Jeg har i en god periode vært sykemeldt grunnet svangerskapsplager. Mange av de «stressende» oppgavene som gjorde meg dårlig på jobb skulle bli satt bort til andre kollegaer. Det skulle da være rom for meg til å gjøre andre oppgaver som var mindre «stressende» slik at arbeidsoppgavene ble tilrettelagt slik at jeg kunne være i jobb. Det inkluderte blant annet å utføre nettkurs for å oppfylle kravet til etterutdanningen. Dessverre er første halvåret i mitt yrke såpass ressurskrevende, at det rett og slett ikke var tid til å ta kurs. I tillegg jobber jeg i privat sektor hvor vi er avhengige av å utføre mest mulig arbeid som kan faktureres på kunden. Å ta nettkurs er dessverre intern tid, og kan ikke fakturere kunde for det. Jeg jobbet også mer enn sykemeldingsgraden min hver eneste gang fordi det var såpass dårlig med ressurser på arbeidsplassen. Jeg hadde forståelse for situasjonen til min arbeidsgiver og bestemte oss for å utsette kurs til en mer stille periode før ferien. Måneden før ferien ble en av mine medarbeidere syke, og jeg som ansvarlig må da utføre de oppgavene ved fravær. Det var igjen ikke tid til å ta kurs. Det ble da utsatt til de siste dagene rett før jeg gikk ut i ferie og foreldrepermisjon. I arbeidsgivers personalhåndbok og min arbeidsavtale står det spesifikt at jeg plikter å opprettholde etterutdanning for å beholde autorisasjonen. For å oppfylle det sendte jeg forespørsel til daglig leder om å ta kurs som det står i personalhåndboken at man skal avtale på forhånd. I det tidsrommet jeg spurte daglig leder om å utføre kurs hadde jeg søkt på en stilling. Jeg oppfylte ikke alle kravene i stillingen og svært lite av ønskede kvalifikasjoner. Jeg trodde helt ærlig ikke at jeg skulle komme videre i ansettelsesprosessen. Kort tid senere får jeg innkalling til intervju samtidig som jeg utfører kursene. Viktig å påpeke at kursene måtte utføres før ferien da jeg gikk ut i foreldrepermisjon rett etter ferien. Det betydde at all etterutdanning måtte være i orden før ferien og foreldrepermisjonen startet selv om fristen på etterutdanningen var 31.12.22. Jeg har rett på å søke fritak i etterutdanningen min grunnet foreldrepermisjon, men etter regelverket vil fritaket gjelde året 2023. Det betyr at jeg fortsatt måtte ha alle kurstimene innen 2022, og før jeg gikk ut i ferie og foreldrepermisjon. Jeg ble ferdig med både intervju og kurs, og gikk da ut i ferie. Overraskelsen var stor da jeg fikk ny innkallelse til intervjurunde nr 2. Dette var da i ferien min. Senere fikk jeg tilbud om jobbstillinh som også var i ferien min. Litt frem og tilbake før jeg takket ja til tilbudet om ny jobb. Jeg sendte da oppsigelse til min nåværende arbeidsgiver etter at tilbudet var akseptert i ferien min. Nå er arbeidsgiver grinete og føler seg «lurt» og «ført bak lyset» og ville aldri godkjent kursene om de visste at jeg ikke hadde planer om å fortsette i jobben min hos dem. Min mening er da at selv om man søker på en jobb (som arbeidsgiver egentlig ikke har noe med) så er det ingen garanti for å få jobben, og jeg pliktet på det tidspunktet å etterlevere etterutdanningskravet ut i fra personalhåndboka og arbeidskontrakten min. Selv om man søker på en jobb er det ingen garanti for at jeg i det hele tatt kom videre til intervju, andregangsintervju, tilbud og aksept av tilbud. Det er en del ledd i en ansettelsesprosess som skjedde etter forespørsel om å ta kursene, samt i ferien min når kursene allerede var utført. Også viktig å påpeke at kursene ble godkjent og utført før oppsigelsesperioden! Videre i arbeidskontrakten og personalhåndboken står det at arbeidsgiver dekker kostnader til etterutdanning. Det står ingen steder om bindingstid eller klausul i forbindelse med kurs. Jeg tenker at det er rett og slett en risiko arbeidsgiver påtar seg ved å ikke ha nedskrevet noe om bindingstid eller klausul, og jeg kan ikke bli belastet for dette i ettertid. Nå er stemninga dårlig mellom meg og arbeidsgiver, og jeg har fått Mail fra arbeidsgiver om å bekrefte skriftlig avtale mellom meg og arbeidsgiver at prisen på kurset skal bli trekt i sluttoppgjøret mitt. Arbeidsgiver har ikke rett til å trekke meg i lønn eller sluttoppgjør før det foreligger en skriftlig avtale. Jeg nekter å gå med på denne avtalen da jeg for det første ikke hadde mulighet tidligere i år og gjorde kun det jeg var pliktig til å gjøre i følge min arbeidskontrakt og personalhåndboka. At kursene og oppsigelsen kom så tett ser jeg bare på som veldig uheldig. At arbeidsgiver ikke skriver noe om bindingstid eller klausul i arbeidskontrakten eller i personalhåndboken er en risiko de selv må ta som jeg ikke kan bli belastes for. Selvfølgelig ser jeg saken fra arbeidsgivers side. Å betale for et kurs som arbeidsgiver aldri vil få «gleden» over tilegnet kunnskap hos arbeidstaker og kun sitte igjen med kostnaden, mens ny arbeidsgiver får «gratis» kunnskap uten å løfte en finger. Men igjen, det er en risiko jeg mener arbeidsgiver må stå for når det ikke står mer spesifikt i avtalen med arbeidstaker. Hva tenker dere i denne saken? For ordens skyld er det snakk om litt penger for kursene. 10 000kr++ Anonymkode: f6ddb...2eb
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #2 Skrevet 12. august 2022 Arbeidsgiver har ingen rett til å be deg underskrive en slik avtale. Du fortsetter selvfølgelig bare å nekte. Anonymkode: eaa7a...e71 11
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #3 Skrevet 12. august 2022 Jeg regner med at du er organisert? Nå høres ut som et fint tidspunkt å ta kontakt med den gratis juridiske veiledningen du kan få gjennom arbeidstakerorganisasjonen din. Anonymkode: ce9f5...b8e 6 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #4 Skrevet 12. august 2022 Dette skriver du selvsagt ikke under på. Jeg hadde faktisk ikke giddet å respondere på henvendelser angående dette i det hele tatt, ut over å svare at arbeidsgiver ikke har noe grunnlag for å trekke deg for kursenes pris på sluttoppgjøret. Anonymkode: 05db0...5b9 3
ASK92 Skrevet 12. august 2022 #5 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg regner med at du er organisert? Nå høres ut som et fint tidspunkt å ta kontakt med den gratis juridiske veiledningen du kan få gjennom arbeidstakerorganisasjonen din. Anonymkode: ce9f5...b8e Jeg er ikke organisert i noe fagforening, men er medlem i en bransjeforening. Tillitsvalgt på jobben er meg, men det er en ganske fersk stilling da vi aldri har hatt dette tidligere. Jeg har tidligere etterspurt kurs, skriv og regelverk å forholde meg til uten å få noe gjennomslag enda da det tydeligvis ikke «hastet».. begynner å nærme seg 2 år siden vi bestemte oss for å ha tillitsvalgt på arbeidsplassen. Vara er fersk medarbeider på arbeidsplassen som jeg ikke føler at jeg kommer til å få så mye drahjelp av..
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #6 Skrevet 12. august 2022 ASK92 skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke organisert i noe fagforening, men er medlem i en bransjeforening. Tillitsvalgt på jobben er meg, men det er en ganske fersk stilling da vi aldri har hatt dette tidligere. Jeg har tidligere etterspurt kurs, skriv og regelverk å forholde meg til uten å få noe gjennomslag enda da det tydeligvis ikke «hastet».. begynner å nærme seg 2 år siden vi bestemte oss for å ha tillitsvalgt på arbeidsplassen. Vara er fersk medarbeider på arbeidsplassen som jeg ikke føler at jeg kommer til å få så mye drahjelp av.. Arbeidsgiver har ikke noe å fare med, så det er bare å si nei. Bare gjenta nei. Anonymkode: eaa7a...e71 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #7 Skrevet 12. august 2022 ASK92 skrev (8 minutter siden): Jeg er ikke organisert i noe fagforening, men er medlem i en bransjeforening. Tillitsvalgt på jobben er meg, men det er en ganske fersk stilling da vi aldri har hatt dette tidligere. Jeg har tidligere etterspurt kurs, skriv og regelverk å forholde meg til uten å få noe gjennomslag enda da det tydeligvis ikke «hastet».. begynner å nærme seg 2 år siden vi bestemte oss for å ha tillitsvalgt på arbeidsplassen. Vara er fersk medarbeider på arbeidsplassen som jeg ikke føler at jeg kommer til å få så mye drahjelp av.. Ikke helt inne på hva en bransjeforening er, men har du noen innen den du kan kontakte for råd? Det har man i en fagforening i allefall. Høres ikke ut som arbeidsgiver har sitt på det rene her, og jeg hadde ikke kommet til å skrevet under uten å undersøke det videre i allefall. Anonymkode: 4dd8b...c5a
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #8 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke helt inne på hva en bransjeforening er, men har du noen innen den du kan kontakte for råd? Det har man i en fagforening i allefall. Høres ikke ut som arbeidsgiver har sitt på det rene her, og jeg hadde ikke kommet til å skrevet under uten å undersøke det videre i allefall. Anonymkode: 4dd8b...c5a I en fagforening har jeg juridisk hjelp, det har jeg ikke som medlem i en bransjeforening. De kan kun gi meg svar på hva som er standard i bransjen, ikke noe mer utover det. Men jeg er ikke 100% sikker her altså! Anonymkode: f6ddb...2eb
Gnom Skrevet 12. august 2022 #9 Skrevet 12. august 2022 Ikke signer. Dersom du ikke signerer kan de heller ikke trekke deg i lønn. Dette kan rett og slett kun kalles for en siste krampetrekning…ja kursene burde vært tatt før, men tilogmed om du tok de før, hadde de ikke vært garantert at du fortsatte å jobbe der. Ingen arbeidsgivere har den garantien når de kurser sine ansatte 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #10 Skrevet 12. august 2022 Her driter arbeidsgiver seg ut. Shit happens og det har de lært nå. Tipper de kommer til å være raske med å få skriblet ned dette som punkt i arveidskontraktebe. Anonymkode: a4181...872
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #11 Skrevet 12. august 2022 Bare svar kort og enkelt på den mailen. Ikke utbroder. Hold det helt enkelt og saklig. "Hei Sjefen, Viser til personalhåndboken side x, og forøvrig min arbeidskontrakt av dato dd.mm.yyyy. Hilsen Navn Navnesen" Anonymkode: f587c...1e5 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #12 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg regner med at du er organisert? Nå høres ut som et fint tidspunkt å ta kontakt med den gratis juridiske veiledningen du kan få gjennom arbeidstakerorganisasjonen din. Anonymkode: ce9f5...b8e Det aner meg hvilken bransje TS jobber i, og da er hun nok ikke organisert. Arbeidsgiver har ingen sak her, ikke finn på å skrive under på en slik avtale. Anonymkode: cf359...12e
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #13 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det aner meg hvilken bransje TS jobber i, og da er hun nok ikke organisert. Arbeidsgiver har ingen sak her, ikke finn på å skrive under på en slik avtale. Anonymkode: cf359...12e Edit: leste nå at hun ikke er organisert, ja Anonymkode: cf359...12e
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #14 Skrevet 12. august 2022 Her mener jeg arbeidsgiver ikke har noe å fare med. Jeg har også hatt kurs via min arbeidsplass, men da klausul i arbeidskontrakt om at jeg skulle jobbe i firmaet i xx tid etter kurset. Din arbeidsgiver har ikke dette som et kriterium, og kan derav ikke belaste deg for at han ikke får brukt kunnskapen du nå innehar. Anonymkode: 298ed...27d 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #15 Skrevet 12. august 2022 Så klart arbeidsgiver er sur, men det kan du heldigvis bare drite i 😁 Høres i grunn ut som et sted det er greit å komme seg bort i fra uansett. Stå på ditt, ikke skriv under på noe, kjipt for arbeidsgiver, men det er en risiko man tar når man bruker penger på kursing av arbeidstakere. Jeg tar selv en etterutdanning på deltid som vil gavne arbeidsplassen min, og hvor de dekker alle kostnader og gir meg lesedager med lønn. Men de har vært smarte nok til å nedtegne at jeg da binder meg til dem for en viss tid etterpå (ellers må jeg betale studieutgiftene selv). Anonymkode: 075ad...cb7
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #16 Skrevet 12. august 2022 Stå på ditt! Du har antakelig permisjon i hele oppsigelsestiden, så om arb.giver er sur vil ikke det være noe som forsurer hverdagen din da du ikke skal tilbake? Om det ev. fører til en dårlig referanse er det vel ikke så nøye siden du allerede har ny jobb og ved neste korsvei kan bruke ny arb.giver som referanse? Du skriver veldig godt, saklig og forståelig. Foreslår derfor å redigere teksten du har lagt ut her, og sende den til arbeidsgiver der hovedbudskapet er at du ikke kan akseptere kravet/forslaget om å dekke kurset. Så forklarer du som her hvorfor kurset stadig ble utsatt (for å hensynta arbeidsgiver/dine oppgaver), at dette ble gjennomført før rekrutteringsprosess til ny jobb var gjennomført og kun ble tatt for å ivareta krav i din gamle/eksisterende jobb (og ikke for å gi deg konkurransefortrinn til ny stilling). Samt viser til formaliteter i personalhåndbok etc. som her. Du har ditt på det rene - ikke gi deg! Anonymkode: 40cfc...256 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #17 Skrevet 12. august 2022 Enig med alle andre her, du skal ikke signere på noe som helst. Send en mail der du beskriver hendelsesforløpet kort, og viser til personalhåndboken og arbeidsavtalen din. De kan ikke trekke deg i lønn når de ikke har hjemmel til det. Anbefaler deg for øvrig å organisere deg. Det er for seint med tanken på denne spesifikke saken (ofte karantenetid før du kan be om bistand), men for fremtiden. Man vet aldri hva man møter på i arbeidslivet. Lykke til med denne saken, permisjon og ny jobb! Anonymkode: 69d68...243
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #18 Skrevet 12. august 2022 Selvfølgelig føler sjefen seg lurt. Sjefen har ikke regnet med at du skal si opp rett etter å ha tatt kurset. Fra arbeidsgivers ståsted er det illojalt av deg. Og det er illojalt av deg. Likevel kan sjefen ikke tvinge deg til å signere. Men du blir ikke populær neste arbeidssted hvis du gjør slike ting. Anonymkode: 2486d...eff 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #19 Skrevet 13. august 2022 Jeg tror jeg er i din bransje og dette skjer jo veldig ofte! Arbeidsgiver skal dekke kurs uansett hva og når, det er prisen de betaler for å ha autoriserte. Neste gang er det din arbeidsgiver som er heldig å overta noen som nettopp er ferdig kurset, og for å snu på det, tipper den personen ikke får tillegg i lønn pga det… Ikke skriv under! Anonymkode: 675d2...ed4 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2022 #20 Skrevet 13. august 2022 ASK92 skrev (12 timer siden): Jeg er ikke organisert i noe fagforening, men er medlem i en bransjeforening. Tillitsvalgt på jobben er meg, men det er en ganske fersk stilling da vi aldri har hatt dette tidligere. Jeg har tidligere etterspurt kurs, skriv og regelverk å forholde meg til uten å få noe gjennomslag enda da det tydeligvis ikke «hastet».. begynner å nærme seg 2 år siden vi bestemte oss for å ha tillitsvalgt på arbeidsplassen. Vara er fersk medarbeider på arbeidsplassen som jeg ikke føler at jeg kommer til å få så mye drahjelp av.. Anbefaler derfor kombinasjonen bransje-og fagforening. okonomiforbundet.no AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det aner meg hvilken bransje TS jobber i, og da er hun nok ikke organisert. Arbeidsgiver har ingen sak her, ikke finn på å skrive under på en slik avtale. Anonymkode: cf359...12e Tenker som deg. Og hvis arbeidsgiver kaster seg rundt og får inn en ny arbeidstaker så slipper de sikker å betale for kursene der. Anonymkode: 976b7...c3b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå